AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

TPS M54B25

Visad 677 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg93st
Postad/Inlagd2022-10-23 22:00
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -08
325ti -01
Hej!

Kopplade in mitt Biltema diagnosverktyg (det som är specifikt för BMW) i min 325ti häromdagen för att kontrollera eventuella felkoder, "bara för att"...

Nu fanns där inga felkoder men när jag ändå hade verktyget inkopplat passade jag på att kolla lite live data eller vad det kallas. Då noterade jag att TPS - spjällägesgivaren - visade 15,6 grader med motorn avstängd. Med motorn igång visar den 9,8 grader men det märkliga är att den inte ändras när jag gasar. Övriga motorparametrar ändras men inte TPS. Stänger man av återgår den till 15,6.

Tycker att detta är lite märkligt. Bilen går relativt bra, det man kan anmärka på är lite svajande tomgång emellanåt och att den kräver lite extra gas vid dragläge. Funderar på om det kan vara TPS som spökar eller behöver kalibreras. Alternativt att Biltemas diagnosverktyg inte visar rätt. För om signalen från TPS inte ändrades borde bilen gå riktigt dåligt tänker jag och det gör den inte. Den drar fint genom registret och svarar bra på gas. Dessutom finns inga felkoder lagrade.

Det som kan tilläggas är att för ett par år sedan hade jag loss spjällhuset och rengjorde det. Har i efterhand läst att man inte ska röra själva spjället för att det kan förstöra kalibreringen. Är rätt säker på att jag lyckades göra det då.

Funderar på om detta kan vara orsaken till svajande tomgång och att den känns lite svag vid dragläget. (Har letat, hittat och eliminerat många vakuumläckor men det kanske finns fler).           IP: ...[176.197]
Antal inlägg11.996 st
Postad/Inlagd2022-10-24 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var motorn igång när du läste av spjällägesgivaren?

Är osäker på om det verktyget bara läser av OBD-II värden (det vanliga generiska Mode $06) och är bara justerat mot BMW för att bättre presentera denna data - eller om den faktiskt går in och frågar efter bilverkarspecifika PID's. Jag gissar på det senare, men finns alltid en del begränsningar och buggar. (Tillägg : Kollade manualen nu och det är det senare fallet dvs den läser bilverkarspecifika PID's och försöker iallafall hålla reda på vilka PID's som finns till vilka bilmodeller och motorer och vad de betyder - lätt det blir fel där i programkoden).

Vilka live parametrar fanns där förtuom gasspjällslägesgivaren?
Fanns det gasspjällspotentiometer 1 och 2 (enhet volt)?
Fanns det gaspedalslägesgivare (enhet grader)?
Fanns det gaspedalspotentiometer 1 och 2 (enhet volt)?

Kort och gott så tror jag att diagnosverktyget läser av fel PID eller tolkar PID datan fel.

Såg i manualen att för "Read Datastream" menyvalet så visade exempelbilden
* Engine speed (rpm)
* DISA potentiometer voltage (v)
* Throttle opening (%)
* Throttle opening (%)

Varför var två "Throttle opening" med? Såg bara mysko ut...

Vilka roliga alternativ får du upp där under "Select Datastream"?

Angående problemet - med 99% säkerhet har du tjuvluft.

Ta ditt diagnosverktyg och kolla fuel trims (räcker du gör det på tomång). Troligtvis lär du se positiva värden (men ända inte peggade på typ 20% eller 25%), det är en stark indikation på att du har tjuvluft.

För att identifiera tjuvluft så >>>måste<<< du röktesta (koppla in rökmaskin och mata in rök in i insuget och se var det läcker ut). Bara glöm den där myten med startspray - som med alla andra myter fungerade det bra på 60-talsmotorer där det fanns gott om utrymme. Men på moderna motorer - bara glöm det.

Den där sista procenten kan vara ett strulande IAC (idle air control) ventil, dvs tomgångsventilsmotorn som släpper igenom lagom mycket luft för att hålla stabil tomgång. Sitter under insuget och plockar man bort lite insugsslangar och ett par saker till så kommer man enkelt åt det. Ibland räcker det att rengöra (då det är massa gucka som gör att det inte löper fritt), ibland måste man köpa ett nytt.

En fjantande/trasigt DISA-ventil kan också ställa till den en del problem. Men då brukar symptomen vara lite värre än bara lite svaj på tomgången.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2022-10-24 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i -08
325ti -01
Tack för ett relevant svar.

Jag läser av spjällägesgivaren både när motorn är igång och när bara tändningen är på. Det skiljer en del däremellan men värdet är statiskt i respektive fall och påverkas inte av gaspedalens läge.

Ska ut och köra bilen imorgon och då ska jag koppla in verktyget och se vad det finns under "Read datastream".

