AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.728

X3 3.0 2004, Abs/4x4/handbromslamporna tända. Jag har kört fast.

Sida 1 av 3
Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Hej,

Jag har under en tid haft problem med vår andrabil och jag har nu kört fast och behöver hjälp. Det började i november 2021 med att hastighetsmätaren dog samt de tre lamporna lyste (4x4,abs,broms) . Felkoder gav att hjulsensor vänster bak var trasig så jag bytte den och allt var ok. I april fick jag återigen samma lampor men hastighet fungerade och då var det höger bak. Bytte den sensorn men lamporna slocknade inte. Jag har nu varit i alla hörn på internet och försökt mig på en massa men problem kvarstår. Jag har följande koder:

5e5c - Wheel Speed sensor generic, plausibilty movement
5dec - clutch closed, rear wheel drive, strain on transfer case too high? One wheel sensor faulty?
55c4
55c8
55c9

Följande är gjort:
* Samtliga hjulsensorer är bytta till samma märkt fr Autodoc
* Nya Abs-ringar bak.
* plastdrev till motorn som aktiverar fördelningslådan är bytt. Inpa kan aktivera motorn och jag kan höra den jobba då.

Bilen beter sig illa och låter, speciellt i låg fart när man svänger.

Lamporna tänds när jag kör i låg fart t.ex ut från gården. Om jag låter bilen stå och startar och kan gasa upp till 5:e växeln så slocknar 4x4 lampan och de andra lamporna är släckta. Så fort jag släpper gasen eller växlar ned tänds 4x4 lampan och efter en stund även handbroms och Abs. Sitter felet i fördelningslådan tror ni? Jag är inne på att plocka ur den och felsöka.

Bilen är gammal och jag är inte beredd att ösa pengar på den varför jag t.ex inte köpt original hjulsensorer. Dock älskar jag den och vill hålla den rullande.

Skulle uppskatta lite input hur jag går vidare.

Har tillgång till Inpa och Ista men dessa har inte givit mig mer än koderna hittills.

Mvh Per
Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Ingen som har några idéer? Jag har testat att koppla ur modulen till fördelningslådan och som rwd är den mjukare i drivlinan. 5e5c samt 5dec lyckad jag dock inte lösa. Kan yaw-sensor vara problemet? Jag verkar inte kunna testa den via ista.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket märke är det på abs-givarna?

Billiga kina-skräp-givare är inte sällan trasiga redan som nya...och då blir det problem när man bytt dem och utgår från att de funkar!

Om det inte är OEM-kvalitet på givarna (Bosch, VDO-Siemens eller liknande kvalitetsmärken) så skulle jag börja med att byta till sådana givare.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Det heter Abs och är säkert kina-producerat. Konstiga är att alla givarna visar rätt hastighet. Kanske är värt att testa men magen säger att det är något annat.
TC
56
TC1
518i -95
Tja har du fått någon lösning på det hela ? Jag har exakt samma problem
Sw
39
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Med tillgång till Inpa å kan du enkelt visa signalerna från rap ABS sensor. I mitt fall hade jag en sensor som intermittent under körning kunde tappa signal för en kort stund. Kan du lokalisera felet till ett hjul så har du det enklare.
Som Swejok säger så någon typ av felkodsläsare som kan visa/logga signalerna från ABS-sensorn (ifall du inte har felkoder som pekar på en viss givare, brukar ibland stå intermittent eller konstant).

Min far hade intermittenta problem med att antispinn gick in till och från, till den grad att det gick inte att köra bilen utan att stänga av detta.

Då bytte vi till en givare och gjorde misstaget att inte köpa en OE/OEM. Då vart det konstanta fel istället.

Lösningen var att köpa en ny givare. Nu vart det OEM. Men en OE från typ ATE, eller kanske Bosch, VDO-Siemens, Hella hade nog fungerat också.

