|
|
---|---|
Hej. Bilen har gått ca 10500 mil och ikväll testade jag ecoläget. Brukar inte använda det men sist gick det bra. Nu märkte jag vibrationer i ratten och i bilen när jag släppte gasen och bilen rullade. Det försvann så fort jag växlade till comfort. Vad kan vibrationen komma av? Mvh | |
Började bilen motorbromsa när du växlade till comfort (dvs la i en växel)? I ecopro så frirullar bilen (typ som att den lägger lådan i neutral). Uppkommer samma sak med växelspaken i N? /P-O |
|
Har märkt liknande. Jag tror det är dålig hardy-skiva. Min har lite sprickor men inte så stora att jag orkar byta. Hur ser din ut? | |
Hej. Jag upplevde samma sak som du. Jag tror att vibrationerna du känner i ratten är helt enkelt motorn som går på tomgång i ecoläge. Om man gasar, bara så motorn når över tomgång (när du rullar i ecoläge) så försvinner vibrationerna. Sätter 50 öre på att du har samma vibrationer i ratten när bilen står stilla på tomgång... |
|
Hej. Nu var det tag sen men det var nog frirullning då det brukar vara så på landsväg och lätt nerförsbacke. Jag hade in bilen på kontroll av hardyskiva mm strax innan jag skrev det här. De visade bild på skivan och den hade små sprickor men inget att oroa sig för. Ikväll varnade bilen för batteriet. Har inte upplevt det tidigare på mina två tidigare BMW. Bilen har stått ute en del i minus närmare 20 grader. |
|
We 1.941 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Min har varnat om batteriet i 4 år när det har varit kallt länge eller dagar då det är närmare -20. Funkar fortfarande utmärkt men bilen stänger av lampor och sånt för att spara på ström. Vet att OEMs kodar bilen att varna för batteriet sett till livslängd oavsett hur bra batteriet är eller inte, vad gör man inte för att tjäna pengar? Har kodat in batteriet nytt men varningen kommer tillbaka ändå till sist, så mitt batteri är väl inte 100% längre men som sagt så funkar det utmärkt och har gjort det i 4 år sedan första varningen. Brukar ladda det ibland på vintern om det är väldigt kallt som det är nu. |
Westersund, troligen är batteriet utslitet! Normal livslängd på ett batteri är ca 5-6 år men om man sköter om det noga och laddar det regelbundet och har "gynnsam körprofil", kan det hålla betydligt längre. Vice versa går det att knäcka ett batteri på några månader om man "misshandlar" det genom ideliga kortkörningar, användning av diesel-/bensinvärmare och liknande. Det är lätt att mäta upp kapaciteten i batteriet med ett speciellt mätinstrument, då får man svart på vitt hur stor kapacitet batteriet har kvar i klartext och även i procent från ursprunglig (angiven) kapacitet, samt om det är ok, bör byta eller bara laddas upp. Testet tar mindre än två minuter och batteriet kan sitta kvar inkopplat i bilen under processen. De flesta bilverkstäder har dylikt mätinstrument. Vissa mätinstrument har till och med en skrivare så du kan få utskrift på mätningen. Bilens IBS-system känner av kapaciteten i batteriet och det beror inte på att det är "programmerat" att säga att det är slut efter en viss tid... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hej igen. Bilen har som sagt stått ute några dagar och inte i garage. Då har vi kört dieselvärmaren och på det då max en mil utan att stänga av motorn. Vi kör nästan 2000 mil per år och då nästan uteslutande långväg a 30-35 mil utan att stänga av motorn. Några gånger på vintern men mest på sommaren. I stan använder vi bilen bara någon gång i veckan för handling. Jo som jag skrev har jag nu skrivit till bmw lokalt och frågat om de inte mätte batteriet när jag hade inne den för koll för några veckor sedan. Har inte fått svar än men ser att batteriet är rejält dyrt då det är start stop och energiåtervinning. Hmm, min första bil med detta system så det kanske förklarar ev. slitage. Jag är som sagt inne på min tredje bmw. Första var en E61 m-sport 525xi som var exakt tre år gammal och 5 500 mil. Den körde jag i 5 år och ca 8000 mil utan problem med batteriet. Andra var en f11 530 xd som också var 3 år men hade gått 7 700 mil. Körde den till ca 16000 mil och ca 5,5 år utan problem med batteriet. Nuvarande var ca 1,5 år och 2 600 mil, 2017 årsmodell och nu 10 600 mil. Har kanske haft tur tidigare men jag trodde inte jag skulle få problem med batteri. Låter ändå bra att det går att köra vidare med batteriet ett bra tag till efter första varningen. För mig så stängde den av innerbelysningen när jag öppnade min dörr, men när frugan öppnade sin dörr så gick belysningen igång. Så kanske frostbeläggning på kontakt. |
|
Även ett friskt batteri måste laddas upp kontinuerligt för att fungera... Om vilospänningen i batteriet sjunker under ca 12,4V så börjar batteriet förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna. Då spelar det mindre roll om batteriet är ett eller tio år gammalt! Körprofilen och effektuttag ur batteriet gör stor skillnad på livslängd. Hummer, i ditt fall kan det vara så enkelt att batteriet var dåligt laddat och med lite tur kan det räcka med att ladda upp det med en bra laddare under ett dygn eller mer. Har du otur kan den dåliga laddningen ha skadat batteriet - allt beror på i vilket skick det var i innan och hur djupt ner spänningen sjönk, samt hur länge spänningen var för låg. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag har två bilar, en köptes 2012, den andra 2015. Batterierna utan problem, pga jag har DEFA-laddare som jag installerade direkt vid köp. En liten kontakt i fronten som jag kopplar in särskilt under den kalla årstiden när bilarna står still ett par dagar. Konstant underhållsladdning, således. Har du möjlighet till detta, gör det! Batterierna mår bra av underhållsladdning. /M Mina bilar: Länk |
|
We 1.941 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Johan B, vad jag vet så har det aldrig blivit utbytt och bilen är en -12. Rätt bra kvalitet måste man ändå säga. Stör mig inte nämnvärt på att det några gånger per vinter varnar för batteriet. Har en batteritestare i garaget så jag får kanske mäta upp batteriet nån dag. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.