AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Bilmarknaden nu och framåt.

Visad 862 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg554st
Postad/Inlagd2022-10-16 15:18
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330d xdrive Touring -20
Hur går försäljningarna där ute i bilhallarna nu? Känns ungefär som bostadsmarknaden, säljare och köpare ligger för långt ifrån varandra. Liten omsättning verkar det som. Hörde av en bekant som tidigare var regionsäljchef på Volvo att säljarna hade börjat få garantilön.           IP: ...[.163.47]
Antal inlägg15.879 st
Postad/Inlagd2022-10-16 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Problemet på nybilssidan är att märkena inte får fram några bilar och säljarna får provision vid leverans, inte vid avtalstecknande. Nu är det 12-18 månaders leveranstid på det mesta så därför får de inget betalt annars.

Håller med dig annars. Man ser lätt om man har bevakningar på blocket att nästan ingenting säljs längre. Framförallt inte av mer "entusiastprägel", där står säljare och köpare väldigt långt ifrån varandra.

IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg7.672 st
Postad/Inlagd2022-10-16 15:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det känns väl allmänt osäkert, men samtidigt är det många som vill byta till elbil och även gör det. Där är väl den primära utmaningen att det inte finns bilar att sälja här och nu.

Entusiastbilsaffärern däremot verkar ha avstannat en del. Ska man sälja nu så kan man inte räkna med att sälja där bilarna låg förra våren. Säg en Z4 M Coupe som är 15 år gammal, 9000 mil och kostar 380` är nog inte lättsåld idag…           IP: ...[176.173]
Antal inlägg15.879 st
Postad/Inlagd2022-10-16 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Nej det var en helt annan typ av marknad där bilen för 380 var värd 420 året efter. Då är det väldigt många som "har råd". Om bilen nu kostar 250 istället om 3 år, då blir antalet personer som har möjlighet att köpa en extra bil otroligt mycket mindre.

IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg654 st
Postad/Inlagd2022-10-16 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Folk kommer givetvis behöva vända och vrida på kulorna framöver. Entusiastbilar, båtar, semesterhus och annat man inte absolut behöver kommer sjunka mest.           IP: ...[162.115]
Antal inlägg11.548 st
Postad/Inlagd2022-10-16 16:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Pratade med en på BMWs åfsida. Det mesta beggat står rätt stilla förutom det nyaste utan bonusmalus. Nytt, som sägs minst 12 mån levtid på ffa elbilar. Laddhybrider 330e 530e går att få fram relativt snabbt. Det är såhär att ekonomin går upp och den går ner i tioårs cykler och i början av varje lågkonjunktur så har folk alltid glömt den gamla och gasar på. Lågkonjunktur 1990, 2000, 2008-2009 och nu igen. När det är billigt att låna blir folk som dumma i huvudet och köper alltmöjligt för fantasisummor.
Pengar och intelligens hänger sällan ihop:) Jag tror att om vi ser på 1990 såföll samlar Porschar och Ferraris med upp till 50 % på några år. Jag tror det är en sund utveckling nu med på de mest extrema objekten. Som Verdi 2 skriver så kommer övriga "leksaker" man lånat pengar till att ha vara där folk gör de största förlusterna. Vem har inte köpt ett utomhusspa som på vintern kostar 25kkr i el att ha igång=:))
Mvh
Asken           IP: ...[.54.236]
Antal inlägg7.465 st
Postad/Inlagd2022-10-16 16:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
V90 T8 -21
992 GT3 -21
Angående entusiastbilar skall man komma ihåg att marknaden är som hetast strax efter nyår till maj. Sep-Nov brukar vara stendött och utbudet är ofta rejält större då eftersom många väljer att låta bilen ”vinterförvaras” hos handlaren gratis med en saluskylt. Jag tror vi får se hur det utvecklar sig framåt våren, då kommer det verkliga beviset på hur ekonomin påverkat.           IP: ...[.10.166]
Antal inlägg1.488 st
Postad/Inlagd2022-10-16 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i x-drive Touring -21
Tror också vi får vänta till fram på vårkanten för att se vart bilmarknaden tar vägen. Allt beror självklart på hur landets ekonomi och konjunkturen utvecklas och där finns många osäkerheter. Det finns också en eftersläpning i människors beteende som gör att det i inledningen av en konjunktursvängning är svårtytt hur marknaden faktiskt ser ut. Om man just nu t ex tittar på en klassisk entusiastbil som Porsche 911 så finns inget som tyder på en avmattning utan priserna är fortsatt skyhöga men det förefaller som om bilarna blir stående osålda. Om det är normal höststiltje eller avmattning får nog tiden utvisa. Finns dock ingen tvekan om att vi går in i en ny ekonomisk tid som kommer påverka människors köpbeteende. Själv är jag glad att badtunnan är vedeldad ;)           IP: ...[102.151]
Antal inlägg2.625 st
Postad/Inlagd2022-10-16 20:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Letar bil
Följer med spänning då jag letar entusiastbil :)
          IP: ...[142.133]
Antal inlägg7.672 st
Postad/Inlagd2022-10-17 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Just Porscharna tror jag till viss del har en särställning då bilar kommer och går, men Porsche-intresset består.

