AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
24.252

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 14 av 21
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Elbilsgänget surar i vanlig ordning för att deras bilar faller i värde som blysänken.

För oss andra smarta grabbar och tjejer som inte sprungit iväg och förköpt oss väntar härliga tider ;)
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Japp... härliga tider med högre och högre bensin och dieselpriser och lägre och lägre elpriser... Jag blir upprörd varje gång jag passerar en mack och ser priset stiga och stiga och tänker att det var tråkigt att jag kan tanka utan kostnad idag igen även här i elområde 4... :-)

Fast det där med blysänken stämmer nog inte. Vi fick vår Leaf värderat i november med ett ung. inbytesvärde, och nu när det är dags att lämna ifrån bilen på fredag så får vi nästa samma. Men ja, vissa märken sänktes mer än andra. I vilket fall som helst, jag tillhör skaran som inte funderar på andrahandspriset när jag köper en bil. Det blir som det blir. En bil är aldrig en investering om man köper för privat bruk, den köper man för att man vill ha den.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Min330e: Det är i vart fall härligt att det finns folk som med öppna ögon och flaggan i topp är beredda att ta smällarna ;)
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Har följt begagnatmarknaden för Porsche Taycan CT ett tag - och nu verkar en hel del begagnade bilar faktiskt säljas efter det att priserna justerats ned rätt kraftigt. Bilar som i början av året annonserades ut för 1,2-1,3 begärs det nu runt miljonen för. Att bilarna försvinner från handlarnas hemsidorna bör indikera att de faktiskt säljs men att det krävs en ”billigast-på-Blocket-taktik”. Det är ju faktiskt lite som det var för några år sedan när en begagnad bil skulle säljas.

Att kalla det för blysänke, normalisering eller störtdyker beror väl på betraktaren och hur denna individ ser världen i övrigt. Men tar vi Taycan CT som exempel så är det 1-2 år gamla bilar, som efter rabatt kostade ca 1,2-1,3M SEK, så är väl det mest dramatiska att tappet/normaliseringen kommit ganska snabbt, dock iofs ifrån en bisarrt hög nivå nära nypriset som tidigare gällde.

Det stora sänket i kronor står det fullmatade flaggskeppet med 761hk för - Taycan Turbo S. Nypriset låg på ca 2,1MSek när det begav sig för 3 år sedan och dessa går idag att köpa för strax under 1,5MSek. Men dessa ligger vanligtvis inte ute särskilt länge utan verkar säljas inom ett par veckor iaf, så även där finns köpare. Men återigen, även om ett värdefall på 600-700Kkr efter 3 år är brutalt i kronor räknat är fallet procentuellt sett rätt normalt för liknande lyxbilar i samma prisklass. Har lite dålig koll på ex MB S-klass, 7-serie etc men dessa borde sjunka på liknande sätt och har ju inte heller blivit billigare med åren.

Personligen tror jag att begagnade elbilarna kommer få en renässans när
väl oljepriserna sticker iväg igen. Dessutom är det ingenting som pekar på att nya bensin eller dieselbilar blir billigare. Men det sker först när vanligt folk inser att det blir billigare att ladda hemma än tanka diesel, och att det faktiskt funkar med en elbil i vardagen. Vilket det aldrig kommer göra för alla.

Sen kommer det alltid finnas en stor begagnatmarknad för bilar upp till 100-200kkr och här kommer det dröja innan elbilarna slår sig in eftersom de ännu så länge är relativt nya. Lite elakt generaliserat är det ju också i denna grupp som det största motståndet och hånet mot elbilar generellt är som störst på internet…
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag delar helt din bild av situationen Kristoffer och den justeringen som sker är bara hälsosam, bruksbilar ska inte vara dyrare eller nästan dyrare beggade än nya.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Buspelle, vi grät inte igår när vi lämnade Leaf nycklarna och fick ut EV6:an. Nu har både min fru och jag en elbil som vi tankar i stort sätt gratis hemma och kan köra långt med. Vi känner oss inte lurade och vet exakt vad vi gav oss in i när vi köpte Leaf:en, eller min 330e. Bilarna har gjort precis som vi ville och uppfyllde förväntningarna. Jag fick 300 för min 330e och 180 för Leaf:en, båda had ca. 4000 mil i mätaren. Jag vet att vi hade kunnat få mer om vi hade sålt privat eller velat hitta det absolut bästa priset, och jag vet också att det blev ett procentuellt högt fall, fast inte värre än att vi tyckte det var helt OK.

