AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 1-Serien ]

BMW e87 188d Batteri

Visad 1.229 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg331st
Postad/Inlagd2022-11-24 11:34
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Verkar som att batteriet är dåligt och jag undrar om jag kan skruva loss den och ladda den inne (Hemma) då jag inta kan ladda ute? Kommer jag behöva registrera batteriet eller är det bara att skruva tillbaka kontakterna? Mätte spänningen och den visar 12.16 volt och känner att ge den en chans att återställa sig genom att ladda den via en smart laddare. Märkte av när det var minus grader och när jag skulle starta så kändes det inte helt 100%. Bytt nya Glödstift och glödrelä så den vägen är allt ok.           IP: ...[.196.66]
Annons
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-24 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
bmw 118d ska det stå, ibland är man snabbare än skuggan hehe           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg11.994 st
Postad/Inlagd2022-11-24 22:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alltid bra att stödladda om du känner att det går lite långsammare vid startförsöken. (Oftast räcker en gång per månad eller så om man råkar ha lite ofördelaktig körprofil och speciellt nu på vintern när det är kallt och batteriets kapacitet sjunker i takt med temperatur. Men detta brukar mest vara nödvändigt på lite större modeller som har mycket mer utrustning och elektronik. 1-Serier brukar klara sig ganska bra men de är såklart inte heller immuna mot ofördelaktiga körprofiler).

Yes, bara att koppla loss. Börja ALLTID med att koppla loss minuspunkten (du minimerar risken att oavsiktligt kortsluta pluspolen med chassi - även om allt i både motorutrymme och bagageutrymme är gjort av plast). Det omvända vid montering (börja med att koppla tillbaka pluspolen och sedan minuspolen).

Bäst hade såklart varit att ladda med batteriet i bilen (så energy management systemet får denna info). Men går inte det så får man ladda batteriet utanför bilen. Energy management systemet kommer de kommande dagarna att lära om sig och uppdatera sig själv så gott det går om batteriets "hälsa" (exempelvis mäter den hur mycket ström som flödar vid alla startförsök och även hur mycket lågt spänningen sjunker vid alla startförsök så den kommer att märka att batteriet är i bättre hälsa än förut).

Så nej, ingen behov av att registrera (det görs endast vid byte till helt nytt batteri - detta då energy system management tar åldrande av batteri i beaktning när den sitter och funderar och försöker komma fram till vilket skick batteriet är i och om och när energy management systemet måste vidta åtgärder och isåfall hur drastiska åtgärder.

Tillägg #1 : Kom på en sak. Bagaget kommer ju du inte att kunna låsa (det är är elektriskt). Bilen går att låsa (finns ju mekanisk nyckel inne i fobben som du kan öppna/låsa förardörren med), men bagageluckan vet i tusan... Så beroende var du bor och/eller var bilen står så kanske det inte är lämplig (här i Malmö är det inte en option - en timme senare är bilen antingen vandaliserad inuti, uppeldad eller stulen).

Vänta nu - tänker jag inte bakvänt? Problemet är väl mer att ÖPPNA när det är strömlöst då mekanismen är helt elektrisk (när du vänder på emblemet så trycker man ner en mikrobrytare som i sin tur drar igång en elektriskt motor som öppnar bagageluckan).
Så om du monterar bort batteriet och stänger bagageluckan så är det ingen risk att någon kommer in där.
När du själv ska in i bagaget så får du fälla baksätet, sedan leta fram "maffiahandtaget" (det sitter en liten rektangulär plastlucka på insidan av bagageluckan som du pillar loss som sedan är fäst i en vajer som du drar i för att öppna bagageluckan).

Tillägg #2 : Spänningen är generellt sett helt meningslöst att mäta på ett batteri. Det säger inte ett skvatt om hur bra eller dåligt ett batteri är eller vilken kapacitet det är kvar i batteriet.
Du kan mäta upp en finfin spänning på 12.7 volt (vilket är den nominella vilospänningen för ett bilbatteri) men fullt möjligt att batteriet ändåså inte orkar dra runt en pennvässare ens.
Det enda en mätning av batterispänning kan säga är om man mäter upp en ovanlgit låg nivå (det vill säga en bra bit under 12.7 volt) - fast det enda det säger är att något inte bra och det FÖRSTA steget är att ladda batteriet. Men även efter batteriet blivit fulladdat så betyder inte det att batteriet är bra - det kan vara totalt junk ändåså.
Sen är det viktigt att mäta rätt och vid rätt tidpunkt. Folk mäter ibland när bilen precis låsts upp och alla moduler är igång och konsumerar stora mängder ström (då sjunker såklart spänningen lite extra). Vissa mäter precis efter motorn varit igång, då sitter det en ytladdning kvar vilket gör att man mäter upp batterispänning på 13 volt eller högre.

