Sida 12 av 54
|
|
---|---|
Många bilar ligger för högt i pris och den svaga kronan kommer fortsätta ställa till det för svenska handlare. Jag tycker inte elbilar är särskilt dyra jämfört med t ex en helt vanligt 530d eller 530e. Kanske ser annorlunda ut hos typ Skoda dock. Cayenne är en betydligt mer praktisk bil än Taycan sett till utrymmen osv. Det gör nog stor skillnad. Taycan är inte ens i kombiutförande särskilt rymlig. Sen bryr sig kanske inte den kundgruppen sig sådär jättemycket om bensinkostnaden heller. |
|
Ja det ser uppenbarligen olika ut hos olika handlare. Min har haft problem att få fram beställda bilar i princip hela Corona och fram tills årsskiftet. Levtiden på i4 har kroniskt legat på 12-14 månader, nu är det 4-5 månader vis nybeställning. Nu när allt finns i lager igen så viker orderingången på lagerbilar rejält jmf med Q1 och Q2 2022. Samt antalet tecknade nybilslev minskar Q1 Q2 i år. Däremot så går Volvo på samma ort bra. Så folk ställer väl om lite pga förändringar i ekonomin och kanske köper en bil för 400kkr istf 600kkr? Bara en gissning. BMW på orten lever delvis på att fortfarande kunna leverera bilar beställda först halvåret 2022 men som någon skriver, nya, främst dyrare elbilar till privatpersoner är stendött och det verkar kunna påverka juridiska kunder med. Det är nog enklare att se Q3 och kanske Q4 hur mycket marknaden svänger för mycket är i görningen nu. För att man ska kunna se något idag så är nog Mobility Sweden mest tillförliligt när det gäller registreringssiffror 2021 2022 2023 tex, jag orkar inte slå på dom men för den som vill Länk När klimatbonusen togs bort var första steget för döden för elbilarna som kostar lite mer, å andra sidan varför ska skattemedel sponsra de med oftast hög inkomst? Mvh Asken |
|
Nu är det ju inte så att utebliven klimatbonus slår främst mot dyrare elbilar utan mot elbilar i de billigaste segmenten, där kundernas köpkraft är mkt sämre, ex vis MG, ID3/4/5, Enyaq, Kia, Hyundai osv. Dyrare bilar har alltid köpstarka kunder, oavsett drivmedel. BMW säljer normalt bra av främst dyrare bilar, även nu. Däremot säkert tuffare med de billigare laddhybriderna inkluderat även 3- och 5-serien, inte minst för att ny femma är på ingång. Volvo säljer väldigt bra av EX30 som ännu inte levereras. Så även av EX90. De kommer nog dock tappa på XC40. /Anders |
|
Buspelle |
Personligen tycker jag att Porsche Taycan är en ganska läcker bil och med 183 osålda nästa nya bilar borde det finnas förhandlingsutrymme från den ungefärliga mille som begärs. Utöver I4 så är det egentligen den enda elbil som skulle kunna vara intressant och ska man ha en I4 M50 så handlar det om ca 800 tkr och då börjar kanske Porschen framstå som intressant även för den märkesfrälste BMW-ägaren ;) |
Ja man får ju en större bil med Taycan och jag har också sett att det finns många ute, vilket förstås är negativt, men Porsche är väl alltid svåra att förhandla med? Jag gillade dock inte bilen vid en kort provtur i höstas men har tänkt ta en ny runda vid tillfälle. För att vara en Porsche är den väl ändå i en rätt juste prisklass. /Anders |
|
Nej, klimatbonusen som sådan, ovsett vilka den gynnar resp slår emot är ju statsstöd och sådant har ju aldrig varit speciellt nyttigt i längden. Svenska varv, etanol, elbilstöd eller stödet för höga elräkningar, som folk reser upp:) Jag bara kikade lite i min länk på laddhybrider och 3- och 5 serie levererades i 150-170 ex per månad i vintras våras har levererats i 100-talet ex per månad i maj och juni. Det är så sant, alla elbilstillverkare vill som Tesla, har varit hittils, sålt dyra bilar till låga kostnader och därmed har höga avanser. Nu skjuter i4 leveranserna i höjden de sista månaderna men det beror främst på att först nu har de fått riktig ordning på den backlog som varit sen 2021 2022. i vintras fanns det knappt någon iX, iX1 eller iX3 i lager hos bmw.se nu finns det 150 iX, 240 iX1, 20 i4 och 125 iX3. Det när det såldes 100 iX1 