AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Har BMW satsat på fel häst med iX?

Visad 1.539 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg361st
Postad/Inlagd2022-11-16 15:39
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
Jag ser att det finns 142 iX tillgängliga just nu i Sverige, många är "gröna" och är tillgängliga omgående. Dessutom finns 68 iX3 som snart kommer.

[LÄNK]

Hur kommer det sig att dessa finns i massor, medan i4 är det i bästa fall 1 års leveranstid på och inte finns en enda för omgående leverans? Är det bilar som BMW valde att tillverka utan köpare och hoppades på att sälja lätt i Sverige? Var det ett allvarligt marknadsundersökningsmisstag? Jag vet att förra regeringen avskaffade bonus för alla bilar över 700 kkr, men har det en så stor betydelse för bilar i denna prisklass? Var finns poängen i att tillverka dessa bilar utan köpare? Har jag missat något, eller var det BMW som gjorde en allvarlig felbedömning...?           IP: ...[3.61.44]
Annons
Antal inlägg7.693 st
Postad/Inlagd2022-11-16 15:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om BMW Sverige tog beslutet för låt oss säga ett år sedan att beställa in ett större antal bilar så har nedanstående hänt:

1) Bidraget för dyra bilar försvunnit (numera även för billiga)
2) Det har kommit en lågkonjuktur
3) Räntorna har stigit markant
4) Kriget kom och det kan också ha påverkat när de fick bilarna - de kanske planerade att ha dem 1-2 kvartal tidigare och därmed sålts när bidraget fanns för dyra bilar

Sedan kan man diskutera själva produkten i sig. Jag är ett BMW-fan, men den faller inte mig i smaken och när jag tidigare i år köpte bil i den klassen så valde jag en konkurrent. iX3 föll mig inte heller i smaken. Den tråkiga sanningen är att BMW helt enkelt inte känns helt med i matchen och en av de jag seriöst betraktade.

Via mitt yrke har jag kommit i kontakt med BMW Sverige och så sent som i våras så muttrades det om att produkterna som kom från BMW AG dåligt mötte efterfrågan i Sverige. Att det var bättre saker på gång i pipelinen, men att det varit och är en tuff period för BMW Sverige nu (då).           IP: ...[.248.46]
Antal inlägg1.930 st
Postad/Inlagd2022-11-16 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 IE -20
Men det går inte att få tag på en iX50, där verkar det vara 1 års väntetid. Känns som 40 är för dyr och "alla" vill ha 50.           IP: ...[.231.42]
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2022-11-16 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ix40 som finns tillgängligt. Vi väntade i ungefär ett år på vår 50.           IP: ...[.218.19]
Antal inlägg5.643 st
Postad/Inlagd2022-11-16 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad gäller IX så är den helt fel prissatt. Inte så konstigt att den då blir osåld. BMW har gjort en totalt felaktig lansering och även utrustningsmässigt fel.

Exempelvis så saknar IX40 som brutto kostar runt 1,1 mkr något så självklart för bilstorleken och prisklassen - Luftfjädring! Dessutom saknar den sånt som exempelvis nyare X5 har - integral aktiv styrning! Vem vill köpa denna bil för 1,1 mkr när det inte ens under 95% av tiden som den funnits, kunnat gå att lägga till dessa options?

Vad gäller IX50, då landar vi helt plötsligt på priser på ofta över 1,4 mkr! Den har dock en vettigare standardutrustning som dessa ovannämnda tillval. Men 1,4 mkr!

Det finns idag 133 IX40 på Bmw.se och 9 IX50, så det är inte alls ett års väntetid på IX50. Jag har den senaste månaden blivit erbjuden några stycken IX50 men har tackat nej då den netto ligger klart över 1,3 mkr. Det finns nog fler bilar än som nämnts, jag vet att flera åf har bilar på väg in i lager.

Trots att jag gillar BMW sedan många år tillbaka, så känner jag som ovan att den inte tilltalar mig. Jag har haft IX40 till låns några dagar, men ledsnade redan på hemvägen och det var då skönt att kliva tillbaka in i den dåvarande X5 45e.

Det finns flera konkurrenter som ligger betydligt bättre till i pris. Exempelvis lanserade Audi sin faceliftade E-tron 50/55 i måndags, numera Q8 E-tron som börjar på cirka 800 tkr och som enligt mig är en mycket bättre bil, även om IX har några fördelar (minns dock inte vilka, haha). Men exempelvis har E-tron luftfjädring som standard!

Kommande Volvo EX90 kostar 1 mkr och uppåt, Polestar 3 likaså, men är dock minst ett år borta i tiden.

Men prismässigt ligger IX åtminstone lågt räknat 200 tkr för högt i pris. Jämför ex vis X5 45e. Men helt säkert är det därför som det finns massor av IX i lager för omgående leverans!

Vad gäller IX3, en halvmesyr, göra elbil av en fossilbil...dessutom bakhjulsdriven. För 800 tkr om man skall ha en med bra och rätt utrustning, nej tack.

