AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

I4 40e vs m340i 2023

Visad 6.170 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.142 st
Postad/Inlagd2022-10-03 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är inte alls fakta att råvarorna inte räcker för att elektrifiera fordonsflottan. Ett exempel på hur Bali pratar strunt är detta:

"Bara de kommande åren skulle vi behöva 4,5 miljarder ton koppar. Men världens kända oexploaterade kopparreserver ligger på blott 800 miljoner ton.
Att smälta kungastatyer och kyrkotak räddar inte heller Elon Musks batterifabriker. Den totala mängden koppar som mänskligheten har utvunnit genom historien är blyga 800 miljoner ton. Återvinning löser alltså inte bristen."

Det är helt missvisande, för det behövs inga stora kvantiter koppar för batterierna till bilar. Varför blandar han in Musks batterifabriker då?

Vad får dig att ro att du har bättre koll på fakta i denna frågan?           IP: ...[135.217]
Antal inlägg7.799 st
Postad/Inlagd2022-10-03 14:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Även om jag själva inte är expert på att hålla mig on topic så tycker jag nu att sidospåret kommit en bra bit bort.

Summeringen är väl att det finns en viss konsensus kring att M340i är ett mer spännande val som också kommer kosta mer. Hur mer spännande och hur mycket mer det kommer kosta är svårsiat. Det finns ju en hel del förbränningsbilar som hållit värdet riktigt bra på sistone, samtidigt som det finns elektriska som också gjort det.

TS, hur mycket mer tycker du det får kosta för att ändå vara värt det med en M340i?           IP: ...[.248.46]
Antal inlägg746 st
Postad/Inlagd2022-10-03 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Gammal artikel men ändå. Olja är också en ändlig resurs. Vet inte varför du tror att det finns hur mycket olja som helst?

"Världens oljereserver räcker i ytterligare 53 år och 4 månader."
[LÄNK].

Huruvida det kommer råda brist på koppar, litium osv är svårt att svara på. Vad som är lönsamt att utvinna/bryta ändrar sig med efterfrågan och nya tekniker. Hade det verkligen varit som Hanif raljerar om, dvs att det bara kommer räcka till en bråkdel, så hade väl det funnits större tänkare än mr Bali som sagt något kan man tro. Hanif Bali är visserligen en klipsk och snabbtänkt person som kan ha sina poänger men här är han ju bara en lekman. En provokatör som försöker göra komplexa frågor enkla för att plocka populistiska poänger.

Jag personligen föredrar elbil framför bensinbil av praktiska och ekonomiska orsaker. Jag tycker de är mycket trevligare att ha att göra med helt enkelt. Slipper motorsurr, seg gasrespons, dyr service, ryckiga växlingar, kallstarter, åka till macken, svåråtkomlig toppeffekt... Bara en sån sak som att kunna kyla ner bilen utan att motorn måste vara igång är guld värt. Man kan lämna hunden i bilen när man går in och handlar även om det är 30 grader och soligt, man kan kyla ner kupén innan man åker hem från stranden... Men om någon annan prioriterar pubertalt motorvrål och oljeslask så har det ju inte så mycket med mig att göra. Jag tror inte elbilar påverkar ev klimatförändringar mer än på marginalen ändå.

IP: ...[.44.211]
Antal inlägg854 st
Postad/Inlagd2022-10-03 14:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Grelle,

köper ditt inspel till topic, my bad kanske som drev iväg, är engagerad i energifrågan ( det har väl ingen missat :)

Det kostar olika idag, jag har en gammal bensinare som verkar hyfsat efterfrågad, är inte ekonomiskt beroende idag, och präglad sedan födseln, dock öppen för nya lösningar, dock tveksam till stickspår och orienterad mot realistiska framtidsmodeller.

em3           IP: ...[5.8.182]
Antal inlägg854 st
Postad/Inlagd2022-10-03 14:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Verdi 2

måste bara korrigera dig...olja är både en fossil produkt, men alltmer tydligt idag en ständigt nybildad produkt i jordens inre. Det är dags att överge begreppet "fossil" som enda källa, eller hur?

Antal inlägg746 st
Postad/Inlagd2022-10-03 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Om framtiden är en hybrid där mängder av lösningar samverkar då?

