AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.115

Z3 - Olja/ vätskor-erfarenheter, råd

Sida 1 av 2
Ma
67
Matte_e30
E90 330 -06
Z3 2,2 -01
Halloj!

Behöver först och främst råd, tänkte sedan fortsätta denna tråd med en erfarenhetsberättelse som förhoppningsvis kan vara till hjälp för flera.

Patienten är en Z3 2001 2,2, 25% diff, manuell med nästan 20.000 mil på mätaren och Tysklandsimport 2012. Full servicebok och rör sig galant i leder och drivlina. Tänkte dock gå igenom den varför jag läst på detta forum, engelska, amerikanska, Youtube, realoem, t.o.m. BMW-verkstad. Är väl egentligen den sistnämnda som fått mig att vända mig till er på detta forum då jag litar mer på er kunskap än ÅF.

Frågor
- Styrservo-olja var det första jag gav mig i kast med. Ny behållare är beställd med filter och lock och har läst mig till att det ska vara ATF Dexron III. Har läst att det kan sitta en klisterlapp på locket som säger CHF ( för nordiska klimatet ) MEN då min är Tyskimport och gamla vätskan åtminstone liknar cherry-coke istället för cherry-red så stärker det min teori. Kan det stämma?
- Diff-olja samt mängd. Har på nätet sett allt mellan 0,8 l - 2,1. De flesta säger dock 1,7. Åkte till BMW igår då jag behövde packningarna till påfyllnads- och avtappningspluggarna. Gällande mängden sa de 0,9 l. Frågade särskilt igen men enligt deras data är det 0,9 l som gäller. Oljan de förslog hade jag inte hört talas om och den fanns inte heller i lager. Åkte till min lokala bildelsaffär och beställde LiquiMoly LS SAE 75W-140 ( står särskilt LSD på flaskan samt GL5 ) á 1 liter. När jag idag ska fylla på och kryper under så tänker jag att det inte finns en chans att diffen endast rymmer 0,9 l! Efter att ha mätit yttermåtten får jag 2,160 l vilket minus godset borde landa på 1,7l. Vem har rätt? F.ö. går det väl inte att fylla på för mycket om bilen står plant när du fyller på då det rinner över... eller? Köpte endast 1 liter pga av ÅF men gav f-n i att tömma ur nu... behöver jag beställa 1 till?
- Bromsvätska överlåter jag till verkstaden nästa vecka men visst är det DOT 4 som gäller?
- Växellådan har jag kommit fram till Valvoline Gear Oil 75W-180, märkt med MTF LT-2(BMW ). Även här har jag inte lyckats hitta rätt mängd men BMW sa 1,1 l men det är väl samma sak även här, går väl inte att överfylla om bilen står plant? Har en gul sticker på lådan, har inte läst på den men enligt andra forum så är det oljan jag nämner som gäller då...eller?
- Det är insex-bultar på diffen såg jag, 14 mm. Bra tips på hur få bort dem utan att skada, dra runt eller köra fast? Såg på Youtube att de ska dras med 50NM men har läst om folk som dragit sönder godset med det momentet. Någon som har erfarenhet?
- Enligt BMW är avtappnings- och påfyllnadsplugg på växellådan konisk varför packning ej finns/ behövs. Erfarenhet på detta? Åtdragningsmoment på dem?

För övrigt har jag gjort rent soft-topen med Biltemas rengöringskit och det blev faktiskt riktigt bra. Nu var den inte superskitig men är nu snyggt svart och impregneringen är som en regnjacka. Vattnet dansar av tyget.

Tacksam för svar och återkommer med uppdateringar och egna erfarenheter.

Go´kväll.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trevligt köp!



--- Fråga 1 ---
Generellt är det så som du beskriver det angående ATF vs CHF. Men det finns så många undantag att det inte går att använda det som en strikt regel, dessutom kan vadsomhelst hänt på ett fordon under 20 år.

Prova att hålla en mindre mängd med en ficklampa eller liknande och lys bakifrån (backlighting), det är då enklare att se om det finns en rödnyans eller grönnyans i vätskan.

Såhär ska en flera år gammal ATF styrseroolja se ut
Länk

Såhär ser flång ny CHF 11S ut
Länk

Men... Det spelar inte så stor roll vad det är där nu, för du bör definitivt byta all styrservoolja ändåså (med tanke på hur du beskriver hur styrservooljan ser ut idag).

Det snabbaste sättet är att lossa på någon lämplig lågtrycksreturslang och låta den gamla oljan flöda ut därifrån medans man fyller på ny olja i behållaren. När det kommer helt klar olja ut från lågtrycksreturslangen så har man fått bort all gammal olja. Man måste komma ihåg att vrida runt vänster och höger så man får ut all gammal olja i själva styrkomponenterna också.

Det enklaste sättet (vilket jag använde nyligen för att få lite fräschare olja i min E87) är att suga upp så mycket man kan från reservoaren (jag fick upp ca 400ml varje gång), fylla på med fräsch olja, starta motorn och vrida lite fram och tillbaka på ratten och låta oljan cirkulera runt. Därefter sug upp igen så mycket man kan från reservoaren och så vidare. Jag gjorde detta 5 gånger och rent teoretiskt blev det då ungefär 7.7% kvar av den gamla oljan.

Men kör med ATF då den är billig och lätt tillgänglig (således inga problem att "slösa" lite extra när man flushar systemet), samt att din Z3 antagligen inte kommer att köras så mycket på vintern och ärligt talat så är det inte så kallt i mellan-Sverige vintertid längre (så den största fördelen med CHF 11S försvinner där).



