AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
24.258

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 11 av 21
ka
260
kalopps
Cater-pillar
Tack Asken!
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej på Er alla snälla och stygga:)
först så sällar jag mig till flocket, undviker lån på så gott som allt. Exklusive privatleasingen av i3 och en liten del i bostaden då. Tittar i plånboken om jag tänker köpa något, finns det pengar så köper jag annars gör jag det inte.
Mitt resonemang går på ett högre plan. Den absoluta majoriteten av alla bilar som säljs, eller för den delen, leasas idag gör det med en kredit på 60-80% av bilens nypris. Samt ett beräknat restvärde på, säg 40-55% av bilens nypris efter 3 år. Om nu, vilket jag tror, konjunkturen går nedåt, rejält, kanske till den grad att styrräntan hamnar över 6% om ett par år, den är 3,75% idag, högre energipriser och en och annan förlorar sina jobb kan det, efter ett par år med en het bilmarknad stå fler bilar som är klara med sin finansieringsperiod mot vad folk har råd att köpa dom för. Det är så andrahandsvärdet har hållits uppe, hög nyförsäljning, låga räntor, folk kan köra nyare bilar och bara betala räntan och amortera lite. När det finns mer bilar begagnat än vad som går åt får man sänka priserna, finansbolaget för förluster, inte bara små utan rejäla. Sänkta priser=sänkta andrahandsvärden för alla andra bilar. Det kommer att gälla husvagnar, husbilar, lätta lastbilar osv. Hus har gått ner. Jag kan bara rapportera där jag känner människor i olika branscher och dra slutsatser och posta detta. En bekant är delägare i en firma som håller på med olika saker inom kommersiella fastigheter. Där har det varit bra drag i ett antal år. Sedan årsskiftet är det, stendött. De har en avdelning för mäkleri, de var 14 personer i mitten på förra året, nu är dom 6 personer. 0 affärer i år. Drar de inte in det snart får dom stänga den avdelningen på sikt, inte för att dom inte är kompetenta utan för förlusten på det affärsområdet. En BMW-säljare jag känner i en stor stad en bit utanför Stockholm brukade sälja 3-4 BMW i veckan, nya som begagnade. När jag hade kontakt med honom senast hade han sålt 1! begagnad BMW på de två första veckorna i juni. Han är inte ensam om att ha den takten i bilbranschen av det lilla jag förstår. Vad betyder nu detta? Jo om man samlar på sig kunskap, delar den så blir de som läser, samt är intresserade mer medvetna. Medvetenhet är underskattat. Men om man har 50 möjliga scenarior vad som kan hända, 7 blir verklighet i år och 15 nästa år då besitter man kunskapen, om man vill, att fatta sunda ekonomiska beslut som är långsiktigt "bra. Sen gör var och en som dom vill.

Beträffande elbilar så är i3 kraftigt överprissatt och skulle ner till 315-325kkr för en 120Ah av de sista årsmodellerna, det kommer så mycket nya bilar på marknaden, men ack, ingen lika trevlig och charmig som den. När leasingen är slut för min del så vet jag inte om jag ska köpa ut eller lämna tillbaka. Lämnar jag tillbaka blir det nog för dyrt med en ny elbil. Kina som har 94% av marknaden för germanium och en till metall som är kritiska för tillverkningen av elbilar har stramat åt exporten och minskat den rejält till Europa. Det skulle kosta miljarder Euro att bygga upp en egen leveranskedja själva och ta flera år sa Renaultchefen i en intervjuv. De lager Europa har räcker tydligen något halvår eller så. Såklart vill Kina premiera sina egna elbilar, vi får väl gå tillbaka till fossilt?:)

Mvh
Asken
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att det är sämre tider nu i en lågkonjunktur än i en högkonjunktur är ju inte direkt någon överraskning. Det var riktigt dåligt med bilförsäljningen under finanskrisen också samt i början av covid så stod det stilla när oron var som störst. Det är flera branscher (fastighet som exempel) som haft väldigt goda tider många år nu. Det är inte konstigt att det blir markant nedgångar då.