Det kan säkert vara så att den drar lite tjuvluft. Hade för ett tag sedan de klassiska P0171 och P0174 men sedan jag tog bort dem har de inte återkommit. Testade med rök för något år sedan och identifierade ett par läckor, bland annat en sprucken insugsbälg. Då hade bilen riktigt svajig tomgång och man fick nästan möta med gas för att den inte skulle stanna.

Men bilen går som sagt rätt bra och tomgången är ganska stabil. Det är innan den är varm, men inte direkt efter start, som den är som sämst. Vid normal acceleration i låg fart och hög växel så ylar bilen lite - som ett dovt visslande ljud ungefär.

Återkommer när jag kört lite imorgon.           IP: ...[176.197]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2022-10-25 22:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i -08
325ti -01
Luftade bilen idag och kopplade in diagnosverktyget. Short term fuel trim visade 3,1% på tomgång, Long term fuel trim ca 11%. Vid körning varierade Short term fuel trim ganska mycket och pendlade mellan ca -10% och 10%. Vid konstant gas visade den några procent.

Passade även på att kolla Absolute Throttle Position. 9,8 grader vid tomgång och rörde sig inte när jag gled iväg. När jag däremot tryckte ner gaspedalen ordentligt hände det saker. Med plattan i mattan visade den 87,1 grader. Det verkar alltså vara en "blind spot" vid stängt spjäll. Kan t.ex. ligga och köra i 50 km/h på fyran och den visar 9.8 grader. Kan det vara så att spjällägesgivaren börjar ge upp? En annan intressant detalj är att när jag tryckte gasen i botten nollades Long term fuel trim...???!!!

Halvvägs in i provturen tändes motorlampan. Kollade felkod och fick upp P0444 "EVAP System Purge Control Valve A Circuit Open".           IP: ...[176.197]
Antal inlägg11.996 st
Postad/Inlagd2022-10-28 04:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående den kanske lite märkliga frågan om motorn var igång när du kollade värden på spjällägesgivaren så var det med anledning att gaspedalen är drive-by-wire (den är alltså helt elektrisk och finns ingen mekanisk koppling alls).

Nu är jag säker på att du vet detta, men jag ser fortfarande personer på modern bilar (med drive-by-wire) som modulerar gaspedalen vid startförsök (exempelvis om bilen är svår att få igång eller om det är kallt ute) - vilket är lite komiskt då motorstyrsystemet ignorerar ju all input under startfasen och bestämmer till 100% över både gasspjäll och annat. Så det finns en hel del som tror att det fortfarande är en mekanisk koppling mellan gaspedal och gasspjäll och att om man trycker ned gaspedalen (även med avstängd motor) så öppnas gasspjället - men det var många årtionden vi lämnade det bakom oss.

=== STEG #1 ===

Long Term 11% på tomgång... There's your problem!!!

Hade du runt 11% på både bankerna (brukar stå STFT Bank 1 / STFT Bank 2 eller STFT1 / STFT2 eller något i den stilen)?

Du måste börja med detta - du måste få ordning på detta innan du går vidare och felsöker annat!

Aha... evap purge ventilen... Kan mycket väl förklara din tjuvluft...
Själva koden indikerar att motorstyrsystemet inte kan kontrollera ventilen (den är normalt stängd), men den kan mycket väl ha hängt sig öppen eller vadsomhelst. Då kan tjuvluft komma in den vägen.

Kolla även läckage kring evap purge ventilen samt ledningarna runt detta.
Men det ingår i felsökningen för tjuvluft - att röka insuget är ett MÅSTE (och glöm inte kolla om det läcker in rök in i bromsservovakuumbehållaren).

Men det är de gamla vanliga sakerna här för felsökning av själva evap ventilen : kör bi-directional tests, kolla spänning, kolla jord, kolla styrsignal, bla bla bla... You know the drill...

=== STEG #2 ===

När du fixat så att LTFT är nära 0 och du fixat allt runt evap purgen, då kan du börja titta på andra problem (om du ens har några driveability problem kvar).

Såhär initialt så tror jag inget är fel på vare sig gasspjället eller dess sensor.

Jag är lite suspekt till de värden som rapporteras (dels uppdateringsfrekvensen men även upplösningen).

Så i nuläget skulle jag ta de uppgifterna med en nypa salt.

Jag tror jag sett detta tidigare, det motorstyrsystemem rapporterar kring gasspjället ut till de generiska OBD II piddarna är lite sisådär.
Nu är ju detta diagnostikverktyg BMW-specifikt så ska kunna komma interna BMW-parametrar.
Men jag är inte så säker på att implementationen är så pålitligt - kort och gott litar jag inte på diagnostikverktyget för just denna saken.

Om du behöver felsöka vidare kring gaspedalsensorer samt se vilken vinkel som motorstyrsystemet begär samt vad den får, då ska du använda dig av INPA.

Det läser av de de interna BMW-parametrarna korrekt.

