AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Den ökända kamkedjan på N47 motorn

Visad 862 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.253st
Postad/Inlagd2022-05-29 09:46
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Jag funderar på att köpa en 1-serie E87 Lci, troligen en årsmodell 2008-2010, problemet är ju kamkedjan och kamkedjespännaren. Eftersom de flesta fortfarande har originalkedjan så känns det som en tickande bomb och den vill jag inte vara ägare av.
Som jag lyckats kolla upp så är det motorer producerade mellan 01-01-2007 och 05-01-2009 som kan ha problemet. Sedan infördes en förbättrad konstruktion på kamkedjespännaren.
Eftersom ett kamkedjebyte som kräver att motor eller växellåda lyfts bort så är det inget jag vill göra i förebyggande syfte.
Finns det någon mer kunskap om detta?

          IP: ...[238.120]
Antal inlägg650 st
Postad/Inlagd2022-05-29 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i touring -06
i3 120Ah -22 (lev juni)


Förbättrad och förbättrad. Kanske finns det grader i helvetet. Här är en N47T från en F11 producerad nov 2010: [LÄNK]           IP: ...[5.90.63]
Antal inlägg3.781 st
Postad/Inlagd2022-05-29 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130iM-Sport LCI E87 2009/12


Bättre att köpa en 6-cyl 1-serie
Då slipper man problem med kamkedjan           IP: ...[186.185]
Antal inlägg3.253 st
Postad/Inlagd2022-05-29 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Om det är lika illa på, förbättrade konstruktioner så är ju begagnade bilar med 4-cylindrig motor iskalla. Kanske dags att sälja G30:n!
Visst en 130i vore trevligt men jag vill ha en snål och billig stadsbil som kan ersätta min Audi A2 1.6 Fsi som jag haft i 6 år, nästan bara aluminiumkarossen och motorblocket som inte är bytt så nu finns det inget mer att pyssla med.

          IP: ...[238.120]
Antal inlägg24.431 st
Postad/Inlagd2022-05-29 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, men utifrån vad jag har läst och hört så minskade problemen markant efter ca 2011, men man kan säkert hitta enstaka problem ända tills N47 slutade tillverkas om man letar noga...

Det är för övrigt exakt samma kamkedja/mekanik på de samtida dieselsexorna (är i princip samma motor men med två cylindrar till), men de verkar utsättas för lite mindre påfrestningar pga. jämnare pulser/kraft i vevaxeln då sexorna är bättre balanserade vibrationsmässigt.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.78.125]
Antal inlägg3.253 st
Postad/Inlagd2022-05-29 12:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Problemet är att kedjan sitter bakom motorn, mot torpedväggen. Gör den det på sexan också?

Lifetime-kamkedja är lika korkat som longlife-olja eller lifetime-olja i växellådor.

          IP: ...[238.120]
Antal inlägg3.781 st
Postad/Inlagd2022-05-29 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130iM-Sport LCI E87 2009/12


Finns inga dieselsexor för 1 serien, endast bensin sexor
Har läst att bensin sexorna hade annan leverantör av kedjorna
          IP: ...[186.185]
Antal inlägg3.781 st
Postad/Inlagd2022-05-29 13:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130iM-Sport LCI E87 2009/12


Eller du kanske menade generellt för övriga modeller           IP: ...[186.185]
Antal inlägg24.431 st
Postad/Inlagd2022-05-29 13:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, jag menade generellt för dieslarna som var samtida...

Kedjorna har exakt samma art.nr. hos BMW och troligen har det blandats kedjor från olika leverantörer över tiden oavsett vilken motor de monterades i.

För övrigt var det inte bara BMW som drabbades av undermåliga kedjor - de flesta stora biltillverkare köpte kedjor som var tillverkade av samma japanska ståltillverkare som hade fuskat med kvaliteten.
N47 är en konstruktion som verkar ha ganska liten "marginal" hållbarthetsmäsigt/tekniskt för just kamkedjekonstruktionen och då blev undermålig stålkvalitet "tuvan som fick lasset att stjälpa över".

Det var dock inte alla partier med kamkedjor/drev som var av för låg kvalitet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.78.125]
Antal inlägg3.060 st
Postad/Inlagd2022-05-30 10:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
M6 E63
Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig för detta faktiskt om du funderar på en sådan bil. Det här problemet är nu över tio år sedan, och det avser bilar som tillverkades för ca 15 år sedan. De bilar som ev. har denna undermåliga konstruktion har i de flesta fall varit inne för kontroll och åtgärd och lär därmed ha överlevt denna konstruktionsbrist.

