Sida 2 av 2
|
|
---|---|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Inga av dessa kataloger är något som BMW står bakom utan det är individuella företag eller personer står bakom detta (baserat på distributioner som reservdelskatalogen kom på förut). Som du nog sett finns ingen katalog som har nyare innehåll än 12/2019, och de känner heller inte igen något fordon nyare än så. Exempelvis kan du inte ens välja någon 4-Serie G22 eller liknande (och nyare VIN känner den såklart heller inte igen). Det här gäller även Hubauer Shop (som är en online shop som drivs av Hubauer som är en BMW återförsäljare), du ser att där finns inget nyare än 12/2019. Det här "uppdateringsglappet" vill jag minnas grundas i att ETK distributionen/dataformatet har eller håller på att ändras. Eftersom API'er utvecklas till alla tjänster (inklusive reservdelskatalogen) kombinerat med den riktning övrig infrastruktur går emot så gissar jag att man går emot en 100% molnbaserad lösning där det bland annat kommer finnas vissa öppna API'er som tredjepartsutvecklare kan få utnyttja (mot moln som såklart kräver autentisering och även begränsningar i hur många anrop som göras och andra begränsningar - vilket gör att det endast kommer finnas i någon form av prenumerationstjänst), och i och med detta stänger ned den traditionella distributionen i form av råa datafiler. Kanske det kommer en uppdatering på något ställe (existerande eller helt ny) snart, men så som vi känner igen och använder BMW reservdelskataloger så effortless idag lär försvinna (eller iallafall inte finnas för pryttlar nyare än 2020), men kan dock uppstå i en annan skepnad (men lär då troligtvis vara i form av någon prenumerationstjänst eller kanske en begränsad variant utvecklas av företag som tex Hubauer för att få ett övertag för sin online shop). Men jag håller med, att kunder som vill köpa reservdelar från BMW kan få tillgång till BMW's egna reservdelskatalog är i mitt tycke (som bilintresserad) helt fantastiskt och något som BMW inte bör stänga dörren för eller motarbeta. Nu kan man argumentera emot detta och säga att katalogen används för att leta upp artikelnummer som sedan används för att hitta rätt del på eftermarknadssäljsiter. Men samtidigt tror jag majoriteten av de som köper reservdelar på eftermarknadssäljsiter utnyttjar deras (ofta felaktiga) system där man slår in regnummer och sedan går till rätt reservdelsområde, väljer "Visa billigast först" och väljer det som hamnar först. Det är ofta en mindre skara människor (typ vi som hänger och är aktiva på olika forum) som faktiskt tar sig tid och går in och kollar i en separat reservdelskatalog för att snoka runt reservdelar. Ett bra argument för en fritt tillgänglig reservdelskatalog är att det underlättar enormt för de stackars reservdelsförsäljare som exempelvis får kunder som vill ha ett plastclip som sitter "där bakom grillen lite nedanför" :-) Fast å andra sidan är ju hela modellen med att köpa och äga en bil själv på väg ut och blir mer och mer förlegad för varje år som går. För lite äldre BMW-modeller är det ett otroligt kraftfullt verktyg för många av oss. Kanske BMW Group Classic kan bli en "beskyddare" av att bevara tillgängligheten av en reservdelskatalog för iallafall classic och modern classic modellerna. Tror modern classic är typ 20 år eller äldre, så exempelvis första generationen av 1-Serien kan isåfall snart hamna i den kategorin och isåfall bli tillgänglig i en sådan form av katalog. Eller kanske som någon typ av förmån för medlemmar i BMW AG godkända BMW-klubbar (som tex BMW Club Schweden). |
@westersund - Visst är den värd att bevara och få lite kärlek. Blir min "labour of love" i vinter, ska bli riktigt kul. Är inte superduktig att skruva men är inte rädd för att försöka. Detta är min 3:e Z3 så det säger väl det mesta. Min 1:a var en 1.8, underbar men lite klen. Den 2:a en 2.8, underbar men hade blodröd inredning=stod ut en månad! Gällande VANOS och "trött gång"... om jag läst rätt på forum och "tubar" så är det packningarna som ger sig (läcker). Eftersom det kommer och går på min så tänker jag att det inte borde vara VANOS? Jag menar en packning som läcker brukar ju inte sluta läcka, typ kökskranen. Har varit ute 2 ggr till sedan sist, 5-milarundor, gått hur bra som helst och