De som drabbas hårdast brukar vara de som blandat ihop riktigt bra tider med normala. Då upplevs en återgång till det normala som en försämring och en lågkonjunktur som katastrof. Men om man förstått att bra tider varit just bra så sitter man inte lika illa till när sämre tider kommer.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Huspriser har fallit minst 20% sedan marknaden stod på topp och ska nog ner 20-30% för att motsvara ett rimligt värde i början/mitten på en lågkonjunktur.
Det i mina postningar som beskriver nutid och de små förändringar som skett som man kan se IDAG visar vägen för hur det i mina postningar beskriver hur det kommer att bli. Sen är det upp till var och en om man är nyfiken på sådant eller inte.
Allting påverkar elbilars värde, den carport man står i, den el man betala(kommer att bli dyrare), det hus eller den lägenhet man bor i och den mat man köper. Utgifter ökar rejält det kan vi bara se det sista året, nu kommer torkar för bönderna och eventuellt ej tillåten spannmålsexport från Ukraina via Svarta Havet ytterligare späda på dettta, inkomster står stilla, ökar ytterst lite eller minskar. Kapitalvaror är det som faller först i pris och det ser man redan. Trenden är satt, frågan är om hastigheten. Fråga mig igen efter nyårsafton 2023/2024 och våren 2024 vad jag tror så får Ni samma svar. Jag hoppas och ber bara att folk inte behöver lämna sina hem, sånt är tragiskt.
Mvh
Asken
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nu brukar ju lågkonjunktur mötas med sänkta räntor och inte höjda. Riksbanken lär få anledning att tänka om.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stod i tidningen, som jag sällan läser, att nu när folk inte kan låna längre tar de av sina sparpengar och fortsätter konsumera. Jag tror att Riksbanken vill ha slut på köpfesten och kortsiktiga lån, vilket är helt rätt, folk lär sig först när det gör ont.
Abropå spannmål och svensk torka så dök denna upp nyligen Länk Ett kraftverk vid Ringhals fick ett långvarigt driftsstopp i vintras våras pga ett misstag som skedde efter avstängning efter underhåll. Det räcker med att en sån grej händer med ett av Oskarshamns eller Forsmarks reaktorer i vinter då det är smällkallt så vips stiger elpriset i höjden. Allt är så avskalat nu för tiden, allt som var i enighet och konstruerat som världens bästa elsystem är utsålt i delar och sugs ut kapital ur. Därav elpriserna och låg återinvesteringsgrad. Dyrare el=dyrare att åka elbil. Nått om fastigheter som nämnt tidigare: Länk Mitt garage jag hyr blir dyrare?:) Om problemen med metaller och mineraler för elbilstillverkning: Länk
Det är för många parametrar i min horisont som pekar på, kanske inte Harmageddon 2.0 men likväl en mycket svår tid för jordklotet och befolkningen. Inte minst vad som händer på och med planeten vi lever på, blir födda utav och kan dricka dess vatten.
Mvh
Asken
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja det är väl lite tuffa tider men samtidigt spår vissa att lågkonjunkturen blir snällare än först trott. Priserna på äldre Model S, såsom min, verkar ha vänt uppåt också så verkar som att vi blivit mer positiva än vi var i våras.

Det första jag spar på är semesterresor, sen städhjälp och sen kanske vi väljer billigare mat. Vi kan nog spara 20 tusen i månaden utan problem. Det sista som ryker är boendet.

Sitter i Spanien nu (medelst elbil med gratis laddning) och ärligt talat hade jag lika gärna varit i Åhus eller Järvsö och bott gratis istället. Eller varför inte hemma? Bada i Medelhavet och äta tapas i varma kvällar i all ära men...
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Asken, om man sitter på kapital i tuffa tider så finns det klipp att göra. Om alla dina profetior slår in så kan du köpa fina bilar, vinterstuga, sommarstuga m.m för en spottstyver. Det här kan ju vara en kanonmöjlighet för dig, så länge du inte tillhör de som bränt allt ditt krut under de goda åren.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Verdi: RB kan inte och kommer inte tänka om så länge omvärlden höjer och så länge man inte anser att man fått grepp om inflationen. Gissar av vi får minst en, kanske två eller i värsta fall ännu fler höjningar. Det kommer på allvar inkräkta på människors konsumtionsutrymme. Det blir värre innan det blir bättre.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Asken: Håller med dig i huvuddragen. Det ser dystert ut.