--- Fråga 2 ---
Om du har en LSD så är jag säker på att du har en 188 differential (det sitter annars normalt sett en 168 differential på dessa).

En 188 differential tar 1.7 liter (en 168 tar däremot bara mellan 0.9-1.1 liter beroende på variant), mängden brukar vara mindre vid endast byte.

BMW missade säkerligen att din bil var utrustad med LSD och därmed hade den större differentialen.

@Matte_e30 : Vilken olja "föreslog" BMW?

@Matte_e30 : Vadå föreslog förresten?
Köper du från BMW får du "Synthetik MSP/A 75W-140" (art.nr 83 22 2 365 988) punkt slut.
Vadå inte hade på lager? Om din BMW-återförsäljare inte har det i sina egna lokaler beställer de från det nordiska centrallagret här i Arlöv och de har det nästa dag.

@Matte_e30 : Vad är detta för "BMW" du var på? Är du säker du var hos en auktoriserad BMW-återförsäljare (eller var du bara hos en allmän bilförsäljare som även råkade sälja lite BMW)?

Oavsett så fungerar den Moly du beställde alldes finfint.

Och det är bara att fylla på tills det rinner ut från påfyllnadshålet (men tänk på att bilen MÅSTE stå helt plant - både längsledes och sidledes).



--- Fråga 3 ---
Yes, det är DOT4 som gäller.

BMW själva säger att DOT4 med extra låg viskositet ska användas från 2001 och framåt, för att säkerställa att de nyare och mer avancerade bromssystemen har acceptabel prestanda även i mycket kalla klimat.

Det fanns under en tid DSC-system utan pre-charge pump och dessa system krävde DOT4 Low Viscosity bromsvätska (även när det inte var smällkallt). Men på din bil ska det sitta ett Continental Teves DSCIII MK60 system som är ersättaren till MK20 EI. Och i steget från MK20 EI till MK60 tog man även bort pre-charge pumpen så ovanstående undantag är irrelevant för din bil.

Exempel på DOT Low Viscosity bromsvätskor är:
* Castrol React DOT4 Low Temp
* ATE SL.6
* Bosch ESI6

Så generellt säger jag till alla BMW-ägare (från typ 2000 och framåt) att använda DOT4 Low Viscosity om bilen används året runt (och speciellt i kalla klimat).

Men än en gång så misstänker jag att denna Z3 inte kommer att köras så mycket vintertid (och mellan-Sverige är inte speciellt kallt heller).

Så just i ditt specifika fall så fungerar DOT4 eller DOT4 Low Viscosity lika fint vilket som.



--- Fråga 4 ---
Valvoline Gear Oil 75W-180?
Du menar Valvoline Gear Oil GL4 75W-80 eller hur?
Jamen, den oljan fungerar finfint i den lådan.

Du har en Getrag S5D 250G växellåda - eller hur?
Den växellådan tar 1.0 liter.

Samma sak här, se till att bilen står helt plant både längsledes och sidledes.
Sen är det bara att fylla på tills det rinner över ut ur påfyllnadshålet.



--- Fråga 5 ---
Är det de gängade dränerings- och fyllnadspluggen på differentialen du tänker på?
Jo, det måste det vara - vill minnas jag använder 14mm insex för dessa.

Aldrig någonsin haft problem med dessa (eller hört talas om det) faktiskt.
Enda gången jag haft problem är om någon klotad silverrygg varit där och fjantat tidigare - de brukar mest slå, dra och skrika och kan lätt kännas igen på den låga hjärnaktiviteten.

Se till att det rent (är det smuts så ägna lite tid att skrapa bort det med en liten skruvmejsel eller liknande).
Använd en lämplig insex-hylsa (inga flimsiga smala IKEA insexnycklar eller liknande).
Använd KORREKT storlek på insex-hylsan.
Använd en insex-hylsa av tillräckligt bra kvalitet (dvs inget billigt Kinesium).
Se till att insex-hylsan är insatt hela vägen in i botten av pluggen.
Använd ett lagom långt ledhandtag och vrid.
Aldrig några problem.

Dessa verktyg är exempelvis bra
Länk
Länk

Men! Kolla först hur mycket utrymme det är bakom pluggarna - ibland kan det vara lite ont om utrymme och man måste använda lite kortare hylsverktyg som exempelvis detta
Länk

I vissa fall är det extremt trångt och man måste ha verktyg som har ännu kortare djup (men onödigt att gå så långt om det inte behövs).

Pluggar med o-ringar (som du får om du köper nya från BMW) ska dra med 60 Nm.

De äldre pluggarna med tätningsbricka ska dras med 65 Nm.



--- Fråga 6 ---
Yes, det stämmer de är koniska (och ingen o-ring eller tätningsbricka används till dessa).
Länk

Både dränerings- och fyllpluggen ska dras åt med 50 Nm.
Länk

De så kallade Type B & C transmissionerna ska dras åt med 50 Nm (vilket innefattar Getrag-lådor som S5D 200G, S5D250G och ZF-lådor som S5D 280Z, S5D 310Z, S5D 320Z).
För andra växellådor (exempelvis de 6-växlade från Getrag och ZF är det lägre moment).
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vad ovan har sagt med enda undantaget att du INTE ska köra med den diffoljan du har köpt. I Z3 sitter det Torsendiff och inte en lamelldiff, LS tillsatsen i oljan du har köpt är till för bilar med lamelldiff. I Z3 är jag rätt säker att det ska vara 75W-80/90 i bakaxeln, det är bara i M-bilarna det är den tjockare oljan. Det går att köra med den tjockare oljan, men det är billigare med den oljan bakaxeln är specad för.

