Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
1.046st
2022-11-07 18:47
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
|
[LÄNK]
IP: ...[141.163] |
654 st
2022-11-07 18:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Ja det är väl inte mer än rätt. Är det leveranstider på över ett år i många fall så behöver man ju inte elda på efterfrågan ännu mer. IP: ...[.44.211] |
389 st
2022-11-07 18:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Beställt Polestar 2
|
Lite tydligare länk [LÄNK] IP: ...[.165.96] |
1.046 st
2022-11-07 18:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
|
Har ju inte direkt med lev tider att göra mer, som det står, att kostnaden är typ utjämnad. IP: ...[141.163] |
389 st
2022-11-07 19:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Beställt Polestar 2
|
Känner jag politikerna rätt så kommer man inte röra malus. Tanken var väl från början att det skulle vara en självförsörjande reform - men riktigt så blev det inte. IP: ...[.165.96] |
7.465 st
2022-11-07 19:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e Touring -21 V90 T8 -21 992 GT3 -21
|
Vettigt. Det verkar som att politikerna plötsligt tittat i prislistorna för vad nya bilar kostar. 2018 när systemet infördes var det en helt annan spelplan. Idag säljs det ju i stort sett bara laddbara bilar. Dels beror det på skattesystemet men främst beror det på EU-reglerna. Biltillverkaren _kan_ inte sälja fossilbilar som 2018 utan att riskera böter. IP: ...[.111.61] |
3.877 st
2022-11-07 19:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E38 750iAL -99
|
Applåderar beslutet.
I längden fungerar sådana bidrag bara prisdrivande.
Dessutom har de missbrukats ganska ordentligt. Och antagligen görs det fortfarande.
Malus har ju en moralisk dimension och en bestående effekt på bilvalet (tror jag). Inkomsten till statskassan har man nog dessutom svårt att släppa ifrån sig.
/Lennart IP: ...[.184.52] |
8.949 st
2022-11-07 21:08
Anmäl svaret
|
Närmare 50% av alla laddbara leasingbilar exporteras. Många har de senaste åren kunnat åka gratis (eller med vinst) tack vare bilbrist och bonussystem. I oktober var 60% av alla nya sålda bilar laddbara. Bonus har helt klart spelat ut sin roll. IP: ...[.228.74] |
1.693 st
2022-11-07 21:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
535d xdrive -16
|
Även Riksrevisionen anser (ansåg vintern 2020) att detta har varit förhållandevis dyra och ineffektiva sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp. [LÄNK] IP: ...[.147.80] |
7.672 st
2022-11-07 21:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Acey, intressanta siffror om exporten. Har du någon länk och där man kanske kan se till vilka länder de går? IP: ...[176.173] |
15.879 st
2022-11-07 21:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
50% är det verkligen inte. Snarare 5%. IP: ...[9.139.4] |
8.949 st
2022-11-07 21:37
Anmäl svaret
|
Grelle: De största länderna för export från Sverige är Finland, Tyskland, Belgien och Danmark. Belgien är en outliner för bilarna säljs sedan vidare därifrån till andra europeiska länder.
Lite statistik finns här: [LÄNK]
Jag pratar dock om leasingbilar som kommer från exempelvis Autoplan och andra stora leasingbolag och har kvar momsen. Med nya skatteregler där även importerade bilar kan få miljöbonus i vissa länder, men även utan bonus, så är svenska bilar med en kombination av svag svensk krona, bonusrabatt och relativt hög (men avdragbar) moms en guldgruva för utländska köpare.
IP: ...[.228.74] |
347 st
2022-11-07 22:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e -20 i4 eDrive40 (beställd)
|
Ja, det är bra på ett sätt, i alla fall för oss som redan har skrivit på eller kan skriva på imorgon och har inbytesbilar. Våra inbytesbilar ökar förmodligen i värde. Det finns nog en del som nu väljer att köpa begagnad elbil eller hybrid istället för en ny. Alla elbilar blev ju 50 kkr dyrare med en dags varsel, och det svider nog för en del. Men, regeringen kan fatta ett nytt beslut när Uffe kommer hem från Turkiet, för även om enligt dagens beslut så räknar jag med att jag får bonus x 2 (vi har nyligen skrivit på för två bilar), så kan ett nytt beslut tas som säger att alla utbetalningar fryses. Det är tråkigt för alla som har räknat med 50 kkr som en sorts rabatt, och extra tråkigt är det för BMW eftersom deras bilar har gått upp med 90kkr i och med detta beslut plus höjningen för en vecka sen.
Jag vet inte hur det kommer att påverka leasingmarknaden, men förmodligen blir den också drabbad.