På en 15 år gammal BMW 120d så lär det finnas en hel del andra problem med saker som kan gå sönder som kostar minst lika mycket.           IP: ...[0.70.38]
Antal inlägg3.253 st
Postad/Inlagd2022-05-30 10:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Det är även kamkedjespännaren som kan fallera. Vilka andra reparationer skulle komma upp i samma belopp? Det jag hört är att kamkedjebytet kostar minst 30.000?
Jag gör annars de flesta reparationerna själv men har inte tillgång till pelarlyft så att lyfta ut motorn eller växellådan har jag slutat med. Det är ju i alla fall en extrabil.


          IP: ...[238.120]
Antal inlägg894 st
Postad/Inlagd2022-05-30 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Jag är i samma sist som dig steaman - behöver en mindre, mer ekonomisk bil och många 1-3serie har ju den motorn. Jag tror det är först bortåt 2014 som de dåliga kedjorna inte längre användes, men jag tror det utifrån vad jag sett på nätet. Men jag håller med AlexanderK - nu har nog flertalet dåliga kedjor redan bytts ut. Haverirrsken är nog inte högre än på andra modeller/komponenter. Jag tänker nog köpa en N47 om rätt bil kommer upp.

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg3.253 st
Postad/Inlagd2022-05-30 14:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Så sent som 2015 kom BMW ut med ett Servicemeddelande om detta:

[LÄNK]

          IP: ...[238.120]
Antal inlägg894 st
Postad/Inlagd2022-05-30 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Jo.

Men av detta framkommer bara hur man skall göra beroende på felets art. Hur många timmar som beräknas, vart kasserade delar skall skickas etc. Där står (fortfarande) inte hur många som drabbas. Men det är ju prutmån på dessa bilar av den anledningen och de går väldigt billigt vad jag vet. Så ett begagnat bilköp BMW med en N47 är ett risktagande som med alla bilar. Man får försöka väga risken med haveri mot kostnad och nytta. Men jag har svårt att tänka mig att en som gått 20000 mil är drabbad, då borde den gått sönder redan säger mig min logik. Värre är väl att köpa en lågmilare, typ 12000 mil, betala mer för den och sedan åka på haveri.

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg3.253 st
Postad/Inlagd2022-05-30 15:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Hittills har jag bara hittat en E87-annons som har bytt kamkedja, dvs är riskfri.
Att E87 säljs billigt håller jag inte med om, jag tycker de ligger högt i förhållande till andra tyska bilar i samma klass och miltal.

          IP: ...[238.120]
Antal inlägg894 st
Postad/Inlagd2022-05-30 16:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Ja, e87 ligger högt, beror väl på att problemet inte är så utbrett - numer i alla fall.

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg3.060 st
Postad/Inlagd2022-05-31 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
M6 E63
Den länken som steaman lade ut avser den tekniska åtgärd som genomfördes just 2015. Min bil var inne då.           IP: ...[0.70.38]
Antal inlägg3.253 st
Postad/Inlagd2022-05-31 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Det är ett sådant exemplar som jag vill köpa, som varit inne på BMW för åtgärd!

          IP: ...[238.120]
Antal inlägg5.316 st
Postad/Inlagd2022-05-31 18:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320xd M-sport -17
Det finns inga exakta svar om hur och när man ska kunna känna sig "tryggare", men i samband när den uppdaterade motorn med 184hk känns det som problemen minskade. Men den kom ju aldrig till 1-serien.

Jag har haft 4 stycken N47 och har inte haft några problem med någon. En av dom kan kanske låtit lite mer om kedjan, men mer än så var det inte.

Jag skulle vilja påstå att "problemen" runt N47 är mer psykologiska än vad det egentligen är. Man är medveten om vad som sitter i motorn och vad som skulle kunna hända.
Räknar man fram någon form av siffror på vilken risk det är för ras är den nog inte speciellt stor.

Åk och lyssna på några exemplar. Låter det bra efter dessa xx antal mil så är väl risken rätt låg att det skulle hända nu?
Att du hittar få som varit inne för kontroll/byte hos Bmw tyder väl på att det fungerar rätt så bra överlag!?           IP: ...[4.90.53]
Antal inlägg3.253 st
Postad/Inlagd2022-05-31 19:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Det är precis som du skriver, "Man är medveten om vad som sitter i motorn och vad som skulle kunna hända." och så vill inte jag ha de.! Blir ju samma känsla som att åka i en bil med kamrem som går på övertid. Skillnaden är att kamremmen byter man enkelt.

          IP: ...[238.120]
Antal inlägg894 st
Postad/Inlagd2022-06-01 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Steaman
Man kan bli nojjig för för sådana saker och då är det inte kul att åka bil.

Du skall nog hoppa över en N47

          IP: ...[139.118]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -95
Pris: 50.000:-

BMW 320  -94
Pris: 105.000:-

BMW 325 Cab  -91
Pris: 185.000:-

BMW 325i  -08
Pris: 139.000:-

BMW M5  -00
Pris: 199.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen