AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
24.266

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 19 av 21
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Läser man på x/twitter så verkar folk på riktigt tro att man måste köra i 90 km/h på motorväg och inte ha värme på när man kör elbil. Är så jävla dumt. Varför är folk så illvilliga och ljuger/hittar på?
Jag kör numera en Tesla och den passar mina dagliga behov väldigt bra, så pass bra att det är den bästa vardagsbil jag haft men jag skulle aldrig säga att den är rolig att köra.
För min del är kombinationen en elbil och en annan rolig bil vid sidan av den som passar mig bäst.
Jag hade en i3a på leasing. Kommer aldrig gå tillbaka till el innan någon tvingar mig. Nu har jag det bästa av två världar med sexa. Vibrationsfritt och 80 mil räckvidd 🤩.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jo för en i3 är ju lämplig för längre resor...
verdi: alla har vi väl haft en elbil? Alla kommer vi väl ihåg när batteriet tog slut precis när det var som roligast? Anno julen -82. ;)

Läser man vad du Verdi och löwet skriver så verkar ju folk tro att man är en miljöfrälsare, innovativ supermänniska och att man blir pojken med guldbyxorna om man skaffar elbil.

Tiden för elbil är inte här ännu, bara en kul gimmick för de som egentligen inte behöver bil.
Om elbilen vore ett seriöst alternativ skulle du se samhällsviktiga funktioner använda detta.

Elbil är ett alternativ till cykel, inget annat. en "häftig" cykel att visa upp för grannarna.

Ni som använder er av elbil vet att det är sant, ni är heller inte dummare än att ni vet att ni köpt ned er, som du Verdi , från en 550d till en Tesla S, om jag minns rätt? snacka om att ta rulltrappan till bottenvåningen, stinker sur skilsmässa lång väg.

Jag ler inombords varje morgon när jag ser nedsläckta halvt igenimmade elbilar, med en elbilstomte i toppluva och halsduk sitta och halvfrysa i sin spartanska miljonsläde.

Sedan en annan kul grej är ju det här med laddning på jobbet.....vi har bara sex laddplatser, på lunchen ska det göras rockad så alla blir elektrifierade och kan komma hem.
Tänk om vi med dieslar höll på så med....sprang runt med en kaffekanna med diesel och pytsade i och kivades.

Återigen, tillbaka till julafton -82, vem har snott batterierna i fjärrkontrollen? jo ungen som ville köra några minuter till med sin radiostyrda "elbil";)
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mår du bra?
Visa användare
3.935
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Vad har forumet för åsikter om Plug in? Jag personligen tycker det fyller alla mina behov sedan kunde man önska längre räckvidd osv. Men hur ser framtiden ut för plug in tror ni?
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Plugin är väl bra om man tänker dra husvagn eller pendla till en fjällstuga men vill köra på el till vardags.
Tråkigt att det inte finns en admin som raderar dumma, osakliga inlägg som dessutom är personliga påhopp! Det innebär att jag i princip slutatvatt försöka öppna sidan, då den dessutom är långsammare än sirap! Kan du kingen och andra elbilshatare inte bara lägga ner, acceptera att vi är människor medolika åsikter och behov! Jag struntar fullkomligt i vad andra kör för bil. Det är upp till var och en! Jag har dock i Sydamerika nu varit tvungen att köra en Toyota Landcruiser diesel en månad. En tämligen hemsk upplevelse, men vi behövde en stor bil. Körde dock en dag i Miami en BMW X3 30i från Sixt. Den var trevlig på fina Florida-vägar/gator. Men har sju veckor längtat tillbaka till min IX!

/Anders
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ibland går det över gränsen. Jag tröstar mig med att det bara är bittra förlorare som inte orkar hänga i samtiden med som beter sig på det viset.

Tycker att det saknas en blockfunktion på det här forumet. Det finns ingenting som de där kan skriva som intresserar mig det minsta och mitt liv vore avgjort bättre utan dem.
Verdi: nej precis. Och ingen vinterbil heller. Kom typ 15 mil när det var mellan -10 och -20.
Ja denna text var ju saklig iallafall....du är en förebild.

"Tråkigt att det inte finns en admin som raderar dumma, osakliga inlägg som dessutom är personliga påhopp! Det innebär att jag i princip slutatvatt försöka öppna sidan, då den dessutom är långsammare än sirap! Kan du kingen och andra elbilshatare inte bara lägga ner, acceptera att vi är människor medolika åsikter och behov! Jag struntar fullkomligt i vad andra kör för bil. Det är upp till var och en! Jag har dock i Sydamerika nu varit tvungen att köra en Toyota Landcruiser diesel en månad. En tämligen hemsk upplevelse, men vi behövde en stor bil. Körde dock en dag i Miami en BMW X3 30i från Sixt. Den var trevlig på fina Florida-vägar/gator. Men har sju veckor längtat tillbaka till min IX!

