|
|
---|---|
Hej, Nedan gäller Jeep. Beställde i april/maj en bilnyckel. Frågade i mitten av juni om status och det fanns inte någon uppskattad leveranstid. Nu vill jag häva köpet men säljaren sätter sig på tvären pga bilspecifik nyckel. Vad jag förstår ur konsumentköplagen så har jag "rätt att häva köpet om förseningen har stor betydelse för konsumenten". Jag har nu ställt frågan till säljaren om när den förväntas levereras och avvaktar spänt på svar. Förhoppningsvis säger han att det fortfarande är oklart, som jag tolkar lagen är mitt bästa drag då att kräva leverans inom ett satt tidsram. Vad bör jag sätta för tid här för att de ska ha en "rimlig chans" som lagtexterna pratar om? | |
Specialvaror har vissa undantag från reglerna om att häva köpet, tex receptbelagda glasögon (om de hunnit bli tillverkade). Vad det gäller bilnycklar är min spontana tanka att dessa inte går under specialvaror. De gånger vi beställt nya nycklar på företaget så har dessa nycklar varit "blanka" när de kommer till handlaren. Sen måste de ha inne bilen ett par timmar för att koda in nyckeln. Dvs de kan använda den blanka nyckeln till en annan bil om de vill. Det kan vara så att det bara fungerar till samma bilmodell men det räcker inte för att vara en specialvara (så vida det inte är någon super udda modell). Så jag hade ifråga satt deras resonemang om bilspecifik nyckel, låter mer som de använder det som ursäkt och hoppas på att konsumenten inte läser på. I andra hand hade jag gett dem max 3-4 veckor till då de redan har haft 5-6månder på sig. |
|
Lite mailkorrespondans senare så förstod han nog vart det barkade hän. Plötsligt ”hade vi tur” och den bilspecifika delen av nyckeln var inte producerad än, sades det. Slutet gott :-) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.