AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
924

Problem med tjuvström e46

Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Någon som har problem med att e46 drar ström? Mätte och den drar 0.3-0.4A. Det kan väl inte vara normalt? Någon som vet? Larmet blinkar ibland utan synbar anledning om det kan ha med saken att göra.

Visa användare
ProPro-medlem
12.800
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är långt över vad som anses övre gräns.

På en modern bil (typ E90 och yngre) så anses övre gränsen vara runt 100 mA - men även det anser jag är i många fall vara för högt.

På en E46 bör man man komma under 50mA, gärna mer.

Min E34 drog runt 20mA i viloläge.
(Direkt efter man stängt dörren och låst så låg den på runt 200 mA i ca 10 sekunder och därefter gick den ned i viloläge på sina 20mA).



#1) Öppna de dörrar och luckor du behöver för att få tillgång till majoriteten av säkringarna.
#2) Fejka låsen på de öppna dörrar och luckor så bilen tror de är stängda.
#3) Lås bilen och låt den stå och sjuda i 10-15 minuter.
#4) Gå nu igenom varenda säkring och mät spänningsfallet över varje säkring - baserat på det kan du bestämma hur mycket ström som flödar genom varje säkring. Har du tur hittar du en säkring med ovanligt högt spänningsfall.

Rör INGA säkringar, reläet, dörrar, switchar, reglage - INGENTING - när du håller på att mäta enligt ovan! Då går den ur deep sleep och efterföljande mätningar är meningslösa.


Sitter det en högkvalitativ säkring där som tex BMW Original så kan man med relativt stor noggrannhet beräkna strömmen genom den säkringen baserat på uppmätt spänningsfall. Se tabell här nedanför.
Länk


Angående benämningarna på säkringsstorlekarna dvs Midi, Maxi & Efti... Eller var det Midi, Mini & Micro? :-) Ok, ett skämt som ingen GenZ'are kommer att fatta...

Iallafall här är en bild på vad som ofta kallas midi (aka standard, regular, ATO), mini och micro säkringar
Länk

Det är alltså säkringsstorlekarna midi (aka standard, regular, ATO) och mini som finns med i tabellerna ovan - de är också de absolut vanligaste bland BMW säkringsboxar.

Yes, på nyare modeller finns även en del maxi säkringar - men det är ganska ointressant att veta att man har ström som flyter genom en 60A säkring - ger oftast inte speciellt mycket nyttig info (då den kan förgrena sig till ett antal mindre säkringar).
Däremot om man inte hittar något spänningsfall på någon av de mindre säkringarna men hittar det på en viss specifik maxi säkring så är det ju såklart intressant att flärpa upp elschemat och se vad den säkringen matar (kan ju vara så att den matar bara ett par enstaka objekt och då har man ju ringat in problemet högst nämnvärt).
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
OK, tack Slangen för, som alltid utförliga svar.
Jag antar att du menar att jag ska lura bilen att den är låst med passagerardörren och hanskfack/säkringar öppet? Men med kontakter intryckta på ngt sätt?
Sedan funderar jag bara utan att ha kollat, mätningen den ska var över en säkring med säkringen i, eller? Kommer man åt att mäta?

Visa användare
ProPro-medlem
12.800
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, man ska lura bilen och tro att att de öppna dörrarna och luckorna (som man behöver ha öppna för att komma åt) är stängda.

Då tror bilen att allt är som det ska och går lugnt och fint till vila.

Yes, som du nog vet så verkar ju bilen veta om en dörr eller lucka är öppen. Detta gör den i princip uteslutande med hjälp av små mikroswitchar. Ibland sitter mikroswitchen inbyggd i karossens låskista, ibland sitter den inbyggd i dörrens/luckans låskista och ibland sitter det en helt separat mikroswitch någonstans.


Yes, alltid mäta med säkringen i. Tar du ut säkringen (eller reläet eller något annat) så förstör/stör du systemet du håller på att mäta och dina mätresultat därefter är helt värdelösa.
Förr i tiden när det inte fanns programvara och styrboxar i bilarna, då kunde man rycka ut en säkring i taget och se vad som hände. Detta eftersom i princip alla säkringar och förbrukningsenheter var isolerade ifrån varandra.
Men med bilar från 1990-talet och framåt är den metoden opålitligt och således helt obrukbar och därmed totalt värdelös.


Säkringar är designade för in-place measurements :-)
De har faktiskt tänkt till (det finns många sådana här exempel ute i drift-, styr- och processindustrin).

Tittar du på en säkring rakt ovanifrån så ser du att den har två små hål i plasten (rakt ovanför där varje ben går ned). Det är accesspunkter för att utföra mätningar. Det är dessa man använder för att snabbt avgöra om en säkring har spänning till sig eller för att kolla om en säkring gått sönder (om du mäter spänning på ena sidan av säkringen men inte mäter någon spänning på andra sidan av säkringen vet du att den är trasig).

Titta på den här bilden här nedanför.
Länk
Tittar man på ryggen på säkringarna så ser man att de är antingen helt öppna (så var de äldre BMW Original säkringarna utformade) och då är det såklart hur enkelt som helst att komma åt och mäta. Eller så är nästan hela ryggen täckt av plast men tittar du så ser du något litet som blänker i varje ände på ryggen av dessa säkringar. Det är mätuttagen där man kan komma med mätprober och mäta just spänning på respektive ben på en säkring.

