Bilen jag kör idag greppar för bra så jag skulle vilja köpa en extrabil för att leka med i kurvor.
M-modellerna är för dyra så då undrar jag vilka modeller som man kan få med diffbroms och isf i vilka paket det ingår?
Vill helst ha en ganska liten bil, så max 3-serie eller Z-serier. Under 200k. :)
Har tidigare kört mycket z3 och vet att det var diffbroms på de som ha M-sportfahrwerk.
Hur är det på Z4 och diverse 3-serier? IP: ...[.80.133]
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
LSD till E30 var ett "relativt" vanligt tillval (hittas främst då på lite dyrare modeller som 325i med lite M-Sport tillbehör och liknande).
Min gamla E30 325i hade exempel tillval S209A från fabrik och voila så satt det en LSD där bak :-)
LSD till E36 (och även E36 CPT) gick att få till (endast tror jag) de 6-cylindriga modellerna. Fast jag vill minnas det fanns även till E36 318ti, men kan ha fel där. Oavsett så var det ett väldigt ovanligt tillval.
E46 var det bara M3 som det fanns till.
Därefter tog elektroniken över och närheten till maskinen började gå förlorad mer och mer. Nu brukar jag ibland leta efter ratten när jag sitter med paddan, då det är så svårt att skilja om sitter med en smartphone eller sitter i bilen...
Men det enklaste (och nog billigaste) är att hitta en bil i fint skick som du gillar och som är precis som du vill ha den. Därefter utrustar du den med en eftermarknadsdifferential.
IP: ...[.174.25]
BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87
Alla Z3 Coupe har torsendiff, går att hitta 2.8L en bit under 200K. Eller så köper du vilken bil som helst och monterar en riktigt bra lamelldiff, går att köpa för 20-30K men det tillkommer kostnader för nya lager/packboxar/shims och montering.