AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
603

Trögstartad X3 M47

Is
24
Isaxsson
518-88
E28
Har en X3 2,0 diesel M47 som tjuv stannar ett par gånger innan den får upp varvtalet.
Ingen kraft i motorn i första läget trotts den står inomhus, tror jag bytt bränslefilter för något år sedan, den går bara några hundra mil per år. Ingen motorlampa lyser och när den väl startar går den rätt bra, bytt luft masse o partikel filter för en tid sedan, tipps vad jag kan kolla

mo
228
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
Börja med att läsa av felkoder…
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Sök efter George Austers (egentligen Austerberry), en engelsk vbloggare om BMW bilar, och han har en 3-serie med väl M47 motorn. Han har några videor om felsökning på en motor som inte vill gå ordentligt, och ibland inte starta alls.
Problemet är att han inte ännu har presenterat någon lösning!

Jag föreslog (det skall finnas något inlägg här på autopower.se, men jag läste om det på en norsk sajt som hade kopierat texten härifrån!) för honom att han skall byta packningar i högtrycksdieselpumpen, dvs det kan tänkas läcka in luft där.

Som sagt, kolla om symtomen är desamma!

Är det bara vid starten, kan felet finnas i hur glödningen genomförs.
Så det är inte helt fel att kunna läsa av lite (!) livedata här!!!

När något inte fungerar, kan det nästan finnas für många alternativ till fel som helst.
Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av Inpa, att jag kan säga, hur du kan använda det och dess "biprogram".
Det behöver inte räcka med att läsa av felkoder. Du kan få ganska många, nämligen.

Med tanke på t ex glödningen, så är det inte helt ovanligt att en lödning släpper i dess styrbox. Då petar "folk" upp den och löder om kabeln/kablarna till kontaktstiften! En ny kostar ca 60 euro hos en BMW handlare i Tyskland. Är lite osäker om priset är med eller utan moms. Modulen är tillverkad av Beru, och det är Beru som har utvecklat glödningsprocessen åt BMW.

Sedan håller inte heller glödstiften i "evighet".
/Leif
PS. Tittar man på rätt videor, lär man sig lite grann... DS.
Is
24
Isaxsson
518-88
E28
Hej

Tror inte det beror på glödgningen, den startar men om jag inte gasar direkt så tappar den liksom orken, kan tänka mej att det är bränslefilter men det är bytt för något år sedan, ja den går bara kanske 200 mil per år. Jag har anslutning på datan ska felsöka.

Ola
Mi
1
Mikaelsson91
X3 2.0d -06
Hittade du felet, har likadan med samma fel, misstänker kanske glödningsrelä
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.