AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.815

I4 40e vs m340i 2023

Sida 7 av 9
Men försök gärna att låna ex vis en E-tron 55, en EQE 350+ en helg, inte bara 30 minuters provkörning, då är du snabbt väldigt såld. Jag kan säga att jag känner mycket körglädje i min Merca, den har dessutom en underbar komfort, TROTS att den saknar Air-Matic, så var det även med E-tron 55 och jag skulle även räkna in Tesla MYP som jag dock sålde av ekonomiska skäl efter två veckor. Den var riktigt kul att köra! Men man fick i somras så sjukt bra betalt för en sån.

/Anders
Ve
1.309
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
aerobat, Min ton blir ju tråkig när du kommer med fjantiga påhopp om "elbilsfart" och dylikt.

Tog bort några inlägg för jag känner inte att jag behöver förklara mig på det sättet som jag försökte göra i de inläggen.

Nu vet jag inte vad du argumenterar för? Är det "lyxen" att kunna köra 50 mil utan att stanna?

För övrigt har jag haft M2, M550d, 435d Gran Coupe, 335d Touring...

M2? Ja, hade jag haft tid och råd att ägna mig åt bankörning så visst. På allmän väg? Där är den helt värdelös som jag ser det. Alldeles för dålig komfort och bränsleekonomi. Åka runt planlöst och brumma lite ger mig egentligen ingenting. Då kör jag hellre gokart. Slipper jag dessutom bekymra mig om att köra på någon på de där småvägarna eller förlora körkortet.

M550d, är nästan som en elbil i karaktären. Men även en gammal sådan blir galet mycket dyrare än Teslan pga försäkring och bränsle. Och till vilken nytta? Teslan går bättre och det är ytterst få dagar om år som jag kör längre än räckvidden.

435d/335d - Är för små för oss numera. Gillade dock de bilarna. På många sätt perfekta allroundbilar medan vi bodde i lägenhet och bara hade ett barn. Men nuförtiden finns det väl ingen anledning att inte välja elbil istället? T ex i4 då.

ps. Anders, E-Tron är väl känd för att vara tyst?
E-tron är tyst jämfört med fossilbilarna men inte tystast bland elbilarna skulle jag säga. IX40 låter dock mera, däremot är EQE extremt tyst!

För övrigt höjs tydligen dieselpriset idag igen, nu till 27,57! Något man ofta inte heller tar med i kalkylen, är att elen tankar man som regel på hemma på natten till lägsta elpriset. Det gör att man också slipper att åka till macken titt som tätt. Det blir rätt så många "onödiga" kilometrar/mil som man slipper köra, samt även att om man åker och tankar så går man ofta ut med något som man kanske inte köpt annars. Ungefär som att man ska till ICA och köpa 1 liter mjölk men går därifrån med en kassa med betydligt mera. Men BEKVÄMLIGHETEN uppskattar jag mycket! Men det är då givet att man kan ladda hemma!

Instämmer om M2, kul bil men ack så trist med komforten och allt ljud! Den är inget som jag saknar. Sen apropå det här med vissa fossilbilar som vissa tror blir samlarobjekt - det finns väl en tråd här på AP som handlar om hur många M2 som finns till salu. Varken M2, M3, M4 eller senare M5, M6, M8 är och blir några samlarobjekt! Däremot så saknar jag den M850i Cab som jag hade några månader vintern 20/21. Sålde den då jag trodde den skulle rasa i värde men istället hade jag fått sjukt bra betalt för den på försommaren 2022 om jag hade haft den kvar, dessutom en underbar bil! DEN tror jag nog ändå hade hållit bra i värde när man ser det så här i backspegeln.

/Anders
16.283
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
E-tron låter lite ”spårvagn” om motorn men i övrigt oerhört tyst, ska vara testad med samma ljudnivå som Bentley Bentyaga. EQE måste vara något i hästväg i så fall ;)
Väldigt mässande det blivit här.

Vissa är nöjda med sina elbilar andra föredrag ICE-modeller. Bra så.
För de som inte kan ladda hemma är oftast elbil inget bra alternativ.

Valfrihet.


