AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.975

I4 40e vs m340i 2023

Sida 6 av 9
jo
496
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Ska3:

Jag var nära att köpa en PRE LCI 330e till ett bra pris. En lagerbil som står. Provkörde även en 330e under 2 dagar och tyckte om den väldigt, väldigt mycket. Testade då att köra samma sträcka som jag gör upp till Stockholm och tillbaka och det gick helt ok. Elmotorn gick in under vissa sträckor och tog över trots att det var på 0%.

430i är ej aktuellt då jag vill ha LCI vilket 4an inte har.

Som det står i min profil har jag redan lagt beställning på i4an, men går enligt min säljare att "byta" om så fallet skulle vara då i4an onekligen är en poppis. Därav min frågeställning om vilken bil man skulle välj. Min ÅF har fått in en m340i, men den är relativt dyr och innehar en del utrustning som jag ej behöver eller vill ha. Med anledning av det är tanken då att jag specar en egen m340i utifrån smak och plånbok.



Just nu ser det ut som att I4an är det mest ekonomiskt rimliga, tyvärr. Skulle gärna vilja köra och ha en egen m340i. Någonstans varit en drömbil med en fin 6a och sportigt utseende.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Håller inte riktigt med dig Anders. Jag räknar med att spara minst 5 tusen i månaden på bränslet. :)
Det blir säkert så, men jag räknade på mina senaste "bensin" fakturor och de är väl från typ början på 2021 antagligen. Diesel minns jag nu inte ens när jag hade...hmm

Men 27 kr litern 2500 mil per år x 0,8 = gör nog cirka 4500 kr per månad idag. Vi kör mest korta sträckor, mycket stadskörning, så 0,8 på en X5 40d eller M50d är nog väldigt lågt räknat, kanske minst 1 liter och då blir det 5600 kr per månad i soppa! Sen ovanpå det 15.960 kr i fordonsskatt = 1330 kr per månad. Inte så kul att köpa en stor diesel SUV idag och jag förstår att de betalar dåligt om de ens tar i byte!

Men nu gällde ju tråden M340i kontra I4 40 så sorry för OT men det gällde ju även den vanliga diskussionen el kontra fossilt.

/Anders
Medkänsla...naturligtvis betalar BMW samma inbytespris som andra handlare. Som sagt passar de inte in i deras utbud säljer de vidare bilen samma dag till annan handlare.

Att SUV:ar skulle vara utdöende är det nog inte många som tror.
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
VerdiV2: om du tjänar minst 5000 i månaden på soppa måste du ha kört ganska långt.
Om min bränslekostnad (diesel) ska uppgå till 5000kr/månad (som du ska spara) behöver jag köra 4000mil/år (vilket jag inte gör). Då räknar jag ditt bränsle gratis.
Men om du kör 4000mil/år i din Tesla så har den antagligen gått 15-20000mil och då har du antagligen tappat 500k i värde vilket gör soppakostnaden mindre relevant.
JvA eller Kalle?
@Ska3... och vad tror du "andra handlare" betalar för ex vis en beg. X5 diesel numera?

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
aerobat,
Jag räknar med ca 2:-/milen på Teslan. Har fastpris på 78 öre hemma till 15 mars 2025 och med nätavgift och skatt blir det 148 öre/kWh.

Laddar gratis på superchargers, hos kund, föräldrar och svärföräldrarnas sommarstuga så jag har de senaste 12 månaderna bara laddat ca 50% hemma.

Motsvarande dieselbil skulle dra ca 8 dl/mil vilket ger ca 20:-/mil. (Nej du kan inte jämföra mot en liten snåldiesel utan det måste ju vara en i samma storleks- och prestanda-klass)

Har kört 12700 mil på 4 år. Innan pandemin låg jag på 4500 mil på rullande 12 månaders period, sen sjönk det ner till 1700 mil som lägst och nu är det uppe på 3500 mil igen. Vilket jag räknat på.

18 * 3500 = 63 000:-, delat på 12 mån ger 5 250:-/mån.