Lycka till med dagens diesel och bensinpriser, även om det ibland går ner en smula, vi kan nog glömma billiga priser. Ja, jag vet att elen kommer också att kosta mer snart när det blir kallare, men då kommer nog även oljan att gå upp, och i varje fall, elbilen blir ändå billigare att tanka och köra med.
DL
1.812
DLC
G21 M340i -21
Det viktiga för mig och jag hoppas för andra också är att bli och vara nöjd med det man valt. Att spela ut det ena mot det andra intresserar inte mig. Sen så är de flesta saker utsatta för en värdeminskning. Vissa mer än andra, och att det kommer trender som också sen kan förändras på nytt. Sånt är livet!

Härligt att du är nöjd min330e. För det är precis endast det som räknas, att du/ni är nöjda med era val. Vad andra tycker kan man notera, men man gör nog rätt i att låta det stanna där.

Jag såg ngn sensationsartikeln idag om att elbilar säljs med stora rabatter. Som om det skulle vara isolerat till bilar drivna av el.. Det är nog så att de flesta bilar idag säljs med en god rabatt. Men åter så vill ngn skribent få till en sensation som egentligen inte finns.

Jag välkomnar mångfald och ser gärna att flera typer av drivmedel och källor finns till bilar. Trenden är för mig tydlig och nödvändig. Jag hoppas bara tillverkare lyckas tillverka hållbara produkter som drivs av ett bränsle som också är bra för vår jord. Det är inte enkelt men det finns inga andra alternativ än att ständigt försöka göra ngt bättre. Rörande priser så lär alla typer av bilar kosta pengar framöver, oavsett bränsle.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Elbilar kommer tappa mindre i värde jämfört med fossilbilar. Den effekten blir tydligare ju billigare bilen blir.

Säg att du kör 2000 mil per år. Fossilbilen kostar ca 15:-/mil och elbilen ca 3:-/mil. Då sparar du 12:-/mil på att köra på el. Eller 24 tusen per år. En bil brukar tappa ca 15% per per år i värde. Det betyder att du kan ha en elbil som är 160 000:- dyrare än en fossilbil och ändå ha samma kostnad. Eller ja, minus ränta då. Men säg 150 000:- då.

Det betyder att även om du får en fossilbil gratis så blir det ungefär lika billigt som att köpa en elbil för 150 tusen och en elbil för 300 000 är lika billig som en fossilbil för 150 000:- osv. Ännu mer om man kör mycket. Jag kör 4000 mil per år och tjänar alltså dubbelt så mycket på att köra på el. Min Tesla är värd ca 400 000:- nu. Det betyder att jag måste ner på en fossilbil för max 100 000:- för att nå samma kostnad. Snart behöver jag få fossilbilen gratis... Då bör värdeminskningen avstanna helt.
DL
1.812
DLC
G21 M340i -21
Det är möjligt Verdi. Jag motsäger inte din kalkyl. Sen hänger det mkt på priset man kan ”tanka” sin elbil för samt kapitalkostnader och annat som psykologi när elbilens batterier närmar byte. Men jag är medveten om att du mfl fört fram att ladda hemma är ett nära krav samt folk som har koll på detta sannolikt också kan lösa förmånliga kapitalkostnader. Slutligen för att inte dra igång en onödig diskussion så är batterier i de fordon jag har insyn i tänkta att vara for life, så vi kan om allt går som det är tänkt bortse från den delen. Och då är din kalkyl inte dum. Tycker det är bra som upplysning.

Min poäng i inlägget var mest att vi bör försöka vara artiga mot varandra och respektera olika val. Jag upplever ditt svar till artigt så passning är inte mot detta inlägg. Det är väl mkt polarisering i denna tråd. Jag är åtminstone här för att jag gillar fordon och ska kunna diskutera utan att det spårar. Trött på att se inlägg där folk hånskrattar åt varandra.

Jag valde att köpa min nuvarande bil för att jag ville ha den och uppskattar den. Är den det mest ekonomiska alternativet i klassen, långt ifrån. Kanske det motsatta. Likväl är den är dröm för mig att ratta och den löser allt. Kommer jag köpa elektriskt nästa gång? Ja, det tror jag! Det finns inget som kan stoppa en bättre teknik (citat hemma hos nestorn Per Gillbrand 2002) och jag håller med honom.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
DLC, om man jagar rabatter och orkar man med, då kan man säkert hitta billigare bilar än EV6 och i4, men det har aldrig intresserat mig, i alla fall inte dem senaste 20-30 åren. Det innebär inte att jag är beredd att betala hur mycket som helst för en bil eller att jag inte förhandlar om rabatter, men det finns viktigare saker än röda prislappar.