Externt långt ifrån trådens ämne.
Visa användare
3.940
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
545e som jag kör nu är sjukt tyst i el läget även motorväg, Som aorebat skriver alla har ju olika smaker och jag älskar iden att kunna köra på el 100% på vardagar då jag kan ladda på jobbet men njuter av 6an på helger. Att kunna kombinera både är något jag uppskattar.
em
887
em3
M3 cab -03
Nu har du fått en bred meny av tips från många personer som har lång erfarenhet av BMW ( det har inte jag, bara 8 år och då bara en "nöjesbil").

Du verkar redan ha bestämt dig för batteribilen, kanske/troligtvis det mest ekonomiska valet på några års sikt av ägande. Några tycker att den raka sexan är något man kan/bör uppleva och leva på länge, kanske får du utrymme att skaffa en sådan som nöjesbil istället, och kanske förstå vad de som höjer den till högt nöjesvärde menar.

För min del är det körupplevelsen de sparsamma mil det blir varje år, en variation till vardagskörning, men det har kanske också att göra med att jag startade med en Volvo PV B-16 1960 års modell ( KK 1974), och har följt med sedan dess. Det riskerar att bli ganska mycket petrol-head då, allteftersom de har utvecklats och en gammal manuell M3'a blir en stor upplevelse i relation. För min del är jag inte intresserad av att lägga pengar på en ny bruksbil, med den värdeminskningen, men där är vi olika.

Jag hoppas att du blir nöjd med din nya bruk- och säkert också nöjesbil!!

em3

jo
496
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej alla!

Nu är beslutet taget. Det blir I4an. Ska dock ändra till svart från mineralvit och lägga till bmw m 50 jahre logon. Med det sagt, när vi ändå har varit inne på all möjligt OT så fortsätter jag med det.

Till följd av den långa lev tiden så kommer jag köpa en bil tills dess att ha, valen jag står mellan är dessa fordon.

Bil 1)
Länk

Eller bil 2)
Länk

Vilken tror ni står sig bäst om 1 år med + 1500 mil. Mer utrustning eller den med lägre mil?
Buspelle
Att fatta beslut och känna att man gjort rätt är bland det bästa som finns. Du förefaller noggrann i dina överväganden och har alldeles säkert fattat rätt beslut utifrån dina förutsättningar. Du får en fantastiskt fin och modern bil genom ditt beslut. Jag förordade visserligen en 340, men det är mer utifrån att det kanske är en av de sista BMW-bilarna med rak sexa av den "gamla skolan". Med ditt bilintresse kommer du kanske köpa en sådan, en Porsche 911 eller annan trevlig bil för nöjeskörning senare i livet. Lycka till med ditt bilval!

Beträffande valet mellan de två bilar du länkar till tror jag det är en fråga på marginalen. Ta den som tilltalar dig mest och känns bäst.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Svart i4. Rätt val. <3

Länk

Visa användare
621
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Svart metallic är fint, så fin bil att se på båda exteriört och interiört. Åka, ja el är kul, lika kul som att åka eltåg till Arlanda. Å under huven är det väl lika intressant som att kika bakom gallret på köksfläkten....

Av det två sista, är väl valet typ skinn eller alcantara, en smaksak. Mer lagom 20årsbil kan jag tycka...


Så nu fortsätter vi en smula OT
Många här är så övertygade om att elbil är framtiden, det är inte jag. Undrar ännu hur elbilskonceptet ska kunna klara konkurrensen på egna ben framöver?

Det internationella oljepriset ligger med en dollar på 11 kr, kring 6 kr/litern, och det pendlar väl mellan 3,5 och 6,5. Ja så detta har väl rätt lite med de svenska prisnivåerna på drivmedel att göra idag. Dessa är inhemskt skapade. Ohederligt att påstå något annat!

Visst, diesel kostar i Sverige nu +27 kr/litern, men samtidigt i ex EU-grannlandet Polen bara drygt 16.56kr/litern och bensin 14,46.
Länk
I Polen finns i övrigt mer än sex gångar fler bilar än i Sverige och den polska medelklassen utgör 12 miljoner människor.
Grattis alla svenska åkare, småföretagare och bönder…kvar.

