Sida 1 av 4
|
|
---|---|
Hej forummedlemmar. Då har jag avverkat en del mil i i4:an och tänkte ge mina observationer nedan, kanske det hjälper någon på traven i sin beslut. Vore kul att få medhåll eller mothugg. Listar med nummer så blir det enklare att särskilja diskussionerna. Referens; min bil är en safirsvart M50 "Supercharged" med de mindre breda 19" hjul och Cognac M-sportstolar. 1. Bilen känns premium, både utanpå och inuti. Utanpå ser den precis lagom avvägt sportig / "GT" ut, utan att sticka ut för mycket. De stora njurarna fram ser kanonbra ut, de äldre mindre njurarna a la F30 ser hopplöst billiga och tråkiga ut. Dessa stora ser lagom pretentiösa ut, alltid retar det någon. :) Bilen har lagom spännande linjer utan att det blir för mycket. Den ser heller inte för mjuk ut så att den ser billig ut. Om jag kunde önskat något vore det att njurarna fram skulle se likadana hela vägen inuti njurarna. Som det är nu finns det en övre sektion, och en undre som ser annorlunda ut. Dessutom, om man har assisted drive så finns det en radar som är slät i den undre sektionen. Lite OCD kanske, men ultimata vore om den hade samma design hela vägen och utan reg-skylt. 2. Klimatautomatik och iDrive: inuti är det mycket information och layout att ta till sig till en början, men med flera mil bakom sig förstår man hur BMW tänkt sig att man ska köra bilen. Den gömda klimatpanelen stör mig verkligen inte, men så pillar jag sällan på alla de inställningarna. Bilen har flerzons klimatautomatik, varför pilla runt? Det funkar ju. IDrive 8 är mycket informationsrik, kan vara lite jux innan man vet vart man ska leta, men man lär sig med tiden och det är ganska genomtänkt när man vant sig. Sen är det vissa grejer jag ännu inte förstått mig på, t.ex. om jag vill ha en genväg (när man drar ner gardinen uppifrån) för att preheat:a batteriet i tid till kommande laddning, hur lägger jag till den genvägen? Jag vill inte alltid gå in i navin, programmera att jag ska till just den laddstationen bara för att den ska förhetta batteriet. Misstänker att kommande uppgraderingar kommer fixa dessa små saker som förenklar. Likaså att man får info i navin om hur många procent batteriet kommer ha när man anländer till sin destination (ska komma med uppgraderingen juli 18, 2022). Det senare vill jag ha i BMWs app också, typ som appen "A better route planner". 3. Klagomål 1: växelknoppen. Varför i hela friden namn är den i äkta plast?!? Jag valde till aluminiumknappar till dörrarna, varför kunde man inte få en växelspak i solid aluminium som på t.ex. E90? Man har handen på den hela tiden, det skulle ha påverkat positivt att den vore i ypperlig kvalitet. Nuvarande plastknopp, och knapparna på den känns billiga. Knapparna i synnerhet känns som väldigt väldigt billiga (unlock, "p"). Skärpning BMW. 4. Klagomål 2: iDrive-knapparna runt pucken. Det är knappar, MEN hela knapp-panelen är i ett platt stycke, så man kan inte enkelt särskilja knapparna utan att kolla. Feltänk, där design gått före funktion. 5. Sportstolarna. Jag valde till M-sprotstolarna. Sköna, massor med inställningar, allt bra. Utom möjligen att om man blåser upp njurskydden till max så är den ändå ganska rymlig i sidled. Den kniper inte lika mycket som t.ex. E90-sportstolarna. Anpassning till BMW's medelålders lönnfeta män? I amerikat? Synd, de borde kunna gå ihop mer. 6. Motor och drivlina: 470 hp i alla lägen utom "sport boost" som ger 544hp. Ärligt talat, 470 hp räcker med stor marginal vad man någonsin behöver. Man drar ifrån allt när man högerpedalar. Finns ingen större anledning att gå i sport boost, speciellt inte med medresenärer i bilen då det blir extremt kraftig acceleration och retardation hela tiden. Comfort och ECO Pro fungerar alldeles utmärkt om man inte ska dra ifrån en MC eller en