|
|
---|---|
Bilen drar tjuvström. Säkring 20 har spänning när bilen är avstängd. När jag kopplar på batteriet i bilen brukar tutan tjuta till en sekund. Är det normalt? Tips gärna vart jag ska söka? | |
ProPro-medlem 12.986 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
F20 (10A) är hot-at-all-times, så helt normalt att den har spänning när bilen är avstängd. @walle83 : Hur mycket tjuvström drar den i deep sleep? @walle83 : Vad du FÖRST måste göra är följande två saker här nedanför (i nämnda ordning). När du gjort dessa två saker, först då kan du börja fundera på var och vart du ska söka efter tjuvström. === 1) Etablera baseline === Mät upp hur mycket tjuvström den drar i nuläget. Det är >>> MYCKET <<< viktigt att >>> ALL <<< mätning av tjuvström sker med bilen i deep sleep. Det betyder ALLA dörrar, baklucka, motorhuv (ALLT) är stängda och LÅSTA! Och att man >>> INTE <<< rör bilen överhuvudtaget medans mätningen pågår, lyfter du så mycket som ett handtag går den ur deep sleep och du måste börja om hela proceduren. På en vanlig lågutrustad E34 tar det ett par minuter innan den går i deep sleep, men på din E34 kan det ta upp till 15 minuter (du ser på din mätare när siffran inte vill gå längre ned - tänk på att siffran alltid sjunker i större eller mindre steg). På lite nyare som BN2020 kan det ta upp till 30 minuter, och på de halvnya BN2000 så kunde det tag upp till 60 minuter att nå deep sleep! Men på dessa bilar med enormt många nätverk så brukar man alltid göra en forcerad deep sleep med ett diagnostikverktyg. a) Är det ett par hundra mA så brukar det synas med en vanlig tångamperemätare (det brukar dock vara lite petigare med att man är centrerad och vinkelrätt mot kabeln för att få repeterbara mätningar när man försöker mäta dessa små strömmar). b) Annars har du tillgång till en lågnivåtångamperemätare (tillbehör till Fluke multimeter eller finns även som tillbehör om du har Pico oscilloscope eller liknande), så är dessa bättre för dessa uppgifter. c) Annars kan du koppla in multimetern i serie med batteripol och batterianslutning (men då >>> MÅSTE DU VERKLIGEN VETA <<< vad du gör för här är det lätt att framförallt bränna multimetern men även förstöra el i bilen). d) Koppla annars en vanlig tunnare kabel (typ 1.5mm2) i serie med batteripol och batterianslutning (gärna med en utbytbar 15A säkring) och gör en loop på 5 varv i mitten med kablarna packade tätt ihop (använd gärna buntband eller eltejp). Mät sedan med tångamperemätaren över denna loopen (det ger ungefär en 5 gånger förstärkning - dvs du ser ett 5 gånger högre värde - men gör det enklare att fånga upp och mäta små strömmar). Denna temporära kabel fungerar såklart bara till det absolut nödvändiga, dvs kunna låsa / öppna bilen och hantera ström till centrallåsen, styrboxar och annat så att bilen får en oavbruten spänningskälla (viktigt för felsökning). === 2) Identifiera vilken eller vilka säkringar som tjuvström går igenom === Först och främst, sätt bilen i deep sleep och verifiera att du har en pågående tjuvström (du jämför med din tidigare satta baseline att du är BÅDE i deep sleep och har en pågående tjuvström). Det är därför det är ABSOLUT nödvändigt att först sätta en baseline. Därefter identifierar du vilken eller vilka säkringar som det går tjuvström igenm genom att mäta upp spänningsfallet över varje säkring och sedan notera vilka säkringar som har ett mätbart spänningsfall (och hur många mV det var). Du kan sedan med hjälp av nedanstående tabell se hur mycket tjuvström detta ungefär motsvarar (detta kräver säkringar av god kvalitet som tex BMW Original, Littelfuse och liknande), med ca 5% felamarginal (förutsatt säkring av god kvalitet). Länk Länk Länk Du >>> KAN INTE <<< identifiera säkringar genom att rycka säkring för säkring och se när uppmätt ström faller (det fungerade bra på bilar fram till ungefär 70-talet men inte på moderna bilar dvs 80-talet och framåt). |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.