AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.111

I4 40e vs m340i 2023

Sida 1 av 9
jo
493
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej alla!

Jag har under sommaren beställt en I4 40e och fått lev tid under mitten av 2023. Vid beställning var inte priset på el en fråga och det i kombination med att vi har fast rörligt avtal hemma (bor hemma) tillsammans med en laddbox gjorde att valet mellan en 330e och en i4 blir enkelt.

Nu har familjen krängt iväg vår ena bil och införskaffat en m340i 2023. Det har inte gjort att suget på en riktig rak 6a med bra ljud har minskat, i synnerhet när både Tesla och andra företag har höjt sina priser per kr/kwh.

Jag kör ca 2000 mil per år och det är 70% motorväg från Östergötland till Stockholm ca 2-4 ggr per månad.

Min beställda bil på I4 har:
- M paket + m paket pro
- Metalic, 19 tum
- Tonade rutor
- Hk / stop & go
- Läder, taklucka & adaptiv fjädring
- Eluppvärmd ratt
- Serviceactal 3 år.

Brutto landar den bilen på 779 000kr.
Länk


Bilen jag specat på M340i har:
- Metalic
- 19 tum, svarta 791m fälgar
- Alcantara (standard)
- Tonade rutor
- M paket pro
- HK, Stop & go
- Eluppvärmd ratt
- Adaptiva led

Brutto landar bilen på 785 000kr
Länk


Jag behöver nu er hjälp och vägledning. Hur skulle ni ha tänkt? Vad tror ni era hypoteser kring framtiden är gällande elpriserna & bränslepriserna? Avkallet på utrustning är läder, taklucka och framförallt miljöbonusen på 50 000kr. Å ena sidan får man m340in inom 3-4 månader och man kan köra på E4an istället för att ha batterinoja som jag idag har med familjens Model 3 rwd -22.

Värt att tillägga är att detta är min första bil och någon som har koll på hur försäkring ser ut för en 23 åring?

da
1.963
danielb
I4 M50 -24
Kolla även skatten på 340in gissar på en 1000-lapp i månaden. Det som händer i världen nu är ett litet gupp, det är EL som gäller framöver på bilar.
Visa användare
4.703
J.L
BMW M240i xDrive-23
BMW 760i M-Sport-10
Försäkring är ju som det är vid 23 års ålder, sannolikt inget som är billigt. Det som hjälper mest är nybil med vagnskadegaranti och därmed halvförsäkring och det är ju fallet oavsett här.
För min del är valet mellan I4 40 och M340 superenkelt till den sistnämndas fördel, jag bryr mig helt enkelt inte speciellt mycket om driftskostnader eller förbrukning utan min anledning att köra BMW är endast körglädje och välbefinnande. För min del är själva grejen med BMW körkänsla och drivlina med större bränsledrivna motorer med minst 6 cylindrar och jag får inte samma känsla i elbil. I4 har jag kört och prestandan är imponerande och det är en väldigt fin bil om man vill åka el, men det är inget som har bitit på mig hittills


BMW CS #5139
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vill du verkligen ha sexan så kör på M340i. Det kommer inte bli enklare framöver. Ekonomiskt tror jag M340i blir minst 50% dyrare med hänsyn till bränsle/el-pris samt popularitet, bonus/malus och framtida värdeminskning.

Du skriver att ni har fast rörligt elpris. Du får nog bestämma dig om ni har fast eller rörligt… 😊
jo
493
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Fast avtal under 2 år till är det som gäller här hemma, my bad!
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Även med högre elpriser så blir det ju inte lika dyrt som en bensinbil.
Sw
38
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