Blir sedan alltid skeptisk när staten som här går in så hårt och backar upp (kladdar) för en viss specifik lösning. Det hela påminner ju rätt mycket om etanolbilsboomen som varade fram till förra finanskrisen 2008. Det såldes under dessa år mängder med etanolbilar, finns tydligen ännu + 200.000 i registret.
Ja, det var den gröna framtiiden ju…ja då. Det fanns inga negativa röster alls, nej inte förrän det plötsligt vände. Ungefär vid finanskrisen med Lehman Brothers kom plötsligt inslag i media om regnskogar i Brasilien. Hur miljövänligt var detta med etanol egentligen och att elda ”mat” – tankar kring det?
Så kom mer negativa skriverier och så försvann succesivt skattesubventioner och skattefördelar. Vad hände med försäljningen?
Vi hade därtill en dieselboom, det var också framtiden. Men så plötsligt var inte heller den miljötoPpen. Skattefördelarna försvann lika fort som de kom.
Men med elbilar nu så kommer det bli annorlunda?

Ska man alltså fortsätta subventionera elbilar samtidigt som tyskstatliga Uniper eldar 70.000 liter olja timmen i Karlshamns verken? Och Polen och övriga EU inför vintern växlar upp med kol och olja. Hur blir det sedan med elpriset i vinter?

Ser problem här och vad händer med försäljningen av elbilar om/när subventioner och skattefördelar försvinner/minskar? Kommer man ha råd att bygga ut infrastrukturen, detta med bredband har väl inte gått jättefort det heller? Blir dock svårt att ladda elbilar via mast...
Räntorna kommer också spela in, tror med tanke på vilka som främst köpt elbilar, att denna elbilsmarknad är konjunkturkänslig.

Jag tycker som framgår att osäkerheterna kring elbilar är betydande och utan dessa politiska favörer elbilskonceptet haft en tid, så står sig tyvärr elbilen tämligen slätt, lika slätt som etanolen.

Så summering, bensin och diesel lär troligen vara dominerande länge än. Möjligen får vi dock med nu inslagen politisk väg en bilpark likt Kuba. Men tror det kommer svänga igen, precis som med etanol tidigare...
Visa användare
8.266
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men om vi ska jämföra med etanolen…

1) Fanns det då ett nytt fordonsmärke som endast sålde etanolbilar som var världens högst värderade bilföretag?

2) Var etanolbilar på uppgång i hela världen och alla märken erbjöd det, eller var det en liten tillverkare som nu konkat som stod för en stor del av de svenska etanolbilarna?

3) Tankade särskilt många etanol eller körde de flesta på bensin? Den här kan man ju se vissa likheter med laddhybrider, men det är ju inte elbilar heller.

4) Blev det det billigare att köra på etanolen som det blir med elbilar?

Jag tycker din jämförelse är lite intressant, men det borde vara ganska tydligt för dig att se skillnaderna mellan nu och då och inse att de är stora.
Visa användare
621
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Visst är det skillnader och det sägs att historien upprepar sig inte, men att den likväl ofta rimmar...

Teslas värdering är väl snarast en varningsklocka i min bok.

Ford var stora på etanol i Sverige. Maud Olofsson körde väl landet runt i en Ford Flexifuel, ja och det företaget var illa ute 2008. Dock knappast p.g.a. etanolen och företaget klarade sig utan att förstatligas. Detta var nog en dj#kla tur för Volvo-personvagnar. Gamla GM togs som bekant över av amerikanska staten temporärt (under krisen 2008) och i och med det blev det tyvärr hejdå för svenska bilSAAB. Så det senares sorti hade inte heller med etanolen att göra.

Etanol är väl vidare stort i Brasilien ännu, Länk

Elbilarna, menar etanolbilarna blev som sagt politiskt väldigt gynnade en tid (slapp t.o.m trängselskatt i Stockholm), ja så det såldes mängder med etanolbilar, nu säljs det elbilar av samma anledning...doch än inte lika många som etanol… då.
Ve
1.309
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Elbilar kommer vinna för att det är billigare, bättre och mer miljövänliga.