Hade lite otur med inköpspriset då Tesla sänkte priset på min modell med ca 250 tkr efter 6 månader. Säljer jag till beghandlare (Riddermarks, Daal osv) så får jag ca 55% av nypriset nu efter 4 år och nästan 13 tusen mil (635 tkr). Men hade jag köpt 6 månader senare så hade det varit över 70% av nypriset. I vilket fall har värdeminskningen bedarrat. Fick bud från handlare förra hösten på 580 tkr som bäst så det senaste året har värdet ökat med drygt 50 tkr (brukar roa mig med att ta in lite offerter ibland för att ha koll)

I vilket fall betalar jag värdeminskningen via mitt bolag så det gör inte lika mycket som om den vore privatägd. Förmånsvärdet är bara ca 6500:-/mån brutto och det är ungefär det den kostar mig privat, plus elen då.
@medkänsla...inte alls insatt i priserna på BMW-suvar men att det skulle vara mycket lägre nu än tidigare tror jag inte.

Varför skulle det? Inte direkt så marknaden översvämmas av begagnade el-suvar och diesel passar väldigt bra till en stor suv.
ma
66
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Bilfirmorna är med all rätt rädda för att byta in bilar som x5/x6 nu. Det handlar nog inte. Om efterfrågan på elbilar utan att beg.marknaden överlag är väldigt övervärderad. Privatpersoner som köper bil privat kommer inte lånefinansiera som förr kommande år. Jag tror många fåmansbolag kommer få det lite tuffare framöver även dem. Ska man sälja så är det nog nu, kanske lite sent till och med. Att köpa nu är nog inte 100 % rätt tidsmässigt.
Angående: "Såg att det inte finns någon 430i längre..."
Nej, så passa på medan M440i finns och även innuti ser ut "som en bil";)
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Själv hoppas jag på en rejäl minskning av värdet på min bil så jag kan köpa ut den privat tillräckligt billigt för att det ska vara värt det. :)

ma
66
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Verdi2 jag förstår dig fullt ut där! Jag jobbar i stor utsträckning med skatteregler för fåmansbolag (så kallat 3:12 regler) och utköp av bolags tillgångar. Det är ett gissel att köpa ut just bilar nu eftersom marknaden är som den är. Som sagt trevligt om bolaget bara ska sälja rakt av, mindre kul att köpa nytt med reglerna för förmånsvärden som gäller nu
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Verdi: Jag har en C220d kombi, den går lätt på 0.5l/mil i "elbilsfart". Tidigare hade jag en E220d kombi, den låg på 0.55l/mil. C klassen kostar 1800kr i skatt btw.
E klass Merca ser jag som jämförbar. Kör man långt är det helt ointressant med 0-100? Kanske behöver du fortfarande hävda dig?
Oavsett känns det som du tappat 5-600k. Det är mycket soppa det.

Beräkningarna blir ju lite märkliga när man räknar ner sina kostnader med att föräldrar och svärföräldrar betalar soppan. Själv har jag en ersättning på 35 danska kr/mil skattfritt (51.50 svenska nödmynt) så jag har så det räcker till privata mil, skatt, service, försäkring och lite fickpengar om man ska räkna så.
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
C220cdi jämförbar med Tesla Model S? 1/3 av prestandan, 1/2 av utrymmet ungefär. Svårt att se sådana jämförelser som seriösa.
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag skrev att en E klass Merca var jämförbar om du kör 3-4000mil om året. Speciellt om du åker motorväg i Sverige och Danmark. Prestandan är inte jätteintressant när du kör på farthållaren i 130.
Men visst, jag skulle gärna kört en Tesla 100d, det är en häftig bil. Men den är helt enkelt för dyr att köra för mig. Jag har inte råd att tappa 500k på 4 år.
Och det lär bli mer de nästa 4 åren om man köper idag.
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Sorry för off topic.
Till TS: Eftersom pengarna inte verkar vara ett problem
ska du absolut köpa m340i. Kanske sista chansen till en riktigt kul BMW. En rak sexa riktigt ljud och körglädje. Jag provade nyligen i4. En fantastisk bil. Men inget kul tyvärr.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
aerobat,
Massa trams från dig i vanlig ordning. En elbil låter bra mycket bättre än en 4-cylindrig diesel iaf. ;)

Ja, det är mycket pengar och jag är glad att jag inte köpte den privat.