Ja, jag håller med om att det i princip inte fela att avskaffa bonussystemet, men det kommer att drabba fel, och det kommer att ge fel signaler, signalen är "köp fossil och skit i miljön". Dessutom om man avskaffar detta system då borde man avskaffa andra liknande bidrag också, som för solpaneler och laddboxar i privata hem. I alla fall, nu tror jag att regiringen har stuckit dolken i den Svenska bilbranschens mage. Jag tror att nybilsförsäljningen kommer att rasa för el och hybridbilar. IP: ...[0.65.76] |
5.617 st
2022-11-07 22:26
Anmäl svaret
|
Varför skulle försäljningen ”rasa” menar du? Om försäljningen går ner så beror det framförallt på konjunkturen!
/Anders IP: ...[7.86.72] |
347 st
2022-11-08 07:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e -20 i4 eDrive40 (beställd)
|
Lägg ihop allt. Utebliven bonus är en stor spik i en drabbad branch. Rasa är kanske för starkt men drabbas hårt är säkert. Speciellt försäljning av billigare bilar där 50 kkr utgör 10% eller mer av priset. IP: ...[0.65.76] |
654 st
2022-11-08 09:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Drabbad bransch? Har ju varit skyhög efterfrågan på elbilar. Nu svalkas det nog av, men inte bara pga bonusen. Men nog finns det mer behjärtansvärda hål att stoppa pengarna i än bilbranschen?
IP: ...[.44.211] |
347 st
2022-11-08 10:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e -20 i4 eDrive40 (beställd)
|
Ja, det kan finnas andra hål att stoppa pengarna i, men när det infördes skulle det finansieras av straffskatten på fossila bilar. Det är ett fult spel att behålla straffskatten och stoppa pengarna i andra hål. Men ja, det kommer definitivt att kyla marknaden, dock beror leveransproblemen inte på för många beställningar, utan på kriget och nedstängningar i Kina på grund av Covid och diverse, mest elektronikrelaterade (men inte endast) komponentbrister. Fabrikerna i Asien har inte riktigt kommit igång än, och all tillverkning och delar som skulle komma från Ryssland och Ukraina måste ersättas och det tar lite tid. Dessutom var tanken att hjälpa till med övergången från fossil till el, så det faktum att idag över 50% av sålda nya bilar är el eller plug-in borde vara bra som inte skall kylas ner, tvärt om, det är bättre att kyla fossilbilförsäljningen med ännu högre skatter. Så pengarna som du vill stoppa i andra hål kan faktiskt plockas ändå, speciellt om man hade ordentligt beskattat alla fyrhjulsdrivna moster och liknande onödiga skrytfordon som egentligen inte har något existensberättigande i städer. Dessutom om man har som mål att kyla ner bilmarknaden totalt då är det alla dessa billiga leasingmöjligheter som borde begränsas.
Men om reglerna inte ändras igen, då kommer jag att få ut mina 100 kkr ändå, dessutom kommer värdet av våra inbytesbilar att gå upp, så personligen är jag inte berörd. Dock är det så att jag räknar med att i januari stoppas alla utbetalningar också, dvs. när Elisabeth vaknar och inser att bonussystemet kommer att kosta mycket pengar under mist 1,5 år till om hon inte gör något mer. Blir det så då tror jag att vi kommer att se en hel del avhopp från beställningar också, vilket kan förkorta min leveranstid också, så jag klagar inte, även om jag nästa satte kvällskaffet i halsen igår när jag tittade på Rapport halv åtta... IP: ...[3.61.34] |
5.617 st
2022-11-08 11:08
Anmäl svaret
|
Men varför skulle folk / företag, sluta köpa elbilar? Jag tror att självklart kommer man att fortsätta med det. Företag får ex vis ofta inte köpa icke laddbara bilar.
/Anders IP: ...[.103.85] |
654 st
2022-11-08 11:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Om enda anledningen att köpa elbil är för att få bonus så är det dödsdömt ändå. För min del är det givet, jag fortsätter med el eftersom jag tycker att det är mycket bättre. Den stora vinsten gör man ju på bränslet. IP: ...[.44.211] |
389 st
2022-11-08 11:25
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Beställt Polestar 2
|
Jag tror inte det kommer ske någon större förändring, möjligtvis kommer det ske en viss förflyttning från EV till PHEV. In vanlig ICE kostar fortfarande typ 10k om året i malus, och det är uteslutet att köpa i min bok.
Jag beställde inte min P2 för att jag skulle få 50k i klimatbonus, istället var det för att det är en av få bilar jag gillar, förutom i4 som jag tyckte blev för dyr. IP: ...[.165.96] |
654 st
2022-11-08 11:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Värdet av bonusen är ju dessutom inte 50 tusen (eller 70 som tidigare). Det sänker inköpspriset med så mycket men för den som köper så är det ju inte värt det. Det sänker ju andrahandsvärdet också. IP: ...[.44.211] |
|