I4:an kommer vara det smartaste valet, framtiden talar för eldrift. Men å andra sidan och jag tänker så här - nu har vi 10 år till att dundra på med bensin bilar och det tänker jag fanimej göra för det är roligare helt enkelt.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Om jag vore 23 år och gillar bilar och att köra bil skulle valet utan minsta tvekan falla på en 340. Du får en makalöst fin bil med en klassisk rak sexcylindrig motor som nästan inget annat kan mäta sig med. Bara att ha glädjen av att ha ägt denna med dig i bagaget in i ditt framtida bilägande avgör enligt min uppfattning saken.
MU
912
MUC
M240i - 2023
Om vi jämför bilar som kostar nästan 800’ så tänker jag att driftkostnaderna är ganska ointressanta. Det kanske blir några tiotusen i skillnad men det är peanuts i sammanhanget.
Så köp det du vill ha = M340i.
Visa användare
865
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Köp en beg nästan ny M2, M3 el M4.
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Muc, jag tror inte det blir peanuts i sammanhanget utan tror en M340i kommer kosta mycket mer. Bara skillnaden mellan 50` i bonus eller kanske 30` i malus är 80`. Värdeminskningen efter 3 år kan bli samma storleksskillnad. Ingen mening att lura sig, M340 är det mer entusiastiska valet men också dyrare även om inköpspriserna är liknande.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Det är verkligen två helt olika världar som möts. Jag skulle faktiskt inte oroa mig för att gå på en M340i om nu ditt hjärta slår för den. Det kommer finnas väldigt få exemplar och min gissning är att det lär finnas många petrolheads framöver som lär slåss om de få bilar som finns kvar. Även intresse för hästar finns ju kvar trots att det inte är det primära transportmedlet längre.
Elbilar lär det finnas många av om ett par år och just i4 är ju, trots att den idag känns attraktiv, lär sannolikt bli rätt ointressant om ett par år iom den snabba utvecklingen och antal nya elbilar som är på ingång.
MU
912
MUC
M240i - 2023
@Grelle , man får väl ingen bonus längre för elbilar som kostar > 700’ ?
jo
493
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Muc: Korrekt, men Skatteverket utgår från listpriset på bilen som på I4an nu ligger på 639k om jag ej är ute och cyklar.
16.166
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bonus räknas på skv listpris utan utrustning
ca
3.935
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Jag gick i samma tankar nästan! Och det blev en 545e b58 samma som i 340i och hybrid åker fram och tillbaks till jobbet två dagar sedan laddar på jobbet. Vill man visa liste är det bara peta i sport låta motorn bli varm sedan leta gå. Sjukt trevlig bil och är du uppe i den prisklassen provkör en 545e dock är jag säker på att 340i är roligare bil alla dagar, men pendlar du mycket motorväg är 5an oslagbar .

Var inne på i40 själv men så mycket sämre isolerat land och så lång väntetid orka me det liksom.

Lycka till.
ca
3.935
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Vill man busa lite skulle det stå.
Visa användare
253
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Ekonomiskt gissar jag att i4 är ett mycket bättre val. Både i drifthänseende med bränslekostnader och skatt men även i värdeminskning.
Kör du 70% motorväg så njuter man inte så mycket av den fina motorsången. Tycker själv det känns lite slöseri att köra min V8 och lunka fram i drygt 110 allt för långa sträckor även om förbrukningen håller sig under litern när det hade gått lika bra med el för en femtedel av bränslekostnaden.
Köp en begagnad Bmw med rak sexa och kör övriga 30% av dina mil och njut istället är mitt tips.
"545e b58 samma som i 340i" är inte korrekt då de är tunade på olika vis med olika effekt.

Att m340 har en "klassisk rak sexa" är inte heller riktigt sant då hybridfunktionen den har ger en, i mitt tycke, en helt OK implementering av Stopp/Start-systemet.
Hybridfunktionen hjälper ju inte mycket vid långresor men i stan gör den att förbrukningen hålls sansad.

Är man kostnadskänslig kan man notera att 19-tums hjul ökar malus årskostnad med 1400 kr jmf med 18-tum. Hur mycket bränsleförbrukningen faktiskt ökar vet jag inte men jag kör långresor med min M440i 18" på 0.60-0.70/mil (beroende på hastighet).
jo
493
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Ja, MHEV funktionen på familjens m340i kan, upplevas som något störande. Inte kul att motorn stängs av vid kall motor exempelvis. Gissningsvis, dock utan belägg, kan man förhoppningsvis koda bort detta.

Tack för era input. Svårt val. Att i4an är det mest ekonomiska mellan dessa fordon är underförstått. Frågan är bara hur mycket mer m340in kommer att kosta i underhåll etc. Synd att 330i är borta ut sortimentet i.om LCI på 3-serien. Likaså är det synd att 330e bara har en 40 l tank, något jag kan tycka blir lite lite när man kör e4an.

M340i.
+ Snabbare lev
+ En 6a med gott ljud
+ Körglädjen överträffar i4 med råge, b.la pga m-diffen som kommer standard.

- Dyrare i både inköp, mindre utrustning för likvärda pengar i jämförde med i4
- Dyrare att tanka 98 oktan
- Skatten verkar saftig och försäkringen vill jag inte ens tänka på.

Svåra val ännu en gång, man lever en gång och drömbilen har alltid varit en m140i. M340in känns då så pass nära drömmen som möjligt, en sedan med en bra motor i LCI.

Å ena sidan är i4an riktig fin den med, stör mig lite dock på att bilen ser hög ut på bilder på 19 tummarna. Även den längre lev tiden gör att man gärna vill ha något tidigare än sommaren -23. Dock gör ju miljöbonusen den ekonomiska kalkylen betydligt bättre. Dock är det svårt att erkänn att en elbil någonsin har varit en "drömbil". Fine, skönt i stan att glida runt men på sätt och vis känns det att samtliga elbilar saknar själ. Kört allt ifrån alla teslor, 40e, m50, Eniro, taycan etc. Blir en annan känsla med motor, växlingar och ljudet..

MU
912
MUC
M240i - 2023
Jonte, hade jag varit du skulle jag ta mig en allvarlig funderare på en M240i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.