Tyvärr tror jag det kan bli ännu värre och mycket mer ihållande över en längre period än en konjunkturcykel.

De beslut som nu EU fattat (fit for 55) eller är på väg att slutligt fatta (våtmarker, jord- och skogsbruk) kommer innebära dramatiska kostnadsökningar i det svenska samhället och för svenska konsumenter. Ingen har gjort några konsekvensbeskrivningar eller beräkningar utan man kör rakt ut i ett mörkt töcken men bara en sådan liten detalj som att tusentals svenska bostäder måste renoveras/byggas om för att klara de nya EU-kraven om energi kommer fullständigt krossa många människors ekonomi. Och konsekvenserna och kostnaderna av att ta bort gigantiska arealer produktiv jordbruksmark som idag används för vår livsmedelsförsörjning för att återställa denna som våtmark ska vi inte tala om. Det kommer bli otroligt dyrt båda att genomföra och påverka matpriserna på ett sätt som gör att det som skett senaste åren framstår som modest.

Och hur allt detta kommer påverka priserna på bilar kan ju var och en fundera över.

Länk

Länk

Länk
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grelle: tack för din postning. Jag har kommit så långt att jag insett för länge sedan att man kan inte konsumera sig lycklig, det gjorde jag faktiskt genom att köpa (nån för många) samlarbilar. De köptes för övrigt långt under nuvarnade eller för den delen kommande priser. De som är i stadiet att de tror att de blir lyckliga av ett klipp har inte kommit så långt i evolutionen. Inte för att det är väsentligt men jag har blivit uppfostrad att ha ett par års utgifter sparade om något händer. Jag fick ett fint mejl, det sa såhär. Du kan ha hur stort hus som helst, den senaste och dyraste bilen och mångmiljonikomster och fortfarande är kistan lika stor för alla, var ödmjuk! Den gillade jag, liksvepningen har inga fickor som jag brukar säga.
Tack Buspelle, då är vi två som kanske kan ana, jag iaf, en krasch motsvarande en Wall Street -29. Det är lika bra vi går ur EU på en gång, britterna var smarta. EU består ju bara av en massa maktgalna politiker som vill bestämma över andras varanden och pengar. Som vanligt, politiken drar dit som gillar prestiege, makt och pengar och inte alltid dom mest kompetenta personerna. De gör en Brexit:)
Slutsatsen är att det finns för mycket pengar i cirkulation och det gör folk dumma i huvudet och tror att dom kan konsumera klipp, oavsett om det är kläder på nätet eller elbilar på kredit. Sen upptäcker "ambitiösa" politiker i EU att här kan vi fixa till saker som ger snygga siffror i slutändan, se Buspelles länkar. Dvs styra över andras pengar och leka bank. När EU ska vara ett frihandelsinstrument har det blivit en politisk dinosaurie som förhoppningsvis framtida folkviljor kapar benen på långsamt..
Mvh
Asken
Visa användare
607
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Årstiderna växlar och efter sommar, kommer höst, sedan vinter och sedan blir det åter dags att så igen. Fritt översatt efter en stor tänkare,

Ja, att konjunkturer växlar finns behandlat redan i bibeln.

Lågkonjunkturer brukar hur som effektivt städa bort de värsta drömmerierna under den föregående högkonjunkturen.

Drömmen om elbilslandet Sverige är på ”nivån”, drömmar om ett svenskt Shinkansen. Det finns ingen ekonomisk realism i detta, inte ens vid högkonjunktur.

Följde nyss själv Midnattssolsrallyt ute i skog och kohagar i Östergötland – ja en naturupplevelse. Detta rally är ju även en ljudupplevelse och jag har slagits av att så där bra lät inte motorerna på sin tid. Motorkunnandet ute i landet är enormt. Befintliga samhällsstrukturer och styrkan i dessa underskattas grovt av elbils-hej-hejarna. Ja som i regel är mer åt ”akademikerhållet” i universitetsstad.

