AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.377

BMW börjar med månadsavgift för att använda din bils grundläggande funktioner

Sida 1 av 2
Länk

Även om det bara gäller vissa funktioner och det ska gå betala en avgift för att låsa upp och få ständig tillgång så känns det ändå märkligt tycker jag.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ja dom tjänar iaf inga pengar på rumpvärmen och bränslevärmaren i min 850:) Skämt åsido, det är väl kvartalsekonomin och att ekonomerna får styra mer och mer...
Mvh
Asken
Ma
1.183
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
En killgissning är att ju mer digitaliserad och uppkopplad bilar blir, ju mer likheter med andra appar och digitala lösningar kommer vi nog att få se.

Jag har ingen sådan ny bil, men gissar att i köpkontraktet kommer en lång sektion att handla om dessa saker, med liknande innehåll som andra 'fria' appar.

Bilproducenten säljer ju inte bara det mekaniska utan också det digitala i bilen - som ju blir allt mer.

Minns Jokamps problem med att få ut information från nyckeln till sin bil i tråden med den stulna bilen som hamnade i en å.

50
778
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Välkommen in i framtiden. Ingen kommer att äga något. Du kommer inte ens att äga din egen kropp. 1984 på riktigt.

Visa användare
8.231
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alternativet att köpa utrustningen permanent finns ju kvar. Trots att jag själv arbetar i en bransch där varan är intellektuell så stör dig mig att jag ska betala för mjukvara att använda hårdvara jag redan äger.

För nybilsköpare som äger bilen 3 år kan detta bli ett billigare sätt att köpa utrustning då det är billigare att köpa den för 3 år än permanent. Utrustning är ändå dåligt värderat på andrahandsmarknaden så inte direkt värt att betala för någon annan.

Snopet att köpa en X5 som är en tomhylsa, då den för tidigare ägare var välutrustad.
js
1.775
jsn
i5 m60 -24
Grelle - jag tror du har några viktiga poänger där. Om jag som nybilsanvändare inte får betalt för utrustning när jag lämnar bilen vidare, varför skall jag då betala mer än nödvändigt för den utrustningen?
Samtidigt gissar jag att det går att köpa utrustningen permanent även för senare brukare om de önskar den. Och om jag kan köpa till den utrustning jag önskar även till begagnade bilar, då ökar utbudet av möjliga bilar på marknaden.
Det pågår mycket experimenterande just nu bland biltillverkarna, långt ifrån allt kommer flyga men det skall bli intressant att se vart detta tar vägen.
Visa användare
8.231
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jsn, men säg att en utrustning tidigare kostade 12500kr. BMW säljer den för 14000 permanent (inflation) men 9500kr för 3 år. Nybilsköparen köper den för 9500kr och har den 3 år. När begagnatköparen äger bilen så får den ingen info om tidigare ägares val utan får då samma alternativ. Då kan BMW tjäna mer på totalen och de olika ägarna tänker inte på de andra eftersom utrustningen inte värderas högt nog.
16.261
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är man begagnatköpare och van att få saker nästan gratis så förstår jag att man blir irriterad. Men som nybilsköpare, och gärna företagskund/leasingkund så är det mkt rimligt.

Låt mig illustrera med ett exempel. Matrix LED till min E-tron kostade 18k. Eftersom jag löneväxlar ska jag betala hela värdeminskningen för utrustningen (18k *0,75*1-0,55)) PLUS förmånsvärde. Det var naturligtvis för dyrt. Så istället har jag köpt det On Demand över vintern två gånger för 1500k totalt. Så istället för 6.075kr plus förmånsvärde (som jag inte orkar räkna) så betalade jag alltså 1500kr.