hyperbil från 00-talet. Ni som valt e40 har förmodligen all kraft man någonsin kommer behöva, bortsett för impa på polarna om hur snabb den är 0-100 km/h. 7. Laddning och effektivitet: Laddar mest hemma med 3-9kW. BMW rekommenderar att man undviker SOC över 80%, och under 10%. Batteriet slits minst med låg laddning, så har man laddning på 25-50% så kommer man 15-25 mil. Det räcker 95% av körningarna. Resten kan man snabbtanka på ionity som funkar ypperligt. I mitt närområde klarar de "upp till 350kW" och när jag tankat har det gått snabbt, med 100-200kW. 5-15 min räcker, då hinner man slå en sjua eller handla något onödigt och onödigt dyrt i butiken. Man får ju 1 års gratis Ionity abonnemang med ny i4, så man tankar för en sisådär 3-4kr / kWh. Billigt! När det gäller andra laddare har jag bara provat EONs men det var någon special-app man skulle ha, och registrera betalkort osv. Orka! Hoppas man snart kan blippa ett betalkort eller ha 1 app till allt. Det kommer väl. So far ingen räckviddsångest. Bilen estimerar väl hur mycket man förmodligen urladdar batteriet kontra distans. Sen KAN man snålköra också, körde en 25-30 mil i ECO Pro, och höll mig oftast runt 16-17 kWh/100km. Helt OK! Sen kan man gasa motorväg men då kan man landa på 25 kWh/100km. Lite som med stora bensinmotorer, från 0.7 L/mil till 1.5 L/mil beroende på humör och tillstånd av den bättre hälften. :) 8. "Hey BMW": Funkar hyfsat. Man kan säga "I'm cold/warm" så justerar den ens klimatzon, fungerar från respektive sida. "Take me home" -> navigerar hem. Smidigt. Finns en del användbart, men man får plugga in flera fraser. De fraserna finns bland inställningarna till voice command. Man kan även byta från "Hey BMW" till något unik som "Halloj Nisse", men har inte provat. Jag har inte riktigt förstått hur man väljer Hey BMW eller Googlet/Siri. Någon som vet? Hey BMW kräver ingen knapp, utan det är bara att prata, så får man upp bubblor i HUD som indikerar att den lyssnar. 9. Android auto: Funkar trådlöst och bra. Lite lite laggigt ibland med att ladda appar första gången, men inte störande. Störigt att man inte kan välja låt i Spotify utan premium, men det är inte Androids fel. Annars funkar allt bra. 10. Assisted driving: fungerar riktigt bra på motorväg! Dock är det vissa begränsningar i Sverige, man får "felmeddelande" om detta varje gång. Det tillåts ej att den kör genom korsningar eller rödljus till exempel. Sen har jag sett på tuben att det ska lysa grönt på ratten (2 leds på vardera ratt-eker) men det tänds inte i min bil. Kanske har med ovanstående begränsningar att göra? Annars bra indikationer i dash och HUD om att den är aktiv, ratten blir grön i panelen när den styr själv, gul när man inte "håller" i den tillräckligt. Assisted drive, inga spök-aktiviteter hitentills! Den är också konsekvent i sitt beteende vilket jag uppskattar. 11. BMW-appen: funkar kanonbra. Massor med finesser, inga buggar. Kan ställa in laddmål, strömstyrka AC, klimatisering, etc etc. Fortsätt förbättra denna BMW. Det ända negativa jag har om appen är att man inte kan ha bilar från flera användare i samma app. Dvs, min fru har sitt konto och sin BMW i sin app, jag mitt konto och min BMW i min app. Men jag kan inte lägga till hennes bil i min app, för den finns redan på annat konto. Alltså kan jag ej se hur mycket hennes bil laddat här hemma (utan att gå manuellt ut till bilen och kolla i panelen). BMW, fixa detta. 12. Komfort. Bilen är skön att köra, trevlig att åka. Alla resenärer nöjda (tonåringar i baksätet). Trevligt med egen klimatzon bak. Gott om plats, ingen som tycker det är trångt bak, som påpekas på tuben. Bilen är tyst och bekväm. Bra med Hans Zimmers el-ljud i Comfort- och/eller Sport-läge, trevligt för medpassagerare att "vara med på" när det accelereras. jag tror man som passagerare blir mindre åksjuk pga ljudet. Det är också lagom högt, ganska lågt faktiskt. Mest som en psykologisk erinring snarare är "starkt motorljud". Bra jobbat BMW, borde vara standard som tillval i alla elbilar. 