AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ X-Serien ]

Bromsbyte på märkesverkstad

Visad 596 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5st
Postad/Inlagd2022-10-24 16:14
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5, 2018
Hej!
Jag har en BMW X5-18 som har gått 6200 mil. Ska nu in och byta olja på en märkesverkstad. De sa till mig att det var bäst att göra det där eftersom det kan se "rörigt ut i historiken om jag ska sälja bilen". De skulle också kolla bromsarna, eller "mäta bromsarna" för att se om de behövde bytas. Inte behöver man väl byta bromsar på en BMW-verkstad? Kanske en dum fråga, men som jag säger till mina elever: Det finns inga dumma frågor......           IP: ...[.31.140]
Antal inlägg7.672 st
Postad/Inlagd2022-10-24 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag sålde min -16 tidigare i år så var det ingen diskussion om var det servats annat än att den servats.

Du kan serva och reparera den på den verkstad du vill. Så länge du väljer seriösa verkstäder och inte rena fuffens-verkstäder så kommer det inte påverka andrahandsvärdet märkbart.

Du behöver alltså inte ta in en 5 år gammal bil till märkesverkstad utan det räcker med verkstad.           IP: ...[176.173]
Antal inlägg1.573 st
Postad/Inlagd2022-10-25 09:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Vill påstå att det "duger" att serva själv om man är noga med att spara kvitton och dokumentera vad man gjort. Bytte tex bromsbelägg på min Audi själv nyss.           IP: ...[.94.113]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2022-10-25 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byte av slitdelar som bromsbelägg och skivor är ju lite "digitalt" - antingen är de bytta eller ej - det syns med blotta ögat...där är det nog svårt att säga att det "måste göras på en verkstad".

Däremot skulle jag nog fundera ett varv till när det gäller service - görs inte den på en auktoriserad verkstad så kan BMW neka olika good-will-reparationer, sådana som görs utanför de formella garantierna och andra tvingande åtaganden från deras sida!
När bilen är så pass ny som 2018, skulle jag nog se det som en klar fördel att märkesverkstad gör service enligt serviceprogrammet!

När det gäller försäkringsärenden eller liknande, så finns inga krav på att det ska vara en märkesverkstad, där räcker det att jobben är utförda "fackmannamässigt" - dvs. utförda av en verkstad eller motsvarande. Gör man det själv kan man kanske få problem att bevisa att jobbet är utfört "fackmannamässigt"...men det blir nog en fråga om hur man lägger fram sina argument.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.141.17]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2022-11-04 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 20D -13
R1200R -12
Jag gör all service hos BMW medan jag ger andra jobb till min lokala MECA-verkstad. Jag vet att när jag själv tittar på begagnad BMW så ryggar jag tillbaka när jag ser en servicehistorik med missade servicetider eller servad på okänd verkstad. BMW har sitt "value service" för lite äldre BMW så det blir inte så himla mycket dyrare. Dessutom hanterar de då de olika recalls och andra säkerhetsåtgärder som man ber om (jag bad om en EGR-kontroll och det gjorde de utan betalning). Vet man att bromsarna är på väg att ta slut kan man beställa skivor, belägg och slitagevarnare från Tyskland och sen gör den lokala verkstan jobbet enligt deras tidstaxa. Där sparar man många sköna tusenlappar mot att låta BMW-versktan byta bromsar.           IP: ...[216.105]
Antal inlägg1.693 st
Postad/Inlagd2022-11-05 12:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
Fråga @mejiro - hur gör du med just bromsar? Bromsar ingår i "serviceprogrammet" som bilarna mäter och som de hittar i idrive och även registrerar byte. Nu et jag inte hur det ser ut i idrive om man inte byter bromsar hos BMW, men det står i "protokollet" som fins i bilen att bromsar har åtgärdats vid ett byte.           IP: ...[.147.80]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2022-11-07 21:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Jag bytte bromsar på en X5a jag hade på Meca, tog bara någon månad så började de skrika vid inbromsning. Efter det kör jag BMW rätt igenom. Bytte på nuvarande nyligen och det står i serviceboken i iDrive att de är bytta.           IP: ...[.164.98]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2022-11-14 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 20D -13
R1200R -12
Som jag förstår det så räknar iDrive ner tiden till bromsbyte utifrån informationen från slitagevarnare på varje axel. Jag har köpt bromsdelar från Tyskland av samma tillverkare som OEM (Bosch, Zimmermann etc) och låtit Speedy eller Meca göra jobbet. Tror inte de registrerat något i iDrive och på nästa service hos BMW har de kontrollerat bromsarna men inte haft anledning att byta någonting.           IP: ...[.200.47]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00