inga felkoder när jag kommer hem ( förutom MapCooling ). Det är ju inte lika varmt ute längre och har läst om fler bilar (märken) med just detta fenomen = kamaxelgivare och värme. Ska beställa en Bosch som det tipsades om och testa om felet återkommer. @ kolvsallad - Som sagt, verkar ju inte vara direkt ovanligt fel detta med kamaxelgivaren... @ bmw-slangen - Det där med lukten på diff-oljan så är den ju inte något man vill ha på sig som du skriver. Den nya var det skillnad på som sagt på alla plan. Kanske ska ta en "öl-prüfung" i garaget som du tipsade om ...;-). Kör nog bira från Pråmen istället som inhandlades helgen som var. Dessvärre inte i Z3 men det jag handlade hade aldrig fått plats ändå :-) Gällande termostaten ska jag prova att mäta den när den är loss, stämmer säkerligen som du skriver... Gällande live-data och VANOS så har jag inte så fin felkodsläsare så jag kan göra det... men som jag skrev ovan så om en packning läcker så läcker den väl? Även om den sitter innanför ventilkåpan? Och som sades ovan, om inte givarna fungerar som de ska blir det ju aldrig ordning. Är inte så duktig att jag känner mig säker på att renovera VANOS själv. Lämna till BMW blir ju svindyrt... bor i Södermanland, tips på någon som fixar det i närheten? Är väl kanske inte så svårt för en van mekaniker så han som pular med mina vardagshäckar kanske fixar det? Han kom 2:a på Bilmekaniker-SM i sin ungdom och har egen firma sedan länge... @ Prins Valiant - Hubauer Shop har jag sett men har ingen erfarenhet av så jag tackar för tipset från någon som har det! Jahapp, sista dagarna i frihet för Z3:an nu innan det blir garagedvala till varmare dagar. Ska byta fönster på kåken nästa vecka så efter det ska det igång med putsning i garaget. Återkommer! Och tack igen för Er tid, tips och idéer. Det uppskattas! Mvh Matte_e30 |
|
Jahapp, tog en långtur med en omväg på ca 5 mil på snirkliga vägar för att komma till affären. Bilen startar och går som en dröm... kommer till affären, låter den stå på tomgång ca 3 min så det ska bli riktigt varmt och gött under huven. Handlar på ca 10 min, kommer ut och ska starta....tänder inte utan en lätt dutt på gasen. Kör iväg, orkeslös igen.... suck. Inga lampor tänds på displayen och den går som den ska fast trött. Kommer hem, pluggar i 2 olika felkodsläsare, båda säger P0340 ( kamaxelgivaren insug ) ( och Map cooling sensor=termostat ). Efter att flelet med orkeslöshet nu uppstår i samband med värme så känner jag mig "nästan" säker på att det är givaren som spökar när det blir varmt. Med tanke på de förslag som lämnats i diskussionen på givare och att jag köpte en Hella, så googlade jag på var Hella tillverkar sina givare. I Ungern... och ve och fasa, KINA! Gjorde en djupdykning i soptunnan i garaget och fiskade upp kartongen till HELLA-givaren...Made in China :-( Kan ju bara bli fel med sån´t skit! Jag trodde Hella automatiskt var Made in Germany men icke! Ny är beställd lokalt med 2 års garanti. Nu glömde jag i min ilska att fråga vad det är för märke på den men då den köps lokalt med 2 års garanti så får det gå för den här gången... Återkommer! |
|
Det viktigaste är att västerländska fabrikat typ Hella har förhoppningsvis egna "omutbara" inspektörer som kollar att kvaliteten blir uppfylld. Det är skillnaden. Jobbade själv för en koncern som la ut detaljtillverkning i Kina. I början ok, men efter ett tag visade materialprov bestå av förfalskade materialintyg. Många av de kylare och AC kondensatorer vi kan köpa billigt är ofta standarpaket med modellanpassande fästöron och slanganslutningar, men specifikationen på kapacitet stämmer endast någorlunda |
|
@ Prins Valiant - Intressant det du skriver då en bekant beskrev exakt just samma problem när de lät kineserna bygga delar till sin produkt ( uttagsautomater ). | |