och 80 vardera av iX och iX3 under juni månad. Samt att man inte räknar de som beställs från fabrik. Bavaria Kista hade mer eller mindre tomt i nybilshallen Q1 och delar av Q2 innan det började fyllas på såsmått och där är det fullt med bilar igen. Saker sker väldigt mycket när elbilsförsäljningen vänder och konkurrenterna börjar sänka priserna rejält. Jag läste någon artikel i AMS att det skulle bli rea på bilar i höst, Om BMW och Taycan samt många andra dyrare modeller finns på lager så säger ekonomiavd förr eller senare att nu måste Ni agera, de här bilarna kostar för mycket i lagerkostnad, vi tar hellre en förlust på de än blir sittande med dom. När vi har registreringssiffrorna för september då ser vi vad som beställs med backlog och vad som finns i lager som behöver reas ut. Antagligen närmare 200 Taycan då folk äntligen fattat att att det är inte så smart att låna till en ny bil i lågkonjuktur.. Mvh Asken |
|
Du verkar verkligen ha fastnat i begreppet att låna.... Anser du det fel att företag har bilar på företagsleasing? Skall de helt plötsligt börja köpa bilarna kontant och tappa momsavdraget? Leasing är iofs inget lån utan i princip en hyra med ansvar för restvärdet. Återigen - dyrare bilar säljer relativt sett bättre än billiga! De som köper dyra bilar struntar i konjunktur, miljöbonus eller räntor! /Anders |
|
Taycan är måhända längre och bredare än i4 men i allt väsentligt en "mindre" bil för oss med hund och barn. | |
Anders, jag förstår inte riktigt din fråga. Lägst ner i min sista postning står det "folk"det blir="en person eller flera"= "en privatperson". För att utförligare förklarar den sista meningen. Säg att en person köoer en ny eldriven SUV i våras för 850.000kr och finansierar den till 600.000kr. Säg att personen köper bilen för att det ska se snyggt ut i grannskapet, ge en image om framgång på ditten eller datten sättet eller bara trivs i den. Om sedan räntorna går upp med 50% så att avbetalningen ökar med 30% i kostnad pga av detta och personen som köpte bilen inte har marginal i sin ekonomi för att klara detta så är det inte smart att låna till detta köpet då man antagligen behöver sälja bilen till förlust. Ie folk blir dumma i huvudet av att det finns för mycket pengar i omlopp och det är för enkelt att låna pengar till konsumtion. Sen gör folk alltid som dom vill och folk får ha vilka åsikter dom vill om mina åsikter men jag står för dom, vis av egen erfarenhet vilket inte alla har. Mvh Asken |
|
Buspelle |
Med känsla: Det där med att de som köper dyra bilar struntar i alla ekonomiska påverkansfaktorer är en förenkling av verkligheten som inte stämmer mer än till del. De som har kan strunta i vad saker och ting kostar men gör det sällan fullt ut. Skälet för att de har pengar är ofta just att de alltid sett om sitt hus. Verdi: Taycan är i förhållande till sin storlek ingen särskilt rymlig bil men för oss som inte behöver utrymme utan bara är två personer och ett par katter så duger den gott och även om jag tvivlar på att jag överger BMW så skulle just en Taycan ända vara tänkbar. Den är i mitt tycke otroligt läcker och otroligt välbyggd. Samtidigt är Taycans storlek; nästan 5 meter lång och 2 meter bred, inte särskilt tilltalande ur perspektivet smidighet och parkering, men det kanske man kan leva med. Bilarna blir tyvärr större och större. Kommande 5-serie antar nya och i mitt tycke onödigt stora proportioner. Det ska bli mycket spännande att se vad BMW Neue Klasse kommer att bjuda på. Asken: Hösten blir sannolikt en prövning för många. "Folk" har shoppat över sina tillgångar tack vare nollränta och det kommer få konsekvenser. Frågan är hur stor dramatiken blir. Det ser vi inte än och står skrivet i stjärnorna. Otroligt många omvärldsfaktorer påverkar slutligt utfall. |
