AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Ventilationshål, batteri

Visad 357 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg56st
Postad/Inlagd2022-11-23 22:20
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325d E90 M-sport man -07
Jeg köpte nyligen ett startbatteri från en härvarande leverantör. Det är snack om ett batteri med s.k. silver-kalcium teknologi. Batteriet har två hål, ett på vardera sida, se [LÄNK] och [LÄNK] förmodligen syftade för utluftning av möjliga explosiva gaser som kan bildas under laddning, huvudsakligen vätgas(?). I min E90 är batteriet placerad i en låda bredvid bagagerummet utan luftning, ergo är en slang för koppling till ett (inte två) ventilationshål fabriksmonterad. Vad gör man när batteriet har två ventilationshål? Leverantören kan inte erbjuda en plugg som passar till det öppna hålet, och kundservice hävdade först att explosiv gas inte kommer bildas - under normal laddning (dock kan det hända vid överladdning). Samma källa hävdade senare att det håller att koppla den befintliga slang till det ene ventilationshålet, då den leder till motorrummet(!), och därav(?) uppstår ett vakuum i slangen som vill suga upp evtl gas från batteriet, trots att det andra hålet förblir öppet. Jag menar att denna slang går nedåt från batterilådan och genom hjulhuset till omgivningen, och inte den långa vägen till motorrummet. Vad skulle den där att göra, förresten? Är det någon idé att skicka explosiv gas till motorrummet?           IP: ...[.45.218]
Antal inlägg11.548 st
Postad/Inlagd2022-11-24 00:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,
det där låter väldigt komplicerat? Jag skulle göra det enkelt, lämna tillbaka batteriet och be om pengarna tillbaka för de levererar inte en produkt som passar din bil.
Mvh
Asken           IP: ...[.54.236]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2022-11-24 08:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sådana pluggar bör handlaren ha men annars är det nog bara att knalla in hos närmaste bilverkstad, bilskrot eller återvinningsstation och be om att få ta en plugg från något skrotat batteri.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[6.15.63]
Antal inlägg274 st
Postad/Inlagd2022-11-24 10:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Blir alltid lite förvånad över hur vissa tror bilskrotar fungera.

De är ingen chans att du kan gå dit och köpa småsaker. Det finns ingen ekonomi i det.

Onkeligen känns svaret som Asken lämnat det enda rimliga.           IP: ...[214.159]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2022-11-24 11:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
325d E90 M-sport man -07
Kommentarer till dessa svar från de "produktansvariga" hos leverantören?

1. På dessa bilar så går slangen på ventilationssystemet från motorrummet och därav så blir det ett sug i slangen. Därav behövs det inte pluggas eller sättas något på det andra hålet utan det räcker med 1.

2. Dessa system är hopbyggda med bilens ventilation och därmed skapas ett sug. Våra batteri har också ett slutet system vilket gör att explosiva gaser har en 0.5% chans att bildas och detta är under laddning.

Vad skall man säga? Jag har dock bett om dokumentation..           IP: ...[.45.218]
Antal inlägg3.075 st
Postad/Inlagd2022-11-25 11:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Okej... så i en halv procents chans (dvs 1 gång på 200 laddcykler) så kommer det bildas explosiv knallgas som kan explodera bilen? Känns ju som ett självklart val...           IP: ...[0.69.51]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2022-11-25 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
325d E90 M-sport man -07
Någon som kan kommentera påståendet om "sug"? Går inte denna luftningsslang rakt genom hjulhuset till friluft?           IP: ...[6.70.44]
Antal inlägg2.212 st
Postad/Inlagd2022-11-28 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@Ska Det skiljer sig från skrot till skrot. Jag är betrodd att gå in och demontera smådelar (för hand) på min hemmaskrot och då är jag ändå inte där så välidgt ofta att de känner mig till namn. Sen visar jag vad jag plockat och betalar på vägen ut. Men sen finns det andra skrotar som bara levererar vad de själva demonterat, till kund över disk. De senare säljer nog inte batterilock, men på en ur första katergorin har jag t ex varit inne och köpt nytt tanklock när tråden som håller fast det gått av, köpt extra bogserögla, något enstaka verktyg osv.
Så man kan inte dra alla skrotar över en kam. Kan man samla ihopa flera köp på en gång är det nog lättare att få med lite extra småsaker i köpet.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[6.74.84]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00