AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.425

F11 LCI Kupefläkten fungerar inte

st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Dags att byta kupefläktstyrningen på min 2016 520. (64119355981)

Tänkte satsa på detta fabrikat. Kan det vara vettigt?
MAHLE Regler Innenraumgebläse BEHR *** PREMIUM LINE *** ABR 68 000P

Tack för era hjälp och synpunkter.

Det verkar vara lätt att byta ifrån motorutrymmet. Sök på "change 64119355981" på youtube.

st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Hm. Det tog lite längre tid är jag trodde. Det fanns t.ex. en kopplingsbox ovanpå fläkthuset. Speciellt kontakten för fläktens strömförsörjning var svår att få loss. Knipa upptill i bägge ändar och sticka in något mellan kontaktens två delar. In rakt från sidan så gick det till slut. Kopplade också bort huvens lyftare så huven kunde stå nästa rakt upp med hjälp av ett träskaft. Detta underlättare borttag och ditsättning av hela skyddskåpa och själva fläkten.
Tyvärr fungerar inte fläkten efter byte av styrenhet. Får felkod 801207 Fan Output stage: Interruption in the load circuit.
Fel i styrenheten? Eller säkring? Inte solklart vilken i så fall? Fläkten hade en märkning på 24A så det bör vara en 30A.
st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Köpte både fläkt och styrning från samma fordon på skroten. Dessa fungerar!! Alltid skönt att kunna använda bilen då det är kallt ute. Ingen felkod längre.

För andra som ska göra samma byte. kolla på flera Yoyutube filmer.
- Lyft minus från batteriet (för säkerhets skull)
- Ta bort bägge huvlyftarna (enkelt med en liten skruvmejsel) för att med hjälp av kratta eller annat långt få upp huven nästan maximalt.
- Elektronikboxen behöver inte tas bort, bara vikas in mot motorn. En spännrem med krokar duger bra. Boxen sitter med bara en skruv (T20). Är inklämd under "hyllan" under vindskivan.
- Fyra (T20) håller ytterkåpan med grovfiltret. Alla skruvarna kan sitta kvar i kåpan. Den kan sedan trasslas ut. Den närmast passagerardörren nås bäst med lång T20 mellan huv och vindruta. Den andra vid vindrutan har ett hål som passar en lagom lång T20.
- Fyra (T20) fäster fläkten. Sedan bara att trassla ut försiktigt. Bra handtag i luftintaget. Vrid och testa.
- En kontakt som är enkel att ta bort nära motorn. Den andra är lite trixig.
den ska tryckas in fram och bak och sedan delas. En liten skruvmejsel kan vara bra för att underlätta delningen.
- Byt gärna både fläkt och styrning samtidigt. I mitt fall bytte jag först bara styrning med felkod och fläkt som inte fungerade som resultat. (Testat fläkten i efterhand med 12 V och den verkar ok, så det var nog fel på styrningen.)

Bra video men för vänsterstyrda bilar utan elektronikbox. Tydliga bilder.

Tydlig video med bra tips.

Finns fler!
Visa användare
ProPro-medlem
4.980
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra jobbat och trevligt att du avslutar tråden trots obefintlig feedback från andra ;-)

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Jobbar som lärare och ser att detta kan vara till nytta för andra. Jag hade önskat hitta trådar som denna.
Tack för din återkoppling🙂
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Detta har inträffat för mig nu, första felet på F11:an på 8000 mil/6,5 år. Har inte läst av felkoderna än men misstänker att det är fläktmotorn som är dålig. Den går lite sporadiskt när den själv känner för det, verkar vanligast med fläktmotorn efter en snabb googling. Ska läsa ur felkoderna imorgon.
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Då var det mer eller mindre bekräftat att det är fläktmotorn som har gått. Felkod 801207 vilket indikerar antingen kabelbrott, oxiderad kontakt eller en trasig fläktmotor (slitna kol?). Med tanke på att fläktmotorn sitter väl skyddad och ingen har varit där inne och rotat utesluter jag kabelbrott och oxiderad kontakt. Felet började uppdaga sig när det blev riktigt kallt och är sporadiskt.

Hittade en mycket bra länk: Länk
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ska återkoppla och säga att kupéfläkten fungerar nu. Som jag trodde var kablar och kontakter i fint skick, allt är väldigt bra skyddat. Väderskydd i ytterskal, elektronikbox och hus till fläktmotor så det ska extremt mycket till om det kommer in fukt där.
Det som löste problemet för mig var att byta själva fläktmotorn, OEM i detta fallet var tillverkad av Bosch i Ungern. Fläktmotorn var ganska så grå/svart så troligtvis är kolen slut men jag kunde inte öppna upp den på ett enkelt sätt så jag struntade i det.
Tänkte köpa en Mahle/Behr fläktmotor först för det var det jag trodde var OEM (Ytterskal, elektronikbox och huset till fläktmotorn är från Mahle/Behr) men då jag beställde ganska många delar samtidigt och det inte gick att få ihop på ett vettigt sätt från ett och samma ställe valde jag NRF istället. Dom tillverkar delar till flertalet OEM:er så det borde vara okej kvalitet. Den nya NRF fläktmotorn är identisk, vad jag kan se, med den Bosch som byttes ut.
st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Tack för återkopplingen!
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är självklart!

Ska tillägga att jag tycker NRF fläktmotorn låter mer på högsta hastigheten (börjar höras lite på näst högsta också), men det kanske var för att min defekta fläktmotor inte orkade flåsa på tillräckligt innan den gav upp? Eller så är det för att jag stängde av musiken. :D Men vill man inte chansa skulle jag köpa en Mahle/Behr fläktmotor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.