AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.959

I4 40e vs m340i 2023

Sida 5 av 9
jo
496
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Nockenwelle,

Senaste exemplet var i helgen då jag körde Östergötland- Stockholm city- Skavsta flygplats och sen hem till Östergötland igen. Jag låg inte direkt i 110 km/h men jag var tvungen att ladda påväg upp vid Tystberga (SC) i ca 15 min, parkerade och laddade i P hus samt laddade jag påväg ned från Stockholm, i Tystberga igen (SC).

Jag kom hem med 8% kvar på batteriet. Fine, man kan ha kört i lägre fart och kört mer ecodrivining men det finns det inte alltid tid för och jag vill köra som "vanligt" utan att behöva tänka på om det är en fossil eller elbil jag kör. Därav batterinojan.

Bilen är en model 3 2022 rwd.
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
I4:an har väl mycket längre räckvidd än Model 3 RW? Men visst, ibland måste man snabbladda. Det är dock inte särskilt vanligt. En kvart på SuC är väl ok annars? Ta en kaffe, kolla mobilen och kanske gå på muggen?
Visa användare
621
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag var faktiskt under början av sommaren och "klämde" på en i40 och jämfört med en modell3 är det stor skillnad på detaljkvalitet. BMWn kändes invändigt som en ny BMW, bra så.

Skulle få låna den aktuella om jag bokade, i två timmar. Det blev dock aldrig av, den korta svenska sommaren hade andra prioriteringar. Elbils-testande är tyvärr inget som givit mersmak, har mest känts själsdödande tidigare...


Jag kör i övrigt rätt likt TS, och kör sträckan 26x2 mil, i huvudsak motorväg, minst 2 gånger i månaden. Jag har själv ingen möjlighet att ladda nere i garaget, har TS möjlighet att ladda smidigt vid noderna? Detta skulle jag också väga in, ja om jag nu funderade kring elbil - vilket jag idag då inte gör.

Man ska onekligen 2022 vara elbils-entusiast för att guppa omkring i 100 på 120-väg. Kör själv gärna kväll/natt och då vill man på relativt tomma vägar kunna hålla tempo, det även under vintern.
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nä man dör av ett 20 minuters laddstopp på 26 mil ToR... Snark. Varför du skulle köra i 100 iställett för 140-150 fattar jag inte heller. Den extra förbrukningen tar bara några få minuter längre tid att ladda
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jonte, jag vet inte var i Östergötland du bor, men om vi tar Linköping som exempel så är det 20 mil enkel till Stockholm. Tyvärr har jag samlat på mig lite fortkörningsböter sedan jag köpte Teslan, så jag brukar nöja mig med att marscha 10 över skyltad hastighet. Då klarar jag enkelt Linköping – Stockholm tur och retur utan någon form av laddning, vid sommarväder. Finns det möjlighet till någon laddning i Stockholm, även AC-laddning, behövs ingen laddning vintertid heller.

Birka, om du är så okunnig om elbilar att du tror att man måste ligga i 100 km/h på 120-väg har du nog inte så mycket att tillföra till Jonte.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har kört i4 två gånger, men aldrig haft koll på förbrukning eller laddning. Förbrukningen lär vara lite högre än för Model 3 Long Range, men batteriet är väl minst lika stort. Därför tänker jag att mina erfarenheter av M3LR har en del likheter med hur det är att köra i4.
ma
66
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Jag har följt denna tråd i bakgrunden och måste säga att jag är mäkta förvånad.
Vad är detta för diskussionsklimat? Här har vi folk som gillar allt från BMW-old timers till folk som gillar Tesla. Sitter ni på jobbet vid fikabordet eller på egna företaget och uttrycker ni er som ni gjort i denna tråd? Jag häpnar.

Som jämförelse kan sägas att Porsche-folket är mycket mer balanserade
Oavsett om man kör en base-taycan eller en 992 gt3.
em
887
em3
M3 cab -03
Ja, madzone, det är kanske skillnad, Taycan startar väl på 1 mille, det är väl "base"? Porshe 992gt3, hittade några beg. för mellan 1,5 till 2,5 miljoner.

Så "madzone", du verkar vara ditt nickname, i en mad zone, eller?

Jag ger dig en ny chans, att jämföra "porshefolkets" diskussioner på över en till flera mille för ett bruksfordon, är kanske inte riktigt samma sak som topic i tråden, eller? När man balanserar på några mille hit eller dit för bilinnehav i vardagen, då kanske man inte bryter ner ovidkommande saker som drifts- och totalkostnader för olika driftssystem som samtalsämnen.......

( jag har ekonomiskt utrymme att leva så också, men skulle aldrig drömma om att göra det.....)

em3



Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
När Taycan var på väg reggade jag mig på ett Porscheforum (ventilen?). Trodde det skulle bli en eldriven Panamera med rejält bagage osv. Var en synnerligen tveksam attityd mot den där iaf då. Attityderna kan säkert ha ändrats. Var säkert 2-3 år sen minst.
em
887
em3
M3 cab -03
....skulle vilja göra det, gå det mesta in, men då är det Königsegg eller "budgetvarianten" P1800 Cyan som lockar mer........men någonstans får förnuftet styra känslan....

em3
Visa användare
8.297
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi2, jag tror Madzone avser den tråkiga tonen i vissa inlägg och inte själva poängen att det finns personer som föredrar traditionella bilar framför elbilar. Dvs att de på Porscheforumet i högre grad kan framföra en sakfråga utan att komma med påhopp, ogrundade argument eller allmänt ovidkommande kommentarer.
ma
66
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Huvudet på spiken Grelle :)
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Grelle, Beror nog på att det antagligen råder en större konsensus där att fossilbilarna är "riktiga Porsche". Kanske är det även tabu att dra upp plånboksperspektivet? Kör man Porsche så är det nog väldigt viktigt att framstå som sådär härligt rik och bekymmersfri. (tror inte det är sant alla ggr)

Är ju inte helt ok här heller. Vissa ska liksom understryka hur bra råd de har hela tiden. Där har ju jag spelat en stor roll under åren som forumets Joakim von Anka. Haha. :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Grelle, det tror jag också var madzones poäng.
Alltför många inlägg i den här tråden har inte varit till någon hjälp för Jonte att fatta beslut om sitt bilval. De är endera osakliga eller irrelevanta.
ma
66
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
On topic.