Tillägg: Fungerar utmärkt att köra ATF Dexron III i växellådan också, BMW började med MTF LT (Lifetime) för att inbilla kunderna att man inte behöver byta växellådsolja under hela dess livstid. Vet många fall där folk har gått tillbaka till just Dexron III för växellådan växlar mjukare, speciellt när oljan är kall.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Westersund: Intressant, har du någon länk med info? Jag har alltid trott att alla BMW 188 med spärr var lamelldiffar.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Damn! Jag missade det med Torsen!
Nice catch Westersund :-)

Jodå, Westersund har så rätt så angående det sitter en Torsen (och jag borde vetat bättre).
Länk


@aerobat : Här nämns Torsen-diffen i samband med lanseringen av Z3 Coupe i USA. Och exempelvis Z3 Coupe 2.8 har ju den vanliga 188-differentialen.
Länk


Men det går fint att använda olja som är till för lamell-baserade Limited Slip differentialer även i icke Limited Slip differentialer (och då även helt mekaniska Limited Slip som Torsen differentialer). Så precis som Westersund skriver så fungerar den oljan du köpt i differentialen.

Jag skulle vilja säga att det SKA vara en limited slip olja i denna Torsen differential!

Här neadnför är varför.

Enligt BMW dokument (och även ETK) så uppges att denna differential ska ha vad BMW kallar "Rear axle differential oil MSP/A".
Länk
Säljs i 1L förpackningar och har reservdelsnummer 83 22 2 365 988.
Länk
Länk

Och denna MSP/A olja (som BMW själva säljer till Z3 med torsen 25% differentialer dvs de som har utrustningskod 209A) har just viskositeten 75W-140.

Exakt samma MSP/A olja används även i E36 M3 (som har den vanliga lamell-baserade limited slip differentialen) och således har MSP/A oljan de LS additiv som behövs för lamellerna.

BMW själva uppger att oljorna BMW MSP/A, Castrol SAF-XJ och Veedol SAF 44 är likvärdiga och godkända av BMW.

Notera att BMW även ursrpungligen använde den gamla hederliga Castrol SAF-XJ 75W-140 oljan (dvs den klassiska oljan som man använde till lamell-baserade limited slip differentialer) även till denna Torsen differential (står i deras äldre dokument där de beskriver denna märklighet till enhet).

Det står beskrivet i detta dokument att det var Castrol SAF-XJ (75W-140) som användes i denna Torsen differential
Länk

Således är den oljan som trådskaparen köpt i princip likadan som den oljan han hade fått om han köpt olja från BMW till sitt fordon.



Har själv kört ATF Dexron III i många av mina äldre Getrag-lådor (Getrag 260/5 och Getrag 260/6) och fungerar klockrent. Så det skulle också fungerar i växellådan.

Men eftersom ATF Dexron III oljor ofta är helt eller delvis mineralbaserade (de behöver inte vara det men av kostnadsskäl så brukar de vara det) så kan de ha vissa nackdelar i livslängd (vilket var en anledning varför den inte kunde vara kvar när BMW och alla andra gick började vandra mot det löjliga "lifetime" konceptet) samt den kan bli lite trög när det är riktigt kallt.
En helsyntetisk olja kan ofta klara dessa situationer bättre men det beror ju såklart på kvaliten på oljan (men blir också därmed dyrare).
Eftersom du troligtvis inte kommer att köra denna när det är riktigt kallt så gick jag inte in djupare på det här med växellådsolja utan det du har fungerar fint.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Tack för info!
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nu sa jag inte att han skulle använda den oljan han har köpt, utan snarare tvärtom. Kollar man i ETK är det SAF-XO som rekommenderas, inte SAF-XJ. Vid vanlig gatkörning finns det ingen anledning att köra något annat än 75W-90 i en bakaxel med torsendiff. Den extra värmen 75W-140 klarar av kommer aldrig behövas och verkligen inte de LS additiv som är till för att minska friktionen mellan lamellerna i en lamelldiff. Går det att använda oljan TS har köpt? Ja, men torsendiffen kommer inte jobba optimalt och oljan som är köpt är 2-3 gånger dyrare än en "vanlig" 75W-90. Men man får så klart göra som man själv vill. Själv kör jag 75W-140 utan LS additiv i min Z3 Coupe med torsendiff, men den går endast på bana.

Lite info om olja i torsendiff:
Länk
Länk

Länk till BMW ETK och rekommenderad olja:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Westersund : Naje, du läser tyvärr ETK på fel sätt :-)

Låt oss titta på denna online-versionen av ETK (den är tydligare, överskådligare och mer lättarbetad):
Länk

Där är detalj #4 differentialoljan.

Alla ordinära Z3'or med vanlig öppen differential ska ha den vanliga BMW Synthetic OSP 75W-90 (som är ersättaren till SAF-XO och vilket även visas av ETK då SAF-XO är tydligt markerad som ENDED och på raden nedanför står alltid ersättaren).

MEN! Titta på raden nedanför!
Om den har utrustningskoden S209A=YES (dvs 25% torsen differential) då ska en annan olja användas!
Nämligen BMW MSP/A 75W-140 oljan (aka SAF-XJ 75W-140 oljan)!
Och trådskaparens bil har utrustningskoden S209A=YES och ska således enligt ETK ha BMW MSP/A 75W-140 olja.



