Sida 15 av 54
|
|
---|---|
Ja, det beror på vilka länder vi tittar på och var du har varit. Jag är inte det mista orolig för att köra till Zürich nu på måndag genom Tyskland, men det hade kanske krävts en noggrannare, mer precis planering om jag hade kört till södra Italien som en av mina kompisar gjorde, eller genom östra Europa som jag kanske gör till våren. I alla fall det är fakta att den begagnade elbilarsmarknaden är bättre i norden, och ju längre från norden du kommer desto svårare är att sälja begagnade svenska elbilar, vilket begränsar exportmarknaden något, men långt ifrån lika mycket som en högerstyrd Taycan begränsas av. Problem för den bilen är att den är högerstyrd (förutom att den är en Porsche) och UK priserna är i stort sätt lokala priser, inte påverkas av exportmarknaden i samma grad som svenska priserna påverkas av. Dessutom är deras närmaste och största marknad medlem av EU (Irland), så det är också en marknadsbegränsande faktor. I alla fall, den video är ett mycket dåligt exempel på fallande begagnade priser för elbilar eller hur mycket elbilar generellt tappar i värde. Kanske har det betydelse för Britterna, men inte representativt för oss. | |
@Min330e "Har man köpt en Taycan i UK endast för ett år då skall man inte gnälla över tappet, det borde han kunnat lista ut innan." Nu har jag sett fler av hans videos där han beskriver sin upplevelse av att köra elbil i allmänhet och Taycan i synnerhet. Han hade inte tänkt ha bilen i ett år utan har ett längre kontrakt, men eftersom han är så missnöjd med bilen och vill byta tillbaka till en bensin/diesel igen, så gjorde han värderingen för att kunna se om det var ett alternativ för honom. Nu när värderingen kom in så lågt så lär han fortsätta köra bilen avtalstiden ut. |
|
Jag förstår, en elbilshatare som försöker måla en så negativ bild som möjligt... Är väl kanske inte omöjligt att han vrider upp siffrorna lite extra för att nå ut i bruset och få så mycket trafik som möjligt |
|
Buspelle |
Lite svårt att förstå Verdis resonemang om att killen i UK är elbilshatare som skruvar på siffrorna. Rimligen hatade han väl inte elbilar när han skaffade sin elbil utan tvärtom borde han väl ha varit ganska förtjust i elbilar när han dessutom valde en så dyr och exklusiv elbil som Taycan. Men det är väl de vanliga försvarsmekanismerna mot allt som tolkas som kritik mot elbilar. Jag har framfört min betraktelse av detta fenomen just på detta forum flera gånger tidigare. Det är nästan omöjligt att sakligt diskutera den problematik som faktiskt finns kring elbilarna. Jag är med på flera andra inte minst elbilsforum och där är det tvärtom så att både ägare och andra öppet och med högt i tak diskuterar sådana frågor. Senast i morse såg jag en Taycan Turboägare som lagt ut att han skulle få betala en halv miljon (om jag i hastigheten fattade rätt) för ett nytt batteri och det omfattades inte av garantin för att han repat batteripaketet lite. Omedelbart blev det en saklig och intressant diskussion kring detta. Själva syftet med ett forum borde rimligen vara att också kunna diskutera sådant som är bekymmer med bilarna. Hur som helst är just Porsche Taycan en intressant bil att studera. Det är en av ytterst få elbilar jag själv skulle kunna tänka mig att köpa i dagsläget. Riktigt läcker bil. Just nu finns det nästan 300 bilar på Blocket och 200 på Byt Bil. Förvisso är väl flertalet av dessa samma bilar men det är en ansenlig mängd och inte verkar det säljas särskilt många med nuvarande prisbild. Då har ändå priserna på de lätt begagnade kommit ned lite och det är till och med någon CT som är nere under miljonen. Redan det är ett ansenligt prisfall för en nästan ny bil. Men frågan är vart det tar vägen. Handlarna kan ju inte fortsätta stå med hundratals osålda bilar i hallarna hur länge som helst hur gärna man än vill försöka hålla priserna uppe. Allt talar också för att de bistra tiderna kommer att bestå ett bra tag. Något måste således hända och det ska bli mycket spännande att följa förloppet. |
Det stinker "Porsche-entusiast som tänkte 'ok, jag testar väl en Taycan då'" om honom. Han klarar nog värdeminskningen utan att må dåligt det minsta. Tror inte han bryr sig om soppapriser o dyl heller. Har man råd med en 992 Turbo S (eller vad han nu byter ut sin Taycan mot) och soppa till den så är det väl klart att bensinbil har en viss edge fortfarande, även om jag inte skulle vilja köra den som bruksbil. Men är alternativet en V90 D4, en 520d eller en surrig och slö bensinfyra så är är det tvärtom mycket trevligare med en pigg och snabb elbil. Jag förstår heller inte snacket om "försvarsmekanismer". Jag är inne på min tredje Model S. Hade jag tyckt att det var skit och elände hade jag väl bytt till något annat? Tycker fortfarande den är riktigt trevlig. Nu har jag precis avslutat semestern med 943 körda Tesla-mil och betalat totalt 250 spänn för elen, förutom det jag laddat hemma. Jag spenderar ca 15 minuter i laddkö i Aix-en-Provence också men inte en minut i övrigt. Jag är väldigt nyfiken på att höra om alla problem som finns. Jag måste ha missat dem. Vad gör jag för fel? Blir 80 pendlingsmil den första jobbveckan också. Totalt 16300 mil sen jag köpte den för 5 år sen. Har antagligen sparat minst 250 000:- i bränsle på den tiden. Av skattade pengar. Mer än 4 tkr i månaden. |
