|
Inlagd av |
Fråga |
188st
2022-11-23 14:49
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
320 Coupé
|
Har en E92:a 320 med 225/40 18 fram och 235/40 bak som sommardäck och dubbdäcken Michelin X Ice north 4 är 235/40 18 runt om och det blev en helt annan körkänsla den känns bredare, mycket mer stabil, däcken känns som klistrade på vägen och bilen känns mycket tyngre och rullmotståndet är mycket högre tror jag för jag lyfte upp framhjulen och de snurrade som de ska tror jag men ska det vara så stora skillnader i köregenskaperna och rullmotstånd jämfört med sommardäcken?
Drar ca 1 dl mer per mil på landsväg också
IP: ...[9.60.11] |
|
3.309 st
2022-11-23 15:36
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011
|
Hade du rätt däckstryck i båda uppsättningarna?
Dina sommardäck har olika rullomkrets så jag hoppas du inte har X-drive.
IP: ...[238.120] |
188 st
2022-11-24 02:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 Coupé
|
Helt omöjligt att veta när alla pumpar visar olika jag kollade luften efter bytet och justerade det till 2,3 men kollade på en annan mack och den visade 2,4, 2,5 och 2,9 så jag vetefan hur man ska kunna lita på och få rätt lufttryck??!
E92 finns inte med fyrhjulsdrift vad jag vet
Men inte kan bara en ynka cm bredare framdäck göra sån stor skillnad? Men det kanske är kombinationen av den centimetern bredare och för lågt lufttryck i framdäcken eller alla fyra?
Sedan är ju rullmostståndet på vinterdäck rätt mycket högre än sommardäcken men inte sån här stor skillnad men det enda negativa är rullmotståndet för de andra skillnaderna är bara himla go körkänsla och önskar det var sexan med 306 hästar :)
IP: ...[.173.71] |
24.791 st
2022-11-24 08:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Vinterdäck brukar generellt ha högre rullmotstånd och vara "trögare" i styrrespons mm., vilket ger en "tyngre känsla".
Bredden på däcken kan variera rätt kraftigt inom en given "dimension", vissa 235-däck kan vara smalare än andra 225-däck t ex. - så mät bredden i verkligheten på slitbanan och jämför däcken...
Är det samma däckfabrikat och modell runtom (även om de har olika dimension) på sommardäcken? Om man blandar olika däckfabrikat och/eller modeller, kan man få "skumma" köregenskaper! Kan räcka med att det är OEM-anpassade däck på ena hjulaxeln och "standarddäck" på den andra (t ex. stjärnmärkta BMW-däck, M-märkta Mercedesdäck, AO-märkta Audi-däck etc.).
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[6.15.63] |
856 st
2022-11-24 08:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M Roadster BMW 325ti (Trackday) BMW M2 (såld)
|
Du skrev aldrig vilket märke det var på sommardäcken?
Helt avgörande för körkänslan är hur styva däcksidorna är. Detta skiljer väldigt mycket på olika däck. Historiskt har vinterdäck varit (betydligt) mjukare, men idag finns vinterdäck som är väldigt styva. Jag har precis bytt till Pirelli dubbfria som har samma känsla och bränsleförbrukning som sommadäcken. IP: ...[185.145] |
188 st
2022-11-24 18:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 Coupé
|
JohanB: Låter ju helt otroligt att däckbredden inte är som det anges hur kan detta få fortsätta för det är ju bedrägeri och de riskerar förlora sitt rykte och anseende och därmed massor med kunder??! Jag skulle fan aldrig köpa det däckmärket igen om jag upptäckte detta! Ska mäta både sommar och vinterdäcken
Och nej det är däckfabrikat på sommardäcken Nokian och Bridgestone men har exakt samma däcknönster men Bridgestone är hårda så därför de sitter bak där det slits mest vinterdäcken är Michelin X ice north 4 runt om och känns mjukare än sommardäcken inte lika överjävligt stötig som min är med de hårda M chassi fjädrarna
Aerobat: Nokian fram och Bridgestone bak och de är hårda men det slits ju mest bak så därför satte jag de där
Men angående det mycket trögare rullmotståndet och därmed också den rätt mycket högre bensinförbrukningen som är problemen kanske man måste ha högre lufttryck än i sommardäcken? Tycker 2,3 är perfekt för högt eller för lågt lufttryck gör ju att däcken får andra sämre egenskaper och slitage IP: ...[.136.60] |
1.753 st
2022-11-24 19:32
Anmäl svaret
|
Testa att dra i lite mer luft i däcken, misstänker att du har lågt tryck. Skulle det inte bli bra kan du ju alltd tömma ut det igen. IP: ...[.152.14] |
24.791 st
2022-11-24 20:23
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Du har troligen svaret på din fråga i det faktum att du blandat olika sommardäck... det kan ge konstig vägkänsla i allmänhet och på en BMW i synnerhet!
Däckbredden skiljer sig som sagt mycket åt mellan olika däckfabrikat men det som även spelar stor roll är stommens uppbyggnad, skuldrornas utformning och även gummiblandningen.
