AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
45.061

Sida 10 av 54
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja det är ju det där med "motsvarande" som det sliras så mycket på. Inte sällan görs ekonomiska kalkyler där motståndarna jämför sin begagnade dieselbil med 190hk mot att köpa en ny elbil med 500hk och sen kommer fram till att "elbil inte lönar sig" ;)

Angående ekonomi så har jag ju gått på en rejäl mina eftersom Tesla sänkte priserna ordentligt efter köpet men ÄNDÅ ligger jag på samma kostnad som exempelvis en VW Alltrack -22 hade kostat mig inklusive service, skatt och bensin. Då har jag dubbla effekten och all fördel av klimatiseringen som Verdi nämner. Ekonomiskt sett är alltså detta en usel elbilsaffär (jämfört med hur det såg ut mellan åren 2020-2022) men ändå "bättre" än en ICE-affär. Så skadeglädjen kring elbilars ekonomi måste sättas i perspektiv.
Man kan ju också lägga till att alla dessa nya kinesiska elbilar som poppar upp - enligt en artikel jag läste cirka 150 nya "modeller" på ett år, ungefär en varannan dag, så kommer många inte att överleva pga de enorma kapital som krävs på sikt. Effekterna blir att "jättarna" köper upp det som är intressant i framförallt tekniken. De här bilarna som nu också delvis säljs i Sverige blir inte mkt värda då garantier och servicenät kan försvinna lika snabbt som en avlöning i dessa tider. Inte så konstigt då att märken som MG med dess usla kvalitet, kommer att sjunka kraftigt i värde! Av de andra såldes ju knappt 100 bilar, trots synbart bra priser (Honcqi, BYD osv)

/Anders
As
11.613
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tage Danielsson(avliden författare och komiker) sa ”utan tvivel är man inte klok”.

Vad har allt det här med att elbilar tappar i värde som är trådens ursprung? Jo, elbilar, och vanliga bilar kommer att sjunka i värde, om konjunkturen vänder nedåt, vilket jag vet den kommer att göra. Och värdetappet ska betalas någonstans. Den absoluta majoriteten av bilar, och elbilar betalas till väldigt stor del med krediter. Det kan man föra ett rimlighetsresonemang med, de som tar illa upp tar det ofta personligt och har kanske inte så stor insikt i vikten av ekonomisk planering och balans i sinne och utgifter. De som är nyfikna på det jag skriver känner kanske i sin magkänsla att det kanske finns en rimlighet med tex ökad styrränta i höst, de har fått ett par olika scenarion de kan passa in i sin egen ekonomiska verklighet. Ökar ens personliga utgifter, mina gör det, då får man titta på vad man kan göra på de fronter där det finns manövreringsutrymme. ”Den som är satt i skuld är icke fri.” sade Göran Persson. Jag separerar det uttalandet ifrån de politiska åsikterna han står för, jag är för övrigt inte vän av något politiskt parti, de bara bråkar och slänger bajsmackor på varandra, sånt klarar jag mig ifrån. Tro mig jag försökte verkligen 2022 hitta ett parti som var sakligt och vänligt mot de andra politiska partierna, jag hittade inget, alltså gav jag upp helt enkelt. Nyheter, politiska partier och sociala medier hur mycket sinnesro bidrar dom med?

Skönt med 2 veckors utlandssemester för 35kkr för hela familjen nu.… I vinter när den fakturan för den 180 dagarskrediten kommer som betalade resan känns det snarare som att kissa på sig när det är kallt ute, skönt i 5 sekunder. Istället för att lugnt sitta ner i båten, trygg över att man har koll på sin ekonomi även om det blir bister lågkonjunktur i flera år för man har inte slösat bort dom på ja, det går att hitta hur mycket som helst att köpa. Köpa något av alla de triljarder saker som man kan köpa på nätet och bli lycklig utav som dom lurar i en. Det gäller dock inte kvalitativa BMW-delar ?

Så vi är alla eniga om, bilar faller i värde, har man stora lån på sin bil sitter man lite mer svettigt till än om man har låga eller inga lån på sin bil. Många tidigare kanske attraktiva bilar går då till försäljning av kreditbolag eller auktionsföretag, priserna sjunker då marknaden inte värderar tex elbilar lika högt längre. Som det börjar ske nu. Det började väl med att Tesla sänkte priserna på sina nya elbilar och sedan, är i alla fall min egen personliga åsikt, insåg rätt många att elbilar är överprissatta. När bubblan går ur den ”hypen” så ramlar de ner till rimliga priser, ”det går upp, det går ner” som det heter.