Bara för att bli lite extra säker och inte bara tro på ETK så säger BMW's egna interna dokumentation (TIS) samma sak när de beskriver Z3 Coupe, se sidan 2 sista stycket
Länk



Och här är själva huvuddokumentet (BMW's övergripande tekniska dokument "Operating Fluids") som visar vilka vätskor som ska användas var och när, där finns en tabell för differentialer som visar samma sak.
Länk



:-)
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Visst kan vi använda din länk istället. Då kan vi se att den rekommenderade oljan till diffspärren i Z3 var 83229405462 innan den 2018 blev ersatt av 83222365988 som används till de flesta lamelldiffarna BMW har. Det intressanta är att 83229405462 enbart var rekommenderad till Z3 (torsendiff), varför BMW valde att ersätta den rekommenderade oljan efter 20 år kan man ju fråga sig. Men att Z3 med torsendiff hade en specifik olja från början tycker jag är tänkvärt. Men visst, TS kan utan problem använda oljan han har köpt.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, var kommer 2018 ifrån?
Du tänker väl inte på "Enclosure ... 08/2018"?
Det där är ju bara revisionen av TIS distribution som jag råkade hämta det dokumentet ifrån. Hade det varit en TIS distribution från 2016 så hade det stått 2016 där istället.



Tänk på att 462 och 988 är exakt samma olja - bara olika förpackningar (det här med förpackningar där är rena logistikövningar från BMW).

BMW MSP/A synthetic differential oil
83 22 9 405 462
1000 ml (Trade Unit)

BMW MSP/A synthetic differential oil
83 22 2 365 988
12x1 litre

BMW MSP/A synthetic differential oil
83 22 9 407 871
208-litre barrel



Torsen-diffen i Z3 har alltid använt BMW MSP/A (aka SAF-XJ) 75W-140 - från första början.
Och det är den oljan som BMW också fortsätte använda för alla andra "vanliga" clutch pack limited slip differentialer.

SI Bulletin 33 02 95 (007) nämner till och med detta explicit.

Title : Changeover of differential oils
Subtitle : All models with optional equipment 209
Situation : A new oil for all differentials with a limited-slip differential (optional equipment 209) has been approved for the launch of the Z3 Roadster. The new oil is called “BMW synthetic final drive oil MSP/A” and will replace “BMW final drive oil MSP”.
Effect : The MSP oil must not be filled into the Z3 Roadster with limited-slip differential under any circumstances. For such cases, MSP/A is mandatory, because an incorrect filling will lead to creaking noises when driving.



För att summera : BMW har alltid rekommenderar BMW MSP/A 75W-140 för Z3'or med limited slip differential (dvs option code 209A) - från första början.



Tillägg : MSP/A är den direkta ersättaren till SAF-XJ, så det är därför det står MSP/A i nyare versioner av TIS/ISTA med mera.

Men tittar man i äldre doumentation (då MSP/A inte fanns) så använder man såklart SAF-XJ termen då det var latest & greatest då.

Snokade upp ett gammalt "BMW Operating Fluids" från 2008 på den tiden då SAF-XJ fortfarande var i aktiv tjänst. Står följande i det dokumentet under rear axle final drives:

--- Limited Slip Differentials ---
With the introduction of the Z3 roadster a new synthetic final drive oil for all vehicles with a multi-plate limited-slip differential has been released. The new BMW final drive oil SAF-XJ will replace the old final drive oil SAF-XLS.
The SAF-XLS final drive oil is not to be used in the final drive of the Z3 roadster.
Use only the SAF-XJ in the final drive of the Z3 roadster.
Note: If a non-limited slip differential oil is used in a limited slip differential a whining or chattering sound can be heard on very tight turns and will eventually result in a failure of the differential.



En notering bara: I den där sista meningen (ljud som uppstår i snäva svängar och kan förstöra differentiealen), där syftar BMW i princip uteslutande på lamell-baserade limited slip differentialer.
En lamell-baserad limited slip differential har ett ofantligt mycket större behov av denna speciella MSP/A (aka SAF-XJ) oljan än vad en Torsen-baseras limited slip differential har.
Men oavsett hur man än vrider och vänder på det så har alltid BMW rekommenderat att använda MSP/A aka SAF-XJ 75W-140 i Torsen-diffarna i en Z3.
Så vill man använda vad BMW rekommenderar så är det den oljan man ska välja.
Ma
67
Matte_e30
E90 330 -06
Z3 2,2 -01
Har varit bortrest ett par dagar och kollade in om någon vänlig själ svarat...och jösses! Ni är ju suveräna!!! Tackar och bockar ödmjukast för er tid och fantastiska kunskap som ni delar med er!

Jag har verkligen fått de svar jag ville ha och ni har rätt i de antaganden ni framfört där jag sluntit på tangenterna.BMW Nyköping är auktoriserade med ny fin anläggning och oljan man föreslog som inte fanns hemma kan mycket väl vara den ni beskriver. Jag minns inte vad han sa men jag hade inte hört talas om den så därför lade jag den inte på minnet. Den stod inte med på realoem.com iaf...

Nåväl, blir heldag i garaget imorgon för att omsätta det ni har hjälpt mig med.

Gällande servooljan så har jag bytt 2ggr och ska byta 2 ggr till innan jag sätter dit nya behållaren. Vill inte skita ned nya filtret direkt. Kör "latmansvarianten" och fyller på och suger ur behållaren. Snyggt med bilderna på ATF och CHF, kommer hjälpa fler som ramlar in på denna tråd, BMW-SLANGEN.

