AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.960

I4 40e vs m340i 2023

Sida 2 av 9
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
Skatten på en -23 340 är lite drygt 14000:- år. Enligt min excel har du en driftkostnad på lite drygt 5200:-/mån, med 2000 mil, försäkring på 5000:-/år, bensin 22:-/l och förbrukning 1l/mil.

Kollar jag på den i4 m50 jag är sugen på så ligger jag på dryga tusenlappen. Räknar då på ett elpris på 4:-/kWh

Finansiering och värdeminskning kommer förstås utöver.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Sannolikt är M340 dyrare att äga. Dock så är det som vanligt svårt att sia om andrahandsvärde som iaf för mig har gjort störst skillnad i totalkost den dagen jag sålt. Nu vet vi redan att I4 får bonus och 340 får malus. Det ger en rätt stor initial nackdel kostnadsmässigt, så har man tänkt äga bilarna en kortare tid så är saken klar vad man bör välja. Men i ett längre perspektiv så är det inte lika blodigt, om än fortfarande fördel för el.

Jag säger som alltid, köp det du vill ha, givet att du kan.
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ekonomiskt är det ju en jätteskillnad. Bensinbilen kommer bli brutalt mycket dyrare.

Det där med petrol heads. Javisst, men även den gruppen är krympande. Finns många f.d. sådana som idag glatt kör elbil och inte längtar tillbaka.
jo
496
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

M240i är dessvärre inget alt då designen och storleken inte är något som tilltalar mig. Inte heller är en renodlad M modell eller 545e något alt, tyvärr. 545e i 3 serie format tror jag skulle bli klockrent, omändock lite tung.

Svåra val och man blir inte klokare då ni skriver vettiga saker, till både bilarnas fördel.
Rycker miljöbonusen på i4 mot förmodan, då blir valet enkelt för mig. De 50 000 gör en stor påverkan på kalkylen.
Visa användare
8.297
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag sålde en manuell M235i tidigare i år och blev inte kontaktad av en enda petrol head. Lite förvånad över det då manuella bakhjulsdrivna coupeer med sex cylindrar och 300hk inte växer på träd. Att en mildhybridautomatare kommer vara det ”petrolheadsen” framöver kommer flockas kring tror jag kanske inte är något direkt att räkna med, men jag kan ju ha fel.
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Miljöbonusen gör inte så mycket som du tror. Försvinner den så höjs ju andrahandsvärdet också. På 4 år så kanske frånvaron av bonusen gör 25000:- i ökat värdetapp. Det blir ju som att köpa en 50 tusen kronor dyrare bil. Blir lite dyrare kapitalkostnad också iofs.

I snitt kostar väl bränslet till en 340i närmare 20:-/mil i praktiken? Till en i4 så är det ju max 5:-/milen om man mestadels laddar hemma. Man får ju ha spotavtal och ladda på nätterna när det är relativt billigt fortfarande.

Sen beror det på hur mycket man kör.

Vad gäller andrahandsvärdet så ger lägre driftskostnader större och större utslag ju billigare bilen blir. En bensinbil som du får gratis blir antagligen dyrare totalt sett än en elbil för 100 tusen. Därför kommer inte elbilen sjunka lika snabbt eller mycket....
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tror inte ngn här säger emot vart kalkylen pekar. På kort sikt är game set och match till fördel för elbilen. Och på lång sikt så är det antagligen precis samma sak. Kan man ladda billigt så går ju elbilen galet mkt billigare. Och många bland vanligt folk lär vilja ha el, givet elpriset kommer under kontroll och inte blir ett spöke. Men det kommer också finnas gott om folk som av olika anledningar vill ha fossilt. Ett tag till iaf.

Jonte, är kalkylen viktig så är det klokt att hålla kvar vid I4:an. M340 är en fantastisk fossilbil, men man ska som ägare verkligen uppskatta dess egenskaper, för det kostar. Nu har jag iofs inte sett vart det slutar för min del avseende kost. Fri service fram till 4 år kostade 4000 kr, men malus får jag allt betala. Oavsett drift så kommer totalen avgöras av vad jag får för bilen när den säljs. Min förra 335:a fick väldigt bra totalkost tack vare bra andrahandsvärde. Samma pengar som att ha haft en Passat 2.0 tdi som personalbil. Det hade jag aldrig trott när jag köpte den. Men nu kommer el starkt och kan rita om kartan. Samtidigt har vi en brutal inflation som trycker upp nypriset på bilar, vilket kan hålla upp pris på gamla beggad bilar. Iaf relativt.

Jag personligen tror detta är min sista fossilbil. Skulle en I4 M50 finnas i touringutförande så hade jag köpt en sån om jag bytt bil idag.
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Antalet "petrolheads" som dessutom har pengar är försvinnande få. Många med god ekonomi som tidigare körde dyra bensinbilar med stora motorer är inte bilintresserade utan ville bara ha "det värsta". Numera kör de gladeligen elbil istället.

Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Ja, hur definierar ni andra en ”Petrolhead”? Är det en kille i skogen som precis skrotat sin femte trimmade A-traktor eller är det någon med fast anställning och bra jobb som bara i allmänhet gillar bilar som låter? Det är alltid lätt att generalisera och utgå ifrån hur ens egna sällskapskrets resonerar och tycker. ”Och då måste ju alla andra tänka och resonera ungefär likadant”.