Så kort och gott, att mäta batterispänningen är generellt sett helt meningslöst för vanligt folk (det ger ändåså aldrig någon korrekt eller användbar information).           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-25 01:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Tack tack och åter tack för all tid och info du lagt ut åt både mig och alla andra som kommer ha nytta av detta i framtiden. Att det fortfarande finns folk som lägger så mycket tid för att hjälpa andra på nätet är helt fantastiskt. Hittade en video hur man kan öppna det är väl så du menar eller [LÄNK] ? Ska verkligen göra exakt som du skriver och lovar att höra av mig när jag kopplar tillbaka den. Förresten, hur länge bör jag/ kan jag ha den kopplad till laddaren? Tänkte ladda den inomhus och det ör väl bara att koppla och låta den underhållas eller ska jag ladda den bara par timmar? Laddare som jag har är denna. [LÄNK]
          IP: ...[.196.66]
Antal inlägg11.994 st
Postad/Inlagd2022-11-25 01:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp! Så ser det ut på min E87 iallafall.

Den laddaren fungerar alldeles finfint för det du tänker använda den för (det

För bilar som står avställda så brukar jag ha en 0.8A batteriladdare inkopplad för vanlig trickle charging (en CTEK XS 0.8).
Den har en rad med lampor och när den byter från lampa 2 till lampa 3 så betyder det att batteriet är laddat till 80%. Och när det kommit till lampa 5 så är det fulladdat. Det ger en indikation/fingervisning om var i laddningsprocessen den är.

När jag behöver ladda upp batterier som är delvis urladdade (precis som i ditt fall) så kopplar jag in en 5A batteriladdare (en CTEK MXS 5.0), samma storlek på laddare som du har. Och denna CTEK MXS 5.0 har exakt samma rad med lampor som CTEK XS 0.8 laddaren - se ovan.

Nu sitter det inte så stora batterier i 1-Serien. I min E87 120i sitter det ett BMW Original batteri på 46 Ah (som jag tror snart är 15 år gammalt).

Och ett sådant går relativt snabbt att ladda upp.

Jag är ganska säker på att batteriet kommer att vara fulladdat gott och väl inom 24 timmar (och troligtvis tidigare än så), så har du möjlighet att ha det inkopplat upp till 24 timmar så gör det.
Med batterier i storleken 40-60Ah är väldigt urladdade så tar ungefär 12 timmar eller så för min CTEK MXS 5.0 att ladda upp batteriet till runt 80% (men sen tar det ju lite tid att ladda de där sista 20% såklart).

@bmwirfan : Det är -08, då har den garanterat Start/Stop-system.
Är det ett AGM-batteri du har? Hur många Ah är det på?
Dessa batterier vill ha en lite högre laddspänning, så det är rekommenderat att sätta batteriladdaren i snöflingeläge för AGM-batterier.

Tillägg : Det är inga problem att lämna batteriladdaren inkopplat till batteriet så länge du vill, batteriladdaren är "smart" och stänger av laddningen när batteriet är fullt (och övergår då till underhållsladdning).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2022-11-25 07:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du AGM-batteri så är optimal vilospänning ca 0,2V högre än ett vanligt dito - så strax under 13,0V obelastat i vila vid +20 grader indikerar ett friskt och fulladdat batteri!

Kör till en verkstad som har ett riktigt mätinstrument för att analysera batteristatusen - de mäter upp batteriets hälsa på en minut och det kan sitta kvar monterat i bilen.
Då får du upp exakta mätvärden på kvarvarande kapacitet och om batteriet är dåligt och bör bytas ut.

Hur gammalt är batteriet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[6.24.47]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-25 09:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
@Johan B det ska vara en AGM på 80A men ska kolla upp det bättre när jag plockar ut den så kan jag återkomma.

Förresten hur är det på en F34 2014? Är det samma sak där bara att koppla loss och ladda eller hur gör man där? Luckan kan bli ett problem att öppna eller?           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-25 12:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Nu är batteriet ute och den är svart och det verkar vara original med BMW loggo. Nu är frågan är det en agm eller inte? Ser ingen beteckning på den. Ska jag ladda den med snöflingan på eller den vanliga bil symbolen?           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg11.994 st
Postad/Inlagd2022-11-25 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För BMW Original batterier gäller:

svart = AGM blysyra
[LÄNK]
[LÄNK]

vitt = vanligt blysyra
[LÄNK]           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-25 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
OEM nr på den är 61217555718           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-25 12:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Den ser ut att vara som den första länken           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-25 12:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Då är det bara att köra på laddaren med snöflingan då eller?           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg11.994 st
Postad/Inlagd2022-11-25 13:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, 61 21 7 555 718 är ett AGM batteri.