13. Styrning. En svag punkt, förstås mycket mindre precis än t.ex. E90:s hydrauliska styrning. i4 är nog inte sämre än de andra bättre på marknaden, men det är -inte- lika precist som hydraulisk styrning i höga farter eller i kurvor. Det blir kanske lite bättre i sport-läget, men vi pratar grader i helvetet. men det är bara att gilla läget, inte hela världen. Ärligt talat spelar det inte någon roll 99% av tiden, om man inte tar i från tårna s.a.s. 14. Laddning telefon. Den trådlösa laddningen är rätt klen när man har Android auto igång. Laddar knappt överhuvud taget, eller så drar min Samsung S21 massor med ström när den kör Android Auto. Laddning via kabel samma sak. Kanske finns en strömbegränsning i uttaget (1A?). Som helhet är jag mycket nöjd med mitt köp. Jag tror i4 e40 jämte Tesla 3 och andra elbilar är en no-brainer, i4 är en riktigt bra bil. Det visade även Björn Nyland (Tesla Björn) på youtube i hans M50/e40 tester. Nu nyligen med e40 1000km-test där den låg i paritet med Tesla M3 (topp 2). Vänta tills BMW växlar upp ett steg till med en ren el-plattform. Några frågor från medlemmarna? mvh Q | |
Here you can find a selection of possible commands: Navigation How long have I already driven? What is the remaining distance? What is my next destination? When do we get there? How long before we arrive? How are traffic conditions? Take me home Take me to [POI NAME] End guidance Show me the map Drive to [ADDRESS] Navigate to the nearest gas station Show me the nearest charging station Drive me to the next parking lot Find a gas station along the route Set home address I need a coffee I am hungry I need a place to sleep Show me the range map Climatization Deactivate air conditioning Activate air conditioning Stop armrest heating Activate armrest heating Deactivate seat ventilation Start seat ventilation Automatic air recirculation I am cold I am too warm Deactivate seat heating Activate seat heating Vehicle Back-Massage at level 2 I want to relax I am tired Show me the sport displays Open the user manual When is the next maintenance? What is my remaining range? Is my engine oil level still OK? Is the tire pressure still appropriate? Reset on-board computer How is the level of the AdBlue? What is the battery status? Communication show phone book Call home Dial Number [Number] Establish Bluetooth connection Entertainment Decrease the volume Make it louder What song is this Turn off the music I want more bass I would like to keep listening to my audio book I like this song General I am bored What day is it? Who are you? What can you do? What time is it? I want to change your name What will the weather be like tomorrow? Set up Speech Assistant Activate online speech processing |
|
15. Adaptiv regenerering. Funkar stålande! I läget ECO pro och Comfort så vet bilen när du kommer till en korsningen, rondell eller liknande och har då mer aggressiv regenerativ laddning. Då slipper man bromsa. Om man sätter den i läge B så bromsar den alltid regenerativt, men i vanligt läge (ECO/Comfort) så rullar bilen om det är raksträcka och tomt, om det är bil framför eller ett stopp så är den intuitivt klanderfri. Bra jobbat! | |
16. Handskfacket vid armbågen bakom växelknoppen. Varför öppnar man den framifrån?! Den borde öppnas i längsled i 2 delar så man kan komma in i den från framsätet. | |
Mobil-assistenter kan (åtminstone) startas med långt tryck på rattens mikrofon.knapp (där kort tryck ger BMW-assistenten). (Räcker att mobilen har blåtanduppkoppling. AA eller ACP behövs inte.) Fråga: Har iDrive 8 inte någon Svenska alls (Navigator röstanvisningar och menyer)? Tips: Jag kör iDrive 7 som inte har svenska röstkommandon men "My BMW" mobil-appen (på min android) klarar svenskt prat i "navigator-delen". Då använder den Google-assistenten . |