Jag kan styrka synen på att kineserna inte är att lita på i det avseendet - brorsan jobbade med framtagning/konstruktion av industrisymaskiner och de la ut produktionen av vissa komponenter till Kina. Allt gick bra i början, men efter ett tag började de få reklamationer för att datastyrsystemet i maskinerna "fick spel" och gav konstiga resultat. De kunde inte komma på vad det var som orsakade problemen, men efter mycket felsökning visade det sig att kineserna utan deras vetskap hade bytt material i en rörlig plastdel i maskinen till ett som var mycket billigare i inköp. Denna del skapade, med det nya materialet, statisk elektricitet som skapade störningar i datorn. Man hade varit mycket noga med att välja exakt rätt material som hade rätt hållbarhet, rätt friktion, rätt vikt och framförallt inte skulle skapa statisk elektricitet, för sliden som rörde sig i maskinen, eftersom man visste att det sistnämnda kunde skapa problem... Jag har fått en känsla av att många stora "kvalitetstillverkare" (oavsett vad de tillverkar) har börjat ta hem en hel del produktion från Kina av bland annat denna orsak - att de inte går att lita på om man inte har 100% koll på precis allt i produktionen! Och ska man ha det, så blir det knappast billigare att lägga produktionen i Kina då deras byråkrati och många chefsled komplicerar saker rätt mycket... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Fortsätter tråden med lite frågor till den samlade eliten i detta Forum :-) Har konstaterat oljeläckage från ventilkåpan på min 2.2 liters spis och söker men finner inga klockrena svar. Har hittat ventilkåpa i Tyskland i aluminium vilket ser stiligt ut men är det bortkastade pengar? Någon som köpt, provat, monterat? Är det vettigare att köpa en i plastkomposit istället som OEM? Förslag på tillverkare (Febi Bilstein etc?) Måste skruvarna bytas om man byter kåpan eller kan man använda de gamla? Läste att åtdragningsmomentet endast var 9nm(!), kan det stämma? Kan man bara byta packningen eller biter man sig därbak av snålhet då? Har läckage även på oljetråget, måste bultarna bytas eller kan de återanvändas? Är väl aluminium även där? Tacksam för tips och idéer. Vill hålla Bettan rullandes, har passerat 20.000 mil... Mvh Mathias Matte E30 |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Klart du ska hålla den underbara riktiga bilen rullandes! Om några år så vet du inte om du sitter och fipplar på din smartphône eller provkör en ny bil :-) Nu ska vi se, vad var det för spis i denna bilen? Visst var det väl M54-motorn du hade (M54B22) - eller hur? Kolla först om ventilkåpan inte är vriden eller liknande (lägg den exempelvis på en större MDF-skiva eller i värsta fall tryck den mot ditt köksfönster och sedan kolla att det inte är någon onormal glipa någonstans eller att den inte ligger plant). Gör sedan en visuell inspektion efter sprickor. Det är dock ganska svårt att se, behövs inte mycket för att det ska läcka olja över tiden. Är ventilkåpan defekt, bara köp en ny BMW Original. Lär hålla minst 30 år till och antagligen mer då det nog inte blir inte daily driver och inte blir så många mil som det blivit fram tills nu. Jag orkade inte med att chansa på dåliga eftermarknads eller hoppas på bra begagnade, så jag pinnade in hos BMW på en kafferast och köpte en flång ny med BMWCS rabatt (så kostade bara 3475 SEK vilket är småpengar i det stora hela). I det priset ingår även en ny packningssats (där BMW Original kostar runt 750 SEK). Tänk på att du har M54 MK1 medans jag har M54 MK2 (jag refererar till min M54 som är i min E30 323i) och det är helt olika ventilkåpor mellan M54 MK1 och MK2 - så tänk på det om du väljer eftermarknads- eller begagnatrouten. |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om du inte ser något uppenbart fel på ventilkåpan - börja med att byta packningarna. Fyra fel görs ta mig faisken ALLTID av förre ägaren (egen erfarenhet): #1 : Packningen felmonterad #2 : Glömt att lägga en tunn hinna av tätningsmedel vid de två halvmånarna (där det är i princip en 90 graders kant - inga packningar gillar oändligt snabba riktändringar) #3 : Byter bara den stora packningen runtom och de två packningarna runt tändstifthålen #4 : Drar åt muttrarna som en silverrygg på en amfetamintripp Förutom detta brukar de börja blir hårda efter typ 10000 mil. Angående #3 är det tätningsringarna #7 i skissen nedanför som jag syftar på att de missas och kan ibland vara hårda och orsaka läckage. Så 15 nya av dessa är rekommenderat. Länk Även 4 nya av muttrarna med inbyggd tätningsring dvs #8 i skissen nedanför är också lämpligt när man ändåså håller på (men här kan man kanske först känna hur gummit är innan man köper nytt). Länk Beroende på hur/var det läcker så kan det även vara värt att se att