Och då ska man köra i "snöflinga"-läget (om du kollar din bruksanvisning till laddaren så är jag ganska säker på att det står där att detta läge ska användas om det är riktigt kallt ute och batteriet som ska laddas är lika kallt eller om det är ett AGM-batteri som ska laddas).

"Snöflinga"-läget ska användas till ett AGM-batteri oavsett om batteriet är riktigt kallt eller om det har rumstemperatur.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-25 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Japp läste precis att allt stämmer enligt snöflingan symbolen. Men tack ska ni ha allesammans för hjälp och svar på mina frågor. Hör av mig när allt är i ordning. Nu har den laddat sedan 12 tiden idag och den puttrar fortfarande på 2:a pricken av 4 på 13 volt           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-26 00:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Nu efter 12 timmar så har den kommit upp i 13.7 volt med snöflingan på hela dagen och 3 av 4 streck. Vad anser panelen om denna laddning med tanke på tiden? Ok eller dålig batteri?           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg11.994 st
Postad/Inlagd2022-11-26 00:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Batteriets kapacitet går inte att avgöra vare sig via att mäta, spänning, tid att ladda upp eller liknande tyvärr.

Enda sättet att att avgöra skicket och kvarvarande kapacitet av ett batteri är med hjälp av dedikerad mätutrustning för detta.

Det finns relativ enkla mätare man själv kan köpa och använda (men det finns även extremt mycket skräp på denna marknaden som visar totalt fel och är helt värdelösa).

Exempelvis Topdon BT100 är en prisvärd men mycket kapabel batteritestare. En enklare och lite billigare är Topdon ArtiBattery101 som ger de viktigaste parametrarna (och mer än så behöver egentligen inte majoriteten av de som är ute efter en batteritestare).
[LÄNK]

Men om det bara handlar om någon gång så gör som Johan B föreslog och låt en verkstad mäta upp batteriet (de kan göra det medans batteriet sitter i bilen och tar bara ca 1 minut).
Antal inlägg666 st
Postad/Inlagd2022-11-26 00:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
bmwirfan: Sista strecket på min ctek-laddare tar 10 dagar att komma upp till så det beror väl på vilken laddare du har.

bmw-slangen: Jag var till BMW och mätte upp mitt batteri. Enligt dem var det inget fel men det visade sig vara slut. Jag vågar inte lita på de där mätningarna.           IP: ...[.55.160]
Antal inlägg11.994 st
Postad/Inlagd2022-11-26 00:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, de är inte alltid helt tillförlitliga och detekterar inte alla interna defekter. Men det är det bästa och mest pålitliga som finns därute för den vanliga människan.

Dessutom så finns det utrymme för misstag. Exempelvis knapplar man in batteriets kapacitet samt dess mätenhet och vilken typ det är, gör man fel här får man helt felaktiga resultat. Om jag minns rätt så scannar BMW QR-koden på batteriet (om det är ett BMW Original batteri) och tar in informationen den vägen, vilket borde minimera risken för misstag. Eller var det bara när de registrerade och programmerade nytt batteri? Jisses, teflonminne... Men misstag kan hända som sagt vilket ger knäppa resultat.

Annars är ett fysiskt belastningstest alltid ett bra komplement. När jag mäter och testar batterier så lastar jag batteriet med runt 50A (för små batterier) eller 75-100A (för lite större batterier) under 10 sekunder och mäter hur mycket spänningen sjunker som lägst under denna belastning samt vilken spänning den visar kort efter belastningen tagits bort.

Dessa två metoder kombinerat ger en bra bild av kapaciteten hos ett batteri (iallfall för mig).           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-26 00:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Så jag bör inte oroa mig att ha laddaren på över natten? Vad skulle hända om jag skulle plugga ur den från strömmen säger vi och startar imorgon, tappar han inte minnet för denna laddningen eller hur fungerar det?           IP: ...[.196.66]
Antal inlägg11.994 st
Postad/Inlagd2022-11-26 00:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du kan ha laddaren inkopplad hur länge som helst!

Förut så hade jag en batteriladdare inkopplad till en bil (som var avställd för vintern) i över 5 månader i sträck varje år.

Och har haft en batteriladdare inkopplad i över tre år nu till ett batteri :-)

Inga problem att rycka ut sladden över natten, om du skulle vilja göra det.
När du kopplar in batteriladdaren nästa morgon så känner den ganska snabbt av vilket laddning batteriet har och (starkt förenklat) tar vid där den avslutade senast.
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2022-11-26 01:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Tack för snabbt svar men jag använder inte CTEK laddare utan en sådan som i början på tråden länk finns. Det ska vara en smart laddare som dem kallar den och ska kunna styra och läsa av i sin ordning eller?           IP: ...[.196.66]
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00