Och gällande oljan jag köpt till diffen så, ja, den har ett literpris motsvarande en fin Single Malt! Var ute efter Castrols 75W-140 men enligt lokala handlaren så är just Castrols produkter svåra att få tag i för oss svenskar. Enligt säljaren är Sverige inte prioriterat av Castrol varför flera produkter var restade med okänt leveransdatum. Oljemagasinet.se hintade om samma sak, fanns inte där heller. Kollade autodoc, restad även där... gav därför upp och köpte "Mollyn". Nåväl, ska bli intressant att se om man märker någon skillnad.

Tack än en gång för all hjälp och er tid. Återkommer med uppdateringar erfarenheter.

Mvh Matte
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
bmw-slangen: Nej, jag klickade på art.nr. i länken till realoem som du nämnde, då står det när respektive art.nr. varit aktiva. Att art.nr. skulle kunna vara en logistisk övning håller jag med om ifall det gäller olika volymer/förpackning, vilket det inte är i detta fallet (okej då det är 1000ml och 1L enligt din länk). Även om det var en logistisk övning borde båda art.nr. finnas listade under samtliga modeller, men den ena olja är Z3 specifik. Den oljan går det tyvärr inte att hitta några specifikationer till längre om man gör lite efterforskning.

Du får väl lägga in fler BMW manualer om du känner för det, alltid intressant att se men för den delen inte alltid rätt. Finns en hel del konstiga saker i BMWs manualer. På rak arm kan jag komma på t ex att BMW, enligt deras manualer, tycker att man kan återanvända krosshylsan till pinjongen i 210-bakaxeln när man har bytt packbox, vilket är som uppgjord för lagerras på pinjongen. Sen har vi klassikern med E46 M3 som hade 10W-40 som rekommenderad olja till en början (för att vevlagerspelet var anpassat efter det) men när vevlagerrasen börja trilla in p.g.a. den höga värmen S54 utvecklar så ändrades det snabbt till 10W-60. Men med facit i hand vet vi att 10W-60 funkar alldeles utmärkt när motorn är varm men det sliter hårdare på vevlagren om man kallstartar ofta eller börjar gasa på innan oljan har nått driftstemperatur, hur man än vrider och vänder på det är vevlagren "förbrukningsvara" på S54 även om det är rätt många mil mellan bytena.

Antingen på följer man BMWs rekommendationer som du helt rätt har hänvisat till, eller så är man en fritt tänkande människa som Googlar på torsendiff och olja. BMW har absolut inga ekonomiska/logistiska motiv med att enbart ha en typ av olja till bakaxlar med diffspärrar som dessutom kostar 550:-/L sist jag frågade. En torsendiff är fortfarande ingen lamelldiff. ;)
Ma
67
Matte_e30
E90 330 -06
Z3 2,2 -01
För att förtydliga: Givetvis är det Valvoline Gear Oil 75W-80 som BMW-SLANGEN påpekat ovan.

INTE 75W-180!!! Tryckfelsnisse, feta fingrar och skit bakom tangentbordet i mitt fall🤡

75W-80 är givetvis rätt viskositet till er som läser detta.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Westersund : Jaha, ok nu förstår jag!

Ja, det där ser ju faktiskt knäppt ut att just 1000ml TU bara är listad för E36! :-)
Men å andra sidan är det lika knäppt att det ser ut som att det bara 60L fat tillgängliga för E36 M3 ägare :-)
Länk
ETK är långt ifrån perfekt och logiskt, vi båda har hittat konkreta fel och icke-konsekventa uppgifter där under åren.

Så yes, därför är det ofta lämpligt att titta på andra källor (som tex TIS men även andra pålitliga källor med känd källa eller bakgrund).

Så jag tycker inte man ska fokusera så mycket på förpackningen utan VAD för typ av olja som anges. Och då är det solklart vad BMW tycker man ska använda - det är limited slip 75W-140 som de rekommenderar.

Så först börjar man med att titta på vad BMW rekommenderar.
Då vet man att en bra startpunkt är limited slip 75W-140.
Du är inte tvungen att köpa BMW's alternativ för 550 SEK / liter,
det är just därför jag vill att man ska titta på vad BMW rekommenderar.

Du kan köpa Castrol Transmax Limited Slip 75W-140 för 229 SEK / liter.
Eller köpa LiquiMoly LS SAE 75W-140 för 403 SEK / liter.
Eller annan som motsvarar ovanstående.



Men samtidigt håller jag med, Torsen är ingen limited slip design och har inte behovet av de additiv som finns i limited slip oljor. Så yes, jag är också lite förvånad varför det slutade med LS 75W-140 i rekommendationen.

Men samtidigt säger JTEKT (vad jag förstår företaget där det ursprungliga företaget Zexel - som tillverkade differentialen i Z3 för BMW - hamnade efter en del uppköp och mergningar) att effekten av Torsen varierar en aning beroende både på oljans viskositet och om det finns LS addititiv eller inte.



Om jag läser infon från JTEKT korrekt så generellt sett så ökar man ingreppet av Torsen om man väljer tex non-LS 75W-90 och man minskar ingreppet av Torsen om man väljer tex LS 75W-140.

Så kanske BMW tyckte att den Torsen differential de fick från Zexel hade lite för mycket ingrepp med non-LS 75W-90 (för vad de ansåg vara lämpligt).
Och de ville minska ingreppet något och genom att välja LS 75W-140 olja uppnåddes detta.

Det där sista stycket är ju såklart rena spekulationer från mina sida, har ingenting att backa upp det där.



Vad jag kan läsa ut från allt är att Torsen-differentialen inte har några speciella krav på olja (som exempelvis en clutch-pack style differential har).