Forumet är idag ett ganska gediget bibliotek av 23-års tyckande från en brokig grupp förståsigpåare. Dysterkvistar som målar upp framtiden som nattsvart har alltid funnits. ”och framåt vintern blir det värre…” Seen that movie before?? 😂Pandemi, invasioner, finanskriser och munhuggning om diverse drivmedel och drivlinor har avlöst varandra. Och alla tror blint på att andras ekonomiska situation är just sådär kritisk som den där ”kompisen” som någon annan känner eller läst om. Och just den där kompisen har ett antal dyra bilar som han måste sälja med brakförlust för det finns ju _ingen_ som väl köper bil idag. 😃 Märkligt nog fortsätter folk köpa både nya och begagnade bilar…självklart om än i varierande mängd och till varierade priser. Och intressant nog, premiumsegmentet fortsätter att ticka på… För er som fortfarande inte fattar att de rikare blir rikare, oavsett ränteläge, bör ta en tripp ut till skärgården eller Tennisveckan…och nej, de där jättepråmarna till båtar är inte köpta med Finax snabblån. |
|
Buspelle: jag tror att, har man så många inputs som möjligt så får man en möjlighet att fatta beslut åt den ena eller andra riktningen, innan alla andra gör det, tex sälja elbilar som kostar 850kkr. Eller avyttra just den där delen aktier som just nu ligger på lite minus mot vad de kan göra nästa vår om styrräntan är 5,0%. Fattar man beslut när man står inför faktum gör alla som den andre gör och depressionssnöbollen är i rullning. Att tolka kunskap krävs att man varit igenom ett par låg resp högkonjukturer, rejäla sådana. Hela andemeningen av denna tråden och dess utveckling är. Personer födda på 1990-talet, främst dess senare del har växt upp, sedan blev det lågkonjunktur 2000 och de var så unga att de inte begrep så mycket, antaligen. Sedan var det studier och lågkonjunkturen 2008 2009 påverkade inte heller så mycket. Sen har det tuffat på "uppåt", en mängd 1990-talare har bara genom fiffiga läghenhetsaffärer där värdeökningen varit enorm gett en hel generation miljonärer som inte dragit in pengarna på arbete eller finansiella instrument utan just bostäder. För dom är att låna något naturligt, för allt i deras värld har ju "ökat i värde". De sitter nu med högt belånade lägenheter som sjunkit i värde 20-30% i en bostadsmarknad där mycket är svårtsålt, de kan ha belånat en del av värdeökningen till en bil, till resor dyrbart hemelektronik osv osv. När konjunkturen sjunker mer och mer, då är de de första som kommer i kläm, än mer än idag. För dom skriver jag dessa rader, för dom som bryr sig om andra mer än sin egen plånbok. Ja, de rika blir rikare men för den lilla, lilla stänk medborgare det gäller i jämförelse med 10 miljoner övriga medborgare så visar de nog inte vägen för konjunktur. Dom bryr sig inte om andra ekonomi, hur de tjänar sina pengar(oftast), vad de tror man ska ha för att må bra, för att hålla skenet av att man är framgångsrik. Som min länk sa, nu när krediterna är slut tar folk av sina sparpengar de dragit ihop under högkonjukturen och fortsätter shoppa för. "Jolly good", styrräntan vid nästa rikssbankssammanträde kan höjas 0,25%-enheter som dom tror. Det är så man gjort, bekämpa 10%ig inflation med räntevapnet och lär sig inte. 2023:s andra halvår lär resultera i högre styrränta vilket gör att alla lån tagna ska betalas lite mera ränta på, bostadsmarknadens objakt till största del sjunker mer eller mindre i värde och levnadsomkostnader lär fortsätta öka. Det är en trend som påbörjades 2022, pågår 2023 och man kan med rimlighetsprincipen se 2024. Mvh Asken |
|
Buspelle |
Kristoffer_L: Tja, du kan väl kolla med dem som aldrig återhämtat sig efter fastighetskrisen på 1990-talet eller finanskrisen 2008 så kanske du får en annan bild av verkligheten. Helt korrekt att de rikare blir rikare och att de inte i egentlig mening behöver bry sig om ränta, drivmedelspriser eller annat, men gruppen är fortfarande för liten för att på avgörande sätt påverka annat än möjligen prisutvecklingen på annat än renodlade marginalprodukter. Priset på Rolexklockar kommer med hög sannolikhet inte påverkas ens av en djup lågkonjunktur. De har stigit ordentligt i pris och tillgången är begränsad. Gissar