|
idrive 8 har svenska menyer, men då funkar inte Hey BMW tror jag. Så jag kör allt på engelska. | |
Länk Endast 1 st i4 på utställningen idag. :) |
|
Eloge! | |
15-17kwh per mil låter väldigt bra för en sådan stor och tung bil. Kan ju knappast vara i motorvägsfart. | |
Han skriver ju tydligt att motorvägsfart är mer runt 2,5kwh/mil. | |
16-17 skulle jag säga man kör snålt och defensivt, 21 är blandat med lite gas-gas ibland. 25 kW/100km är tung fot med sportig körning. Ren motorväg ca18-20 skylthastighet, 20-22 120-150 km/h. På ett ungefär. Har tankat med Ionity för ynkliga 2,9 SEK/kWh. Eller gratis hemma med solcelleri. |
|
Jag körde precis från IONITY Spekeröd med 80% till Skåne (totalt 285km). Kom fram med 11%. Snittade 19,1 kWh per 100km. E6an hela vägen, blandad körning 110-150 km/h. Mest 0-10 km/h över skyltat. Höll ca 125 på 120-sträckorna. | |
Låter jättebra. Jag har snitt på 22,2kWh/mil på 650 semestermil ner till Barcelona och tillbaka. Dock har jag legat på bra. Hängt med i vänsterfil upp till 170-180 iaf. Men ofta går det ju betydligt långsammare. Mycket 130 i Frankrike också. Hade bytt om vi fått plats i en i4 och jag hade kunnat ladda den gratis. :) |
|
2,9 kr/kWh är inte dyrt! Körde från Oslo till Skåne för 190 kr. :) | |
Sant. Återstår då storleken. Har dock insett nu att vi skulle kunna klara oss med en något mindre bil. Inga barnvagnar och skit längre. :) | |
Det stora problemet i Sverige just nu är ju laddkaoset som är vid flera stationer. Framförallt i södra Sverige , det är inte roligt. Även svårt att hitta laddplatser vid populära destinationer. Chargefinder är bra men jäkligt surt när någon hinner före och tar en ledig plats. |
|
Ja det är kanske så. Blir spännande att följa utvecklingen. Tack och lov ska jag snabbladda bara en eller två ggr till i år. På väg hem från Åhus till Uppsala. Funderar på att köra sen kväll för att minska risken för kö. Laddade lite på Kristianstads Supercharger häromdagen för att minska belastningen på det gamla torpets elsystem och då var där nästan tomt iaf. Men jag vet att det är problem på många andra håll. Gick dock väldigt bra att köra nere i Europa. Visst var det lite kö på vissa stationer enligt bilen men då blev vi omdirigerade till superchargers med mindre belastning precis på samma sätt som den omdirigerade för köer på Autobahn. I Tyskland fanns det även massor av andra snabbladdare samtidigt som det var relativt ovanligare med elbilar än här i Norden. De flesta man såg kom från Norden eller Nederländerna. Men eftersom jag laddar gratis testade jag aldrig några andra laddare än Teslas. Körde 138 mil i onsdags faktiskt. 13 timmar körning och drygt 3 timmars laddning. Lunch, middag, glasspaus, kisspaus... Gick otroligt bra. Att snitta över 100 km/h är för övrigt inte så dåligt som det låter från sydvästra Tyskland till Skåne. ;) |
|
Ja i Tyskland verkar det ganska tomt på laddstationerna. Men de har nog inte så många elbilar än. Sydvästra Sverige drabbas ju även hårt av norrmännen. | |
Bilen är ju uppkopplad till internet alltid, och man kan tracka den i appen osv, samt tanka ner uppdateringar. Är denna feature något som går ut efter några år, och kan man förlänga den feature:n? Kan man ladda ner framtida uppgraderingar via mobilen (eller wifi) när nämnda feature löper ut? | |
@qsacage, logga in på BMW Store med ditt konto i appen eller webben, så framgår det betald tid och vilka som inte har utgångsdatum. | |
@qsacage, men jag utgår ifrån att minsta tiden är tre år, precis som tidigare. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.