Det viktiga är att skydda kronhjul och pinjong vilket man gör genom att se till att oljan har API GL-5 specifijkation.

Därefter är det genrerellt "fritt" att välja olja med eller utan LS additiv samt viskositet (tex 75W-90 eller 75W-140). Fast man ska ha vetskapen att dessa olika egenskaper har en viss inverkan på hur mycket Torsen differentialen griper in.

BMW har helt enkelt gjort ett val och valt att rekommendera en LS 75W-140 olja av olika anledningar.

Men ser ingen fara i att använda vanlig non-LS 75W-90 olja i Z3'ans Torsen differential. Skulle man tycka den griper in för mycket eller mot förmodan hör lite ljud från den, då är det bara att gå över till en LS 75W-140 helt enkelt (eller prova först ett billigare mellansteg med non-LS 75W-140 precis som Westersund kör med).
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Matte_e30 : Aha, ok då förstår jag.

Fullt möjligt att även BMW's distribution också har problem med en del produkter (finns andra biltillverkare som har liknande problem för olika typer av produkter - jag pratar inte om elektronik utan olika reservdelar/produkter i allmänhet).

Ja, har sett andra påpekat att vissa vätskor är svåra att få tag på och har själv börjat märka av det.



BMW har en lista över andra produkter som BMW själva godkänt och anser är likvärdig deras "egna" produkt som de säljer (som kan användas och alla garantier bibehålls).
För exempelvis den produkten som BMW benämner MSP/A 75W-140 (och är den olja som BMW säljer till dig om du köper differentialolja till din Z3) så är här några exempel på produkter som BMW själva godkänt är likvärdig:
* Castrol Transmax Limited Slip 75W-140
* Avia Hypoid 75W-140 LSX
* Motul Hypo Synt LS 75W140
(denna har blivit discontinued - fråga Motul i januari om detta)
*Agip HLZ 75W-140
och så vidare...

Så det var troligtvis en produkt från denna listan som han nämnde för dig (och som du inte hört tidigare).
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nu börjar vi tala samma språk! ;) Du har helt rätt vad gäller viskositet och torsendiffar. Lägre viskositet ger mer ingrepp och högre mindre, LS additiv minskar ingreppet ännu mer. Vad BMW har för motiv för att rekommendera 75W-140 med LS-additiv kan man bara spekulera i, hade dom velat ha en annan spec på ingreppet i torsediffen hade de beställt därefter kan man tycka istället för att modifiera ingreppet med oljan. Torsen fungerar med i princip vilken olja som helst, men olika bra.

Självklart måste man inte köpa olja från BMW, men många kommer köpa olja på just BMW för att dom inte vågar köpa något annat. Tyvärr går det inte att få tag på Castrol Transmax LS 75W-140 eller Motul Gear Competition LS 75W-140 någonstans då det är slut hos leverantören p.g.a. att dom inte kan få tag på LS-additiv. Jag lyckades dock hitta Liqui Moly i Tyskland för ca 200:-/L för ett par veckor sedan till min M3:a.
Ma
67
Matte_e30
E90 330 -06
Z3 2,2 -01
Lite uppdateringar gällande "patienten".

Måste dock återigen börja med att tacka för alla vinklingar och svar, ni är super!

Bilen har börjar gå illa... ibland. Symptomen; trött på låga varv, dåligt vrid, startar ibland inte själv utan en lätt dutt på gaspedalen. När man försöker varva kan det närmast liknas vid att man har fått i 4:an istället för 3:an ( trots att 3:an är i ) o.s.v. Har googlat runt och kom fram till att DISA-ventilen ( mer om det nedan ) kunde vara boven. Den var inte bytt och pärlan är väldigt nära 20.000 mil så den byttes. Provtur= ingen skillnad. Mera googlande resulterade i att misstankarna riktades mot kamaxelgivaren insug. In med kodläsarinstrumentet= felkod för kamaxelgivare insug! Bilen gick inte dåligt, inga varningslampor på instrumentpanelen, ingen ökad bränslekonsumtion. Har tänkt på VANOS men det stämmer inte fullt ut...

BMW orginal rekommenderades men man kunde även köpa HELLA läs jag här på FORUMET så en ny inhandlades från Tyskland ( mer om det nedan ). Den är bytt, felkod rensad, provkörning= felet borta... tills nästa tur. Samma problem, samma felkod. Gick igenom alla slangar, kontakter etc. och släckte felkod. Ut på provtur 6 mil, inga problem. Nästa resa, tillbaka igen! Gjorde om samma procedur och åkte 6 mil idag igen utan problem eller felkoder när jag kom hem.

Något förslag då felet kommer och går? Känner igen felet från en gammal SAAB jag hade. Där satt kamaxelgivaren på ett helt idiotiskt ställe vid grenröret och "dödades" av värmen, vanligt fel på dem. På denna sitter givaren hyffsat skyddat men symptomen är desamma. Tacksam för tips.

Ytterligare fel som uppkommit är felkod "7b Activation Map Cooling". Har googlat mig fram till att det har att göra med termostaten och då vattenpump, termostat och vätska ska bytas under vintervilan så återkommer jag när det är gjort.