Ja jag vet att riktiga män äter asbest och dricker DDT till frukost. Miljö är för bögar och kärringar. Riktig bolmande diesel ska det vara... Eller hur Birka, din karlakarl...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det här med körglädje är märkligt. Varför, Birka, skulle du veta det bättre än någon annan? Du tycker tydligen inte det är roligt att köra elbil. Andra tycker det. Av vilket intresse skulle din personliga åsikt vara för andra?
Men OK, jag ska ge min åsikt om körglädje, fast det är en personlig sak. Jag växte upp i sadeln på japanska sportmotorcyklar, mekade med deras motorer, monterade öppnare avgassystem för att få snyggare motorljud, osv. Jag var ute och körde på vägarna bara för nöjets skull. Det belv också många varv på racerbanor med dem, bland annat flera hundra varv på Nürburgring, men också på racerbanor i Sverige och Finland. Därefter har jag kört BMW i många år, alltid raka 6-cyl bensinmotorer. Den sista var en 335i, med en motor som vunnit många av ”Engine of the Year”-utmärkelser. Mitt val av dessa fordon berodde huvudsakligen på att jag sökte körglädje. Även flertalet av mina BMW har fått lägga många varv på racerbanor (jag var i många år medlem i BMW Sport Club). Körglädje har alltid varit en mycket viktig parameter när jag valt bil att köpa. Jag har nog i mångas ögon varit en petrolhead. För mig räckte det emellertid att köra eldrivet en gång för att inse hur överlägsen den elektriska drivlinan är.
När jag fått min Tesla Model 3 Long Range hade jag ännu inte sålt BMW:n, så det var lätt att jämföra. Det gick så snabbt att bli van vid Teslans fenomenala gasrespons, effektutveckling och precision i gaspådraget att sexan i 335i kändes riktigt trist i jämförelse. I fråga om körglädje hos drivlinan vann Teslan överlägset.
Om du nu tycker att t ex motorljud ger dig körglädje, så är det helt OK. Men det är inte liktydigt med körglädje i stort. Därför är det bättre om du skriver att du gillar ljudet från valfri bil och att du saknar det från en annan. Men tänk då på att om du skriver i en tråd där någon annan vill ha råd, kanske din personliga smak är av begränsat intresse.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Birka, din jämförelse med etanol haltar betänkligt. Det var något som svenska skatteregler gynnade framför allt via förmånsvärden, men den svenska marknaden är väldigt liten i jämförelse med världsmarknaden. Förvisso var etanol stort i Brasilien, men totalt sett står det landet för en liten del av bilförsäljningen. Dessutom var nog detta med etanol något som företag bedrev lobbyverksamhet för och på det sättet påverkade politiken. Lustigt nog ser vi samma sak i USA numera, där biobränsle görs av majs.
Elbilar är däremot inte begränsade till vissa marknader. Tvärtom slår de igenom på i stort sett alla mogna bilmarknader.
Du kan ju tycka att det är en sorts subventionering av elbilar att bensin och diesel beskattas, men det är mer rimligt att hävda att det ska kosta att smutsa ner luften och miljön. Att inte ha höga skatter på bensin och diesel är orimligt, för det är inte en mänsklig rättighet att få köra bil och skicka smutsen till andra.

Karlshamnsverket börjar jag bli trött på. Om man tycker det är illa att 70000 liter olja per timme förbränns så borde man bli alldeles förtvivlad över att det förbrukas över en miljon liter bensin och diesel i Sverige varje timme. Det är dessutom en missvisande jämförelse, för det är mycket värre för bensin och diesel. Karlshamnsverket gick bara knappt 500 timmar 2021, medan den dryga miljon liter bensin och diesel som bilarna förbrukade är ett snitt för årets alla 8760 timmar.
Dessutom hör det till saken att Karlshamnsverket startas för att exportera el, inte för att vi behöver elen i Sverige.
Det är nästan lite rörande att man engagerar sig i miljökonsekvenserna av Karlshamnsverkets oljeeldning, men tycker det är helt OK att köra omkring och förbränna bensin och diesel.
Visa användare
621
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Du, Verdi3 eller förlåt du är visst bara Verdi-Due ännu, ja innan du drar igen...

Ditt oboy-trollande på AP är lite kul och samtidigt kanske en smula förutsägbart.
Men du behöver inte springa och gömma dig för min skull, ja bara för vi tycker olika.
Gillar olika...
Visa användare
621
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Nockenwelle, givetvis så vet Tesla-fan-club bäst, alltid. Man måste äga en tasla för att ha rätt att uttala sig/räkna om fraamtiden..., eller så inte.