att priserna på Porsche 911 också kommer ligga fortsatt stabilt. Men däremot tror jag Porsche Taycan är ett exempel på en bil som kommer ha svårt att behålla sitt värde. Detta trots att den tveklöst är en attraktiv och högkvalitativ produkt och trots att det finns en hel del rikingar som säkert har råd. Lustigt nog påverkas även rikingarna av marknadsläget om än mer på det psykologiska planet vilket finns väl belyst i vetenskapliga studier. Vore det så att rikingarnas konsumtionskraft avgjorde skulle vi slippa lågkonjunkturer och ekonomiska kriser men så är det ju inte. Det är trots allt intressant att man har så olika syn på i detta fall den ekonomiska utvecklingen och bilmarknaden i ett land. Den som lever får se. |
Buspelle |
Asken: Helt enig. Det kalas som förevarit kommer få konsekvenser. Sedan kan naturligtvis utveckling gå i lite olika riktning. Det är många omvärldsfaktorer som är otroligt svåra att bedöma. Man skulle ju vilja slippa en krasch men det kanske är oundvikligt. |
Buspelle: jag glömde skriva det viktigaste för mina postningar, de som kommer att få lida mest materiellt och ekonomiskt är de unga för det är deras jobb ryker först, om det blir något som orsakar att företagen behöver göra sig av med anställda. Inte för inte som många under 30 är anställda som "konsulter" eller "egenföretagare" som får betalt per timme istället för månadslön med pensionsavsättande och sjukförsäkring mm vad allt sådant innebär. Pengar och intelligens hänger sällan ihop. Mvh Asken |
|
Buspelle |
Asken: Tycker nog att man ganska tydligt kan utläsa problematiken med unga som lurats in i nollränteträsket och aldrig varit med om dåliga tider i dina inlägg. Tyvärr är det den absolut tråkigaste sidan av saken även om människor - unga som gamla - måste ta ansvar för vad de gör och förutsättas tänka själva. |
Buspelle: enig. Problemet med alla dagens telefoner, datorer och snabba flöden av information och nyheter är att hjärnan hinner helt inte med. Folk kan inte sova utan att kolla mobilen kl 23 när dom somnar, 0230 när de vaknar och går på bekvämlighetsinrättningen och kl 0530 då de inser att de kunde inte somna om pga ältandet och torktumlaren av ord i huvudet driver dom upp ur sängen till vaddå?(JAg slår av min mobil). Prestiege makt och pengar har varit drivkrafter och självförverkligandet i marknadsekonomin. Sedan Gordon Gekkos tid om inte långt före. Nu är folk tomma, inombords när det inte går att konsumera sig lycklig. Ny bil, sen ny elbil, sen ny elscooter, elcykel och elspark. Sen allt annat man kan klicka hem och lägga på hyllan. Been there, done that. Hårt jobb, tur, kontakter och lite fräckhet kan bygga en miljoninkomst. På det kan man lätt köpa en i4 M50 eller en Taycan. Som faller 30-50% på ett par år, som alla andra bilar. De ska på något vis betalas. När andra med miljoninkomster men ingen lycka i livet ser just de produkterna, vill de med prova den livsstilen och vara "lite miljömedvetna" och hippa. Det funkar ett tag. Sen tog krediterna slut. Och det går bara att fakturera 4 kunder istället för 10 då de 6 andra fått så lite att göra att de inte har råd med externa inköp. Alla andra räkningar ska betalas boende, mat el familj och barn. Bilen får stryka på foten. Många som hamnar i liknande situation så kommer en hel del av samma modell på marknaden och ska sälja och har finans. Värdet sjunker på modellen, men kanske inte så mycket. Vad ska grannen och kunderna tycka när man kommer med en 118d istället? Det här vet vi inget om men jag hör inga enorma rop i di.se svd.se eller ekonomisidorna i de andra tidningarna som talar om rejäl långvarig högkonjunktur de sista halvåret iaf. BMW gjorde en stor miss, de lade ner i3. Den hade kunnat sälja mycket när det mer och mer kommer bli miljözoner i stora städer och folk inte har råd eller vill miljömässigt åka SUV i städer. Är det kanske viktiga inte vad som sker utan vad man kan lära sig. Först brukar en dörr stänga sig, det kan kännas