Den stora grejen kanske är att minska privatbilismen? Sen får man väl köra på el, vätgas, e-fuel eller gammal dinosauriejuice bäst man vill? Det man trivs bäst med helt enkelt. Däremot får nog den som smutsar ner luft och ljudmiljö kanske betala mer för det än de gör idag.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg746 st
Postad/Inlagd2022-10-03 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
em3,
Hur snabbt återbildas olja? I relation till förbrukningen alltså?           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg5.142 st
Postad/Inlagd2022-10-03 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 Long Range 2020
[LÄNK]           IP: ...[135.217]
Antal inlägg854 st
Postad/Inlagd2022-10-03 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Verdi 2

Jag kan inte mer än hålla med dig, miljö och hälsa borde prägla arbetet framåt. Det finns ett liiiitet problem, det stavas CO2-skräck, som slagit rot i de flesta "vanliga" människor via massiv kampanj från media. Det finns makthavare som kallat CO2 för "pollution", ignoranter som de är.....

Ljud, tunga fordons slitage på asfalt mm. ska man kanske också ta med i beräkningen, liksom urbana miljöers påverkan på det övriga djurlivet ( ja, vi är ett djur bland andra, med kraftfulla resurser...)

Antal inlägg854 st
Postad/Inlagd2022-10-03 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
( Vi är off-topic....)

Det är en given kunskap idag, att kolväten bildas i jordskorpans inre. Lilla jag sitter kanske inte på svaren hur mycket, inte ens processen, men helt klart är att den finns, plåga mig inte med mer detaljer.....Den som vill vara nyfiken på nya rön får vara det, andra kan få stanna i sin önskade frysta världsbild, vi är fortfarande fria att tänka och uttrycka oss......

Antal inlägg854 st
Postad/Inlagd2022-10-03 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Jag känner mig skyldig till att ha gått in med stickspårsresonemang, andra har också bidragit, det är dags att lämna offtopic frågan om framtida energilösningar i den här tråden, jag kommer troligtvis att kasta ut ett bete i en tråd som bättre speglar diskussionen, en ursäkt från mig till TS, hoppas att du kommer till ett val och blir nöjd med det!

Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2022-10-03 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Grelle, den beställda i4an har en kostnad på strax under 5000kr per månad, dvs i inköp, lån och ränta. Sen tillkommer väl någon 1000 lapp i månaden för laddning, abonnemang och tvätt.

En accepterad prisökning för m340in fördel skulle väl landa runt 1,5-2000kr extra per månad. Men det räcker nog inte, bara skatten är strax över 1000kr per månad, bränsle räknat med 2 fulltank per månad samt försäkring. Sticker snabbt upp mot 3-4000 kr extra vilket gör att det kanske inte smakar mer än vad det kostar. Här är inte värdeminskning, kommande service och slitagadedelar inräknade, vilket är färre av på en elbil.

En annan aspekt jag tar hänsyn till är om vi får ett bränslepris på 15-16kr samtidigt som det idag kostar drygt 350kr fram och tillbaka med tesla SC till Stockholm och hem igen, inte värt det. Fulltank för 885kr vs laddning för att kunna komma fram och tillbaka för 350kr. Då skulle jag alla dagar i veckan välja en m340i för den mellanskillnaden samtidigt som man får en roligare bil.           IP: ...[158.155]
Antal inlägg854 st
Postad/Inlagd2022-10-03 15:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Jonte520d,

nu endast on topic!

Jag är idag ekonomiskt "oberoende", men skulle aldrig drömma om att lägga en 5-6 tusen per månad ( plus värdeminskning, har du räknat på det?) på en bil.

Jag antar att du tjänar rejält mycket, och inte behöver bry dig. Det är kanske en generationsfråga, men varför förlorar du dig i löpande kostnader, när kamelerna förmodligen finns någon annanstans? Du skulle lätt kunna skaffa en bil 3-5 år gammal, och kapa de totala kostnaderna med 50% eller mer. Jag blir bara nyfiken på viljan att slänga en massa pengar på nytt.

Antal inlägg746 st
Postad/Inlagd2022-10-03 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
em3, Vad tänker du att en lite dyrare bil kostar per månad?

Förr, innan det blev knas på begagnatmarknaden kunde man kanske räkna med 50-60% restvärde efter 3 år.