Dessutom lanseras nu Mercedes EQE SUV, dock ännu inga priser. Men lär nog starta ungefär runt 1 mkr skulle jag tro. Men som jag tror (har nu en EQE350+) en bättre bil än IX.

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg5.643 st
Postad/Inlagd2022-11-16 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Här finns ex vis en IX50 med leverans i december

[LÄNK]

Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2022-11-16 16:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
Grelle, punkterna 1 - 4 kan ingen ha missat, så det vet jag också om, men resten av ditt svar bekräftar min tes, dvs. att BMW har gjort ett stort misstag med dessa bilar. Ingen av dessa tilltalar mig heller, därför har jag inte tittat på dessa innan. I alla fall, jag har läst flera kommentarer här om att bonusens avskaffande inte påverkar försäljningen av dessa bilar, vilket förmodligen är nonsens, men det finns en del som tror på det. Kriget tror jag har större betydelse för bilar vi väntar på. Dessa finns ju redan.           IP: ...[0.65.76]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2022-11-16 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
Jag tror inte att "alla" väntar på m50. Vem är alla??? Om 40 är för dyr är 50 ännu dyrare, med ännu färre intresserade. Om väntetiden är 1 år då är det precis som för andra.           IP: ...[0.65.76]
Antal inlägg5.643 st
Postad/Inlagd2022-11-16 17:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Självklart väntar inte "alla" på IX50, den är för dyr. Några väntar men det finns inte mängder med orders på bilar som inte är producerade.

Givetvis så påverkar de här fyra punkterna ovan, men jag skulle säga marginellt på en bil som IX. Huvudsaken till stort lager är fel prissatt och inte en tillräckligt bra produkt för pengarna!

Exempelvis fick jag i veckan en offert på "nya" Q8 E-tron 55, leverans februari, operationell leasing. Kostnad brutto 1.186 tkr med extra utrustning för 136 tkr, MEN lämnar rabatt 117 tkr, så netto 1.069 tkr, på en VÄLDIGT välutrustad bil! Operationell leasing på det 9.179 tkr exkl. moms med NOLL kronor första förhöjd. Jämföres med en offert på IX50 med snabb leverans som jag fick 24/10 månadskostnad finansiell leasing 11.483,- exkl. moms men MED 191 tkr i första förhöjd hyra, netto 1.188 tkr.

Så även leasing upplägg påverkar här! En IX50 kommer man sannolikt att tappa en del på värdeminskningen medan på E-tron är det ingen restvärdesrisk, bara att lämna nycklarna.

Antal inlägg679 st
Postad/Inlagd2022-11-16 17:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag hade höga förhoppningar på iX. Hade passat perfekt bredvid vår i3:a.

Jag tycker den lider av främst två saker.

1. Alldeles för hög prislapp.
2. Snålt tilltaget bagage relativt storleken på bilen. Varför?

IX40 har för kort räckvidd för prisklassen också. Ok om den kostade 700 tkr. Men för över en miljon har jag högre krav.

Det där med luftfjädring har jag aldrig varit så fixerad vid. Men rent generellt är det knepigt att BMW, och även Audi, erbjuder färre tillval till sina elbilar än till sina fossiler. Mercedes verkar också snåla in på elbilarna då EQS inte sägs vara i samma klass som S-klass alls osv.

De nya förmånsreglerna som baserar sig direkt på elbilens pris har slutligen dödat dyrbilssegmentet för mig personligen. Model S var på sin tid närmast en "folkbil" som många kunde ha råd med. I början var det typ 2500:-/mån på en S.

Jag har försökt bygga ihop en Q8 E-Tron men det är svårt att komma under 1 miljon även med minsta batteriet. Orkar inte riktigt med att det är en Audi heller. tyvärr           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2022-11-16 17:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
Det finns många iX50 med "Leverans snart" status bland alla 142 iX som jag länkade till. Så alla som är intresserade... "var så god och skölj".
          IP: ...[0.65.76]
Antal inlägg5.643 st
Postad/Inlagd2022-11-16 17:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Problemet med IX50 är också förutom prislappen, att den inte gått att provköra. Åf får inte ta ut demobilar mer än IX40. Provkör man en IX40 så tappar man ofta, som jag iaf, lusten att köpa bilen.

Kollade nu och en annan IX50 som finns hemma nu, netto 1.299 tkr och med 207 tkr i första hyra på finansiell leasing 12.556 exkl moms i leasinghyra. VÄLDIGT mycket högre kostnad än Q8 E-tron 55 som ett exempel.

Men sen också som sagt ovan, relativt dåligt bagageutrymme för bilstorleken!

Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2022-11-16 17:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Porsche 992 GTS
Bmw X7 40D
Audi Etron S-Line Advanced 55
Har haft en Etron 55 och har nu en IX50. Finns fördelar med båda bilarna men det som gjorde att jag gjorde mig av med min Etron efter 2 månader var räckvidden. Åker man inte längre än 30 mil fungerar Etronen kanon. IX50 går 55 mil där Etronen klarade runt 30 mil. Den faceliftade Etronen kommer förmodligen att gå 10 mil längre.

