|
|
---|---|
Hej Har problem med att höger blinkers blinkar för fort, precis som när en lampa är trasig. Alla lampor lyser som dom ska, enda felet är blinkhastigheten. Bilen är en E46 320i 2004. Följande felsökning och åtgärnder har gjorts: -Bytt samtliga glödlampor (Osram). -Bytt kontakten till lamphuset, vilken var rejält bränd där jordkabeln sitter. -Bytt jordkabeln, lödde på en ny med ny kontakt. -Bytt Lamphuset till nytt eftermarknads. -Blev frustrerad och bytte båda baklyktorna till LED. (Eftermarknads, Eagle Eye). Bytte i samband med detta också kontakten och jordkabeln till baklyktan på vänster sida, samt bytte fram- och sidoblinkers till nya, med nya lamphållare. -Bytt LCM till en begagnad, samma mjukvaruversion 3.46 tror jag det var, inkodad med BMWScanner. Får upp ett fel på LCM:en, ”trailer right turn signal flasher”. Har ingen dragkrok. Nu håller jag på att ge upp. Sista jag gjorde var att jag splicade jordkabeln till baklyktan på höger sida och kopplade till en extra till ny jordpunkt. Ingen förändring. Övriga kablar till lyktorna ser oskadade ut. Någon som har något tips? | |
Felkoden tyder på att LCM är kodad för dragkrok, är osäker på om det i sig kan orsaka blinkningen men jag hade börjat med att koda om lcm, något stämmer inte där - använd bmw standard tools istället för bmw scanner. Jag hade både flashat och kodat LCM innan jag letat vidare. | |
Tack för svaret. Det låter inte helt enkelt. LCMen är så pass avancerad på e46 alltså? Hade alltså samma felkod på original-modulen, som på den ”nya”. Ska forska i hur man nollar den. Har inga verktyg för att flasha ny mjukvara. |
|
Kodningsdata i LCM berättar för den vad bilen har för utrustning, vilka motstånd respektive glödlampa ska ha osv - inte jätteavancerad men en förutsättning är att den är rätt kodad - dvs rätt inställd för din bil. |
|
Precis som mj säger behövs en kodning med NCS-expert för att tala om för LCM vilken utrustning bilen har. Kan gå att komma runt möjligen genom att manuellt bocka I och ur rätt grejer med BMW scanner. Du bör hitta det under LCM/coding data. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Ok, men att läsa in en tom konfig-fil/nolla LCM till default skulle vara en bra början? Får man någon sorts standardläge då? Vad ska man leta efter i konfigfilen annars? Något med "anhängerkupplung"? |
|
När du gör en defaultkodning med NCS så hämtar den bilens konfiguration och skjuter in det i LCM. Samma sak om man byter SRS eller ABS eller liknande. Man behöver inte tänka själv. Processen tar bara minuter. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Man sparar alltså befintlig konfig-fil, rensar den och laddar in den igen? |
|
Nej, konfig hämtas från annan enhet där den finns sparad. Annars skulle det vara stora problem när styrenheter totaldör. I alla BMW finns bilens VO (dvs vilken utrustning bilen har från fabrik) sparad i två styrenheter. På så sätt har man alltid en backup. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Aha, och hur får man över ”backup-konfen” till LCM:en? Inte så hemma på detta… |
|
Alltså man gör samma procedur på vilken enhet man än fabrikskodar. Programmet hämtar VO och sen väljer man vilken enhet som ska defaultas. Programmet skickar då in rätt värden i aktuell enhet. Plättlätt detta. Inga konstigheter. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Ncs-expert, ladda profil ”SG Codieren”, knappen chassis, e46, Zcs/FA f. ECU sen eller? |
|
1. Starta NCSExpert. 2. Ladda Profile och välj Expertmodus(offen) 3. F1 (VIN/ZCS/FA) 4. F3 (ZCS/FA f .ECU) 5. Välj bil 6. Välj EWS (kan vara andra på vissa modeller, prova i listan, (detta steg är bara för att läsa in bilens VIN & VO) 7. F6 (BACK) 8. F4 (Process ECU) 9. Välj den modul som du vill återställa till fabriksinställningar. (LCM, kan ibland stå LM) 10. En ruta med "Enter SGET data" kommer upp, tryck "Ok". 11. F3->Execute job 12.Klart Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Får ”central coding key is faulty” när man väljer ews eller någon annan ECU… | |
Fick igång det till slut. Hittade ingen LCM eller LM I listan. LWS och ALSZ finns. Provade båda utan framgång. Fortfarande snabblink. |
|
Ska finnas med där. Du kommer ju åt LCM med BMW-Scanner och då ska du även göra det med Inpa och NCS-expert, annars har du något problem med kabel eller programvaran. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Dom ECUerna jag ser är ABG AEWS AKMB ALSZ GM5 IHK LWS MK60 RAD RLS Nyinstallerat inpa/ncsexpert och kabel köpt från dig :) Provat båda lägena på switchen på kabeln. |
|
Bra. det är ALSZ som är "LCM" på din bil på NCS språk. Det är jag som är insnöad på e39.. Så det blir att felsöka vidare. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Tack för tålamodet :) Tillbaka till ritbordet… |
|
Kan uppdatera till slut... Visade sig att det satt en "trailer light module" monterad ovanför batteriet, trots att ingen dragkrok finns. Blinkersen funkar nu fint utan modulen inkopplad. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.