Nu gällde det en icke x-drive bil, men tänkte mest påvisa att bara för man har bytt något så behöver inte det ha löst problemet.
TC
56
TC1
518i -95
Jag har tillgång till autocom . Kan se live data när jag åker med bilen alla ger samma hastighet. Det skumma är när jag kollar på rotationsrikningen så säger alla 4 givare att jag åker bakåt oavsett om jag åker fram el bak . Har prövat snurra var hjul för sig samma där säger bara bakåt vad jag än gör .. jag har en felkod
5e5c rotationsidentifiering permanent
I ögonblicket minns jag inte i vilken nylig tråd här som jag läste om att en (bara en) nybytt Kina-givare just gav fel rotationsrriktning.

Rätt konstigt att det kan bli så, men det har kanske något med polaritet att göra? I så fall, vill jag påstå, handlar det om en produkt från någon kopierare som inte riktigt förstått. Och då kan man vara rätt säker på ursprunget.

Jag skall försöka hitta den nämnda tråden och i så fall länka.

/Lennart
Jaha, där var den. Ganska/väldigt färsk.

Första inläggets felkodsredovisning.

Länk


/Lennart
TC
56
TC1
518i -95
Ok tror jag läste något liknande på ett amerikanskt forum . Har lossat alla hjul den enda som ser ny ut är v bak . Och på kan endast läsa Bosch på en av dem . Kanske får man beställa 4 nya
We
19
Wetterflod
M3 E46 -02
320d E91 -06
520xd F11 -15
Vad är det för skick på generator och batteri? Det första bilen börjar varna för vid dippande volt är 4x4, ABS och handbroms. Hade ett liknande intermittent fel på min e70 X5:a. Kunde lysa upp 4x4, ABS och handbroms och peka på ABS sensorn höger fram..... Mätte upp laddspänningen från Generatorn som var för hög... typ 15,5 V på tomgång (och kunde nog dippa under också). Bytte både batteri och generator och felet har varot borta i 600 mil nu så....

Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Ja batteri/generator kan vara ett bra ställe att börja på, jag väntar fortfarande på ny abs ring och ska fortsätta mitt felsökande efter den är bytt. Uppdaterar min tråd när jag har löst problemet.
TC
56
TC1
518i -95
Idag fick mina ABS givare vemo ( kvalitetsmärke) bytte vb då den tidigare tagit i ABS kransen ! Men felet kvarstår ska kika på HB uppdaterar efter det
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Den nya ABS sensorn kommer garanterat att ta i om du inte byter ABS krans, min nya gjorde det och förstörde en av mina kina givare.
TC
56
TC1
518i -95
Den tog i ett par gånger slipade ytters lite på ABS givaren ska pröva med distanser hört några som gjort så . Annars blir det byta krans
TC
56
TC1
518i -95
En fråga tror ni ABS givaren slutar fungera om den slipas ner ytterst lite av abs ringen
TC
56
TC1
518i -95
Hej har du fått någon lösning på det hela ?
Jag har bytt till 2 nya abs ringar samt 2 nya abs givare
Men problemet kvarstår. Startar bilen inga felkoder eller lampor som lyser!
Lägger i drive och åker ett par 50-100 meter så tänds först 4x4 lampan och kort därefter tänds abs och brake lampan och får fel kod 5e5c rotations identifiering . Alla givarna säger att jag åker baklänges hur jag än gör !! Snälla kan någon hjälpa till jag blir fan TOKIG SNART
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Kolla den här länken, det är inte omöjligt att det här är samma problem som du har


Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Om det är så att du bara vill ta dig igenom bes, eller inte bryr dig om att fixa det, eller köra awd x3 så kan du alltid beställa xdelete.
kostar typ 1500kr, du växlar mellan awd/rwd med en app, allt du styr är motorn på fördelningslåda som kopplar in framhjulsdriften.
TC
56
TC1
518i -95
Har sett den filmen tidigare och min låter inte när man stänger av bilen som det gör på hans . Och jag vill gärna fixa problemet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.