Om man vill ha en riktigt bra bil som är det som gäller framöver (el) så är I4 att föredra framför M340i. Den kommer bli klart fördelaktigare att äga än 340n (läs mindre dyr). Jag skulle personligen köpa m340 pga att jag älskar den motorn och inte har fastnat för elbilar ännu, men det kanske bara beror på bristande erfarenhet av elbilar från min sida.
em
887
em3
M3 cab -03
Det är väl tur att det finns så många duktiga" inputare" på detta forum, lite J v A, och andra goda välmenande......

OnT: att köpa en ( ganska dyr/ högpresterande) batteribil idag, kan nog vara bra, särskilt om man har tillgång till hyfsat billig el lite mer långsiktigt, typ 3-5 år. Vad är hyfsat billigt, är en öppen fråga. Oavsett om man väljer batteri eller bensin/diesel som energibärare, lär förutsättningarna ändras framöver, ingen vet hur det utvecklas. Ett enkelt exempel på det är att för en 6-8 år sedan, betraktades diesel som "miljövänlig", och belades med skattelättnader/förmåner, för att sedan bli miljöbov....Logiken, saknades då, och saknas sannolikt framöver....

Sitter man med ett bra elavtal och inte planerar så många "tankningar" utanför hemmet, skulle jag säga att en batteribil kan vara bra kortsiktigt, rent driftkostnadsmässigt. Var och en får sedan titta i kristallkulan och göra sin bedömning på längre sikt, i min kula lever bensin/diesel i massor med år till, i en alltmer utjämnad driftskostnad och den grundas på ett antal olika observationer och analyser.....

em3

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Även om man sitter på ett dåligt elavtal (t ex vanligt rörligt) så har det hittills aldrig gått att komma i närheten av kostnaden för bensin/diesel. Möjligen blir det så ett kortare tag i vinter men knappast i längden.

Visst kommer det finnas behov av bensin och diesel framöver också men det kommer aldrig bli som på den "gamla goda tiden" igen.

Att folk genuint inte verkar förstå turerna kring dieseln är knepigt. Förr såg man enbart till koldioxidutsläpp och då var dieseln överlägsen bensinaren. Sen upptäckte man att VW med flera fuskat med kväveoxid-utsläppen för att få ner förbrukningen och fokus svängde mot lokala utsläpp. Dessutom kom elbilen som ett ännu bättre alternativ. Därför tappade dieseln sin "miljöstatus". Den var möjligen snällare mot klimatet men sämre mot den lokala luftkvaliteten.
Det är ju inte normalt driftskostnaden som avgör ägandekostnaden, det är istället andrahandsvärdet = värdeminskningen, som är den största kostnaden i ett bilägande. Jag vet ex vis att det numera finns flera BMW åf som har inbytesförbud på stora SUV med diesel, alternativt man får inbytespris därefter. Förutom det är ju ägandekostnaden, den kända idag, överlägsen på en elbil. I natt när jag laddade min EQE var kostnaden NOLL kronor, iofs helt unikt men ändock. På den laddningen klarar jag mig minst två veckor, kanske tre till och med! Jag laddade elbil (enligt min Tibber app) för 298 kronor i september, då har jag tre elbilar för tillfället, men kör inte långa sträckor men det blir ändå cirka 200 mil på en månad totalt. Tillkommer då elhandelsavgiften förstås. Men tankade tidigare för i snitt 2500 kr per månad.

/Anders
@medkänsla...du laddade inte för noll kronor. Det var under någon enstaka timme priset var 0. Inte under alla timmar en hemladdning tar sedan tillkommer överföringsavgift.

Inga BMW handlare har "inbytesförbud" på diesel-SUV:ar. Struntprat. De byter in alla bilar sedan kan de sälja de vidare i bulk till mindre handlare om de inte vill ha det i sitt beg.utbud. Diesel är även framgent huvudsakliga drivmedlet för stora SUV:ar.
"Hmm...du vill köpa en ny bil för 1 miljon men jag tackar nej eftersom din 2 år gamla SUV är diesel"...riktigt så fungerar det nog inte...


Ang. trådskaparens inlägg så beklagar han sig över att 330i inte finns längre och att 330e har för liten bensintank...tar inte många minuter att tanka och 330e går väldigt snålt. Så det skulle nog vara det smartaste alternativet.

Såg att det inte finns någon 430i längre...kan de verkligen vara så illa att 30i inte finns längre (som påståtts i X3 30i-tråden)?

@Ska3, uppgiften kommer iaf från Bavaria. "Förbud" korrigerades på min fråga till "du får betalt därefter..." De flesta X5 som säljs nya idag är 45e och några 40i.

För övrigt är snittpriset det här dygnet 15 öre. Däremot så höjdes tydligen dieselpriset idag till hela 27.32 kr. På nybilssidan är nog också för övrigt (iaf större) SUV-ar ett sakta utdöende släkte.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.