Vad är det som gör M340i "roligare"? Ljud och växlingar? En fyrhjulsdriven bil med automatlåda och turbo är ganska långt från en klassisk BMW redan som den är.

Elmotorer är mycket direktare och åtminstone jag upplever en annan kontroll över fordonet när man inte måste vänta på att få i rätt växel och bygga upp turbotrycket. En i4 40 har 340 hästar tillgängliga på bakhjulen direkt. Är som att ha en klassisk sugsexa på optimalt varvtal precis hela tiden.

Tycker man om att köra bil så kan ju det vara minst lika värdefullt som att det låter? Det där ljudet är ju mest till att signalera för andra att man har stor motor. Men det där ger ju inte status längre. Inte på samma sätt som förr.
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Sorry for off topic.
Verdi: Tycker du ofta har en tråkig ton.
I din värld där du vet bäst kan bara det du tycker är bra vara bäst.
Vidga dina vyer lite och förstå att det finns andra människor med andra uppfattningar.
Du får helt enkelt acceptera att någon gillar verkligt motorljud, manuell låda och en en rak sexa som peakar på toppen. Precis som du måste inse att det finns sådana som jag som kör 50mil i sträck i alla väder även om du tycker man ska stanna och fika halvvägs.
Jag tycker M340i är roligare än en i4 och jag antar att alla som köper den också tycker det. Annars hade de ju knappast köpt den. Eller de som köper M2, M3, M4, M5...
Inse att alla inte tycker som du.

Not: Om vissa av mina inlägg verkar out of context beror det på att kan varit svar på inlägg som Verdi raderat!?
När jag "trillade in" på el så blev det först en halvmesyr, en laddhybrid 545e. En härlig bil på många sätt - så länge man kunde köra på batteriet utan bensinmotorn, typ 55-60 km i bästa fall. Jag hade innan beställt en E-tron 55 som anlände i augusti -21. Samtidigt hade jag plockat en X5 45e som ersättare till femman, då den var värdelös att packa i. Detta då jag nästan givit upp hoppet om att E-tron skulle levereras. Men den kom och jag satt då med både X5-an och E-tron, en elbil och en laddhybrid. X5-an toppen, så länge batteriet räckte, cirka 80 km, därefter kändes den väldigt trist när bensinaren hoppade igång med ett ryck. Innan 545 e hade jag en X5 40i. Jag trodde också att elbilen skulle göra att jag saknade LJUDET, men TVÄRTOM, man suckade till varje gång bensinaren drog igång, ännu mera när man vant sig vid Audin.

Så vad jag vill säga med detta onödigt långa inlägg är att man vänjer sig oerhört snabbt att glida omkring tyst. E-tron är dessutom ingen speciellt tyst elbil, vilket dock min nuvarande EQE är. Jag saknar inte för en sekund något motorljud, tvärtom som sagt! Både E-tron 55 och EQE är fantastiskt bra bilar. Det gick väldigt snabbt att vänja sig när man väl tog "chansen". Det finns inte en chans att jag köper en fossilbil igen! Speciellt idag när man måste vända på kronorna, även när det gäller bilvalet.

/Anders
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Med känsla: Jag förstår precis och jag tror att jag skulle känna likadant. När jag byter bruksbilen blr det 100% en elbil. Det är ett givet val. Bruksbilen ska vara komfortabel och så tyst som möjligt. En no-brainer. Men ska det vara kul då vill jag ha manuell sugmotor, inga antisladd och annat tjafs. Som låter mycket. Men det är ju inget man åker 1000-tals mil om året i precis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.