|
|
---|---|
Har fortfarande min E39:a 540iA som jag är för "fäst" vid för att byta ut. Jag köpte bilen för 30k och säkert lagt ner mot 60k på delar och verkstad vid det här laget. Undrar hur mycket motorn håller för om den är i relativt gott skick. Allt i kylarväg och bromsar är redan uppgraderat för sportigare körning. Likaså avgasflödet, det enda som jag inte fått bytt nu är grenrören. Tänkte jag avvaktar tills det dyker upp begagnade Supersprint eller något från andra länder som ser bra ut. Finns grenrör på Ebay för 8-9k men där vet man ju inte hur kvalitén är överhuvudtaget. I övrigt vad håller denna motorn för? Vad kan man byta ut för en "sport/gatbil" där besiktningen inte säger alltför mycket om ändringarna. Kollat på kammar och hittar: 1303702 263°/257° - 223°/215° - 10.30mm/9.90mm - 1.10mm/0.80mm Länk Men på en annan sida finns även: 1303704 267 / 267° - 228 / 228° - 10.90mm/10.90mm - 1.50 / 1.40mm Länk Vevstakar ? hittar inget Kolvsats Länk Lättviktssvänghjul hur mycket gör detta i skillnad? 6-7k eller vilka märken är vettiga. Som ni förstår så är jag novis i allt som har med motorer och göra. Jag undrar bara om någon kan peka vägen åt vilken "setup" man kan köpa för att låta någon annan montera kalaset i slutändan och i hopp och vågor kanske plocka lite mer kusar för glassätar bilen. Är som sagt för fäst vid bilen för att sälja och köpa en M5 E39... hittar jag en motsvarande (Canyon Red Metallic) M5 i Royal Red Metallic (390) så kanske jag slår till eller Velvet blue metallic. Men chansen på detta är nog större att det skulle börja tillverkas nya E39 bilar. Så jag lägger gärna lite pengar på 'spargrisen' bara jag får råd om vad man bör köpa och inte köpa. Vill helst köpa allt "samtidigt" och låta en verkstad sätta ihop och testa detta, och inte göra en sak i taget för då lär det bli snordyrt. Mvh. | |
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
M62-motorn är generellt robust och de små effektökningar du kommer att kunna göra har motorn inga problem att hantera (så det är det minsta av dina problem). Det finns flera induktionskit som kan ge en extra 100hk utan att några interna delar på motorn behöver uppgraderas. Men vilken variant som helst av induktionskit är uteslutet för din del då ett av kraven är att inte besiktningen ska kunna säga alltför mycket. Ett lättat svänghjul ger inget direkt effektökning. Jo, visst har motrn mindre roterande massa som ska ökas i varvtal så visst gör man det lite lättare för motorn att gå upp i varv och det ger en skenbar effektökning - men såvida du inte jagar tiondelar på Mantorp så lär du inte märka av det speciellt mycket. Nackdelarna lär du däremot märka av - speciellt om det är en glasätarbil - för på en sådan vill du INTE att lättat svänghjul! Wait a minute! 540iA! Ehum! Du har ju auto tranny! De har de här traditionella tunga svänghjulen (då de inte behöver det) :-) Det sitter ett minimalt svänghjul (om det ens är värt att kalla det svänghjul) - det är mer något att fästa startmotorkuggkransen på :-) Sen brukar det vara en väldigt tunn metallskiva, type flexplate eller driveplate tror jag de brukar kallas. Men oavsett så tror jag hela paketet med svänghjul+flexplate väger bara strax över 2 kg! Original! Då förstår du att lättningspotentialen är i princip obefintlig :-) Jämför med ett svänghjul för en manuell låda som till M62 måste väga säkert 12-14 kg! Lyfte nyligen svänghjulet till min M54 och kommer ihåg vilket as till fotboja det var :-) Men de där kolvarna du länkar till ger ju ett kompförhållande på 8.5:1 och är ju avsett för överladdade motorer. Original har M62 runt 10:1 eller något sådant. Men nu tror jag JE erbjuder olika kompförhållanden (råkar nog bara stå 8.5 på websidan). Men ska du öka kompförhållandet så bör ju det definitivt kombineras med andra lämpliga åtgärder på motorn (inklusive kanske att begränsa sig till 98 oktan eller högre). Man måste tänka på att alla ändringar inom en motor hör ihop och MÅSTE fungera tillsammans. Man kan inte köpa enskilda delar utan att tänka på helheten. Att ta ut mer effekt ur en motor handlar om att se hela motorn som en helhet och ha kunskapen om hur de olika delarna interagerar med varandra och vilka saker som passar ihop med varandra. Väljer du denna typ av uppgraderingar så behöver du hjälp av en pålitlig och kunnig person. Det bästa är att ta ett färdig recept utvecklat av en professionell firma. Vad jag däremot funderar på är om kanske inte en M62TUB44 (alltså den tekniska uppdateringen av M62 som kom några år senare) vore något för dig istället. M62TU fick ju VANOS för insuget vilket ökade vridmomentet men framförallt flyttade ned hela effekt- och momentkurvan så du får effekten på lägre varvtal - det vill säga du får mer effekt tidigare och eftersom den effekt du har tillgänglig när du drar upp till varvstoppet är integralen av effektkurvan så får du helt enkelt mer effekt tillgänglig. M62TUB44 satt ju även i E39, så ett alternativ är att hitta en M62TUB44-motor, be en kompetent och seriös BMW-specialiserad verkstad gå igenom den och byta saker som är lämpliga att byta när man har motorn ståendes, tvätta och snygga till den lite, montera eventuella förbättringar som är lämpliga och sen hinka ned den i din bil. |
Snordyrt är nog en utmärkt sammanfattning för vad det är att trimma sugmotorer. Jag håller på men min 540 just nu, å det mest prisvärda alternativet jag kom lvrr var att köpa en M62B46 som jag ska stoppa ner efter lite översyn. |
|
Asken här på forumet installerade kompressorkit från Norge en gång i tiden, var inte det på en 540 - 'krutkontainern' hette bilen | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.