Nu när nya el- och fossilbilar säljs i väsentligt lägre volymer, det säljs nästan inga elbilar alls till privatpersoner nu mot när marknaden dopades av billiga privatleasingkontrakt och miljöstöd, då tjänar finansbolagen mindre pengar för det fylls inte på med nya kredittagare i samma takt som tidigare då volymerna var höga. När bilarna kommer in från leasingkontraktet som avslutats så har de ett värde i bokföringen och ett annat på marknaden som är överfull av just den modellen då? Alltså får de förr eller senare på något sätt vara tvungna att realisera en förlust. Den betalas av, kunderna eller ägarna till bolaget. Ägarna har fortfarande samma avkastningskrav från sina ägare som bara vill se mer och mer avkastning såklart. Marknadsekonomins enkla ekvation. Tjänar de mindre pengar, räntorna ökar ja då hamnar kostnaderna som alltid, på deras kunder. Aktier är kul när de ökar i värde och avkastning. När det blir tvärtom så brukar aktieägare, milt sagt, uttrycka sitt missnöje. Dags för ny en ny företagsledning för att det råkade bli lågkonjunktur och det inte gick att sälja några bilar längre? Ridå…

Ett globalt elbilsföretag som lever på expansion och volym, nya fabriker, modeller, batterityper, har inget lager utan all produktion är ständigt under transport. Sänker de först priserna, säg 5-15% för att behålla eller öka sina levererade volymer så tar de bort en stor del av sin marginal för marginalerna är inte höga i bilbranschen oavsett om man är världens största tillverkare av elbilar eller ej. Minskar volymen för detta företag 20% på ett år pga att världsekonomin vänder, och man inte har ett betalt varulager uppbyggt och betalt att ta ifrån och sälja så sitter man trångt till. Cashflowet på en redan låg marginal sjunker med 20%. Tvungna att minska produktion med 20% när man redan har en liten marginal kvar. Nya modeller, typ 2 och Gigatruck mm som suger marknads- och utvecklingsresurser, nu är detta bara ett av många scenarion. Hur går det då? Går det bra ökar volymerna iom med nya modeller, de tjänar pengar, marknadsplanen kan hållas och skulder betalas av. Går det illa blir det ett korthus. Det är inte fel att ha i bakhuvudet i en riskanalys av hur mikro- och makroekonomin kan se ut i framtiden att ha best- och worstcase scenario för aktuella företag. En artikel dök precis upp: Länk

Jag tror snarare att en nyare, dyrare bil oavsett drivmedel kommer tappa 40-50% på 3 år i takt med att folk faktiskt får mindre i plånboken. Få fattar hur bortskämda vi varit med låga elpriser i Sverige så skriker man när det ökar med 15% på ett år. I Tyskland har elpriserna varit 2-4 ggr högre, FÖRE prishöjningarna hela 2000-talet. I Sverige har industrin betalat all energiförsörjnings uppbyggnad och mycket av driftkostnaderna. Tills någon mindre smart regering avreglerade allt.

Smärta är vår främsta läromästare, tar man i botten en gång vill man inte tillbaka dit. Ett barn som lägger sin hand på en het kokplatta lär sig av smärtan att aldrig göra så mer igen. De som förtränger att det kommer lågkonjunkturer cirka vart tionde år och istället för att lära sig av ”kokplattan” lånar pengar gång efter gång efter gång. Allt ska betalas någon gång dock. Ridå.

När vi om 5 år är inne i eller påväg ur en lågkonjunktur, vad gjorde respektive gjorde du inte och vad blev resultatet? Sålde du din elbil eller behöll den?

Det är oväsentligt vad jag vet eller inte, din magkänsla, du som läser, gör att du vet, det som är viktigt. Sanningen, den vilar inte i våra huvuden utan i vårat hjärta, om man stannar upp, slår av allt som kan låta något eller tar ens uppmärksamhet och känner in…. Då vet man svaret.

Önskar Er en fröjdefull tråd med mycket harmoni och sinnesro, det har jag. Som vanligt, ta till Er av det som känns rätt i magkänslan, inte i huvudet. Mänsklighetens största problem utvecklas mellan öronen:)

Asken
Oh Jesus, att du orkar ännu Asken! Jag orkar iaf inte ännu en gång kommenterar din uteblivna framtidstro. Besserwisser är bara förnamnet när det gäller dig! Du mer eller mindre idiotförklarar alla andra och lyfter fram dig själv som framtidens nya spågubbe! MEN alla är inte idioter som du tror och trampar på Asken! Jag glömmer aldrig när du till och med i höstas lade ner tid på att maila mig på vanlig mail för att tala om att jag inte borde fått överlåta min I3 till den som jag själv valde utan den borde erbjudas till någon annan Club-medlem. Ungefär som att det fanns någon hembudsklausul i leasingavtalet. DET mailet visar vem du är! Sorry, men det är tankar direkt från hjärtat!