’Med känsla’ säger citat ”Rent ekonomiskt kommer i princip alltid en elbil att vara billigare sett till totalkostnad”. Jag skulle säga att det blir ett väldigt snävt perspektiv. Det gäller kanske med en ekonomi som den i Ålsten och norrut längs Grönviksvägen, men i stora delar av Sverige där kommun är den största arbetsgivaren så blir det inte så.

Vidare, en modern dieselbil av 5-seriestorlek drar idag ca 0,5 l/milen.
En liter "outspädd" diesel kostar ca 6-7 kronor litern.
Råolja senast jag tittade kostade fr 4,8 kr/l, mycket då p.g.a. av kronkursen.

Detta förblir benchmark så att säg.

Visst man kan temporärt trixa bort dieseln med skatt samt fördyra sammansättningen tillsammans med saudiskägda Preem. Men detta leder endast till goda vinster för Preem och inflation för övriga, då dieseln driver det mesta från ax till limpa.

Ja apropå det senare, en traktor som plöjer, drar ca 30 liter diesel per hektar. Den totala åkerarealen i Sverige är 2,5 miljoner hektar. I EU finns 100 miljoner hektar åkermark, sedan nästan lika mycket betesmark. Bara att plöja åkermarken en vända på våren, motsvarar alltså 4 miljoner nya BMW 520d som kör 1500 mil. Nu stannar det tyvärr ju inte vid en plöjning för att få till en ’Råg levain’ i brödhyllan på ICA Karlaplan.

Det blir därmed extra jönsigt när den sista korta turen ut till butiken ska köras i el-lastbil.

Utan diesel och konstgödsel så har vi inget välstånd att fördela.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Birka: sant! "Vårt dagliga bröd, giv oss idag" som skriften säger. När en levain kostar 120 kronor på Ica Karlaplan och Skogaholmslimpan på Coop i Strömsund 65 kronor då kanske man börjar fråga sig varför? Det är ju oftast så att de med "mest" pengar är de snålaste. Det sägs att de rikastes största skräck är att någon ska ta deras pengar ifrån dom, och sedan ta deras laddbox:)
Lite lustigt, jag kompletterar min redan gjorda postning med en länk om ellastbilars ekonomiska utfall: Länk samt hur mycket el det går åt att ladda en ellastbil Länk kom upp i flödet efter jag ursprungligen postat denna post.
Som du skriver så är hela landet förutom de största storstadsregionerna med välbärgade(och välbelånade) förorter fossilifierat sedan över ett århundrade och lär så bli över väldigt lång tid. Med 10-tals mil till närmaste tätort eller sjukvårdsinrättning så är nog diesel den mest optimala valet om man ska hem igen vid -30.
När konjunkturen nu har vänt så säljer bilfirmorna knappt en elbil längre till privatpersoner, kanske någon enstaka kinesisk billigare variant på privatleasing? När firmorna börjar gå så dåligt att de börjar dra in personal och tjänstebilar så faller en stor del av elbilsförsäljningen bort där med. Elbilar är bra men dyra. I dåliga tider väljs oftast det billigaste alternativet när något ska köpas. Tyskland tex har haft 2-5 ggr högre elpris än Sverige under årtionden, även de sista åren när det svenska elpriset har skjutit i höjden, så vi ska vara tacksamma istället för att gnälla. Norge har med höga elpriser. De som bara tittar i plånboken ser inte framåt och kan förutspå svängningar i konjunkturen och hur det påverkar deras innehåll i plånboken då. Har man som jag en elbil på leasing så är det klart att kostnaden stiger pga högre räntor. I mitt fall med mer än 10% på strax under ett halvår och jag räknar kallt med lika mycket höjning till inom ett år. Så tror jag inte många har räknat när de beställer dendär badtunnan för 85kkr som när det är kallt ute drar el som femtiotvå, eller femtiotre?:) kylskåp på en månad:)
Mvh
Asken
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Asken, du ska inte klandra dig själv för att du tidigare försökt att konsumera dig till lycka och därmed enligt dina egna ord då inte kommit så långt i evolutionen. Har du nu lärt dig av dina tidigare erfarenhet så har det ju förhoppningsvis varit till din fördel om du nu har kunskap du då saknade och därmed tagit ytterligare steg i din evolution vilket du verkar uppskatta.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Hela elbilsmarknaden tycks vara rejält i gungning om man ska tro den mediala rapporteringen. Priskrig och en fallande efterfrågan där privatköp av elbilar nästan upphört. Prisspiralen nedåt tycks således fortsätta.

