Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
3.282st
2022-05-29 09:46
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011 Audi A2 1.6 fsi -2003
|
Jag funderar på att köpa en 1-serie E87 Lci, troligen en årsmodell 2008-2010, problemet är ju kamkedjan och kamkedjespännaren. Eftersom de flesta fortfarande har originalkedjan så känns det som en tickande bomb och den vill jag inte vara ägare av.
Som jag lyckats kolla upp så är det motorer producerade mellan 01-01-2007 och 05-01-2009 som kan ha problemet. Sedan infördes en förbättrad konstruktion på kamkedjespännaren.
Eftersom ett kamkedjebyte som kräver att motor eller växellåda lyfts bort så är det inget jag vill göra i förebyggande syfte.
Finns det någon mer kunskap om detta?
IP: ...[238.120] |
650 st
2022-05-29 10:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
iX1 xDrive30e -23 325i touring -06
|
Förbättrad och förbättrad. Kanske finns det grader i helvetet. Här är en N47T från en F11 producerad nov 2010: [LÄNK] IP: ...[5.90.63] |
3.782 st
2022-05-29 10:39
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130iM-Sport LCI E87 2009/12
|
Bättre att köpa en 6-cyl 1-serie
Då slipper man problem med kamkedjan IP: ...[186.185] |
3.282 st
2022-05-29 10:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011 Audi A2 1.6 fsi -2003
|
Om det är lika illa på, förbättrade konstruktioner så är ju begagnade bilar med 4-cylindrig motor iskalla. Kanske dags att sälja G30:n!
Visst en 130i vore trevligt men jag vill ha en snål och billig stadsbil som kan ersätta min Audi A2 1.6 Fsi som jag haft i 6 år, nästan bara aluminiumkarossen och motorblocket som inte är bytt så nu finns det inget mer att pyssla med.
IP: ...[238.120] |
24.791 st
2022-05-29 11:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Nja, men utifrån vad jag har läst och hört så minskade problemen markant efter ca 2011, men man kan säkert hitta enstaka problem ända tills N47 slutade tillverkas om man letar noga...
Det är för övrigt exakt samma kamkedja/mekanik på de samtida dieselsexorna (är i princip samma motor men med två cylindrar till), men de verkar utsättas för lite mindre påfrestningar pga. jämnare pulser/kraft i vevaxeln då sexorna är bättre balanserade vibrationsmässigt.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.78.125] |
3.282 st
2022-05-29 12:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011 Audi A2 1.6 fsi -2003
|
Problemet är att kedjan sitter bakom motorn, mot torpedväggen. Gör den det på sexan också?
Lifetime-kamkedja är lika korkat som longlife-olja eller lifetime-olja i växellådor.
IP: ...[238.120] |
3.782 st
2022-05-29 12:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130iM-Sport LCI E87 2009/12
|
Finns inga dieselsexor för 1 serien, endast bensin sexor
Har läst att bensin sexorna hade annan leverantör av kedjorna
IP: ...[186.185] |
3.782 st
2022-05-29 13:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130iM-Sport LCI E87 2009/12
|
Eller du kanske menade generellt för övriga modeller IP: ...[186.185] |
24.791 st
2022-05-29 13:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Jo, jag menade generellt för dieslarna som var samtida...
Kedjorna har exakt samma art.nr. hos BMW och troligen har det blandats kedjor från olika leverantörer över tiden oavsett vilken motor de monterades i.
För övrigt var det inte bara BMW som drabbades av undermåliga kedjor - de flesta stora biltillverkare köpte kedjor som var tillverkade av samma japanska ståltillverkare som hade fuskat med kvaliteten.
N47 är en konstruktion som verkar ha ganska liten "marginal" hållbarthetsmäsigt/tekniskt för just kamkedjekonstruktionen och då blev undermålig stålkvalitet "tuvan som fick lasset att stjälpa över".
Det var dock inte alla partier med kamkedjor/drev som var av för låg kvalitet...
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.78.125] |
3.076 st
2022-05-30 10:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
228i cab 850i M6 E63
|
Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig för detta faktiskt om du funderar på en sådan bil. Det här problemet är nu över tio år sedan, och det avser bilar som tillverkades för ca 15 år sedan. De bilar som ev. har denna undermåliga konstruktion har i de flesta fall varit inne för kontroll och åtgärd och lär därmed ha överlevt denna konstruktionsbrist.
På en 15 år gammal BMW 120d så lär det finnas en hel del andra problem med saker som kan gå sönder som kostar minst lika mycket. IP: ...[0.70.38] |
3.282 st
2022-05-30 10:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011 Audi A2 1.6 fsi -2003
|
Det är även kamkedjespännaren som kan fallera. Vilka andra reparationer skulle komma upp i samma belopp? Det jag hört är att kamkedjebytet kostar minst 30.000?