Rekommenderar er som tvivlar att följa handlare som 7h, Häggenäs mfl. De brukar om kunden godkänner lägga upp avslutade försäljningar och det brukar vara minst sagt en brokig skara köpare till prestandainriktade bensinbilar som även jag trodde skulle vara hopplösa objekt på marknaden. Så visst finns det köpare till det mesta. Om det i framtiden blir en Alfa Romeo effekt på en M340i, dvs litet utbud men ännu lägre intresse, återstår att se. Personligen skulle jag bli förvånad om den skulle bli omöjlig att sälja om 3 år. Största risken är väl att många av de presumtiva köparna lär gå på en M3 istället.

Sen är jag i övrigt enig i att i4 lär blir en ekonomiskt mycket bättre affär. Och tror även den skulle lätt klara regelbundna etapper på E4 mellan Stockholm och Östergötland.
Köp en beg pre-LCI M340d/i G2x (dieseln är bra!) för det är bilen du helst vill ha. En ny M2 G87 MT är dock en ännu roligare bil. Vänta med elbil tills NK kommer om du inte hittar ett bra erbjudande (vilket är nästintill omöjligt) på en iX1 eller i4 35/40.
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vad är NK?
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
Länk
Visa användare
8.297
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer_L, för mig är en petrolhead en person som uppskattar körglädje i sin bil och tycker att förbränningsmotorer och manuella växellådor är bärande delar i detta. De är beredda att göra vissa uppoffringar på bekvämlighet och pengar för att nå detta.

En petrolhead köper en Porsche 992 GT3 Touring som gatbil även om en Taycan Turbo S kostar ungefär likamycket i inköp men är mer praktisk och har lägre driftkostnader. Eller så köper den en manuell 130iM -07 istället för en nyare 118d - 13 som är större, billigare i drift och har nyare teknik om budgeten inte är lika hög som i första exemplet.

Att vara petrolhead innebär inte att man är en Leif och Billy-karaktär, utan men inte heller att man är stenrik. Men trots det är man beredd att låta det kosta lite mer i form av pengar eller andra uppoffringar för att få köra bilar med traditionell körglädje.
em
887
em3
M3 cab -03
Erkänner.....jag är nog ett typiskt "petrolhead" :)

Jag inväntar stilla batteribilens tillbakabildning till hybrid, med ett litet batteripack, om man förstår någonting, så inser man att rena batterifordon inte kommer att frälsa världen, även om miljömupparna gjort sitt yttersta för att försöka styra dit. H Bali visar prov på förståelse för enkla fakta....Länk



em3
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja Hanif Bali är givetvis en sakkunnig expert att lita på.

Bara faktumet att elmotorn helt enkelt omvandlar mer energi till rörelse istället för att elda upp den som spillvärme gör att den kommer ta över på sikt. Hybrid är det sämsta av världar. Åka runt med två drivlinor varav den ena knappt används och den andra begränsas av för liten batteristorlek. Alla som åkt hybrid vill att det enda man vill är att använda elmotorn och kasta ut bensinmotorn.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om man förstår någonting så förlitar man sig inte på en debattartikel av Hanif Bali i Expressen. Den här frågan har naturligtvis redan dryftats.
em
887
em3
M3 cab -03
Men Lövet....det är ingen tvekan om att elmotorn är överlägsen, det förstår de flesta, problemet är energikällan batterier. Batterier är ingen väg in i framtida energisystem, kan endast stå för en mycket marginell del. Hur gärna man än vill, så är materialtillgången starkt begränsande.

Att försöka förlöjliga Bali's fakta tyder på en ignorans och faktaresistens i hög klass.......
em
887
em3
M3 cab -03
...Känner att det tog väldigt hårt på inbitna batteribilsförespråkare, tillika förnekare av fakta. Kanske är ni också Vkv-förespråkare, med gigantiska batteribackuper, som Bolund ser framför sig, LOL.

Jag ska låta er fortsätta i er lilla drömvärld utan att störa, och låta verkligheten komma ikapp....

em3
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
em3, jag tycker du förlöjligar andra genom att skriva "om man förstår någonting" redan i ditt inlägg kl. 11.23. Du förlöjligar andra genom att skriva så.
Men ja, att förlita sig på Hanif Bali och sedan kalla andra för ignorans och faktaförnekelse är inte klädsamt.
Jag har läst den ena rapporten som Bali hänvisar till och den ger inte stöd för påståendet att batterielbilar inte har någon framtid.
em
887
em3
M3 cab -03
Nockenwelle,

erkänner att jag provocerar, men oavsett om Hanif eller andra framför fakta, så är de just det, fakta. Jag tittar inte på ankdammen Sverige, eller bubbelpoolen EU, utan mer totalt, och då finns det inga förutsättningar för batterier som energilagrings-/ leveranskälla, det är min poäng. Givetvis räcker skådespelet lite längre om bara vi i västvärlden kraftigt ökar batteriinnehavet per capita, men inte ens i alla glada och galna applikationer som hela tiden poppar upp, kommer materialet att räcka till.

Därför är jag övertygad om att världen kommer att i huvudsak hålla och utveckla välfärd med olja/kol/gas under minst hela 2000-talet, sannolikt längre. Hur priser på el resp. oljeprodukter utvecklas vet ingen, men en hyfsad gissning är att konsumenter kommer att få skattereglerade priser oberoende av produktionskostnader. Den som lever får se.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.