det inte läcker/fuktar från oljepåfyllarlocket. Det brukar dock inte läcka direkt utan mer fukta där (om dess packning är dålig). Vansinnigt irriterande att det inte går att köpa packningen lös, men annars köp en ny BMW Original (med BMWCS rabatt blir det bara runt 300 SEK). Osäker hur flimsig packning eftermarknads har (de brukar vara tunna, sladdriga och inte hålla så länge) så därför vågar jag inte rekommendera det. Fast om det finns eftermarknadspackningar så kan det ju vara värt att köpa ett par sådana istället. |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Inga problem att återanvända skruvarna för ventilkåpa, oljetråg eller liknande för en M54. Du blandar nog ihop det med magnesiumlegeringen (AJ62) som introducerades på N52-motorn. På de motorer där vissa delar av blocket är gjutna i magnesiumlegeringen kan inte vanliga stålskruvar användas (pga korrosionproblematik). Därför måste skruvar gjorda i aluminium användas på dessa ställen. Men för att få önskad klämkraft ut ur dessa aluminiumskruvar (för de dimensioner som är lämpliga) så måste man dra dessa skruvar in i dess plastiska område (där permanent deformering av skruven uppstår) aka torque-to-yield (det vill säga man drar upp och förbi det elastiska området där Young's modulus råder). Eftersom skruvarna blivit permanent deformade kan de inte återanvändas (olämpligt av flera anledningar). Nej, åtdragningsmomentet för ventilkåpan till en M54-motor är 10 Nm :-) Länk Behövs inte mer än 10 Nm. Tänk på att nominellt åtdragningsmoment för en vanlig M6-skruv (8.8 hållfastighetsklass som är den absolut vanligaste) är 9.9 Nm. Gängorna till ventilkåpan är just M6-gängor, så 10 Nm är således fullt normalt. Inte bara för ventilkåpan, ALLA M6 skruvförband ska dras med 10 Nm nominellt. En packning tätar inte bättre ju hårdare du drar åt den. Tvärtom så börjar du skada packningen och ibland även materialet runtomkring skruven. DÄR har du förklaringen till majoriteten av "spruckna" ventilkåpor - att silverryggen på en av sina amfetaintrippar drar åt de små M6 skruvförbanden på ventilkåpan för kung och fosterland och samtidigt ropar stolt "Häer skä dä minsann inte läcka mä!". Oftast dras alla skruvar åt för hårt på en bil (och mycket annat för den delen) då många antingen saknar intresse eller helt enkelt grundläggande kunskaper inom mekanik, fysik och materiallära. Råkar du ha en momentnyckel som klarar av 10 Nm, så prova på och se hur det känns. När du gjort det ett par gånger så vet du ungefär hur hårt det är och du kan dra för hand utan att riskera att det blir för löst eller för hårt. För dessa låga moment så brukar jag sätta en skruvmejsel med 1/4" fattning med lämplig hylsa (typ 8mm, 10mm eller vad skruven/mutten kräver) i handen på personen som ska dra åt. Då blir det jobbigt att dra åt på tok för hårt :-) Lite kuriosa angående låga moment, fick mig att tänka på min momentklocka som används för att dra moment mellan 0.6 - 6.0 Ncm. Yes, Ncm där 1 Nm är då 100 Ncm. Så den momentklockan är för moment upp till 0.06 Nm :-) |
Jag har hållit på med min Z3 och försökt täta ventilkåpspackningen. Den är nog tät nu. Men en sak som är viktig är att alltid byta gummiring #7 som nämnts tidigare. Gummimuffen kring varje ventikåpeskruv. Det är ju faktiskt dessa som överför lagom kraft till att trycka ned kåpan mot motorblocket. Nu har hag en fundering: Här beskrivs att dessa bultar skall dras med 10Nm. Kan mycket väl stämma, men dessa bultar har ju en ansats, en hals. Min tanke/fråga, är det inte meningen att dessa bultar och dess ansats skall stoppa bulten från att skruvas längre in i godset och när det tar stopp är det rätt höjd? Jag misstänker att bultens ansats är kanske ett par mm kortare en den gummimuff man trär på och därmed komprimeras gummit precis lagom. I mitt fall ville detta inte bli hundra tätt, men jag la en tunn bricka mellan bult och gummimuff så det tryckte något bättre för att bli tätt: Lite kuriosa för de som inte vet: När dessa bilar kom var syntet och halvsyntet olja nya saker. Man var inte medveten om att den gummikvalitet man använde i ventikåpepackningen skulle bli hård som bakelit genom åren p.g.a. den nya syntetoljan. Detta gör att i princip läcker ventilkåpepackningen på många gamla Z3, förmodligen de flesta. Lämpligt att