Byte bakaxelolja - Plockade bort reservhjul med hållare för att få lite mer plats. Gjorde stor skillnad då det var lättare att komma åt samt att hjul och balja nog aldrig varit borta på 20.000 mil. Ni kan tänka er hur det såg ut! Ta er tiden att ta bort och gör rent. På diffen, sett bakifrån, ser man 2 insexbultar. 1 övre=påfyllning, en i botten=urtappning. Jag gjorde rent insexhålen så noga jag kunde för att inte hamna snett med verktyget och dra runt. Jag hade även på rostlösare som fick dra en stund innan jag började lossa påfyllning först ( Börja alltid med den!). Kände med fingret i hålet, ingen olja. Lossade avtappning och ut kom en gråbrun sörja som luktade apa! 1.4 liter rann ut, ska vara 1,7 liter! På med nya packningar, BMW reservdelsnr 2 07 11 9 963 355 ( kostade 14 kr!) och fyllde på exakt 1.7 liter då det började rinna över så sakteliga. Råder ALLA att byta bakaxelolja/ diffolja efter detta. Sealed for life, MY ASS! Hade inga missljud innan bytet från diffen och det låter inget nu heller efter ca 50 mil men det känns skönt att veta att det är färskt där bak. Åtdragningsmoment 60NM. LiquiMoly-flaskorna hade utdragbar slang så det var busenkelt att fylla på.

Växellåda - Samma förfarande som med diffen, en övre, en undre (Finns bra filmer på You-tube). Här kom det ut en kolsvart vätska men bara ca 0.5 liter! Fyllde på med 1.1 liter enligt instruktion. Lådan känns smidigare och "lättare" att växla. Hade inga missljud innan och inte nu heller. Men för guds skull till er som inte bytt, GÖRT!

DISAventil - Var det första jag köpte efter bilens ankomst till garaget och jag tänkte roa mig med bytet under vintern. Nu blev det en kväll i garaget istället. Till att börja med så finns filmer på You-tube om detta. Ett råd är att ta bort luftfilterboxen samt slangen som fortsätter till insuget ( sitter med slangklämmor, lätt att ta bort). Det blir mycket enklare att skruva loss plastboxen med DISAventilen och du slipper vara en bläckfisk för att inte tappa ned torx-skruven på undersidan ;-). Gällande själva ventilen så läste jag massor om den på nätet och flera sa att man inte skulle köpa det billigaste "plastaskiten" från Ebay=Kina för 300 spänn. Jag köpte från "X8R Limited i England. Deras kit hade ventil av metall istället för originalets plast, en genomgående skruv istället för originalets plastclips(VILKET SMÄCK!) mm. Kändes betydligt bättre att skruva ihop ventilen med dessa delar jämfört med de som togs bort. SNÅLA INTE och köp det billigaste, det kommer att bita dig där bak och i värsta fall kosta dig motorn om skiten sugs in när/ om det går sönder! Passade på att köpa "plastbitarna" till stolsskenorna som får stolarna att glappa vid broms/ acceleration samtidigt, ska bytas i vinter. Kostade mig en dryg tusenlapp totalt med frakt, moms och tull(tack EU och Brexit!) X8R har en mycket bra film på sin hemsida med steg-för-steginstruktion hur man ska göra. Alla fixar detta!

Servobehållare med inbyggt filter - Sitter bredvid oljefilterhuset. Sög ur så mycket jag kunde med en billig sug från Biltema, i mitt med nytt, startade bilen och gjorde ett par fulla rattutslag samt bytte ytterligare 3ggr. Tömde ur, tog bort behållaren och hade skaffat en slang från Biltema ( 8 mm ) som passade min sug. Slangen gick precis ned i båda slangarna som fästs i behållaren på undersidan såjag kunde suga ur ytterligare från servot. Bara att trycka ned slangen så långt det går och suga ur det sista. I med ny behållare, på med slangarna, fyll på, starta, gör några rattutslag. Jag bytte olja ännu en gång efter detta och nu är den "cherry-red" och fin igen.

Kamaxelsensor insug - På denna bil sitter kamaxelgivaren bakom solenoiden till VANOS(finns bra filmer på You-tube). Efter att ha googlat runt så verkar det vara ett vanligt på M54-motorn så om du ändå byter DISA och/ eller servobehållaren kan du lika gärna byta denna också. Kontakten till givaren sitter nämligen en bit under DISA och slangen till insuget(efter luftfilterboxen) och servobehållaren måste bort tillsammans med lock till oljefilter och solenoid innan du kommer åt givaren. Den kostade knappt 400 så när man ändå är igång...

Till sist tips när du gjort rent cabben och ska impregnera: Använd en pensel till att stryka ut medlet och mätta cabben. Fungerade mycket bra på min och du slipper spraya med risk för stänk på lacken.

Jag återkommer med info om problemen med kraftlös motor om jag eller någon på FORUMET har en lösning på problemet.

Jag kommer att fortsätta med att färga/ renovera läderstolarna och ge en erfarenhetsberättelse om hur det gått och vilka produkter som använts. Samma gäller lacken.

Hoppas detta kan vara till nytta för er andra BMW-fantaster!

Väl mött, Matte.
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Dåliga packningar i Vanosen kan göra att bilen blir lite trött i mellanregistret. Kul att du fixar till Z3:an, väldigt roliga bilar som är värda att bevaras!

Även om bakaxeloljan hade sett bättre dagar så luktar de alltid lite skunk, har läst nånstans att det är p.g.a. att de innehåller svavel. Bytte bakaxelolja på min M3 efter en trackday (nybyggd bakaxel) och den luktade lika illa trots att den såg ut som ny.
Ko
256
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Kan bekräfta symptom trögstartad och dålig kraft ibland = kamaxelgivare.
Både min E46 och polarens E39 har påvisat detta. Min E46 ofta vid varmstart när den stått ca 30 minuter.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, Westersund. Det är svavel- och fosforföreningar som ger den där omissigenkännliga bouquet - och varför man undviker till varje pris att bli nersölad av den typen av olja då man stinker resten av dagen :-)

Dessa svavel- och fosforföreningar är typiska EP (Extreme Pressue) additiv och behövs i transmissioner av typen differentialer pga det högre trycket mellan tänderna (än vad som typiskt är i en vanlig manuell växellåda) och det är just på det högre trycket som växellådor ofta klarar sig med API GL4 medans differentialer ofta kräver API GL5.