som panik att inte åka miljonkrononsbil helt plötslig som man är van vid, sen när nästa dörr öppnas, inse hur skönt det är att åka något helt annat, med helt andra driftskostnader. Jag tror att, om folk lägger 10h på sociala medier varje vecka, 40h på att jobba, 4h på att sitta i bilen, 3h på gymmet, 6h på att äta och oanad mängd på TV hur mycket spenderar man då på insidan? Höga räntor några år, bostäder och bilar faller en (hel) del i värde, ytterligare. Några blir av med jobben, några går i konkurs. Kanske inte en kraschlandning utan en djupdykning. Tillverkarna är tvungna att sänka priserna på nya elbilar rejält för att kunna sälja några, då faller andrahandsvärdet med de andra redan sålda. Som länder som inte har germansk språkgrund så lär mindre bilar med mindre motorer blir populärare än som nu stora sedan och kombibilar samt SUV. Med mindre inkomster behövs det lägre driftskostnader på sådant man har. Kommer alla längre har råd med mobil till alla 4 barn och fri surf och samtal, dyra TV-streaming och internet. Kommer skolorna ha råd att servera fri lunch till alla barn? Skolorna är tvungna att dra ned på personal redan nu. Varför nu all detta? Jo därför sjunkande elbilspriser och om dom fortsätter KAN resultera i allt detta resonemang i tråden handlar om. Nu har man om man läst det som postats, oavsett om det är ifrån mig eller någon annan, något som kallas medvetenhet. Det får man bara om man stannar upp, reflekterar rimligheten i något och sedan lägger det i bakhuvudet. Inträffar något eller några av de tankar som avhandlats i den här tråden, då har man genom medvetenhet skaffat sig kunskap om något som gynnar ens egen situation. "Kunskap är makt". Mvh Asken |
|
Eftersom vi har en hyresmarknad från DDR så blir många tvingade att ta dyra bostadslån för att skaffa drägligt boende på de orter där det finns jobb. Visst kan man sitta och säga att folk är idioter för att de gör det men vad fan skulle de ha gjort då? Folk som köpt dyrt och lånat har agerat rationellt utifrån den situation som varit. De allra flesta ligger fortfarande kraftigt plus dessutom. De hyresrätter som finns är antingen omöjliga att komma över med mindre än 30 års kötid eller så ligger de i områden med tvivelaktigt rykte. Vi har bara ett liv och det är kortare än man tror. Att bli rika är få förunnat. Vi andra måste göra det bästa av vår situation. |
|
Buspelle |
Verdi: Du kan väl ändå inte helt ha missat den sanslösa överkonsumtionen i bostäder som möjliggjorts genom att pengar inte kostat något? Med nollränta har man kunnat köpa en bostad i ett läge, med en storlek och utformning som vida överstiger vad man egentligen har råd med eftersom det varit nästan gratis. Visst har det funnits lite begränsningar på marginalen med amorteringskrav och annat men det har verkligen varit på marginalen. Och det handlar ju inte som du skriver om att folk agerat rationellt och köpt dyrt för att man varit tvungen utan det handlar om att man kunnat köpa dyrt för att det varit möjligt och i stort sett gratis. Hade vi haft en mer normal ekonomi där pengar kostat pengar hade folk köpt bostäder som de i grunden har råd med. d v s säga att man köpt en brf eller radhus istället för villan i A-läge. Nu har bl a unga hushåll som under normala omständigheter hade gjort en successiv bostadskarriär under några årtionden direkt kastat sig in ett extremt dyrt boende som inte alls svarar upp mot deras inkomster. Jag påstår inte att de är idioter eftersom hela samhället har influerats av en sjukt tro på evig nollränta och gratis pengar men däremot är det ofrånkomligen så att detta kommer få konsekvenser på ena eller andra sättet. Möjligen börjar vi hamna lite utanför det väl avgränsade ämnet om hur priser på elbilar störtdyker ;) |
Priserna drivs upp, visst. Men vem bestämmer vem som egentligen har råd med villan? Hade de nöjt sig med ett radhus hade radhusen kostat mer och villorna mindre... | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.