AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.797

Bluffen med 98-oktan på vissa mackar

Sida 1 av 2
Jag misstänkte länge att jag inte fick samma räckvidd med bilen och började göra mätningar på hur långt jag kom med full tank efter jag tankar 98-oktan, jag kör oftast samma sträcka varje dag och till samma ställen.

Det visade sig att jag fick en helt annan räckvidd där jag tankat hos vissa mackar i Sthlm, tex senast så tankade jag full tank för 1,5 vecka sedan och det är halva tanken kvar, på en annan mack som jag inte nämner nu så hade tanken varit nästan tom, räckvidden bekräftar detta också.

Så vad säger man? att vissa mackar gör en fuling och utnyttjar läget, speciellt mindre mackar i detta fall, man pumpar in 95-oktan där det ska vara 98.

Efter jag läst på en del forum framförallt utomlands så verkar det ske, nån naiv person säger säkerligen det beror på misstag, kan knappast vara misstag då jag har bekräftat två mackar i Sthlm som är bemannade som bluffar.

Nån annan som haft misstankar kring detta?
Att förbrukningen skulle bli dubbel för att du tankar 95 istället för 98 oktan tycker jag verkar osannolikt. I vilket fall måste du logga och mäta bättre hur mycket du tankar i för att dra en säkrare slutsats. Gör t.ex. referensmätningar när du tankar på macken du litar på för att se hur mycket förbrukningen skiljer mellan 95 och 98 oktan. Det kan ju vara annat som skiljer. Tex olika mycket etanol.
Etanol blandningen kan vara en teori, det är en vanlig modern bruksbil jag kör med om vardagarna så inget man ligger och gasar tungt med.

De jag har tankat hos är OKQ8 och jag märkte skillnaden direkt efter jag tankat på OKQ8 i Bergshamra, förbrukningen gick ner ordentligt.
bl
2.027
blixten
325i -88
Jag såg ett tyskt test där de körde en amg mercedes i bromsbänk och testade 95, 98, 100 och 102 oktan. De fick inga/marginella skillnader avseende bensinförbrukning. Däremot var skillnaderna ganska stora avseende effekt och vridmoment mellan 95& 98 och 100&102 oktan-
16.283
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att försöka mäta exakt förbrukning på det sättet är helt meningslöst. Noll chans att få jämförbara siffror från dag till dag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har bilen en motor som är optimerad för 98 oktan?

Många moderna bilar har inte motor som kan utnyttja högre oktantal än 95....då får du inte någon högre effekt och/eller lägre förbrukning med 98 oktan!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
7.664
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Vad är det för bil det handlar om?
Det är alltid lätt att bli konspiratorisk och ta till lätta förklaringar på svåra problem. Men som de andra säger så måste du mäta på ett annat sätt. Dvs nolla mätaren efter full tank. Sedan köra exakt samma sträcka, gärna under samma betingelser, för att kunna mäta en eventuell skillnad. Troligen kommer du inte få någon större skillnad, på sin höjd någon cl/mil i bästa fall. Därför räcker inte med att bara titta på tankmätaren. Jag har själv testat på flera olika bilar, alltifrån V70, BMW och Porsche Macan. Gjorde tom ett blindtest på frugans bil (efter tips från en forummedlem) under en period. Tankar därför alltid 95 numera till bruksbilarna.
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Har en AMG S63 och testat olika soppor (Shell dock, inte OK). Förbrukningen ligger i princip på densamma, men bilen är helt klart rappare och svarar på gaspådrag snabbare. På en V70 med 140 hästkrafter? Du får lite bättre smörjning, men det är allt.
16.283
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är förstås ren nys att bilen skulle dra dubbelt så mycket bränsle på 95 än 98 oktan. I så fall skulle bränslet vara så dåligt att bilens instrumentpanel skulle se ut som en julgran av alla varningsmeddelanden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skillnaden i förbrukning kan nog i bästa fall ligga runt 3-5%.

Effektökningen kan kanske vara lite större, särskilt om bilen har överladdning (mekanisk kompressor eller avgasdriven turbo).

Men ovanstående gäller enbart om motorns konstruktion/mappning gör att den kan dra nytta av högre oktantal än 95, vilket inte alla motorer klarar.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skillnaden i förbrukning kan nog i bästa fall ligga runt 3-5%.

Effektökningen kan kanske vara lite större, särskilt om bilen har överladdning (mekanisk kompressor eller avgasdriven turbo).

Men ovanstående gäller enbart om motorns konstruktion/mappning gör att den kan dra nytta av högre oktantal än 95, vilket inte alla motorer klarar.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.266
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Man ska komma ihåg att bilen ofta är 60-70 kg tyngre efter en tankning så om bilen känns piggare när man åker ut från macken med 98 oktan i så behöver en 300hk och 2000kg bil fått 9-10hk ytterligare för att behålla sitt vikt/effekt-förhållande den svängde in till macken med.
Jag gick från 0,95 l/mil till 0,74 l/mil när jag bytte till 98 oktan. Gjorde även steg 1 optimering i samband med oktanbyte.
Audi 2.0T 2011
Mvh
Visa användare
8.266
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bruno, hur mycket av skillnaden tror du härrör till optimeringen kontra oktanbytet?
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Grelle: Man jämför ju inte en tom tank mot en full. Man jämför ju likvärdiga situationer, dvs 2 fulla tankar. Min bil, med full tank 98, känns piggare och har en bättre respons vid gaspådrag än vid en full tank med 95. Tydligare nu?
Visa användare
8.266
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hasse29, problemet då är att det är så lång tid mellan jämförelserna att det är svårt att korrekt minnas känslan innan.

Vilken bättre smörjning ger 98 oktanig bensin?
16.283
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Myterna haglar även i denna tråd i full fart. 2dl mindre förbrukning på 98 oktan är sagor. Samma sak att 98 skulle smörja någonting.
Visa användare
7.664
Kristoffer_L
992 GT3 -21
@hasse29: Det var en V70 T5 med gamla 250hk Turbospisen. Körde den växelvis på Shells 95 respektive V-power men det blev i stort sett ingen skillnad. Samma sak om vi går till andra spektrat med en modernare Macan S med turbomatad V6. Den var dessutom optimerad för 98. Inte heller där var det någon skillnad. Så numera blir det 95 för mig för bruksbilarna.
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Så här säger internet:

Länk

"Bensin 98 ger optimal prestanda i motorn. Den är med sitt höga oktantal anpassad för motorer som kräver ett högre oktantal. Med rätt oktantal för motorn optimeras prestandan. Bensin 98 innehåller max 5 % etanol och passar därför även fordon som inte kan köra på bensin med 10 % etanol."

Då min bil är optimerad för 98 oktan (enligt Mercedes) blir prestandan optimal. Vilket klart stödjer mitt påstående.

"Rent generellt är det dock ingen mening att köra med högre oktantal än vad bilen är konstruerad för, motorn går inte bättre. Men när det gäller högprestandabilar och chipstrimmade vagnar kan det däremot bli en viss skillnad i motorkaraktär med 98 oktan i tanken."
16.283
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Internet" säger en massa dumt (även om det inte är direkt felaktigt heller). Med tanke på att den pratar om 96 oktan som inte sålts på typ 20 år så är det inte direkt färsk information ;)
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Nej, men den bekräftar allt det jag säger. Har inte sett något som säger emot mitt påstående, så jag antar att det fortfarande gäller. Håller med att internet har mycket konstigheter, men där var nog sanningen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.