Sida 2 av 54
|
|
---|---|
Jag har ingen skadeglädje, men jag förundras över hur irriterade elbilsförespråkare verka bli när framsteg i form av sänkta priser sker... månde det bero på att de då inser att deras egna bilar kommer att tappa i värde och "altruismens sken" falnar? Personligen ser jag det som väldigt positivt om bilar (eller annat också för den delen) över lag blir billigare - med tanke på den skenande inflationen vi har i samhället just nu är varje prissänkning välkommen. Teslas prissänkning kommer säkerligen att följas av flera konkurrenter och i viss mån kanske sätta en ny standard för vad kunder anser vara "normala" priser för elbilar framöver!? Och det kan väl vara bra om vi nu ska elektrifiera bilparken! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tittar man på de Teslor som klubbats den här veckan så ligger de i storleksordningen 3-10% lägre än förra veckan. Knappast alarmerande. | |
Jag drabbas inte personligen av den här sänkningen. Däremot har de höga räntorna och, framförallt, de nya reglerna för förmånsvärdet en klart lugnande inverkan på min köplust. | |
Så länge det är brist på bilar så lär inga priser sjunka. Återigen - Tesla har överproduktion och blir tydligen inte av med bilar utan att sänka pris. För att senare försvara den allt lägre aktiekursen så kör de senare höja priserna igen, som de gjorde flera ggr 2022. Det är och har inte på senare tid varit tillräckligt många som köpt eller velat köpa Tesla. Marknadsekonomi fungerar så; utbud och efterfrågan styr. Tesla har dessutom länge varit rätt så ensamma. Nu kommer väldigt många märken ut med konkurrerande modeller. Dessutom - sjunker priserna på elbilar så lär priserna på fossila bilar sjunka ännu mera! Så med stor sannolikhet bättre att äga elbil än fossilbil. Slutligen - snittpriset på el 103 öre 1 månad tillbaka. Dessutom laddar de flesta nattetid. /Anders |
|
Tesla ökade försäljningen med 47% till 1,31 miljoner bilar från 2021 till 2022. Men det är klart att vissa konkurrenter växer ännu snabbare. BMW Group (BMW & Mini) ökade t ex med 110% men till den betydligt blygsammare siffran 75891 helt elektriska bilar. Efterfrågan är relativ kan man väl säga. Ps. Marknaden tog emot prissänkningen bra verkar det som. De ser nog chansen att sätta prispress på konkurrenterna nu. |
|
Men försäljningen är en sak och hur många de producerar en annan. Tesla har väl nästan de kortaste lev tiderna vilket kan vara ett tecken på att de missbedömt marknaden och helt enkelt producerat för många? Sen måste man sänka priserna? /Anders |
|
Marknaden vek sig ju på grund av konjunkturen. Det kommer alla andra få känna av också, även om BMW och andra har komponentbristen som krockkudde. Dvs den begränsar utbudet och gör att man inte behöver så stor efterfrågan. |
|
Det är ju bra att ha lite perspektiv bakåt i tiden också. Den Tesla jag köpte (leverans sep 2020) är fortfarande dyrare i praktiken. Jag betalade då 634000 (efter bonus på 60000). Idag kostar en likvärdigt specad bil ungefär 10000 mer. Till stor del har Tesla gått tillbaka till en prisnivå som motsvarar vad som rådde i pandemins inledning (jag beställde i månadsskiftet feb/mars 2020). Visst kan man invända att mitt exempel är ett enda fall. Givetvis vore det bra med en likartad jämförelse på samtliga marknader i världen (eller i alla fall riktigt stora marknader), men jag har svårt att se något märkligt i dagens prisnivå. Möjligen är den fortfarande väl hög (och då tänker jag inte på Tesla specifikt, utan inkluderar även andra tillverkare) med tanke på läget i världsekonomin, med höga räntor och annan ekonomisk osäkerhet, som ofta går ut mest över dyra kapitalvaror, som bilar i prisklassen över 500000. |
|
Så varför skulle då Tesla sänka priserna om det inte är för att de inte får avsättning för sin produktion? Med den kraschade aktiekursen i tanke, så tror jag inte att aktiemarknaden direkt jublar när man får kraftigt försämrade marginaler! BMW och andra "mera etablerade märken" kanske dessutom har större kunskap om hur bilmarknaden fungerar så att man tidigt anpassat produktionen efter den efterfrågan som man kan tänkas få? Dessutom så säljer ju ex vis BMW fler bilar än vad man kan producera, av olika skäl. Sen vill ju faktiskt inte alla ha Tesla. Jag anser att inte bara Teslas aktiekurs har kraschat utan även varumärket har "peakat" då nu ex vis nyhetens behag med Model Y har lagt sig. Många har dessutom beställt Teslabilar på spekulation. Den spekulationsbubblan har ju nu spruckit. Där försvann många sålda bilar som nu står hos beg handlare och samlar damm. Den bil jag själv hade i somras stod cirka 5 månader i lager hos handlaren innan den såldes i november. Sen kan jag inte relationen privatbilar/tjänstebilar för Tesla men gissar på att det är en betydligt större andel privatköpare i procent av deras försäljning, jämfört med ex vis BMW Audi och Mercedes? Företagsmarknaden är väldigt lite påverkad! /Anders |
