Sida: 1 2 3 4 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
9st
2022-09-15 20:48
Anmäl inlägget
|
Hej!
Beställde en X3 M40I 6 december förra året, bilen byggdes i Maj. Just nu befinner sig bilen i Bremen, trolig leverans andra halvan av Oktober.
Är detta verkligen "normalt" trots pandemi och krig? Det är enligt mig bokstavligen helt sjukt att en bil som produceras i Maj ska ta 5-6 månader att leverera. Dessutom med årsmodell 2022.
Någon annan som varit med detta?!
BMW Sveriges kundsupport ska vi inte heller tala om. IP: ...[.31.194] |
7.874 st
2022-09-15 21:27
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Låter extremt! Har du fått någon förklaring till vad som skett? Om bilen byggts borde du ha den inom en månads tid ungefär. Den stora väntetiden borde vara innan tillverkning om de inte får tag i komponenter. IP: ...[238.171] |
2.192 st
2022-09-15 21:28
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
På jakt efter en ny pärla.
|
Att du orkade vänta nästan 1 år är mer häpnadsväckande :)
Var på väg att lägga en beställning på en VW Tiguan, det mesta var klart och när jag fick besked om att bilen skulle börjas byggas tidigast juli 2023 var det bara att hoppa av. VW var iaf ärliga och körde med öppna kort.
Så det verkar vara rätt rörigt överlag i bilbranschen f.n.
BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// IP: ...[7.0.240] |
5.701 st
2022-09-15 22:23
Anmäl svaret
|
Sannolikt har bilen varit byggd men saknat en eller några komponenter och inte därför gått från fabrik. Jag hade lika med en E-tron ifjol som var byggd i början på maj men levererades först i september.
/Anders IP: ...[120.175] |
11.575 st
2022-09-16 05:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
750iL L7 -00 850 CiA -95 944 Turbo -90 i3 -22 Kubistar -08
|
Jag vet en som beställde en i3 i december 21 och får lev om 2 veckor. I princip alla i3 byggda i Maj Juni ev Juli blev ställda på akgården för det saknade skärm till navigationen just på gurnd av halvledarbristen och Ukraina... I Jan Feb fanns stora skärmen i Mars April levererades bilar som beställts med den stora skärmen med lilla skärmen, sen var det stopp. I ditt fall saknas nog komponenter plus att ledtiden från fabriken i USA är många gånger längre pga över Atlanten kanske tänker jag. I övrigt har BMW haft problem med själva leveransen ut från införselhamnen i Halmstad till återförsäljarna. Inga ursäkter utan sådant jag hört när jag frågat runt samt läst här. Till dig som beställt en bil av något slag och vill bryta kontraktet, gissa om bilsäljarna har kö på just den bilen. Något jag läste om Q4 E-tron och Audi E-tron var att de byggs inte mer i år och man vet inte om man sätter igång prod q1 el q2 nästa år.
Som någon sa, hela branschen svajjar och levtid q3 q4 nästa år eller tom q1 2024 verkar vara mer än standard idag för de flesta.. Det är väl bara kineserna som kör över och om oss.
Mvh
Asken IP: ...[.54.236] |
9 st
2022-09-16 08:59
Anmäl svaret
|
Förklaringen jag fått har varit i stil med "hamnstrejker". Det är ju helt magiskt om bilen byggdes i Maj och sedan stått ute i ett hamnområde för att montera en skärm. 3 varma sommarmånader i USA... Varför man börjar bygga en bil som ändå inte kan byggas klart undgår mitt förstånd.
Det mest komiska är att det finns två exakt likadana bilar som min till salu hos andra återförsäljare. Dessa bilar har anlänt ca 2,5 månader före min bil om jag räknar att jag får den i slutet av Oktober.