Men det finns flera andra bilar som helt stått stilla och som kanske börjar återgå till en mer normal värdeminskning.           IP: ...[196.200]
Antal inlägg654 st
Postad/Inlagd2022-10-17 09:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Finns nog inget som är okänsligt inför en lågkonjunktur. Varför skulle en Porsche inte påverkas? Restaurangägare är väl en stor köpgrupp av sportbilar, vad händer om många får sämre lönsamhet eller går i konkurs?

IP: ...[.44.211]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2022-10-17 09:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 320i xdrive -19

BMW M140i -17
Porsche kommer nog också att påverkas. Sen tror jag att Porsche kommer klara sig relativt bra om man ser till nyare 911 (992) isolerat. Det är ca 2 års leveranstider och köpoptioner på nya läggs fortfarande. Därmed inte sagt att bilarna inte kommer minska i värde.           IP: ...[1.48.10]
Antal inlägg7.672 st
Postad/Inlagd2022-10-17 10:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inte påverkas har inte jag skrivit, men en särställning skrev jag. Jag skulle själva plocka upp en om det når en viss nivå och jag tror det finns fler som tänker så just kring Porsche. Helt enkelt en högre efterfrågan än för en Z4 -09.

IP: ...[196.200]
Antal inlägg5.617 st
Postad/Inlagd2022-10-17 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ursäkta, men många sport- och "lyx-bilar skulle jag säga också köps av "gängkriminella". Dyra bilar lär vara ett sätt att tvätta smutsiga pengar.

Men för att återgå till trådskaparens ämne; Bilmarknaden är idag tudelad. Det säljs ännu mycket nya bilar. Där är en stor del av marknaden okänslig för konjunkturen. Däremot står begagnatmarknaden mer eller mindre stilla. Dels på grund av för höga priser jämfört med nypriser och dels på grund av konjunkturen och att även leveranserna på nya börjat komma tillbaka något. Men brist på nya bilar lär det vara ett bra tag ytterligare. Ukraina påverkar ännu leveranser av komponenter, likaså halvledarproblemen från Asien, samt att man drar ner produktionen på bilfabrikerna i förtid för att bromsa kostnaderna. Detta kommer att göra att det fortsatt blir långa leveranstider på nya bilar. Det kan i sig hålla uppe priserna på nyare begagnat skulle jag tro. Men många begagnathandlare kommer att gå i konkurs eller stänga ner. Branschen är redan överrepresenterad i konkursstatistiken relativt antalet företag. Många står nu på för stora lager, inköpta till för höga priser och kostar mycket ränta idag. De kommer att få sälja många bilar med förlust. Många är nystartade och saknar "samlat kapital i ladorna". Omställningen från fossilt till el kommer att fortsätta, vilket gör elbilar fortsatt attraktiva och många fossila bilar betydligt mindre attraktiva.

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg654 st
Postad/Inlagd2022-10-17 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Grelle, finns ju alltid en nivå där efterfrågan möter utbudet. Det är där affärerna görs upp. Klart folk är redo att betala mer för en nyare 911:a än för en 14 år gammal Z4. Efterfrågan är ju alltid relativt prisnivån.

Du skriver ju själv att du skulle kunna tänka dig en Porsche om priset kom ner. Så är det med Z4 också. Om efterfrågan inte räcker till för att hålla prisnivån så sjunker priset.

Det påminner lite om såna som äger lägenhet i Stockholms innerstad och säger att "här kan inte priserna sjunka, det finns alltid folk som vill bo här". Det stämmer säkert att de vill. Många vill ha en Porsche också. Men inte till vilket pris som helst. Höjda räntor är typiskt en sån där sak som kan rucka på status quo. Väldigt många har råd att äga en sportbil som inte tappar i värde. Är ju bara kapitalkostnad, bränsle och försäkring typ. Men börjar den tappa i värde så blir ju _kostnaden_ galet mycket högre helt plötsligt. Då är det inte lika roligt. Samma sak med lägenheter. Om folk tycker en lägenhet är värd 20 tusen i månaden kanske det har inneburit 10 miljoner med låga räntor. Men när räntorna tredubblas så medger 20 tusen i månaden kanske bara ett inköpspris på 7 miljoner. Om ens det.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg7.465 st
Postad/Inlagd2022-10-17 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
V90 T8 -21
992 GT3 -21
En faktor som inte nämnts i tråden ännu är exportmarknaden. Om nybilspriserna för vissa modeller håller utbudet nere så försvinner även många bilar utomlands idag pga kronkursen. Sverige har blivit hett att exportera bilar ifrån. Relativt stor nybilsförsäljning de senaste åren har ju borgat för ett skapligt utbud dessutom.
          IP: ...[.111.61]
Antal inlägg7.672 st
Postad/Inlagd2022-10-17 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, skillnaden är för min del att en Z4 -09 lockar mig inte att köpa, så även om priset droppar så står jag inte på kö där. Men det finns flera Porsche-modeller som jag gärna skulle köpa för att sedan aldrig sälja, dvs andrahandsvärdet blir då för mig irrelevant. Men att Porsche påverkas är inget jag emotsäger, men jag tror tyvärr inte de modeller jag gillar blir så billiga att jag slår tillbaka för att.           IP: ...[176.173]
Antal inlägg654 st
Postad/Inlagd2022-10-17 21:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
I absoluta tal tror jag det finns fler som kan tänka sig en gammal z4. Är ju en i sammanhanget överkomlig kostnad för en likartad upplevelse.           IP: ...[.252.99]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00