|
Delar din åsikt som sagt Nockenwelle, vad gäller prisläget på Tesla. Man gjorde flera höjningar under 2022. Nu är det lite back to basic för att ta mera av marknaden under en period, sen kommer man sannolikt höja priserna igen, eftersom jag inte tror att aktiemarknaden gillar att de får kraftigt försämrade marginaler, då detta varit en av få punkter som man kan se positivt på när det gäller aktiens värdering! /Anders |
|
Med facit i hand borde jag ha sålt min Model 3 förra året och köpt en ny nu, men det är inte min grej att hålla på med bilaffärer på det sättet. Jag ser till att köpa en bil jag kan vara nöjd med länge och jag är fortfarande mycket nöjd med bilen, trots att jag provat flera alternativ från Audi, BMW Polestar, VW, m m. Med känsla, att efterfrågan sviktar i en lågkonjkunktur är ju inget konstigt. Det är knappast konkurrens från etablerade biltillverkare som motiverar Tesla att sänka priserna, eftersom de etablerade märkena ändå inte levererar några större volymer. Däremot kanske situationen är annorlunda i Kina. Där finns inhemska tillverkare som levererar stora volymer. |
|
Nockenwelle, Visst, i Sverige så har bonusen försvunnit men det har ju väldigt lite med en global prissänkning att göra. Ska vi prata Sverige så är väl bilarna billigare nu dock, även om det står nåt annat på prislappen, eftersom kronan har sjunkit i värde och vi dessutom haft hög inflation ett tag. Med Känsla, Du vet ju att man inte bara kan höja priset om inte efterfrågan finns där. De höjer säkert priserna igen om de kan men det är inte deras beslut egentligen. Det är marknadens. Är ju uppenbart att efterfrågan även på BMW sjunkit, dock från extrema nivåer där man kunde sälja en begagnad i4 M50 långt över listpris. Det kan man inte längre. Frågan är om efterfrågan fortsätter minska eller om vi nåt botten nu? Klart som f-n att inte alla vill ha en Tesla men räknat i antal så är det ju några som vill det ändå. Faktiskt ganska många fler än de som vill ha en BMW elbil. Och jag tror nog att relativt många beställt i4 M50 på spekulation också. ID.4 GTX, Polestar 2 osv osv vet jag någon som beställt på spekulation också. ;) Håller med om att mycket av mystiken runt Tesla fallit ihop. Aktiekursen som trotsade tyngdlagen, drömmarna om självkörning, kulten kring Elon Musk... Allt det jag retade mig på faktiskt. Jag förstod aldrig värderingen av aktien och därför missade jag hela uppgången, jag insåg att FSD nog inte var så nära som de sa när den vanliga autopiloten hade stora brister och jag har aldrig riktigt gillat Elon Musk. Nu får jag rätt på punkt efter punkt. Jag gillar inte heller hur de plockar bort radar och parkeringssensorer från bilarna och att de aldrig riktigt verkar få ordning på kvalitetskontrollerna innan leverans. Tycker även det är tveksamt med stora plötsliga prissänkningar som drabbar deras befintliga kunder. Men inget ont som inte har något gott med sig så kanske den lägre efterfrågan gör Tesla lite ödmjukare och börjar tänka på kundvård igen (som var väldigt bra innan Model 3 kom och förstörde allt). Jag var in både på Tesla SC och Bavaria samma dag förra veckan och blev faktiskt trevligare bemött hos Tesla. BMW ville inte ens bjuda på en inställning av halvljusets höjd på min nyligen inköpta Premium Selection i3:a trots att jag sa att var och varannan bil helljusblinkar på mig när det är mörkt. Hos Tesla ansträngde de sig på ett annat sätt. Hjälpte till att beställa täckkåpor till mina sommarhjul osv. Visserligen småsaker men känslan var sådan iaf. Kan säkert vara tvärtom vid nästa kontakt. |
|
Visst är bonusen en faktor i sammanhanget, men det har ofta argumenterats att den gjort att tillverkarna kan sätta ett högre pris än vad de skulle gjort annars (om jag inte minns fel hr du själv hävdat det). Min poäng var dock att sänkningen i betydande grad är en återgång till vad som gällde förr, inte att priset exakt återgått till vad som gällde förr (därtill är ju ändringarna inte exakt samma på olika Tesla-modeller). Sen tror ju jag att den ekonomiska utvecklingen talar för att potentiella bilköpare vänder på slantarna den närmaste tiden (kanske en längre tid också) och inte minst drar sig för att köpa bilar i hög prisklass. Vi kommer nog att få se fler sänkningar, både av Tesla och av andra tillverkare (alt. att de försöker strypa utbudet genom att dra ner på produktion). |
|