Gino: Jag har en Tiguan GTS idag, hör av dig om det finns intresse för den. Tur jag har ett jobb som är tålamodskrävande:-)
I vilket fall vet jag att bilen är rätt val för mig, men att behöva vänta så här länge och framförallt hur det skötts gör att man tröttnar en del, förtar glädjen till viss del. IP: ...[.31.194] |
1.905 st
2022-09-16 15:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M550i -21 X3 30e -23
|
Har också beställt en X3 så därför följt leveransstrulet på forumen. Ditt fall låter extremt men grundproblemet verkar vara precis som Med känsla är inne på komponenter som inte finns, så bilarna byggs och ställs på gården i väntan på att grejerna kommer. Sen verkar det faktiskt ha kommit in nån hamnstrejk ovanpå det som fördröjer ytterligare, men grundproblemet är troligen att det i våras inte fanns delar. Istället för att ställa fabrikslinorna stilla vilket kostar enormt mycket så producerar dom bilar och eftermonterar, något som också kostar enormt mycket men något mindre.. Har du Harman Kardon med i utrustningslistan så verkar det ha varit extra besvärligt.
Sen byggs några X3 i Sydafrika vilket verkar innebära lite längre leveranstid innan den ens hamnar i Tyskland. IP: ...[189.249] |
9 st
2022-09-16 15:19
Anmäl svaret
|
Min bil byggdes i USA, ringde upp en av återförsäljarna som har en X3 M40I ute på annons på blocket. Den bilen har samma utrustning som min, beställdes 8 februari och fanns på plats hos återförsäljaren 15 augusti.
Kul, jag beställde bilen 6 December och väntar fortfarande på leverans.
IP: ...[.31.194] |
460 st
2022-09-16 15:42
Anmäl svaret
|
Vet du om du får med allt som du beställt? IP: ...[149.165] |
5.701 st
2022-09-17 01:25
Anmäl svaret
|
BMW har ju fått en ny utrustningskod kan man säga ”borttag av….” Det gäller ex vis fotvift för baklucka.
Men jag hörde i veckan att många beställda bilar kommer nu hem för leverans inom kort, av olika modeller.
/Anders IP: ...[7.86.72] |
2.192 st
2022-09-20 17:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
SirEmil
Tack för erbjudandet:) men det lutar åt att jag kommer att lägga en beställning på en x3 G01 den här veckan.
Begagnat marknaden är sjukt överprissatt samtidigt som mitt tålamod är förbrukat.
Det skall bli intressant att se hur lång tid min bil kommer att ta från beställning till leverans.
Återförsäljarna hade en lista på utrustning (pga de långa leveranstiderna) som det inte gick att bocka i iaf när man specade bilen så förhoppningsvis slipper jag det du råkade ut för.
BMW M-POWER
1.905 st
2022-09-20 18:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M550i -21 X3 30e -23
|
Vilken motor blir det GINO? IP: ...[189.249] |
2.192 st
2022-09-20 18:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Wiberg
Velar mellan 30i och 30e.
30i skall tydligen slutas att tillverkas i december då modellprogrammet utgår från BMWs sortiment vilket kan eventuellt bidra till högre andrahandsvärde
därav lutar det mer åt 30i som det ser ut nu.
Vad har du beställt?
BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// IP: ...[.216.34] |
1.905 st
2022-09-20 18:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M550i -21 X3 30e -23
|
30e väntar vi på, frun har lagom långt till jobbet för att kunna köra den på el så det kändes "vettigt". Räckvidden är inte superimponerande men funkar bra för hennes användning och jag tyckte den var riktigt trevlig vid en provkörning, stort steg upp från X1an som vi har nu. IP: ...[189.249] |
2.192 st
2022-09-20 19:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Nice, har du fått någon lev datum? samt hur lång tid var det sedan du lade beställningen?
30e duger perfekt för kortare körningar på daglig basis…mht batteriets räckvidd.
Har provkört båda och tycker att 30e är en riktig bra suv men 30i är betydligt roligare…bra drag som original och säkert ännu bättre med steg 1.
Överlag är G01 (spec. faceliften med sin aggressivare look) en lyckad modell, allt man kan önska sig i en SUV har BMW lyckats att få med i modellen i mitt tycke.
