Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Funderar lite på motoreffekt på en 320D 2015 GT. Om den har 184 hk på papper hur mycket har man då nere i backen? Om man optimerar den med steg 1, hur mycket kan man få ut i backen på hjulen då menar jag? Kan man komma upp till dem ordinarie 184-185 äkta hästar ner till hjulen eller mer? | |
Förlusterna varierar mellan olika bilmodeller men jag tycker du kan utgå ifrån att 90% av motoreffekten når hjulen. Många optimeringar bör nog ge mer än 10% effektökning. | |
Ok för har en nära vän som kör en gt f34 320d 184 hk. När han bänkade den utomlands så visade den bara 153 hk på hjulen och sedan med optimeringen fick han ut 186 hk på hjulen. | |
Din kompis hade då ett 17% effekttapp, som inte är milsvidd skillnad från 10%, men visst är det en skillnad. En påverkande faktor och kanske den största osäkerheten är hur noggrann bänken är. En slumpvis bänk kan vara bättre på att mäta skillnaden före och efter en optimering än att ge absolut svar på hur mycket effekt som kan produceras. | |
Men det som spelar roll är väl det man får mer, snarare än exakta siffror på hjulen? Varför är detta viktigt? TM-chiptuning som exempel ger 51 hk/80 Nm mer vilket ju kommer att märkas rätt bra. |
|
Var det en oberoende firma som bromsade effekten före och efter? Om det var firman som optimerade bilen så finns det en risk att de friserade effektsiffrorna både före och efter optimeringen för att få sitt arbete att framstå som bättre än i verkligheten... Det finns även en EDE-version av 320d (även GT) som har en motor som är optimerad för låg förbrukning/låga avgasutsläpp, den har väl typ 165 hk i original - kan det vara en sådan din kompis har? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hur ser man om det är EDE version då? Den bänkades i Bosnien skulle jag tro då han gjorde optimeringen där. | |
Är din kompis bil svensksåld? X-drive? Osäkerheterna i bromsutrustningen påverkar helt klart slutresultatet så ta siffrorna med en nypa salt. Men han fick 31 hk effektökning, stämde det med det utlovade resultatet? |
|
Jag vet bara att bilen är en vanlig 320d gt 184 hk bakhjulsdriven och 2015. Vet att dem sa till han att om dem optimerade den så skulle det bli 225hk men dem mätte innan och resultatet blev 152,7 hk med 20” 275 bak iaf. Efter optimerad så fick han 184,8 hk. Vad anser ni är det bra eller dåligt? | |
Den har gått mella 12-13000 mil och vet att efter dem bänkade den efter optimerad så nämnde dem att han måste byta till ny bränslefilter av märket mann då det kan göra mycket att han tappat kraft. Vet inte om det kan stämma men låter lite konstigt då bilen går helt normalt enligt mig som åkt med han och han har aldrig klagat på något. Vad kan avgöra sådan förlust i hästar någon som vet? | |
Jag tycker det verkar relativt normalt av en genomsnittlig trimmare. Bilen har 184hk i motorn innan de säger den ska få 225hk efter. Det motsvarar +41 hk. Bilen mäts innan och har 153 hk, vilket betyder 17% förluster mellan motor och deras bänk. Efter trimning ska den ha 225 hk i motorn vilket då skulle bli 187 hk i deras bänk och det blev 185 hk. Det skiljer alltså 2 hk eller 5% av de 41 hk som de lovade. Jag ser inget konstigt alls med detta. Gjorde din kompis några körningar innan och efter trim och mätt tider för säg 50-150km/h? Min rekommendation är att vara nöjd och glad för den trimmade bilen. |
|
Om bränslefiltret inte är igensatt låter det som en osannolik förklaring! Det är samma filter till F3x 316d upp till 335d, så att det skulle vara gränssättande låter som ren BS! Kolla reg.nr. mot transportstyrelsen så står det vilken modell bilen är, och/eller kolla VIN-nr. mot en VIN-decoder för BMW. De "lovade" ca 22% effektökning och han fick ca 21% (enligt deras mätningar)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Så ni anser att detta är helt okej eller? | |
Men anser ni att filtret bör bytas eller vad ska jag be han kolla upp? | |
Ja, detta är ett okej resultat baserat på siffrorna. Är han nöjd med optimeringen i övrigt? Man vill ju ofta att hela effektprofilem höjs så karaktären är likadan men starkare och inte bara att toppeffekten höjs men kraften mellan 1500-3000 rpm är oförändrad. Vad kostar en sån här optimering i Bosnien? |
|
Med tanke på att bilen gått relativt långt kan det, som jag ser det, vara läge att byta bränslefilter i vilket fall som helst. Men det är ju knappast någon brådska. | |
Byte av bränslefilter är en servicepunkt i serviceschemat - byt enligt det så funkar det. Kör han med "fuldiesel" från fartyg eller andra "obskyra" källor, kan det sättas igen snabbare och behöva bytas oftare än serviceschemat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Vad jag fick veta så kostade det honom allt som allt 400 Mark dryga 2000kr. Kan bränslefiltret avgöra varför den är seg eller finns annat man bör kolla upp? | |
När byttes filtret senast? Tankar han diesel från "skum källa"? Generellt låter det osannolikt att det är filtret, men om det är helt igensatt kan det iofs vara ett problem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Vi sitter precis och dricker kaffe och han säger att han tankar på en likvärdig bensinstation som cirkel k eller Preem i Bosnien då den har bästa bränslet och dyrast. Tydligen flytande Viagra som dem kallar den här hahaha. Filtret byttes vid 9000 mil i Sverige men var från AUTODOC | |
Om bränslefiltret kommer från autodoc och är ett icke kvalitetsmärke, så hade jag bytt filtret till ett original, Mann, Mahle eller Bosch. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.