=== ÖVRIG INFO #1 ===

Det är bra att du har bra sving genom nollan. Tyder på all reglering inklusive sonder verkar fungera som det ska.

Här kan du jämföra med en annan M54-motor (en M54B20 som om jag minns rätt var frisk förutom då en vakuumläcka)
[LÄNK]
[LÄNK]

=== ÖVRIG INFO #2 ===

Inget direkt överraskande att fuel trims är ganska annorlunda vid WOT.

Dels så är problemet med eventuell tjuvluft nästan helt irrelevant vid WOT (då det absoluta trycket är relativt högt i insuget och således kommer det in väldigt lite luft i ett hål jämfört med hur mycket som flödar in "ordinare väg").

Dessutom så går motorstyrenheten ut ur closed loop och hoppar in i open loop (dvs den slutar lyssna på vad syresensorerna säger och går på förprogrammerade värden). Samtidigt fetar den på blandningen.

Lägger du till och kollar på upstream syresensorerna så kommer du att se att de peggar fett när du går in i WOT.

Och om du plötsligt släpper gaspedalen (dvs den går in i full deceleration) så kommer den att pegga magert.

Du kan tydligt se det här från min N46-motor (nu har den här en A/F Ratio sensor i upstreamen och inte en syresensor som i ditt fall - så därför plottar jag O2 Ratio istället - men konceptet är detsamma).
Kolla när den blåa kurvan (load) går upp väldigt högt, då ser du att den röda kurvan (o2 ratio) blir <1 (dvs fett) och när jag släpper gaspedalen plötsligt (load faller momentant) så peggar den röda kurvan (o2 ratio) på 2 (dvs magert).
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2022-11-26 13:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i -08
325ti -01
Hej!

Nu har jag införskaffat en rökmaskin och röktestat insuget. Tog bort luftmassemätaren och tryckte in rök där men trycket byggdes upp snabbt och sköt ut gummipluggen. Testade att röka på lite olika ställen och motorn verkade tät men efter några minuter kom en smal strimma från mellan insugsbälg och insug. När jag kände efter satt slangklämman lite löst... Ska dra åt den och se vad som händer.

Ska även kolla EVAP-ventilen. Gissar att man kan koppla in 12V och prova att blåsa i den men hur ska man kolla styrsignalen på ett bra sätt?           IP: ...[176.197]
Antal inlägg11.996 st
Postad/Inlagd2022-11-26 21:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, det bör vara en simpel solenoid som drivs med 12V och har två stift (+12V och jord).

Enklast att testa styrsignalen (att den faktiskt triggas samt du har full integritet på båda kablar och klarar en viss ström) är att istället för att ha ventilen inkopplat, så koppla in en vanlig 5W lampa (ger en ström på runt 400mA vilket är lågt och säkert) och dra ledningarna ut från motorhuven och tejpa fast lampan nånstans så du ser den från förarplatsen.
          IP: ...[26.33.4]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2022-11-26 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i -08
325ti -01
Tack för input.

Testade ventilen genom att koppla den till batteriet. Den är stängd i sitt viloläge och när man matar den med 12V från batteriet öppnar den och det går att blåsa igenom den. Fortsatte med röktestet och hittade även att slangklämman mellan nedre insugsbälg och skarven satt dåligt och det läckte där. Drog åt och den blev tät. Inspekterade sedan den övre bälgen och hittade en spricka i den. Har nu beställt en ny bälg. Tyvärr är det inte samma som övriga E46 med M54 då 325ti har en "sound generator" som kopplas till bälgen. Väntar med spänning...           IP: ...[176.197]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2022-11-27 12:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i -08
325ti -01
Har nu provisoriskt tätat bälgen och provkört. Problemet kvarstår dock. Som värst är det när man belastat på låga varv och kopplar ur. Då svänger den mellan 500 och 900 rpm en stund innan den stabiliserar sig på 650-700 rpm.

Står man på tomgång, trampar till på gasen och släpper snabbt är det inget problem. Valvtalet sjunker snabbt för att sedan dämpas och fint falla till normalt tomgångsvarvtal där den stannar.

Får fortsätta att felsöka med rökmaskinen...           IP: ...[176.197]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2022-11-27 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i -08
325ti -01
... och där hittade jag läckan. Åtminstone i grova drag. Kopplade in maskinen vid luftmassemätaren och tryckte in rök. Det sipprade ut under framkanten av insuget. Det var inte helt enkelt att se varifrån röken kom då den virvlade runt bakom oljefilterhuset men det skulle kunna vara från vevhusventilationen nedre anslutning (slangen mellan ventilkåpa och CCV).

Just denna bytte jag för tre år sedan men jag minns att jag hade svårt att få dit slangen pga att det var så trångt. Gissar att det är lika bra att man plockar bort insuget för att få dit slangarna ordentligt.           IP: ...[176.197]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00