Länk
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grelle: det gör jag inte. Berättar bara utifrån min egen erfarenhet vad jag kände till om mig då, vad som hände och hur det nu är. Fler lär komma efter mig i samma fåra.
Det händer mycket på elbilsfronten dagligen, nu rea: Länk och marknad för små elbilar? Länk Jag förde just en smskonversation med en på AM&S, vi var eniga att i3 i de sista årsmodellerna med 120Ah kommer att vara lika ikoniska och attraktiva som Audi A2 1,4 tdi blev på sin tid. Releasing 4kkr i mån på bilar som varit ute ett år är bland det billigaste man kan hitta om man vill ha en riktigt kul elbil. Sen finns det en mängd elbilar som löser transport A till B. i3 har fallit med ca 10% sen i våras är min erfarenhet, kolla själva på beggade i3 120 ah på bmw.se och den kommer nog falla 10% till innan de börjar köpas tror jag. Sedan Teslas prissänkning av T3 basic till 500kkr så gick luften ur hela den sjukt euforiska ballongen att nu ska alla köpa elbil och bli frälsta på en gång. Risken finns att elbilar blir ganska kalla som inbyten då de rullar leasingperioden ut hos många företag, folk kommer helt enkelt inte ha råd att köpa dom mht rådande restvärden som är satta vid leasingars början 2021-2023 då det var elbilsboom. Det är väldigt mycket komprimerad fakta i denna tråden men jag tycker vi alla har lyckats föra någon slags resonemang om i slutändan elbilars värde vad det har varit, vad som hände och hur det är nu, och kanske kommer att bli. ID2 är helrätt ute, Zoe och en hel del andra mindre elbilar ink BMW i3. Varför dom lade ner en framgångsrik modell så att dom nu inte har något alla att konkurrrera med under 500kkr på elbilar är för mig obegripligt. Såklart, alla vill ju producera elbilar för mellan 700kkr-1,5Mkr och tjäna en massa pengar. Men tjänar folk inte en massa pengar längre och inte kan låna en massa pengar till i princip noll räntekostnad då faller ju hela den ekvationen, ridå...
Jag spår en renässans i att behålla sin bil länge, kanske främst fossildrivna bilar då och sköta om dom istället för att köpa slit och släng byt bil var tredje år och ta 50kkr i reparationskostnaden på inbytesbilen. Med tanke på bonus malus och sämre tider lär folk hålla i sina bilar, kanske tänka efter lite inna de kör och vart om det blir dyrare att köra bil. Åre, italienska rivieran eller Nordkap:)
Mvh
Asken
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Enligt min kompis som jobbar på en åf i en mellanstor stad så minskar företagen sina inköp av nya bilar, främst dyrare el- och laddhyrider. Får vi se en renässans på 1- och 2 serien i höst? Vem vet vad detta slutar. Jag får nog ta tillbaka att det kanske inte blir en Armageddon 2.0 när man läser detta: Länk
Mvh
Asken
En av mina vänner hos en åf hade redan sålt sin årsbudget, så det varierar.

/Anders
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Har hört samma info som ”Med Känsla” vad gäller försäljning, åtminstone från ÅFs i södra Sverige. Det säljs fortfarande mycket bilar, nivån har dock gått ned något sedan all-time high. Däremot verkar just de dyrare elbilarna stå inför ett vägskäl just nu.
En reflektion från Porsche Göteborg - var förbi där på ett event i slutet av maj. De hade ett tiotal begagnade Cayenne och lika många Taycans. Alla Taycans var så sent som häromdagen fortfarande osålda, däremot var varenda begagnade Cayenne såld. Samtidigt begärs fortfarande listpriset på begagnade elbilar av handlarna…
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Man kan kanske inte vara helt säker på att bilhandlarna är de absolut mest tillförlitliga sanningssägarna även om man känner dem väl ;) Min egen handlare sedan snart 30 år har ett skevt leende när han säger att allt är bra...

Man undrar vad som ska hända med de 183 osålda Porsche Taycan som finns på Byt bil just nu...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.