Jag betalade 1170´netto för min när jag beställde den för exakt ett år sen. All utrustning som går att få förutom B & W som inte gick att få just då. Finansiell leasing med 30 % restvärde efter 3 år, får hoppas att den är värd lite mer än 350´då iallafall :)           IP: ...[.81.164]
Antal inlägg5.643 st
Postad/Inlagd2022-11-16 17:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja du gjorde ett "klipp" där Linus. Men som sagt nu hamnar på ungefär 1.299 tkr netto för samma bil skulle jag tro. Det som jag menade också är att finansen spelar idag större roll för många. Audi har väldigt bra upplägg på operationell leasing med garanterat restvärde, som ändå känns skönt i dessa oroliga tider och på den här storleken av pengar. Sen har väl Q8 E-tron 55 och IX 50 ungefär samma räckvidd skulle jag tro, men inget som är avgörande i längden. Jag skulle alldeles säkert gilla IX50 om den nu fanns att provköra men tycker ändå att 1,3 mkr netto är åtminstone 200 tkr för mycket. Jag gillar E-tron men har inte beställt någon och kommer nog inte att göra det heller. Dock kan det vara värt att veta att Audis åf i mars blir agenter och att prisbilden kan ändras även där, till det sämre sannolikt för köparen, möjligtvis en usp att göra beställning.

Antal inlägg15.890 st
Postad/Inlagd2022-11-16 18:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Går det att prata om iX utan att nämna hur den ser ut? Den….passar inte alla så att säga.           IP: ...[215.118]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2022-11-16 19:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
Jag håller med dig Löwet, varken Audi eller iX ligger högt på min lista... inte världens snyggaste bilar precis, men det är bara min smak. Sen är det klart, att iX40 är AWD är en nackdel eftersom det reducerar räckvidden ordentligt, liksom iX1, som typiskt borde blivit en RWD variant, inte AWD.           IP: ...[0.65.76]
Antal inlägg5.643 st
Postad/Inlagd2022-11-16 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tycker personligen att E-tron är en snygg bil [LÄNK] men det är förstås väldigt individuellt.

Jag har även börjat vänja mig vid IX. Med rätt färg och fälgar så skulle inte utseendet vara något problem för mig. Alla IX är för övrigt AWD, inte bara 40. Det är väl ungefär som med alla bilmodeller, alla gillar ju inte Tesla eller BMW 3-serien heller.

Jag tycker nog att IX sticker ut lite på ett positivt sätt. Det är rätt maffig, precis som E-tron.

Däremot är nog EQE SUV den snyggaste [LÄNK]

Antal inlägg5.643 st
Postad/Inlagd2022-11-16 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför skulle det dessutom vara en nackdel att IX är AWD? Tvärtom, den vore nog helt död om den inte var det. Jämför E-tron, XC90/E90 m.fl.

Återigen - räckviddsångest tillhör i princip endast de som inte har en elbil.

Antal inlägg7.477 st
Postad/Inlagd2022-11-16 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
V90 T8 -21
992 GT3 -21
Fick förklarat i somras av ÅF att de bilar som tillverkas i Kina är lättare att få hem än bilarna som byggs i Tyskland. Om det beror på att batterierna och andra delar köps av andra underleverantörer där eller om det beror på strategiska/politiska skäl från BMWs sida skall jag låta vara osagt. Men att kunna erbjuda omgående leverans på en elektrisk SUV är det iaf inte många av de andra i premiumsegmentet som klarar av och kan säkert avgöra många affärer. Långt ifrån alla leasingkunder är lika sugna som elbilsentusiaster på att vänta 12 månader på en bil. Sedan undrar jag hur ”misslyckad” iX egentligen är? Hur går den i Asien och på andra marknader?           IP: ...[5.22.82]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2022-11-17 00:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Porsche 992 GTS
Bmw X7 40D
Audi Etron S-Line Advanced 55
Att den faceliftade Etron 55:an och IX50 har samma räckvidd trots samma storlek på batteri tror jag är ytterst tveksamt. Min IX50 förbrukade 2,05 kWh/mil till stugan, medan Audin låg på ca 2,8 kWh/mil på samma sträcka. Svårt att se att faceliften gör så stor skillnad på förbrukningen. Men ska låta det vara osagt 😊

Gällande utseendet så är det en smaksak. Smaken är som baken, och tur är väl det 😊

Va tror Ni om el Macanen som presenteras nästa år?!           IP: ...[.154.44]
Antal inlägg7.477 st
Postad/Inlagd2022-11-17 07:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
V90 T8 -21
992 GT3 -21
Den elektriska Macanen verkar lovande och förväntas bli något av en volymmodell. Den blir säkert, som med de flesta Porschar, en alldeles utmärkt bil. Men gissar på att den inte blir lika snabb eller lyxig som Taycan. Har skrivit upp mig på en i första vågen bilar men dessa dröjer nog till en bra bit in i 2024 gissar jag.           IP: ...[5.22.82]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00