BMW M-POWER
1.905 st
2022-09-20 19:20
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M550i -21 X3 30e -23
|
Ja, den ska byggas vecka 40 och leverans vecka 48 är det sagt, vi får väl se... :) När vi började prata om det i våras så var det bara ca 3 månader leveranstid, men när vi väl beställde i början av juni så hade det blivit betydligt längre, vi kommer väl landa på totalt fem-sex månader som det ser ut, så inte lika illa som trådstartaren här.. Men det verkar som att 30e har kortare leveranstid än M40-modellerna, hur det är med 30i vet jag inte, har du fått någon indikation om leveranstid?
Faceliften kom väl redan 2021 om jag inte tänker fel? Så det blir facelift, MY23 blir det, men till MY23 var det inga direkta förändringar från MY22 som jag har sett. Däremot som du säger en lista på saker som antingen inte går att beställa alls eller som fördröjer produktionsstart.
Håller med, G01 känns lyckad. Hade klart kunnat tänka mig en iX3 också, men steget upp var ändå ganska stort i pengar (det var innan prissänkningen) och då pratades det om långa leveranstider på den, vet inte hur det ser ut nu. 30i provkörde vi aldrig men kan tänka mig att den är trevlig också! IP: ...[189.249] |
2.192 st
2022-09-20 19:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Vad kul, håller tidplan så blir det en ganska fin julklapp då :)
Apropå faceliften, vågar inte säga så mkt angående årtalen men har sett 2021 som är pre.
Den info jag fick var att jag skulle räkna med 6-8 mån för 30e och 4-6 mån för 30i.
Var inne på en 20i också men kände att jag skulle ångra mig då det var ungefär samma lev tid för den med.
Vissa av återförsäljarna har en o annan 30e på G med leverans i november enligt uppgift men de var inte direkt fullutrustade om man säger så.
Ifall någon annan här på forumet är på G att beställa en och vill slippa vänta +6mån så kan det vara bra att slå till innan de går åt. (Helt OK prissatta enligt offerterna jag fick dessutom)
Bilförsäljare behöver inte att anstränga sig så värst mycket nu för tiden då de flesta objekt säljer som smör…Bilia samt Bavaria i 08 har i princip tomma hallar.
BMW M-POWER
5.701 st
2022-09-20 20:24
Anmäl svaret
|
@GINO, varför tror du på högre andrahandsvärde bara för att 30i inte fortsätter att produceras? Det finns dels en anledning till att den tydligen slutar att produceras = för låg efterfrågan. Dels finns en avsevärt större efterfrågan på laddbara bilar. Jag skulle tveklöst välja den laddbara bilen. Lägre skatt, lägre driftskostnad och sannolikt betydligt högre andrahandsvärde.
5.701 st
2022-09-20 20:30
Anmäl svaret
|
Dessutom skulle jag nog personligen välja IX3 framför de båda andra X3 modellerna som omnämns ovan. Där tillfaller också miljöbonus, minst 50 tkr och kanske 70 tkr på de bilar som beräknas anlända i år.
2.192 st
2022-09-20 21:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Med känsla
Jag kan ha fel givetvis men jag tror att det är pga utbudet (vilket kommer att vara ganska så begränsad) som den kommer att behålla värdet bra.
Just nu finns det exakt 0st X3 30i (G01)
facelift till salu i hela Sverige.
BMW M-POWER
285 st
2022-09-21 13:04
Anmäl svaret
|
Köp en 30e istället för en 30i om du kan.
Andrahandsvärdet kommer garanterat vara till laddhybridens fördel.
Att den försvunner ur utbudet visar ju på att efterfrågan är för låg.
Kan inte se en enda fördel med i jämfört med e
Kommer säkert inte sluta producera 30i dock minskar man ner valmöjligheterna på svenska marknaden precis som med 330i som försvunnit ifrån svenska marknaden. IP: ...[214.159] |
|