Jag gör annars de flesta reparationerna själv men har inte tillgång till pelarlyft så att lyfta ut motorn eller växellådan har jag slutat med. Det är ju i alla fall en extrabil.
IP: ...[238.120] |
994 st
2022-05-30 11:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320dT - 06 Lexus RX400h - 06
|
Jag är i samma sist som dig steaman - behöver en mindre, mer ekonomisk bil och många 1-3serie har ju den motorn. Jag tror det är först bortåt 2014 som de dåliga kedjorna inte längre användes, men jag tror det utifrån vad jag sett på nätet. Men jag håller med AlexanderK - nu har nog flertalet dåliga kedjor redan bytts ut. Haverirrsken är nog inte högre än på andra modeller/komponenter. Jag tänker nog köpa en N47 om rätt bil kommer upp.
IP: ...[139.118] |
3.282 st
2022-05-30 14:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011 Audi A2 1.6 fsi -2003
|
Så sent som 2015 kom BMW ut med ett Servicemeddelande om detta:
[LÄNK]
IP: ...[238.120] |
994 st
2022-05-30 14:39
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320dT - 06 Lexus RX400h - 06
|
Jo.
Men av detta framkommer bara hur man skall göra beroende på felets art. Hur många timmar som beräknas, vart kasserade delar skall skickas etc. Där står (fortfarande) inte hur många som drabbas. Men det är ju prutmån på dessa bilar av den anledningen och de går väldigt billigt vad jag vet. Så ett begagnat bilköp BMW med en N47 är ett risktagande som med alla bilar. Man får försöka väga risken med haveri mot kostnad och nytta. Men jag har svårt att tänka mig att en som gått 20000 mil är drabbad, då borde den gått sönder redan säger mig min logik. Värre är väl att köpa en lågmilare, typ 12000 mil, betala mer för den och sedan åka på haveri.
IP: ...[139.118] |
3.282 st
2022-05-30 15:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011 Audi A2 1.6 fsi -2003
|
Hittills har jag bara hittat en E87-annons som har bytt kamkedja, dvs är riskfri.
Att E87 säljs billigt håller jag inte med om, jag tycker de ligger högt i förhållande till andra tyska bilar i samma klass och miltal.
IP: ...[238.120] |
994 st
2022-05-30 16:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320dT - 06 Lexus RX400h - 06
|
Ja, e87 ligger högt, beror väl på att problemet inte är så utbrett - numer i alla fall.
IP: ...[139.118] |
3.076 st
2022-05-31 13:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
228i cab 850i M6 E63
|
Den länken som steaman lade ut avser den tekniska åtgärd som genomfördes just 2015. Min bil var inne då. IP: ...[0.70.38] |
3.282 st
2022-05-31 15:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011 Audi A2 1.6 fsi -2003
|
Det är ett sådant exemplar som jag vill köpa, som varit inne på BMW för åtgärd!
IP: ...[238.120] |
5.324 st
2022-05-31 18:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F30 320xd M-sport -17
|
Det finns inga exakta svar om hur och när man ska kunna känna sig "tryggare", men i samband när den uppdaterade motorn med 184hk känns det som problemen minskade. Men den kom ju aldrig till 1-serien.
Jag har haft 4 stycken N47 och har inte haft några problem med någon. En av dom kan kanske låtit lite mer om kedjan, men mer än så var det inte.
Jag skulle vilja påstå att "problemen" runt N47 är mer psykologiska än vad det egentligen är. Man är medveten om vad som sitter i motorn och vad som skulle kunna hända.
Räknar man fram någon form av siffror på vilken risk det är för ras är den nog inte speciellt stor.
Åk och lyssna på några exemplar. Låter det bra efter dessa xx antal mil så är väl risken rätt låg att det skulle hända nu?
Att du hittar få som varit inne för kontroll/byte hos Bmw tyder väl på att det fungerar rätt så bra överlag!? IP: ...[4.90.53] |
3.282 st
2022-05-31 19:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S 120 Ah -2019 Mercedes 350 GLE -2015 BMW X3 Xdrive30d -2011 Audi A2 1.6 fsi -2003
|
Det är precis som du skriver, "Man är medveten om vad som sitter i motorn och vad som skulle kunna hända." och så vill inte jag ha de.! Blir ju samma känsla som att åka i en bil med kamrem som går på övertid. Skillnaden är att kamremmen byter man enkelt.
IP: ...[238.120] |
994 st
2022-06-01 14:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320dT - 06 Lexus RX400h - 06
|
Steaman
Man kan bli nojjig för för sådana saker och då är det inte kul att åka bil.
Du skall nog hoppa över en N47
IP: ...[139.118] |
|