/Anders I"
Man kanske inte borde ge sig in i detta.. Gällande Harrys video så förstår jag vad han menar, fast han pratar egentligen i nattmössan om elbilars effektivitet. Elbilar är betydligt mer effektiva än bensin/dieselbilar. En tank bensin i säg en 4-serie innehåller väldigt mycket mer energi än ett motsvarande batteri i en i4 och skulle bensinbilen vara lika effektiv skulle den komma betydligt längre än vad den gör idag. En annan aspekt han missar är luftmiljön i framför allt städer som i synnerhet dieslar förpestar vilket är anledningen till att förbränningsmotorfordon förbjuds i stadskärnor.

Med det sagt finns det såklart nyttjandefall där elbilen inte fungerar idag. För majoriteten fungerar den dock utmärkt och att myndigheter och liknande inte gått över till eldrivna fordon i större utsträckning skulle jag säga mest beror på att man som i mycket annat är oerhört sena på bollen.
bl
1.991
blixten
325i -88
Majoriteten, är det dom som bor i Stockholm då eller? Ganska kränkande när elbilsreligiösa anser sig veta bäst avseende andras bil och transportbehov, och håller någon inte med så benämns denne med diverse negativa tillmälen.
Beror väl snarare på hur man nyttjar bilen och om man kan ladda hemma än var man geografiskt bor som avgör huruvida elbil funkar praktiskt eller inte.
Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi: bra att du talar väl om elbilar tycker jag och just för dig och andra som kör 3-4000 mil och kan ladda bil hemma så är elbil ekonomiskt bra men med dagens priser så går det knappt ihop om du bara kör 1500 mil och om man inte har möjlighet att ladda hemma så blir väldigt mycket jobbigare och rätt många kör inte så mycket som du eller har möjlighet att ladda hemma.

Jag kör numer 530e efter att ha haft 2 elbilar och en hybrid. E-tron kom jag inte de 35 mil jag vill göra för att slippa ladda på mina långresor men detta löste min IX50 men värdeminskningen på den var alldeles för stor och försäkringen skyhög, troligen pga pris och antal hk och att det var en BMW, tror jag gav 18000 om året i halvförsäkring med 25% rabatt.

Sen att jag har svårt för galonklädsel och plastrattar som inte bara tesla kör med numer utan även bmw går ju inte ett bilbyte till elbil lättare. Tror att ratten för m-sport till I5 var av läder åtminstone men över 800 kkr för en bil som har samma batteri som i I4 kan inte bli någon succé, borde haft 100 kWh.

Personligen så avvaktar jag 3-4 år nu på att det ska finnas någon begagnad elbil för under 500 kkr med wltp på 50-60 mil, I5 är väl en kandidat och Q8 e-tron 55, fast den känns gammal redan nu, samma interiör och infotainmentsystem sedan 2019.

Min 530e drar väl ca 0.5 l per mil på de 2000 mil jag kör, för de 18 000 per år kan man ju inte ens köpa en 100 kkr dyrare bil om man räknar på värdeminskning och ränta.

Och till sist den har grym komfort och bra fyrhjulsdrift.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det fungerar generellt sämst i Sverige i Stockholm eftersom de flesta bor i lägenhet och det finns så få fasta parkeringar där det går att ordna laddning. Bäst på landet där betydligt fler kan ladda hemma.

Så långt kör folk inte på landet så att det inte funkar för 90% iaf. Jag vet det då jag är uppvuxen på en bondgård i norrlands inland. Visst kan du ha några mil enkel väg men det är ju därför elbil är bra. Billiga mil. Längre än 30-40 mil kör i princip ingen till vardags och de allra flesta på landet är inte "karlakarlar" som behöver en stor pickup för att dra skotrarna och liknande. De flesta kör vanliga bilar och kör inte särskilt långt.

Jag har även sett det här gränslösa föraktet och hatet mot Stockholmare och till viss del haft liknande känslor själv. Nu bor jag på landet utanför Uppsala men har många Stockholmare i min frus släkt och på jobbet som är jättetrevliga och fina människor. Min frus mormor speciellt. Född och uppvuxen på Södermalm. Den finaste människa jag träffat. Tyvärr dog hon ifjol. 91 år gammal.
ts
409
tsint
Polestar 2 -23
@Dafro, jag kör 1500 mil om året och jag har ingen egen laddplats, måste betala 4SEK för ac-laddning men det funkar alldeles utmärkt. Men det hade funkat ännu bättre om folk som laddar hemma inte använt publika platser för laddning som parkeringsplatser!
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro, jag stannar hellre och laddar de få ggr det behövs än att sitta och puttra runt med en sämre drivlina och sämre funktionalitet i form av uppvärmning o dyl.

Vad gäller skinn så visst. Men du ska nästan upp på Merino för att det ska vara riktigt skinn. Dakota/Vernasca är i praktiken en plastklädsel också och t o m nappa är tveksamt då det har ett lager klarlack över sig.

Länk
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ps. Jävligt ironiskt blixten när du först beklagar dig över negativa tillmälen och i samma mening kallar oss "elbilsreligiösa".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.