dra fingret under ventilkåpans högra undersida ovanför avgasröret, så blir nog fingret oljigt. Min granne jobbade nyligen på en 2.2 liters motor i en 3-serie, samma grejer, samma läckage, samma ålder. I hans fall insåg han att han även behövde byta en hel del slangar runt omkring. Kan vara bra att passa på. Dessa slangar bara völl sönder. |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bra poäng Prins Valiant. Stämmer, dessa muttrar har faktiskt en distans som begränsar klämkraften (när jag tänker efter så är det relativt vanligt för infästningar som går en längre sträcka genom svagare material). Så spräckta ventilkåpor borde således inte uppstå av denna anledningen (endast sönderdragna gängor som också är precis lika vanligt) såsom jag gafflade om förut :-) När dessa gummipackningar blir lite äldre så är det rimligt att de blir lite hårdare och har dessutom inte samma höjd som förut, då kan exempelvis en tunn bricka vara en lämplig lösning (för att helt enkelt återfå det ursprungliga trycket). Men gummipackningar är ju trots allt förbrukningsvaror och de hårdnar förr eller senare och då tätar de helt enkelt inte, så då måste de bytas. Skulle det vara så att eftermarknadsmuttrar eller eftermarknadspackningar har en aningens annorlunda dimension än original (ganska vanligt) så är en bricka också en lämplig lösning. Jupps, det handlar extremt mycket om vilket material man väljer och vilken typ av kemikalier som det är planerat att detta material kommer att möta samt såklart vad planerad livslängd och miljö det ska utsättas för. Om något av dessa val blir fel så håller det inte länge. Kommer ni ihåg Mercedes katastrofala val av miljövänlig plast (typ av biologisk nedbrytningsbar gucka gjord av sojabönor) till bilens elkablage (främst då i motorutrymmet) runt början av 2000-talet? 10 år senare började isoleringen smula sönder ÖVERALLT! Elfel, kortslutningar, bränder - you name it! Ni har nog sett bilderna... Länk |
Blir alltid lika förundrad över den kunskap som finns på detta forum :-) Stort tack till bmw-slangen och Prins Valiant nu senast för edra svar, uppskattas! Som du skrev slangen, gällande den obefintliga skillnaden mellan dagens smartphone och en ny bil, så blev det väldigt påtagligt den gångna veckan. Familjen skulle till Sälen varför bruksbilen, en gammal Mazda 6, bestämde sig för att höger frambroms/ ok skulle vara konstant anliggande med en skiva som nu slagit sig. Blev till att akut hyra bil av OK/Q8, en ny Peugeot 2008 GT. Tyckte den såg lite ball ut men var trött på den efter 15 minuter. Jag är alldeles för analog av mig för att komma överens med pipanden, menyer för att utföra de mest banala saker som ändra värmen, ratt som styr åt andra hållet när man passerar mittlinjen... näe, min vagnpark kommer inte förnyas... Åker senaste 320d med M-paket på jobbet, grymt snygg men samma problem där; elservo med noll känsla, backsensorer som slår på hejdaren när de får en snöflinga på sig, pipanden och överprövningar av mina beslut. Bilen ska göra som jag vill, inte tvärtom! Så, åter till tråden. Det stämmer, är en M54B22 i den. Bilen är ju mitt sommarnöje så kommer att prova med att byta packningen till att börja med. Ska kolla som du skrev när kåpan ändå är väck och se om den har slagit sig men får nog låna grannens köksfönster om det inte ska bli soffan för mig en tid framöver. Fönsterputs är en viktig gren i vårat hem... ska passa på att byta ¤7 när jag är igång också, såg att det fanns kit att köpa där de ingick. Bra tips! Har sett på andra jag haft att det är olja runt dessa skruvar. Gött att höra att skruvarna gick att återanvända. Och det kan mycket väl vara så som du skriver slangen, att jag blandar ihop det med N52-motorn. Har en 330 med den motorn där man kan ana en tillstymmelse till svettning runt ventilkåpan och läste för ett tag sedan om den... ska dra åt dem på Z3:an som en silverfisk istället för en silverrygg ;-). Vad la du för bricka emellan Prinsen? Material? Tjocklek? Låter klokt när man ändå är igång.... Tack än en gång för er tid! |
|
Z3 är inte hemma, har gått i vinteride. Men jag köpte en liten ask med brickor på Biltema. Tror de var M8 med ytterdiameter 16mm, tjocklek drygt 1 mm. | |
Alla tiders, tack och bock. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.