Det var såklart helt rätt att ta bort bonusen. Dock är det möjligt att tajmingen blev helt fel. När beslutet togs var marknaden överhettad och bilarna hade sålts ändå. Nu verkar efterfrågan sjunka dramatiskt och då kanske bonusen hade gjort nytta trots allt. |
|
Jag vet inte om det var direkt rätt att ta bort bonusen. Det kan man ju diskutera fram och tillbaka. Det var i alla fall rätt att ha bonusen såtillvida att om man tänker på klimatmål mm så var det säkert tvunget för att få igång försäljningen av elbilar. Det var ju nästintill så att Tesla och några få färre leverantörer hade monopol på marknaden dessförinnan. Nu har många flera kunder hittat till elbil, vilket är bra för klimatet. Om man vill stimulera en marknad så är det ofta tvunget med någon form av subventioner. Man kan ju i så fall mera ifrågasätta varför det ännu finns möjlighet till ROT-avdrag! Det kom som jag minns det, för att stärka byggmarknaden som var svag och man behövde hjälpa branschen. Den som senaste två åren ex vis försökt få tag på en hantverkare kan ju då undra varför de ännu skall behöva stöd??? Det har ju varit stört omöjligt att få tag på ex vis en snickare. /Anders |
|
Buspelle |
Vad man tror på Teknikens Världs redaktion beträffande Teslas prissänkningar och vad som ska komma ut av detta. Länk |
Johan B, jag tror att du likställer en del Teslaägare med alla elbilsägare, vilket är fel. Jag förstår att en del Teslaägare är sura och irriterade över att Tesla sänker priset på nya bilar. Alla som har köpt sin bil dagen innan är ju i princip blåsta på en massa pengar. Men generellt är inte elbilsköpare sura eller irriterade alls. Vem bryr sig egentligen förutom den lilla gruppen? Du inbillar dig en massa saker om elbilsförespråkare / elbilsägare som bygger på okunskap, fördomar, avundsjuka eller skadeglädje. Kalla vad du vill. Jag tror att alla (utom den ovan nämnda lilla gruppen) välkomnar en prissänkning om det inte innebär priskrig med syfte att få konkurrenterna på fall. Ja, jag tror också att konkurrenterna kommer att följa efter Tesla, men endast om Tesla kan hålla dessa priser och sänkningen är permanent. Om sänkningen endast beror på tillfällig överkapacitet då kommer det att försvinna som fisen i vinden, helt obemärkt och fort glömt. |
|
Med känsla, jag tror att marknaden stimuleras bättre av andra åtgärder än bonus på dyra bilar. Till exempel en kraftig utbyggnad av laddinfrastruktur med snabbladdare som kan leverera utlovad strömmängd även när alla platser är upptagna, varje mack skall stimuleras till att erbjuda minst en snabbladdare, varje laddare skall TVINGAS ta kort som betalningsmedel, inte app som idag, gör en laddbox med mist 22kW 3 fas i nybyggda villor till byggnorm, tvinga byggherrar att bygga laddplatser på minst 50% av alla nybyggda parkeringsplatser, stoppa nedmonteringen och försäljningen av Öresundsverket, tvinga utbyggnaden av elnätet, bygg nya kärnkraftverk med statligt stöd (skit i vad Danskarna tycker) osv. Idag är infrastrukturen ett stort problem, det måste byggas bort för att locka folk till laddbara bilar. Att locka till köp av bilar man inte kan ladda smidigt i tillräcklig stor utsträckning är inte bra i längden. Det finns många åtgärder som man skulle kunna vidta för att visa att man menar allvar. Endast bonus för elbilar gör inte så mycket mer än att den stimulerar till konsumtion och högre priser. Självklart så räknar biltillverkarna in i deras pris att kunden får bonus. Det ses som en sorts återbäring på investerade pengar och driver upp priserna. |
|
Min 330e, du tolkar mig fel! Jag kanske borde skrivit "vissa elbilsförespråkare", men det var underförstått riktat mot just de som blir irriterade på att t ex. Tesla har chocksänkt priserna på vissa bilmodeller och hoppar på alla som uppmärksammar detta - t ex. i detta forum! Som jag skrev är jag inte skadeglad, men glad över att priser går ner så att elektrifieringen av bilparken kan gå snabbare... med rimligare priser och utbyggd infrastruktur kring elbilar (t ex. standardiserade laddstationer som kan ladda alla bilmärken både tekniskt och betalningsmässigt och inte minst utbyggt elförsörjning/elnät som klarar av den ökade belastningen) är elbil säkerligen framtiden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Det är väl klart att det uppmärksammas på här. Forumet är bilforum, dessutom är den här platsen är elbildelen. Tesla är en elbil, så det är inte alls konstigt att det diskuteras och uppmärksammas här. En stor aktör som Tesla har trots allt betydelse för andra märken också. Ja, jag håller med dig, infrastrukturen är viktig, den är definitivt en bromsfaktor nu, även om den har blivit bättre på senare år. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.