|
Kolla boomer-gubbens övriga videos. Vilket jävla haveri. Länk The BLATANT LIES ABOUT Electric Cars! THE EV SCAM they are trying to stop me from EXPOSING! I took my ELECTRIC CAR for its first EVer SERVICE and was SHOCKED! Prepare yourself for this... This Latest EV CRIME WAVE will END THE FUTURE of ELECTRIC CARS! ACTUAL VIDEO EVIDENCE I Ran OUT of CHARGE Electric Cars are a LIVING HELL WATCH & Learn The TRUE REALITY of EV Ownership! DON'T BUY an Electric Car. You'll NEVER TRULY OWN IT. The EV is all about TOTAL CONTROL of your LIFE Osv osv osv. Gubben verkar helt knäpp, på gränsen till konspirationsteoretiker. Jag reviderar nu min uppfattning om honom. Antagligen har han skaffat sin Taycan just för att kunna göra elbilskritiska videos till sin youtube-kanal. Det drar ju ett visst klientel som älskar att få sina fördomar bekräftade. Förmodligen har han inte ens köpt den utan leasar den. |
|
Hur lyckas man ”repa batteripaketet litet” på en Taycan egentligen? Borde kräva en viss ansträngning att verkligen vilja pilla med något man inte borde göra… |
|
Buspelle |
Kristoffer_L_: Här är texten från inlägget som finns i Porsche Taycan Group på FB. "Porsche is trying to charge me $50,000 for battery repair…I have a 2020 Porsche Taycan Turbo and the battery has a 5yr /100k warranty. The service guy at Porsche says there is 3mm (size of the tip of a crayon) damage to the bottom of the protective steel plate underneath the car! They say the 3mm damage cause the cooling ducts to be damaged and then caused the battery to over heat! Thus, the warranty will not cover the damage! Has anyone experienced anything like this before? Or battery overheating of any sort?" |
Buspelle |
Här är länk till bilden som bifogades i Porsche Taycan Group med Porsches utlåtande och rekommenderad service. Som hittat ;) Länk |
Tur man kör Tesla då om Porsche har så dålig kvalitet och usel kundvård. ;-) | |
Bilden är låst |
|
Kan inte heller se bilden. Men när det gäller sådana historier har myntet nästan alltid en annan sida som tenderar att inte komma fram. Vet iaf ett tiotal Taycanägare som är helnöjda med sina bilar. Sen vet jag flera som är precis tvärtom, som inte alls gillade konceptet och sålde sina bilar strax efter lanseringen 2020. De allra flesta hade en del strul med mjukvaran och verkstäder som i början inte riktigt hade lärt sig bilen. Och inte minst köer på Ionity. Men det kommer med paketet att köra elbil som inte heter Tesla. Men bra Buspelle, då behöver du inte bekymra dig om att köpa en Taycan heller för alla lär ju få repor på batteripaketet :-D |
|
Buspelle |
För mig funkar länken utmärkt men länken går ju till inlägget på Taycanforumet så man kanske inte kommer åt den om man inte är medlem. Jag kan tyvärr inte göra så mycket åt det. Texten är som följer så i princip som framgår av inlägget. "Recommended service Battery New – Hybrid: Found damage to underbody of vehicle larger than 3 mm indicating high voltage battery has suffered damage. This is causing overheat faults in battery due to damaged coolant passages which is the causing battery to fail. Replace high voltage battery." Taycanägaren ifråga har hittills fått 153 seriösa trevliga och konstruktiva svar på sitt inlägg. Detta trots att han påtalar en brist på en elbil. Kanske kan vara ett tips till elbilsgänget här på forumet att gå med i Taycangruppen på FB (finns för övrigt flera och även BMW I4-forum) och se hur det låter när det är högt i tak i frågor och diskussioner och allt tål att behandlas utan märkliga ifrågasättanden av personers intentioner. Hoppas du Kristoffer_L_ som ställde frågan om hur man kan repa batteriet på en Taycan i någon mån har fått svar på din fråga. Själv är jag inte det minsta skrämd av just detta batterihaveri och intresset för just en Porsche Taycan CT finns där även om min märkestrohet till BMW är gedigen. Men någon gång skulle man kanske kunna göra ett avsteg. Har också alltid haft ambitionen att någon gång äga en 911 så kanske blir en sådan istället. Då får man ju en hederlig bensinbil som kan tankas lätt och smidigt överallt, ingen räckviddsångest, inga störtdykande priser, inga problem med repiga eller brinnande batterier och annat elände som följer med elbilsägandet ;) |