Så även en helt nyöppnad förpackning av differentialolja luktar skunk. Rekommenderar att ni luktar runt lite bland era flaskor! Skippa den där vinprovningen och sätt dig istället och lukta på olika oljor och notera små nyansskillnader mellan exempelvis mineralbaserad olja och helsyntetisk olja.

Men det ska inte vara en gråbrun sörja (vare sig från differential eller växellåda), så du gjorde HELT RÄTT i att byta!
Precis, lifetime... Ordet betyder olika för olika människor... Med lifetime menar tillverkaren typ 10 år / 20 000 mil - vilket är ungefär efter den perioden som en bil anses värdelös i vårt samhälle av både producenter och konsumenter och helt föråldrad och anses av alla konsumenter att inte kunna duga till något alls utan man måste bara köpa nytt (detta gäller inte bara bilindustrin utan finns i många industrier). Samtidigt så struttar alla omkring (både producenter och konsumenter) och skryter om sin miljömedvetenhet medans de gladeligen skyfflar in mer kol i köphetsugnen :-)



Yes, i 99% av fallen är den där "Activation Map Cooling" felkoden pga värmeelementet i termostaten gått sönder.
Nu ska du ändåså byta termostaten, och då bör felkoden försvinna (om den inte gör det så är det bara att felsöka vidare när den tiden kommer).

Men du kan redan nu verifiera om värmeelementet i din termostat är trasig. Bara mät motståndet över de två pinnarna som driver värmeelementet (har nämnt detta i flera äldre inlägg). Är det trasigt brukar man få oändligt högt motstånd (dvs öppen krets) eller ett väldigt högt motstånd.
Kommer inte ihåg vad motståndet brukar ligga på, men går nog typiskt nån ampere eller så på sin höjd, så mett motstånd runt 10-14O är nog vad man bör se. För lågt är såklart onormalt också, så är det lägre än 2-3O så är det något som också är fel (då det ger en ström på 5A och över vilket inte är rimligt).



Utan att ha mer info eller möjlighet för att insamling av parameter eller någon felsökning/diagnostik så är det vanligt att VANOS inte fungerar som den ska och det vanligaste är då packningar, precis som Westersund säger.
Har du möjlighet så koppla gärna upp diagnostikutrustning där du kan åtmindstonde se begärd/faktiskt gradantal på kamaxlarna och se hur bra/dåligt VANOS arbetar på respektive kamaxel (ännu bätre är det med bidirectional där du själv kan styra och kontrollera VANOS). Då kan man ganska enkelt se om det är något problem med VANOS eller inte. För är då speciellt insug VANOS sticky eller väldigt svårkontrollerad så får man symptom som liknar det du beskriver.
Men! Innan du gör någon felsökning, se MÅSTE du först till att kamaxelsensorerna fungerar som de ska och de får INTE vara Kinesium (BMW, Bosch och Siemens är de enda som är godkända - Hella är lite av ett gränsfall för just dessa sensorer men de brukar fungera - men då får man INTE köpa dem från Wish, fleaBay, Amazon eller andra ställen där det formligen kryllar av (bra gjorda) piratkopior. Jag har märkt att mängden piratkopior ökar och fler och fler seriösare drabbas av detta. Alla de där marknaderna är ett enda stort big no no... Har sett och själv fått tillräckligt många piratkopior (vissa är riktigt bra gjorda) att jag inte vill se eller ens ha att göra med den nätmarknaden längre. Är bara trött på skiten, tillför ingenting, hade gärna sett att allt brann upp så man slapp se skräpet...
Men generellt så är det bra att göra en översyn av VANOS vid dessa miltal och speciellt när du ändåså ser över resten av motorn, så en mindre renovering av VANOS-enheten är inte fel.
Fast som sagt, givarna måste fungera (sitter det exempelvis en Kinesium vevaxelgivare så är det bara att slita bort den och sätta dit en riktigt) för annars så kommer det aldrig att fungera riktigt. Och det är fullt möjligt det funnits multipla fel (ganska vanligt på äldre motorer) att det var fel på både någon eller några givare och VANOS och något annat och något fjärde.
BMW är ju en fantastisk bil, just detta självklara att det finns kompletta reservdelskataloger som stämmer för dig. Jag utgår ifrån att du hittat dessa kataloger på nätet. Något för Volvo att lära sig.....
Då har man nummer och kan beställa original delar, antingen vet du vad du skall ha exakt när du knallar in till BMW återförsäljaren, eller så köper du det billigare i Tyskland.
Jag brukar lägga beställningar hos Hubauer Shop och originaldelarna är här på några dagar. En mycket seriös firma. Köpte t.o.m. nya kodade bilnycklar där, men vilket papperstrassel, vilket jag insåg att var helt korrekt. De ville genom olika intyg veta att jag verkligen var ägaren till bilen. Vi har inte lika tydliga och stämplade dokument i Sverige som knyter en viss bil till mig som ägare och min adress, som de har på kontinenten. Att hämta ett utdrag från Bilregistret via nätet på svenska ger de inte mycket för i Tyskland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.