Sida 17 av 54
|
|
---|---|
Nu ska man aldrig lita på det som skrivs på internet, men detta var intressant: Länk | |
Pelle, ex på sida man kan ladda upp bilder. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Buspelle |
Sverige: Stort tack men jag lyckades själv så bilden finns nu på föregående sida i tråden. |
@danielb - bra att du lägger upp detta och lika dåligt att Carup först publicerar något som de själva ifrågasätter och DÄREFTER "reklamerar" till uppgiftslämnaren att man anser det inte trovärdigt... Det visar ju även att rubriksättningen på tråden är lika felaktig som Blockets siffror visade sig att vara. Gäsp! /Anders |
|
Kunde inte se bilden... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Buspelle |
Länk |
Nu är det 23 länder där mer än 5% av nybilsförsäljningen består av elbilar. De senaste länderna som nådde brytpunkten är Ungern och Spanien. Sverige nådde 5% så sent som 2021 så vi är inte så långt före som alla fossilgubbar tror. EV-försäljningen ökar kraftigt på en minskande nybilsmarknad totalt sett. Länk |
|
Verdi, år 2020 så var nybilsregistreringen 9,6% elbilar i Sverige, 2019 så var den 4,4%. Så lite snabbare var vi allt. |
|
Jag kollade inte statistiken själv utan trodde på det som stod i artikeln. | |
Buspelle |
Artikeln handlar förvisso inte om begagnade elbilar men har man dessa rabatter kommer det självklart påverka begagnatmarknaden. Onekligen en intressant utveckling vi åser. Länk |
Det är ju stora rabatter på alla BMW:s bilar i princip. Har varit det så länge jag kan minnas. | |
Rabatterna är ju inget nytt. Man har sedan 10-15 år tillbaka fått åtminstone 10% rabatt på nya BMW. På en Q8 E-tron och E-tron 50/55 fick man under två-tre år cirka 19% rabatt obs dock EJ längre. Mercedes ska ha fasta priser men jag fick 10% rabatt i juni 2022 trots även full miljöbonus. Volvo har också givit 10% rabatt osv osv. Detta även på fossila modeller. /Anders |
|
Buspelle |
Men de rabatter på vW ID4 m fl som nu ges verkar ligga kring 15% eller däromkring och detta utan förhandling. Det låter ju kanonbra och borde vara en tydlig indikation på att priserna på elbilar i vidaste mening - såväl nya som begagnade - är på väg ned. |
Det låter som bra nyheter med ökade rabatter igen, biltillverkarna har haft det lite väl bra på sistone. Har du länk till erbjudandet med 15% rabatt på ID4? | |
Buspelle |
Superbra om det stämmer. Här är en annan artikel med ungefär samma budskap. Länk |
Fast det verkar inte vara unikt för elbilar. Länk Här är en 520dT med 12% rabatt direkt också. Kan det vara så att elbilarna är så vanliga på marknaden nu att de följer samma mönster som hela bilmarknaden? |
|
Det var bara en tidsfråga innan rabatterna skulle återkomma. I en tid med låga räntor, hög efterfrågan och leveransproblem så var det en "no brainer" att höja priserna. Men privatmarknaden är i princip död. Av BMWs totala försäljning i augusti så gick bara 13% till privatpersoner... (tjänstebilsmarknaden däremot är stekhet). När det kommer till elbilarna så håller det som alla Europeiska tillverkare fruktat på att hända – kineserna kommer. Elbilarnas generiska utseende och egenskaper lämpar sig utmärkt för nya aktörer ta marknadsandelar. Vem vill betala 7000 kr i månaden för en ID4 när man kan få en BYD Atto 3 för 2995 kr i månaden? Vi står inför ett stundande priskrig vilket kommer gynna oss konsumenter. |
|
Jag tror att många undviker kinesbilarna. Motortidningar, minns inte om det var AMS, som för inte så länge sedan skrev att det är väldigt osäkert hur länge alla dessa nya kinesmärken överlever i Sverige. Försäljningen är ju mindre än minimal! /Anders |
|
Jag tycker jag ser BYD-bilar lite överallt. Såna där Ora som är ut som grodor är också lite överallt. Däremot har dyrare kinesiska elbilar svårare. Hongqi, Xpeng, Nio osv. Just Nio säljer för övrigt en mellanklasskombi typ 3-serie Touring. Har bra siffror och ser rätt snygg ut. Just jag kanske väljer i4 istället men om man inte är lite BMW-tokig och bara vill ha en bil så varför inte? ps. Vet inte vad som är mer "generiskt" med utseendet på en elbil. Menar du en sån här? Länk |
|
Blir intressant med Zeekr dock (beställt en själv..) | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.