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Lugn nu.

Asken fixade ett klubberbjudande. Då är det inte konstigt om man vill att klubbmedlemmar prioriteras.

Samtidigt sägs det att konjunkturen inte verkar krascha så hårt som tidigare befarats utan ser ut att mjuklanda.

Jag lever antagligen över mina tillgångar enligt många som resonerar som Asken men man lever bara en gång. Om jag får det knapert i framtiden så spelar det ingen större roll om jag ställde in årets semester eller inte. Jag snålar när jag behöver. Inte innan. Jag är en sån som oroar mig alldeles för mycket rent generellt. Har inte alls det där skottsäkra självförtroendet som många män verkar besitta. Men jag kan inte leva om jag alltid ska anta det värsta. Det brukar ordna sig. Det gör säkert det nu med.

Fr
1.014
Freude am Fahren
520 dT Xdrive -20
Länk

Buspelle
Länk
Man får sätta i relation att priserna på vissa elbilar sjunker från sjukt onormala priser förra året när man fick typ 7-8% högre inköpspris från handlare än nypriset!
Innan bonus!

Allt är relativt!

/Anders
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Asken, ärligt talat så fattar jag inte vad du vill säga. För långt och rörigt för mig. Att bilar tappar i värde är ju ingen hemlighet för en vuxen människa. Tappar elbilar mer i värde än fossilbilar? Ja, klart att det är så. Elbilar är dyrare så 50% av mera pengar är mer än 50% av mindre pengar. Logiskt, eller hur? I alla fall om man har gått i grundskola och vet vad "procent" står för.

Själv köper jag varken prylar eller bilar med andrahandsvärde i minnet. Jag tänker endast på nuvärdet och om jag har råd med det eller inte. Hur mycket jag får för en bil när det väl är dags att byta är helt irrelevant för mig när jag köper bilen. Faktum är att jag räknar med 0kr i andrahandsvärde, eftersom ingen vet hur världen ser ut då och vem vill och kan köpa min bil eller om det ens finns intresse för den.

...men jag vet som sagt inte vad du vill förmedla.
Hans olika inlägg känns mest som en ny form av Armageddon 2.0

Det är väl givet att bilar, oavsett drivmedel, tappar i värde. Vissa mindre, andra mera!
En del köper bil kontant, andra leasar (privat eller företag) och tredje varianten är billån. Oavsett med finans så tar ju de flesta höjd för värdeminskningen i avtalet, så jag förstår inte riktigt vad problemet är! Om man ex vis kör 36 mån 50% restvärde på en elbil är iaf min tro att man efter tiden har ett övervärde (finansiell leasing tänker jag på då).

Sen är det ju slutligen också på det viset att om nu "ökningstakten" på försäljningen av elbilar är lägre en period (betänk att det ännu säljs flera i antal, än föregående år, så antalet bilar ökar kontinuerligt) så kommer ju på sikt utbudet är bli lägre, eftersom fler och fler kommer att gå över till el, så även när priset i kronor är lägre (som på en begagnad bil kontra samma bil ny). Det gör med viss sannolikhet (allt annat lika) att priserna kommer att iaf vara stabila och kanske på sikt även öka pga efterfrågan. Rent ekonomiskt kommer i princip alltid en elbil att vara billigare sett till totalkostnad.

/Anders
Buspelle
Med känsla: Din förklaring låter rimlig men är det ändå inte lite konstigt mht att tillgången är fortsatt begränsad.

Min330e: Nog har väl ändå andrahandsvärdet någon betydelse även för dig. Ingår inte det som en naturlig del i helhetsbedömningen när man köper en bil även om det naturligtvis inte är avgörande. Inte köper du en bil för en miljon om du vet att andrahandsvärdet efter tre år är noll kronor. Det låter osannolikt.
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Hur osannolikt det än låter så tar jag inte med andrahandsvärdet i min bedömning alls när jag köper en bil. Anledningen är att jag köper endast om jag har råd med bilen även om andrahandsvärdet skulle vara noll. Det är dock helt osannolikt att bilen skulle förlora sin värde helt. Om jag skulle köpa en bil med vetskapen att den är värd 0kr efter tre år eller inte så är sannolikt svaret nej, det skulle jag inte. Men det är mer komplicerat än så, eftersom jag skulle då kanske välja att behålla bilen, så i princip spelar det ändå ingen större roll förutsatt att det inte finns andra bilar att köpa, eller det finns någon annan anledning att köpa just den bilen. Iaf, den frågan är alldeles för hypotetisk. Andrahandsvärdet är intressant först när jag köper en ny bil. Innan dess har jag noll koll på hur det ligger till med just min bil och är inte bekymrad alls om det.

