AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

Värmen kommer direkt efter start av bilen

Visa användare
206
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Blev väldigt förvånad när jag häromdagen startade bilen på morgonen och det kom värme direkt från ventilationen, råkade ha på ventilationsgallren som sitter på instrumentbrädan. Har aldrig lagt märke till detta förut men tror att det beror på att jag alltid har ventilationen inställd på fötter och vindruta.

Hur är detta möjligt? Har nu kollat fler gg när jag startat bilen och det kommer värme varje tillfälle och då har bilen stått still hela natten hemma och hela dagen när jag är på jobbet. Iofs en mycket bra "feature" och jag klagar inte bara undrar hur detta är möjligt/fungerar. Gäller bilen i sign.
16.170
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns två varianter: fristående dieselvärmare eller PTC-element i ventilationen. Båda förekommer men jag vet inte exakt vad som gäller i din bil.
Visa användare
206
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hur tar man reda på vilket som sitter i bilen? Dieselvärmare är jag nästan 100 hundra på att jag inte har, så det lutar åt PTC-element men skulle vilja veta.
16.170
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Länk
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
samma på min 530 -16, värme direkt.
går upp i temp (100) på bara ett par kilometer.

har även dieselvärmare,,men utan satt på den.

har 4zoner klimat, vet inte om det är skillnad på dessa med 4zoner.

gt
2.751
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
LGstar: Dieselvärmaren går igång när du kör utan att du startar den just för att hålla motortemp.
Visa användare
206
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Löwet länken du skrev syftar på 5 serien E60 - E64 men kanske är tillämpbart på G30? Isåfall är det ett PTC-element. Citat:

An electric auxiliary heater working on the PTC principle (positive temperature coefficient) is installed on
vehicles with diesel enginesThe electric auxiliary heater is a component of the heat exchanger for the heating system.

Electric heating elements made of aluminium have been added to the fins in the coolant flow of the heating system heat
exchanger. The air drawn in is directly heated by these heating elements and fed into the vehicle interior through
the air vents. In principle, the electric auxiliary heater works like an electric fan heater: slut citat:
16.170
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle tro att lösningen är samma även på g30. De finns liksom inga andra alternativ för att få värme. Kylvattnet är ju definitivt inte varmt direkt efter start.

Har man dieselvärmare hörs det som en jetmotor under huven plus att bränslepumpen till värmaren "tickar" tydligt bak.

Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
gto80:

nej, det gör den inte på min
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.