Ja, jo Karlshamns verken är pyttit ut ett europeisk perspektiv, verkligen, ja som i jämförelse med Länk i i att EU-grannland där diesel kostar 16 och bensin 14 kr/litern...

Kolkraftverket länk släpper ensamt ut mer än motsvarande Sveriges totala utsläpp av CO2. Ja det finns fler kolkraftverk. Har vi elkabel till Polen? Retorisk fråga...

Den svenska bilparken utgör som nämnts ca 20 procent av den polska, medelklassen där är större än Sveriges totalbefolkning.

Brasilien som kör på etanol har ca 50 miljoner bilar idag. Ett antal som sägs ha ökat med ca 50 procent sedan etanolbilsbommen här kring 2008, så konceptet dog inte. Bara här pga. av ändrade politiska vindar. Varåt blåser det nu?

Rätt säker på att om så EU förbjuder förbränningsmotorn så kommer totalförsäljningen av dessa ute i världen att öka.


"Det är nästan lite rörande att man engagerar sig i miljökonsekvenserna av Karlshamnsverkets oljeeldning, men tycker det är helt OK att köra omkring och förbränna bensin och diesel."

blabla...
Länk Det räcker med att scrolla ned och läsa sista stycket...

Länk
Länk

Hur tror nockewille maskinerna och gruvtruckarna drivs, med HVO? Läste om en större gruvtruck, den drog 1.300 liter diesel på mil. Många vändor blir det om malmen ska upp...

Man ska nog ha kvällspressens pappersbilagor som källa om man inbillar sig att elbilar, gruvdrift och batteritillverkning är miljövänligt. Ärligt det är så dj#kla dumt...

Så frågan återstår, är elbilen bättre? Ja låt oss se om elbilskonceptet kan konkurrera på egna meriter. Jag tillåter mig i alla fall att tvivla.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Birka, jag är inget Tesla-fan. Däremot är det bra att äga en och köra med den om man ska uttala sig om hur det är att äga och köra Tesla.

När det gäller miljökonsekvenserna har det gjorts mänga, mycket mer välunderbyggda studier än dina. De visar alla på att elbilen är mycket bättre ur miöljösynpunkt än bensin och diesel, även när man kör i Polen. Och ja, man räknar då med maskiner och gruvtruckar i dessa jämförelser.
Den nedsmutsning som sker när bensin och dieselbilar körs överstiger vida den som sker när bilarna produceras. Det är inte produktionsledet som är det stora problemet med bilar, utan det är körningen av dem. Här är ett exempel och diagrammet på sid 2 är talande: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Birka,

om jag ska diskutera detta vidare med dig vill jag att det är en seriös diskussion. Det betyder att du inte kommer dragandes med att man använder kvällspressen som källa, eller att du slänger in kommentarer om "Tesla-fan". Det innebär också att man inser att det ingen form av bil är utan miljöproblem, men att det kan vara stor skillnad på hur omfattande olika biltypers miljöpåverkan är. Det betyder att man förlitar sig på sådana källor där man just jämför olika alternativ, inte bara slänger upp länkar om ett enskilt problem.
Vidare vill jag att en utgångspunkt är att du (eller jag) inte är expert på detta område och att det inte troligt att du tänker på något problem med respektive alternativ som ingen annan tänkt på tidigare. Det finns mycket bättre källor än kvällspressen och det vet vi om.
Jag kan ju ha fel om dig. Du kanske är en person som begriper dig på dessa frågor bättre än någon annan, men då för du ge mig skäl att tro det. Annars är det mer lämpligt att inta en mer ödmjuk hållning. Du skriver i din profil att ditt yrke är M.Sc och Ph.D (vilket är lite märkligt eftersom det är titlar, inte yrken). Hittills har jag inte sett något i dina resonemang som tyder på att det skulle vara sant. Jag har många år bakom mig i forskarvärlden och där brukar jag se en annan nivå av argumentation, men om jag har fel så blir jag gärna rättad.

Om du inte instämmer i detta, eller kommer med kloka invändningar mot just detta, ser jag ingen poäng med att diskutera med dig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.