Dessa mätpunkter finns även på mini säkringar - se bild här nedanför.
Länk
Men som du ser så är dessa mätpunkter mikroskopiska och när man samtidigt ligger halvt upp och ner och dubbelvikt i tre dimensioner för att komma dessa säkringsboxar med sina hundratals säkringar - då förstår du att det är VÄLDIGT lätt att missa dessa mätpunkter och mäta fel. Det är MYCKET lätt att missa att det är någon spänning eller spänningsfall över en viss säkring. Man får ofta göra två-tre separata mätningar för varje säkring för att vara någorlunda säker att man mätt korrekt. Det är faktiskt lätt hänt att mäta fel även på de vanliga större midi/standard/regular/ATO säkringarna, så även där måste man vara uppmärksam och gärna mäta två gånger för varje säkring.

Detta är bara en av tusentals anledningar varför det är bäst (ur ekonomiskt synvinkel) att när man får första elfelet på en modern bil så ska man bara knuffa sketet ut för ättestupan...

I det här fallet ska man mäta skillnaden i spänningspotential mellan en punkt före och en punkt efter en komponent (även kallat att mäta spänningsfall). Man kollar helt enkelt hur mycket spänningspotential som går förlorad när (tjuv)strömmen rör sig genom säkringen.
Denna tjuvström omvandlas i princip helt och hållet till värme. Så därför kan faktiskt en värmekamera numera vara ett mycket bra hjälpmedel vid felsökning av tjuvström. Dels kan man se om det är någon speciellt område som är lite varmare än det övriga i säkringsboxar och liknande. Men det går även att rikta den mot instrumentkluster, radio, generator, IBS, klimatstyranläggning, förstärkare, HiFi, CCC, CIC, NBT, M-ASK och andra styrboxar som är the usual suspects när det gäller tjuvströmmar och se om de är en aningens varmare än omgivningen (en värmekamera fångar upp mycket mindre temperaturskillnader än vad vi någonsin kan känna med fingrarna - framförallt är mätmetoden beröringsfri medans vi människor kommer in med vårt uppvärmda grillkorvsfinger och sabbar allt vad små temperaturnyanser som finns).
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Ok, tack igen:-)
När jag mäter, var tar jag spänningen jag ska jämföra med?

Visa användare
ProPro-medlem
12.800
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När man säger man mäter spänning i en punkt så betyder det egentligen att man mäter skillnaden i spänningspotentialen mellan två punkter.

Så en spänningsmätning innebär alltid två punkter - så din fråga är helt rätt.

De flesta brukar inte tänka på detta eftersom jord (batteriets minuspol) brukar alltid vara den "ena punkten" och alla mätningar görs utifrån denna punkten. Och det är oftast så de allra enklaste och vanligaste mätningar på bilen görs (då hela karossen bildar jordplanet). Så folk tänker inte så mycket mer på det.


Men när man ska göra lite mer avancerade mätningar så ska man även lyfta sig själv och fundera och förstå vad det är jag egentligen mäter.

Vill man mäta ett spänningsfall över en komponent, så ska man således mäta skillnaden i spänningspotential mellan punkten före och punkten efter komponenten.

I det här fallet så vill vi mäta spänningsfallet över en säkring - det är alltså säkringen som är komponententen i det här fallet.

Således ska du alltså mäta skillnaden i spänningspotential (eller "mäta spänning" som det ofta slarvigt sägs) mellan det ena benet och det andra benet på säkringen.

Du ska således sätta ena mätproben på ena benet av säkringen och sätta den andra mätproben på det andra benet av samma säkring.

Vad vi nu gör är att vi mäter skillnaden i spänningspotential mellan dessa två punkter.



Säg exempelvis du har denna koppling här nedanför.
Du har ett 12V batteri med en 18W lampa och en 6W säkring inkopplat.

[BAT12V+]---(a)---[18W]---(b)---[6W]---(c)---[BAT12V-]

Mäter du "spänningen" (eller mer korrekt skillnaden i spänningspotential) mellan punkt (a) och punkt (b) så tror jag du ser enkelt att du kommer att se 12 volt i din mutimeter.

Men om du mäter mellan punkt (b) och punkt (c) då (dvs bara över 6W lampan)?

Strömmen genom båda lampor måste vara samma och är således (18+6)W/12V = 2A (vi använder att P=U*I) (såhär kan man inte riktigt räkna med vanliga glödlampor i verkligheten men ignorera det här och nu för jag vill bara göra ett enklare exempel).

Vi vet att P=U*I och nu vill veta U just bara över den där 6W lampan.
Således får vi U=P/I=6/2=3V dvs 3 volt.


Och vad är spänningsfallet över den där 18W lampan då?
Vi vet att strömmen genom den är 2A.
Vi vet att lampan har en effekt på 18W.
Således får vi U=P/I=18/2=9V dvs 9 volt.


Nu kan du göra en kontroll av dina spänningsfall (det är inte en komplett kontroll utan bara en sanity check). Du gör en spänningspotentialvandring från den högsta till den lägsta punkten.

Börja vid batteriets pluspol. Där är potentialen 12 volt (referensen är batteriets minuspol). Så punkt (a) har alltså 12 volt.
Sen kommer 18W lampan och när du hoppar över den tappar du 9 volt (som vi räknade ut innan) och således har punkt (b) alltså tappat ned till 12-9=3 volt i potential.
Sen kommer 6W lampan när du hopapr över den tappar du 3 volt (som vi räknade ut innan) och således har punkt (c) alltså tappat ned till 3-3=0 volt i potential. Vilket ju stämmer för nu är vi framme vid batteriets minuspol och det är vår nollreferens!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.