Sida 18 av 54
|
|
---|---|
Byd Atto, MG4/5/Marvel R säljer alldeles utmärkt, de ligger topp 10. Vad har de gemensamt? Jo starka privatleasingerbjudanden. Nio, Xpeng, Honqi mfl som försöker sälja oprövade bilar för 700-1200tkr utan privatleasing säljer ingenting. Inte särskilt oväntat och jag tror för egen del de kommer dra sig ur Sverige när introduktionspengarna är slut. Zeekr tror jag tyvärr kommer gå samma väg till mötes om de inte lyckas ta sig in på företagsmarknaden via Polestar/Volvo. |
|
Registreringsstatistik januari-augusti 2023 Länk Elbilar Länk /Anders |
|
Vår kära vän och Taycan-förare i UK har gjort en ny värdering på sin "milk float". Han är fortfarande inte nöjd. Mycket pladder i videon, men runt tidpunkten 27.15, så börjar han snacka siffrorna från värderingen: Spoiler alert: Numera är den värderad till £40 500, den har alltså rasat vidare i värde med minus £12 500 sedan augusti, på 3 månader. I SEK blir det 168 000kr på 3 månader eller 56000kr/månad i värdeminskning... Under de två första åren han har haft bilen har den rasat med £80 000 (1 070 000SEK med dagens växelkurs). Jag skulle tycka att det sved en del om det hade varit jag. Min riskokare har bara tappat ca 20% på de 5 år / 5000 mil jag har haft den tack och lov :-) |
|
Han är ju en idiot som lever av att göra tveksamma videos på youtube som bakåtsträvare kan sitta och höhöa åt. | |
Idiot kanske han är som köpt en Porsche Taycan. Det är mycket möjligt att det är så, men siffror är siffror och han visar upp sin värdering i bild, så om han inte har förfalskat det, så spelar det väl ingen roll om han är en idiot eller inte om värdeminskningen faktiskt är så kraftig och relevant för den här tråden. | |
Men kolla på hans andra filmer. Han är uppenbarligen ett troll. | |
Intressant program som analyserar "ebilshaveriet"... |
|
Halvadlig engelsman med ärvda pengar som tycker elbilar är dåligt? Han besitter säkert relevanta erfarenheter för gemene man. | |
Jag sparar 4-5 tusen i månaden på att köra på el. Har kört över 20 tusen mil på el totalt. Över hela Europa. Kört 130 mil på en dag en gång. Kan inte tänka mig att byta. Är så enormt enkelt och smidigt. Snabb är den också. Jag undrar genuint vad det är som är ett haveri och vad som inte fungerar. Det är en sån märklig och frustrerande känsla att trots all min erfarenhet höra från folk som knappt suttit i en elbil att det inte fungerar. |
|
Vi hart det förut, tycker man inte som verdi och nu även Löwet, så är man mindre vetande, idiot, troll eller liknande... Skönt att man inte har sådana arbetskamrater. | |
Ingen av mina arbetskamrater går runt och drömmer om gamla dieselbilar, "riktiga BMW som e39" eller att elbilar börjar brinna och alla dumheter man får läsa här. Det är alldeles riktigt. | |
thekinglives |
Vad kör polisen för typ av bilar? Säpo? vad kör de? räddningstjänsten? De som fixar våra elnät? De som fixar våra vattenverk? Är elbilar det bästa menar ni? |
Vad har det med nånting att göra? Liknar dina bilbehov arbetsbilar eller? Det gör inte mina och det tror jag gäller för de flesta vardagsbilister. | |
Det skrev jag inte blixten. Det är ju precis tvärtom. Det är jag som blir idiotförklarad då jag uppenbarligen inte förstår mitt eget bästa och kör på diesel. Men kul att höra om dina mindervärdeskomplex... |
|
Ja thekinglives. För mig är elbil det bästa. Kör man över 4000 mil per år finns det liksom inte något tvivel om det. Vad skulle jag ha istället? |
|
thekinglives |
Verdi. klart det är, är ju därför du valt en elbil. Jag tror du förstår att ovannämnda myndigheter och organisationer också valt utifrån deras uppdrag och ändamål. Precis som du och jag har olika "uppdrag och ändamål" Jag gillar att tanka full tank på macken och veta att jag har 100mils räckvidd, vill jag ha 100mil till tar det 5 minuter till. inte ofta jag behöver den lyxen, men det är en känsla jag gillar. När vi är på Europasemester och vill vara lite spontana är det jävligt skönt att inte ha en elbil. Jag är nog lite som de organisationer/myndigheter jag listade ovan,vill ha förutsägbarhet. |
Det är ganska förutsägbart att ha 50 mil räckvidd varje morgon. Nästan mer förutsägbart än att ha olika mycket diesel hela tiden. | |
Jag fattar inte. Har du provat elbil thekinglives? Eller gissar du bara? | |
Men Löwet har inte du en dieselbil nu också? | |
thekinglives |
ke..godag yxskaft...... löwet: att inte våra myndigheter fattat detta |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.