Hur liten skadan må vara så verkar den ha påverkat batterikylningen och batteriet överhettats. Jag tror dock inte skadan bara är 3mm i verkligheten - som sagt verkar Youtubern vara en rättshaverist av rang när man ser de andra videorna. Det kan mycket väl finnas andra skador också. Det är hur som helst inte vanligt att batterier går sönder, risken är större att få byta en ICE-motor. Om du kör sönder ditt oljetråg och motorn rasar Buspelle förväntar du dig att få det på garantin? |
|
Buspelle |
Löwet: Tror du blandar ihop de tidigare filmerna om killen i UK med den jag råkade nämna på Taycanforumet. Den senare är ingen rättshaverist. |
Ja det gjorde jag. Men min poäng kvarstår, det kan finnas skador vi inte ser och utomstående skador är ju inte en garantifråga på ICE-bilar heller. | |
Buspelle |
Ja, det kan det såklart göra. Jag har inte påstått varken det ena eller det andra när det gäller garantifrågan eller något annat som har med själva sakfrågan att göra. Jag konstaterade på tal om debattklimatet på forumet att jag i morse såg en Taycan Turboägare som lagt ut att han skulle få betala en halv miljon för ett nytt batteri och det omfattades inte av garantin för att han repat batteripaketet lite. Omedelbart blev det en saklig och intressant diskussion kring detta på det aktuella forumet Porsche Taycan Group på FB. Utifrån detta var min notering att själva syftet med ett forum borde rimligen vara att också kunna diskutera sådant som är bekymmer med bilarna. Här blir kommentarerna kring den egentligen sekundära frågan om det trasiga batteriet att Porsche minsann har både usel kvalitet och dålig kundvård, att Tesla är bäst, att det nog är något skumt och finns en annan sida av myntet, att köra sönder batteriet är som att köra oljetråget och någon garanti kan inte förväntas, att fossilbilar minsann är lika dåliga och så en liten släng att jag nu inte behöver bekymra mig om att köpa en Taycan eftersom alla får repor på batteriet. Ni kan väl själva fundera över den intellektuella nivån och hur man väljer att bemöta en frågeställning, påstående, synpunkt eller annat yttrande. |
Men Buspelle, tagga ned lite nu. Så då fick jag stämpeln av dig för att vara en del av ”elbilsgänget”. Inte för att jag har en elbil eller ens promotar några. Men för att jag ställde en i mitt tycke relevant fråga hur man lyckas repa ett batteripaket så inte ens Porsche vill ta det på garantin. Du ifrågasätter intellektet hos mig och efterlyser en saklig diskussion. Fine. Men är inte en saklig diskussion att få lov att ifrågasätta utan att få en stämpel i pannan? För har du inget annat än stämplar att dela ut så fort någon inte håller med dig, då brister det ju i själva verket i ditt eget resonemang, eller hur Buspelle? Och när det brister i någons resonemang, så är det nästan alltid för att den riktiga världen inte är svart/vit eller bra/dålig. Det är alltid frågan om en gråskala. Jag förväntar mig inte att du skall försvara en anonym Taycanägare som måste betala 50kUSD för ett nytt batteri. Inte heller exakt hur det uppkom för det framkom inte från inlägget du saxade. Det var bara en fråga som kom av ren nyfikenhet. Är det brist på intellekt att ställa frågor och vara nyfiken? Om inte, är då höjden av intellekt att obönhörligen bara hålla med och lite blint på allt som skrivs av anonyma källor på internet? Ser fram emot hur du definierar en intellektuell diskussion kring en frågeställning Buspelle! :-) |
|
Buspelle |
Kristoffer_L_: Jag har inte ifrågasatt ditt intellekt för att du ställde frågan om hur man repar batteriepaketet. Jag har tvärtom försökt få den besvarad genom citat från inlägget i Taycangruppen. Jag skrev också senare att jag hoppades att det i någon mån givit dig svar på din fråga. Din rätt trista kommentar enligt följande lämnar dock en del i övrigt att önska. Varför har jag förtjänat den? "Men bra Buspelle, då behöver du inte bekymra dig om att köpa en Taycan heller för alla lär ju få repor på batteripaketet." |
Fallet med den där Taycanen är hörsägen. Vi vet inte vad Porsche själva säger och vad som egentligen hänt. Vi vet bara vad någon har skrivit på internet. Oavsett vilket så rullar det miljontals elbilar runt om i världen och dylika fall är extremt ovanliga. Ja om det ens är sant i det här fallet. Om något bör udden i detta fall riktas mot Porsche specifikt och inte på "elbilar". Varför skulle det vara på annat sätt buspelle? Varför är du så villig och snabb på att dra med alla elbilar på vad som kan vara en skröna? Jo, för att du vill att det ska vara så. Du är bara intresserad av att diskutera "problem med elbilar". Inget annat. Vad säger det om din intellektuella ärlighet? Förstå vilket jävla liv det hade varit på dig om detta drabbat en Tesla... Jag tillhör stolt elbilsgänget. Vi vet nämligen vad vi pratar om, till skillnad från er som aldrig levt med en elbil i vardagen. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.