Däckmönstret säger dig i princip ingenting om däckens egenskaper (om vi bortser från extrema ytterligheter som väldigt sajpade vinterdäck kontra slicks)!
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[6.24.47] |
188 st
2022-11-24 21:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 Coupé
|
Keiser: Ja jag tror jag ska testa 2,5 men inte högre för däckens kontaktyta är ju bara en ynka hands storlek så har man för högt blir kontaktytan smalare och sämre fäste på vägen men det vore väldigt bra att veta om 2,5 är perfekt eller för högt?
För i och med att vinterdäcken har mycket högre rullmotstånd så verkar det ju logiskt att höja lufttrycket för att få samma som på sommardäcken eller?
En annan sak angående rullmotständet är att det märks enbart på landsväg över 80 knyck men det kanske är så det ska vara eller? Speciellt när man släpper gasen så sänks hastigheten rätt fort men rullar väldigt bra i längre nedförsbackar i friläge så det är konstigt
JohanB: Nu gäller det ju inte sommardäcken och känner inte alls igen det du beskriver för de rullar lätt och fint inga konstigheter alls IP: ...[189.114] |
24.791 st
2022-11-25 07:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
BMWbamze, det jag menar är att "vägkänslan" du får med vinterdäcken är den "korrekta" och sommardäcken ger en annan dito...
Rullmotståndet är troligen kopplat till de breda vinterdäcken.
Jag kör smala (205:or) vinterdäck på båda bilarna och de har lika stort eller kanske t om större rullmotstånd än sommardäcken som är 225 och 235mm breda...
Mvh
Johan B
24.791 st
2022-11-25 07:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
...glömde!
Jag brukar köra med 2,4 bar fram och 2,6 bar bak på båda bilarna med sommardäcken om jag inte ska lasta tungt och det brukar däckgubbarna säga vara i lägsta laget (även om det är lite över rekommenderat tryck från BMW/Mercedes).
Biltillverkarnas rekommenderade tryck brukar vara "komforttryck".
Du kan lätt gå upp i tryck och prova dig fram vad som känns bäst - lite högre tryck kommer ge lägre rullmotstånd och lägre däckslitage utan att greppet blir sämre.
Mvh
Johan B
188 st
2022-11-25 12:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 Coupé
|
JohanB: Jaha var det så du menade då förstår jag och det låter mycket troligt och kanske byter till 235:or fram också till våren för det är en himla skön känsla och med det hårda M chassit, låga sittställningen och den här bredden känns den lite som när jag fick provköra en Ferrari Modena bara sportstolarna som fattas och "några få hästar" och vrölet från åttan... :)
Jättebra att du kom ihåg att skriva om högre däcktryck för meningarna är lite olika gällande detta men ska dra i 2,5 i alla fyra tror det blir perfekt för 2,3 är nog "komforttryck" som Bmw kallar det vilket jag egentligen föredrar för att minska den irriterande stötkänsligheten men får bilen att kännas 200 kg tyngre och väldigt trögrullande IP: ...[150.247] |
1.754 st
2022-11-26 00:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
Varför inte använda det däcktryck som anges på b-stolpen som syns när man öppnar föraredörren? IP: ...[245.103] |
24.791 st
2022-11-26 10:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Däcktrycket på A-stolpen och i instruktionsboken är ett "komfort-tryck" som iofs funkar men som ger högre förbrukning och lite sävligare vägegenskaper samt lite högre däckslitage.
Jag brukar som tumregel lägga mig ungefär mittemellan det lägre och högre angivna trycket som anges ("olastad/låg fart" och "fullastad/hög fart").
Sedan kan man prova sig fram lite upp och ner fram och bak - det kan skilja lite i egenskaper mellan olika däck.
Jag har som sagt landat på ca 2,4bar fram och 2,6bar bak på sommardäcken i 17"-däcken vid normal last. Det ger vägegenskaper/vägkänsla/balans som jag tycker är den bästa avvägningen mellan komfort och stabilitet och även jämnt slitage på däcken.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.61.249] |
188 st
2022-11-26 12:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 Coupé
|
qsacage: Om jag minns rätt står det så lågt som 2,1 fram och 2,3 bak på lappen vid dörrstolpen så därför har jag valt 2,3 runt om inte för lågt och inte för högt nåt mellanting
JohanB: Jag höjde inte trycket som jag sa för jag ville först köra en gång till på samma landsväg som i tisdags vilket jag gjorde igår igen och nollställde förbrukningen på färddatorn och den drog till min stora glädje som sommardäcken helt otroliga 0,6-0,65 med tunga 18 tums dubbdäck??? :) körde i 80-100 knyck på denna lätt kuperade landsväg enda gången man kommer ner så lågt och färddatorn har alltid visat samma som mina kontroller(antal liter/antal körda mil) vid varje tankning så nu är det ett stort mysterium varför den drog 0,7-075 ca en dl mer per mil i tisdags första landsvägskörningen efter bytet???
Hur kan det skilja så pass mycket när inget är ändrat och samma vägsträcka?
Och ska jag köra på 2,3 eller höja ändå till 2,5? IP: ...[184.122] |
|