Audi tjänade därmed också 1500kr istället för 0kr. Win-win.
js
1.775
jsn
i5 m60 -24
Även i Storbritannien Länk
Dessutom kan beg bilar annonseras som fullutrustade eller kanske mer korrekt, kan fås fullutrustad :)
Visa användare
8.231
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Löwet, eftersom jag har samma bil har jag samma möjlighet att köpa just led Matrix när jag behöver det och ser hur jag som nybilsägare kan vinna på detta. Men begagnatköparna som har kunnat fått mycket extra för knappt någon merkostnad blir förlorarna.
16.261
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo fast är det så synd om dem? ;-)
Att förvänta sig en massa utrustning men inte vilja betala för det (annat än småpengar) är ju ingen rättighet.
bl
2.013
blixten
325i -88
Men om konkurrenterna inte följer efter så blir det nog svårt för vissa bilmärken att försöka tjäna pengar på begagnade bilar.
Förr så var det väldigt spartanskt utrustade bilar. Men när japanska bilar började komma så fanns det lite mer utrustning på dem. Vilket gjorde att de fick en konkurrensfördel och började att sälja allt fler bilar i Europa och USA.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man kan väl säga att ett annat framtidscenario är verklighet. De rika har råd att köpa "dyra bilar"(främst elbilar) och kan åka förhållandevis billigt mht till drivmedel och andrahandsvärde(stigande på elbilar). De mindre besuttna har råd att köpa fossildrivna bilar(billigare i inköp) och de blir dyra att åka, drivmedel, skatt, service mm. De som säger att nya fossilbilar med är dyra så jämför i Norge, som ligger ett par år före oss i utvecklingen, där dräller det av 2-3 år gamla fossildrivna bilar till låga priser. En bil säljs som avskalad med en massa prenumerationer, det kanske är framtiden? En M4 2026, 485hk basic och med prenunmeration på competitionpaket a 31500kr/år får man omställd fjädring andra chassie och motorparametrar samt 575hk?. Det som sker nu är en omställning av BMWs hela produktion mer eller mindre, det kommer att finnas ett par omfattande paket och nästan ingen möjlighet att individuellt välja utrustning på samma sätt som i dag. Dock är det inte helt rullgardin ner men ändå. Det kommer även att bli så när produktionen funkar igen när alla delar kommer i tid att de bygger upp ett lager av olika färger och paket utanför fabriken så får hela den Europeiska ÅF-organisationen tillgång till de och levtiden kan helt plötsligt bli 2-3-4 veckor sa en åf till mig för ett tag sedan. Det är så man säljer bilar i USA för det mesta. Man får tilslut ställa sig frågan. Vilken utrustning är verkligen nödvändig och vad klarar man sig utan? Även på en begbil oavsett. Fossilbil med mycket extra utr väger extra, säg 20"s fälgar drar mycket extra soppa i jmf med 17" tex. Samt den går obekvämare på stora fälgar, här märks mina nya tankebanor:=) Välkommen till den nya bilvärlden.. Tack Bilguden, Jag stannar i den gamla...
Mvh
Asken
js
1.775
jsn
i5 m60 -24
Sant Löwet - och firman kan "skicka med" "all utrustning" i tex 3 månader, och sedan får köparen av beg.bil bestämma huruvida denne vill fortsätta få tillgång till utrustningen. Vid en prispress-situation kan säljaren även laborera med "men då får du med all utrustning i 12 månader" utan at sänka priset på själva bilen.
Möjligheterna blir tydligare med denna prismodell...
Visa användare
7.649
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Jag gillar faktiskt upplägget att kunna justera utrustningen efter behov och rent av kunna testa sig fram till nya options. Det finns flera funktioner där man ibland tänker ”just idag hade det varit perfekt med …” men samtidigt känns galet att betala dyra pengar vid beställning för något man på sin höjd njuter av ett fåtal gånger per år. Exemplet med Matrix LED är bra, andra saker som jag ibland velat testa är HUD och Night vision.

Samtidigt lär ju viss ”hårdvara” som M-paket, dragkrok, läderinteriör, panoramatak, bakhjulstyrning göra en bil mer eller mindre lättsåld precis som idag.
Visa användare
277
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag låter gärna bli att betala för rumpvärme under april till september och samtidigt låter bli att betala för sätesventilation och klimatanläggning september till april om jag hade sparat pengar på det och vetat att jag bara skulle ha bilen i 1-3 år.

Samhället går över mer och mer till att abonnera på saker istället för att äga med privatleasing som ett tydligt exempel och då känns det logiskt att samma sak gäller utrustning. Har själv funderat på video recorder funktionen som går att köpa till i efterhand om jag faktiskt skulle prova den i 3 månader, köpa den för gott eller avvakta. Känner ännu inte ett stort behov så därför har det ännu inte blivit något beslut.
Zt
307
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Det här är ju fullständigt vansinne tycker jag och för mig obegripligt hur man som kund kan acceptera!
Om det rör sig om mjukvarufunktioner som underhålls och uppdateras kan jag förstå ett prenumerationsupplägg. Men när det rör sig om att betala för att få tillgång till redan monterad hårdvara blir det ju bara fel.
16.261
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Betalar du för funktionen vid start så behöver man inte betala per månad. Det är de som inte köpt till vid start som kan välja att prenumerera.

Hela diskussionen runt den urpsprungliga artikeln är skev. Det är någon som har velat sprida missinformation medvetet, helt övertygad om det.
Begagnatmarknaden kommer med största sannolikhet inte se likadan ut om 10 år som den gör idag. Eftersom servicedelen krymper (mindre underhåll på framtidens elbilar) så behöver man tjäna mer pengar på själva bilen. Bilbristen har också fått tillverkarna att se värdet i en begagnad bil. Leasa ut bilarna i 12/24/36 månader och ta sedan tillbaka bilarna och leasa dom ytterligare en period där den nye ägaren får nya garantier och själv kan välja till / plocka bort utrustning. Istället för att bara tjäna pengar en gång på en bil kommer man vilja göra det fler gånger.

Detta är bara början, att köpa och "äga" sin bil kommer hos många tillverkare vara omöjligt i framtiden.
50
778
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
acey: helt rätt tänkt av dig. Volvo börjar nu att leasa ut begagnade bilar som företagsbilar. Vi har bara sett början än. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.