|
|
---|---|
Hej alla, Jag har sedan några månader en E61:a som drar mycket olja tycker jag. Cirka 0,9 liter per full tankning. Har bytt packningar runt oljekylaren (vid oljefiltret). NOX- sensorn är också ny. Kan inte se att det läcker någon olja ur motorn. Är det någon som har erfarenhet av detta eller någon idé. //Peter | |
Hej Dessa motorer är ökända för att vara törstiga på olja men din bils oljetörst låter i mesta laget. Jag har en likadan och den kräver en liter olja på mellan 250 - 350 mil beroende på hur bilen används. BMW accepterar en i mitt tycke mycket hög oljekonsumtion, ända upp till 0,5 l per 100 mil (typ). Vet att det finns andra på forumet som har en exakt siffra på det. Om motorn skulle läcka så mycket olja borde det märkas. Oljan skulle kladda ner bilens underrede bakom skyddsplasten under motorn och borde nog också lämna oljefläckar efter sig. Om den suger i sig så mycket olja borde (enligt min ringa kunskap) det också vara extremt sotigt vid avgassystemets utblås och eventuellt också lukta bränd olja om avgaserna. Mitt tips är att låta någon oberoende och kunnig BMW mekaniker titta på bilen. En auktoriserad verkstad fungerar såklart också men är nog både dyrare och svårare att hitta en tid hos. Henrik |
|
Hej! Det där verkar vara väldans olika. Jag har en 325i (N53) med snart 11 000 mil på mätaren. Jag kan inte se att den drar någon olja mellan bytena. Alltid alla streck på oljenivågivaren i färddatorn samt stabila nivåer i mm på givaren över tid. (Bimmerlink) Gör ett komptest med kall motor, jag hade ca 14,8 på alla cyl. Kolla även vevhusventilationen som är speciell på denna motor liksom mycket annat. Bimmerprofs skriver en hel del om den. Lycka till! /Anders |
|
Max en liter oljeförbrukning per förbrukade 100 liter drivmedel, brukar vara det värde som BMW (och många andra biltillverkare) anger som "acceptabelt". Personligen anser jag det vara väldigt hög oljeförbrukning! Vilken olja används? Vevhusventilationen kan man väl misstänka... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Min E61 drar också en del olja. Jag bytte oljan och filter nu för några dagar sedan och ser att något läcker undertill, men svårt att se exakt vad det är, det är så mycket plastkåpor där under, vid oljepluggen. Men jag får också fylla på en skvätt då och då, jag kommer fixa läckaget om det blir värre men som jag ser det nu är det någon droppe då och då. Vad jag har fått till mig så drar BMWs motorer mycket olja. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.