535d xdrive -16
Låg i tät filkörning, och fick plötsligt tvärnita för en lätt lastbil som från stillastående byter fil in precis framför mig. Allt gick bra, ingen kollision även om det var ganska nära.
Efter att jag fått stopp så börjar jag accelerera, och efter någon eller ett par sekunder så plingar bilen till och säger något om drivlina. Ytterligare någon stund senare slutar bilen svara på gas samt motorbromsar till ett stopp. Trycker på startknappen och hör hur startmotorn maler och maler men inte tillstymmelse till tändning.
Stänger av tändningen, låter det gå kanske 5s och trycker sedan på startknappen. Då startar bilen direkt och går som den skall. Inga spår av några problem.
Jag gissar att bilen av någon anledning bestämde sig för att stänga av bränslepumpen(?) men varför? Och varför funkade den som vanligt efter att ha stängt av tändningen och sedan satt på den igen? det var vid tillfället ganska lite bränsle kvar i tanken, kanske 5-8l.
Varför gjorde den såhär? Är det normalt? Eller är det något fel på bilen? Skall jag kolla eller göra något? IP: ...[.147.80]
Det låter som om du svarat på frågan själv. 5-8 liter är ju under 'reserven' och vid en tvärbromsning flyttar ju vätskan på sig. Kan inte den bränsletanken, men vissa modeller har tank som inte alls är plan i botten. Testa att tanka fullt och gör om manövern vid tillfälle?
Intressant teori, och jag har som sagt funderat lite åt det hållet också. Men det skulle isf innebära att bilen bara "luftar" bränslesystemet när man slår på tändningen efter att den varit avstängd... För bilen gick läänge på startmotorn utan att tända till innan jag stängde av tändningen. Är det så de gör? IP: ...[.147.80]