Sen är det faktiskt så att oavsett var du "tankar" din elbil så är den nog billigare i drift än fossilen. Måste du alltid ladda ute eftersom du inte har möjlighet att ladda hemma då skulle du (i alla fall jag) ha ett kort, även om det kostar, som ger ganska bra rabatter. 2,88 är inte dyrt heller per kWh, så även med det priset kostar elbilen inte mer än kanske 4-5 kronor milen att köra, men trycker du hårt på pedalen och ständigt kör rödljustävlingar då går det klar upp till det enorma 6-6,50 milen... fast det gäller egentligen också fossilen. Trycker du hårt på pedalen av din M340i får du nog också räkna med betydligt högre än 12.-/mil. Så jämför du ett äpple med ett äpple då är det fortfarande betydligt billigare att tanka med el. Dessutom har nog Verdi räknat lite optimistiskt, för 12kr/mil med 21kr/l bensinpris eller 25kr/l för diesel är lite väl lågt räknat, medan 3kr/mil med hemmaladdning är faktiskt ganska högt räknat, i alla fall dem gångna månaderna. Just nu kostar min el 20 öre/kWh och appen visar rött. Skall jag gå ner till grönt område då är det typ 1 öre som billigast kl.13 idag, toppar 23 öre kl.19 ikväll. Så det där med 3kr/mil för elbilen är väl tilltagen. ...och jag bor i elområde 4 med det dyraste priset. Sen är det klart att att elpriset kommer att gå upp även för mig så fort det blir kallare, men jag tror att det krävs typ en kärnkraftsolycka i Sverige för att det skall bli dyrare än bensin eller diesel. Men då har vi ett annat problem, inte elbilarnas kostnader mot fossilen.

Jag är dock övertygad om att Verdis resonemang är helt rätt och logiskt. Det är precis så jag tänkte också, och mina kalkyler för mig själv var helt rätt dem senaste åren. Därför hade jag 330e innan. Det kändes bra att flytta över bensinkostnaden till elräkningen för min jobbpendling för det senaste 3,5 åren. Första året följde jag utgifterna och räknade om till bensin och det visade tydligt hur mycket jag skulle behövt tanka för om jag hade min bensinbil kvar, eller hade kört med en ny. Och det var ändå när bensinen kostade betydligt mindre... Nu skall jag sluta jobba, så det var det läge att flytta över resten av mina resor också, eftersom jag kommer att köra mer på vardagar till mer avlägsna mål än jobbet. :-)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Den här Porsche Taycan ägaren i UK verkar inte helt nöjd med sitt värdefall på 56% under det första året:

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Om man inte pallar med att se hela videon ovan, så är det spolier alert: värdefall från £120k till £53k på drygt ett år men att den var värd mer än inköpspriset för 7-8 månader sen, så det raset har skett sedan årsskifet.
ts
409
tsint
Polestar 2 -23
Men är inte en del av problemet att allt fler köper nya väldigt dyra (bruks-)bilar, så var det väl inte tidigare. Samtidigt så ökar nog inte antalet som vill köpa en begagnad dyr bil, inte konstigt att dessa bilar då tappar extremt mycket i värde.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Att köpa en Taycan Turbo är som att bränna upp pengar. Som att köpa en 760Li förr i tiden. Visst fanns det köpare på den som begagnad också men de flesta valde nog en 5-serie Touring eller liknande istället.

För det första är Taycan en opraktisk bil med litet bagage. Den har även ganska dålig räckvidd.

Visst, snabb... Men för mig är det inte så viktigt på en elbil. Basmodellerna är oftast tillräckligt snabba. Förr fick du så mycket mer med en större motor. Mjukare gång, bättre motorljud osv. Plus att prestandan du fick extra faktiskt märktes till vardags. Så är det inte på en elbil. De känns mycket rappare i vanlig trafik redan vid måttlig maxeffekt.

Inte köper man en Taycan för att köra bana heller. Så frågan är vem som ska tänkas hosta upp ganska många hundra tusen extra för en begagnad Turbo jämfört med en vanlig Taycan?
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men det här är väl det man väntar sig med en fyradörrars lyxbil? Mercedes S500 och BMW 750i är ju bilar som kostade 800' nya, sedan 600' efter 1 år och sedan 400' efter tre år redan för 10 år sedan. Taycan är ju i den klassen, dvs en lyxbil som inte gör så mycket mer än klassen under annat än att vara mer exklusiv.

Inte köpte man en 750i år 2011 för att 525i var för liten, då köpte man 525iT. Man gjorde ju det för lyxen/exklusiviteten och sådana bilar har ju haft en tendens att falla i värde.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Nu slog ni huvudet på spiken - poängen är att värdefallet kommit snabbt och brant. Det har varit ett antal år där många vant sig vid att 1) dels köpa dyrare bilar än tidigare (bilar har också blivit mycket dyrare!) samt 2) att dyrare bilar inte tappar i värde som de gjorde förr. För inte så värst många år sedan räknade man med en halvering av värdet på 36månader. En helt okvalificerad gissning är att värdefallet på tre år är ungefär fortfarande detsamma, med den stora skillnaden att vissa modeller tar största smällen första året. Taycan Turbo S är ett lysande exempel på kapitalförstöring första året. Men sedan planar den ut, precis som andra lyxbilar.

Andrahandsmarknaden för lyxbilar har ju alltid varit starkt begränsad. Nu med nästan 250 Taycans på Blocket blir det spännande att följa utvecklingen. Jag gissar som sagt på att värdet kommer plana ut på 50% av nypriset efter 36 månader, även för instegsmodellerna.
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror du har rätt Kristoffer, vissa vande sig vid att de goda tiderna var här för evigt och när korrigeringen skedde så känner de sig lurade. Lite så är det väl med låga rörliga räntor också. Men jag tycker man få ha lite självkritik om man tror att något som varit 5-7 år givet måste bli den rådande normen för all framtid. Så när det sker en normalisering till tendenser som snarare varit det vanliga över en längre tidshorisont så beskrivs det som något helt abnormalt när det egentligen är fullt normalt i längden.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Precis, tiderna med låga räntor (dvs 0-2%) pågick ju nästan undantagslöst mellan 2009-2022. Det är rätt lång tid för många att vänja sig vid att goda tider varar för alltid. Men det intressanta att att både nybilsförsäljningen och begagnatmarknaden varit glödheta de senaste 5-10 åren iaf. Inte ens de stora volymerna av bilar från privatleasing blev något problem att sälja som många trodde skulle sänka marknaden. Detta är ju ett relativt nytt fenomen. Tidigare har ju oftast det ena varit betydligt hetare än det andra. Dvs folk köper nytt, byter in sina bilar och handlarna står med enorma lager som de rear ut ihop med gratis korv och en ny TV till de första 100 kunderna. När såg man en sådan kampanj senast?

AP forumet i sig ihop med sökfunktionen är ganska intressant för det ger faktiskt en ganska ofiltrerad bild över hur begagnatmarknaden ändrats under de senaste 20 åren.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag skulle tro att -50% på tre är lite väl mycket tapp, speciellt om man räknar även in direktförsäljning privat. Jag fick 300 för min 3,5 år gammal 330e och 180 för den 4,5 år gamla Leaf:en, båda hade ca. 4000 mil i mätaren och jag sålde BMW:n till samma säljare jag köpte den från och som sålde i4:an till mig, så han hade full koll på inköpspriserna också. Kia-säljaren som köpte Leaf:en har inte ens tittat på den, bara tagit emot nycklarna. Jag råkar veta att min 330e blev såld för 370 två veckor senare. Är det en bra affär för handlaren? Förmodligen är det det. Begagnadhallen var i stort sätt tomt när jag kom dit, så nog fanns det plats för min bil att stå om det inte hade varit lönt att sälja för 370. Själv gav jag 525 för den när jag köpte den, så efter 3,5 år (plus lite till) tappade den mindre än 50%, medan Leaf:en tappade nästa exakt 50% på 4,5 år, eftersom den gav vi 395 för. Sen är det klart att vissa modeller och märken tappar betydligt mer på kortare tid, men man kan ändå inte säga att bilarna tappar 50% på 36 månader generellt.

Det är ett stort sug efter begagnade bilar, även om elbilar kanske är mindre attraktiva utomlands, vilket håller begagnade elbilspriserna nere i Sverige, eftersom dessa är svårare att exportera än fossilbilarna. Brittiska bilar har generellt en gigantisk nackdel, oavsett om det handlar om Taycan, Leaf eller fossil, styret sitter på fel sida, vilket begränsar marknaden till UK, Irland, Malta och Cypern och försvårar exporten. I Sverige har vi inte det problemet, dessutom har vi en svag krona. Det plus sämre ekonomi håller begagnad bilmarknaden under armarna och priserna uppe. Så ovanstående exemplet med högerstyrd Taycan är inte speciellt representativt, eftersom just lyxigare bilar behöver en större marknad för att behålla priset, inte en mindre, och även Britterna kämpar med ekonomin så det är inte alls konstigt att hans Taycan har tappat så mycket i värde.

Har man köpt en Taycan i UK endast för ett år då skall man inte gnälla över tappet, det borde han kunnat lista ut innan. I vilket fall som helst, hans hysterisk generaliserande slutsatser och utbrott om elbilar är helt fel, tilltalar endast fossilälskare.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Efter att ha varit runt halva Europa under sommaren så är det klart att jag vet att andelen elbilar är lägre än hemma i Sverige, men det är absolut inte helt dött. Jag skulle säga att vi ligger några år före.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.