Buspelle
Min330e: Lite svårtolkat eftersom du inleder man att du inte alls tar med andrahandsvärdet i din bedömning när du köper bil men avslutar med att andrahandsvärdet är intressant när du köper ny bil. Låter ändå som om andrahandsvärdet har någon sorts betydelse även för dig.

Sedan håller jag med om att andrahandsvärdet kan vara en tämligen perifer fråga som man bryr sig ganska lite om ifall man verkligen vill ha en viss bil eller annan tingest.
Förstår inte din kommentar Buspelle, hur menar du?

/Anders
Buspelle
Med känsla: Min kommentar syftar på din kommentar en bit upp i tråden.

Man kan tycka att priserna på elbilar borde hållas uppe bättre eftersom det fortfarande bl a är långa leveranstider på nya bilar och ett relativt sett begränsat utbud på begagnade.

Men din förklaring att elbilarna faller från en onormalt hög nivå vilket ger ett större prisfall förefaller rimlig.

Visa användare
305
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Lägger inte heller stor vikt vid andrahandsvärdet som Min330e vid köp av nybil då jag inte har för avsikt att byta inom överskådlig framtid och det då ändå är lönlöst att fundera på andrahandsvärdet om 7-10 år. Som min 435d som är drygt 7 år och snart slår om till 20 tusen mil har förvisso ett värde kvar den dagen den ska säljas. Förstår dock om man byter bil mera regelbundet att andrahandsvärdet är av större vikt.

När det gäller inköp av samlarbil lägger jag desto större värde vid att försöka hitta bilar som jag tror kommer öka i värde över längre tid för att för mig själv försvara att lägga pengar på det utan att det ska en för dyr "hobby".
Med känsla

Ska du sälja din iX40?
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Buspelle, det är precis som jag skriver men försöker förklara lite bättre, eller annorlunda.

I dagsläget är det fullständigt irrelevant för mig om värdet på i4 kommer att sluta med 0kr. Jag har inte funderat på andrahandsvärdet när jag bestämde mig för att köpa en elbil, utan endast fattade beslutet baserat på min inkomst och ekonomi. Jag tittar inte på sånt när jag bedömer om jag har råd med en bil eller inte. Jag bryr mig inte heller om värdeminskning efter att jag har tagit emot nycklarna, vilket utan tvekan är stor på en elbil, även om det är en BMW. Det är HELT ointressant för mig. Vad som är intressant är vad kostar bilen NU, när jag skriver på avtalet. Handlaren ville inte ens skriva in priset på inbytesbil, det hade mycket väl kunnat bli betydligt lägre än vad jag fick för bilen, så det var lotteri. Min inbytesbil blev värderad några dagar innan jag fick den nya, men självklart är det bättre ju mer jag får för en inbytesbil, så det är inte så att jag inte bryr mig om pengar eller slutraden på avtalet eller rabatter och sånt. Men eftersom jag köper bilen, påverkar inte prishöjningar mig heller, men naturligtvis hade jag blivit en aning sur om priset hade gått ner med 100kkr dagen efter att jag har skrivit på, men även det tar jag som en risk man tar som vid alla andra affärer. Vad mina saker är värda, inklusive mitt hus och lägenhet blir först intressant när jag säljer eller funderar på att sälja. Jag har en trygg ekonomi, kanske på grund av att jag tänker såhär och inte gör suboptimerade affärer och räknar med 0-ränta livet ut osv. jag köper vad jag har råd med att betala för, och ser till att det finns en reserv även om mjölkpriset går upp eller pannan går sönder. Det kanske låter otroligt konstigt för dig, men så är det för mig. Jag vet inte hur jag kan vara tydligare.
Buspelle
Min330e: Det blev nästan kristallklart ;)
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
"Nästan...?" Är det så komplicerat att tänka som jag gör? Men vi är olika människor med olika förutsättningar.

I alla fall, när det är dags att byta bil då väljer jag ut bilen utan att tänka på vad jag får för min nuvarande. Vad jag än får är bonus, ju mer jag får desto bättre, men det blir inte avgörande för bilvalet, liksom att elbilar störtdyker nu i andrahandsvärde eller är svårsålda och andra liknande alarmistiska panikskaparrubriker inte ger mig ångest heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.