Köpte du då en bil för 700 tkr så tappade den ca 300 tusen på 3 år. Körde man 3000 mil per år och den drog 0,75 l/mil så kostade bränslet ca 130 tusen på tre år.

Försäkring och skatt, ytterligare 30 tusen på 3 år.

Däck kanske 20 tusen...

Nu är vi uppe i 480 000:-, delat på 36 månader blir 13 333:-/mån.

Lägger man på tvätt, kapitalkostnad osv så hamnar vi på drygt 15 tusen i månaden.

Bara bränsle, däck, skatt och försäkring är 5 tusen i månaden.

IP: ...[.44.211]
Antal inlägg854 st
Postad/Inlagd2022-10-03 20:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Verdi 2

Jag vet inte vad andra har för kostnader, men vet väl mina, som till största delen ligger på de bilar som går längst, 2 st. Volvo xc70 -04 och -07. De är inte nya, men för mig fullt tillräckliga transportörer från A till B i alla väder.

Skatt + försäkring 6 kkr per år, service plus rep. i snitt 5kkr per år, värdeminskning 5-10 kkr per år, 1,5-2,500 mil bensin 30-50 kkr per år. De är växelvis avställda, så totalen hamnar ungefär på 45-65 kkr per år, lite högt räknat eller c:a 30 kr/mil.

Förstod jag din kalkyl låg den på 180 kkr per år för 3000 mil, eller 60 kr/mil om man vill. Jag förstår att en ny lite dyrare bil kostar det, men nöjer mig med min framfart från A till B med halva den kostnaden. M3:an, kostar 3 kkr i skatt och försäkring för halvåret, 20 kr per mil i bensin, för de 150 mil den presterar per år blir det totalt 6 kkr + olja och lite bilvårdsprodukter och däck, säg 9 kkr totalt eller 60 kr/mil, men det är det värt för nöjet!

Så ser mitt tråkiga bilägande/brukande ut, diskvalificerar mig säkert från den fina BMW klubben av ägare som tar ut betydligt större ekonomiska svängar.....

em3

IP: ...[5.8.182]
Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2022-10-03 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret

Skälet till en sprillans ny bil är många. Hängt här på forumet sedan 12 års åldern och har ett gediget intresse för bilar och i synnerhet för BMW. Detta i kombination med att jag har ärenden i Stockholm flera gånger i månaden samt är i behov av en bil gör att jag vill ha en egen, ny bil.

Har dessvärre svårt för beg.bilar då jag är pedant i alla avseenden. Med det sagt är det även en milstolpe i livet att kunna ha möjligheten att köpa en ny sprillans & egen bil.

IP: ...[8.45.53]
Antal inlägg854 st
Postad/Inlagd2022-10-03 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Jonte520d

Förstår vad du menar, har en kompis som kom över en 645 c -04 i extremt toppskick för 70 kkr. 15.000 mil på mätaren, men då måste man leta.........

Du är ju beredd att lägga pengarna, inget fel, man får prioritera i livet, inget konstigt! Jag gav bara min syn på vad bilägande får kosta för mig, inklusive lite lyx på toppen ( angav inte värdeminskning på M3:an, för den har faktiskt gått upp med en udda 100 tusen på 8 år....:)

Antal inlägg7.799 st
Postad/Inlagd2022-10-03 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jonte520d, har du blivit något klokare? En sak som talar för M340i är ju att du får den markant snabbare.           IP: ...[176.173]
Antal inlägg7.799 st
Postad/Inlagd2022-10-03 21:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Läste första inlägget igen och ni har ju en i familjen så vi kan bortse från kommentaren ovan, men om vi vänder på det. Räcker det inte med att köra den ibland?           IP: ...[176.173]
Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2022-10-03 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret

Det är också en faktor att ta in, en sådan finns redan inom familjen. Som referens har jag kört 100km sedan igår förmiddag i ren stadstrafiken. Det har inte varit någon nöjeskörning direkt och att då starta en m340i med många kallstarter och med en hög förbrukning känns väl inte direkt gott i själen.

Som det ser ut nu i denna stund lutar det nog mot I4an. Behöver dock leta en billigare bil fram tills dess att bilen kommer.
          IP: ...[8.45.53]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 523i  -08