AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.225

Fördelning av lufttryck i däck

Sida 1 av 2
Visa användare
212
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Har kollat instruktionsboken angående lufttryck i däcken. Där står det att man ska ha mer luft i bakdäcken och mindre i framdäcken. Jag har alltid kört med mer i fram än bakdäcken då det är tyngd (motor) över framdäcken än bak. Det har fungerat bra för mig men nu är jag lite osäker, har det med 4-hjulsdriften att göra?. Vad är rätt?? Tycker det verkar ologiskt att köra med mer luft i bak än fram. Åker 95% olastad med max två pers (förare + passagerare) i bilen. Detta gäller bilen i sign.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW har rätt...!

Det har mycket med stabiliteten i tvära svängar att göra.
Det återspeglas för övrigt hos många andra tillverkare också, som t ex. Mercedes.

För övrigt har BMW i princip 50/50 viktfördelning mellan fram och bakaxeln.

Själv kör jag med 0,2 bar mer i bakdäcken än fram på alla BMW jag har ägt och det har funkat bra - stabilt och jämnt däckslitage. Roterar dock däcken inför varje säsong då fram och bakaxeln sliter däcken på lite olika sätt: fram sliter mer på skuldrorna pga. styrningen och bak blir slitaget "planare".


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hänvisar inte även din instruktionsbok till en tabell som tar hänsyn till lätt last respektive full last?

Min bok (för en annan bilmodell) hänvisar till skylten i dörröppningen (förutom att iDrive 7 visar rekommenderade tryck som tar hänsyn till däcktemperaturen.)
Skylten anger dessutom olika tryck för olika däcktyper/däckstorlekar/fälgstorlekar.
Vid de flesta kombinationer och lätt last rekomenderas samma tryck bak som fram.
Johan B, Jag har länge undrat vid vilken last biltillverkares uppgift om viktfördelning gäller. Är det vid körklar "tomvikt" dvs full (eller 90%) bränsletank + 75kg i förarstolen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bmw21, den frågan bör väl kanske ställas till BMW, men om jag inte minns fel så är det fyra "gubbar" som symbol vid "normalt däcktryck" och "fyra gubbar plus en femte och väskor" vid "högre lufttryck, på etiketten som sitter på b-stolpen.

Så utifrån det får man väl utgå från att fulltankad bil upp till fyra vuxna personer i bilen, är det som "normalt lufttryck" i däcken är applicerbart på.

Sedan får man tänka på att "Normalt lufttryck" är lite av "komforttryck", så jag brukar lägga mig på ett däcktryck som ligger ungefär mitt emellan "normalt" och "högre" lufttryck.
Kör jag tung last lite längre sträckor (ovanligt) så lägger jag mig på det högre lufttrycket enligt klisterlappen.



Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
212
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
bmw21, jo det stämmer. Ska man köra med 3,0 i bak och 2,5i fram då, enligt skylten på bilen? Eller har jag tolkat det fel? Sommardäcken är 245*45*18.
Visa användare
212
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
länk.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.561
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har sett att för vissa VW-modeller så uppger man tre olika tryck i instruktionsboken i stil med Normal, Normal Komfort och Lastad.
Exempelvis på Golf eller Polo (kommer inte ihåg vilken) - notera att båda är framhjulsdriva - så var det:
Normal : 2.6 bar fram, 2.4 bar bak
Normal Komfort : 2.3 bar fram, 2.1 bar bak
Lastad : 2.6 bar fram, 2.7 bar bak

Så som du ser så skiljer det sig mellan bilmodeller hur man fördelar trycket fram och bak och vid olika lastkonfigurationer. Detta har som Johan B beskriver med mestadels att göra med säkerhet, främst då hur bilen uppför sig främst då vid oväntade situationer.
Uppträdandet är inte bara om viktfördelningen över axlarna, det handlar lika mycket om hur långt massan är från CG (center of gravity) då två bilar kan ha 50/50 viktfördelning men ena bilen har i princip all massa exakt i mitten medans den andra bilen har hälften av massan långt fram och hälften av masan långt bak och dessa två bilar kommer att ha totalt helt olika uppträdande, chassikonstruktion och inställningar och mycket mer.

Så yes, biltillverkarna vet precis vad de gör här. Det som står i tabellen är korrekt.



Här är exempelvis etiketten på min bil
Länk

Med mina 205/50R17 så brukar det ofta bli 2.0 bar fram och 2.4 bar bak, det vill säga helt enligt etiktten.
Då vet jag det även fungerar för lite extra last och en extra person även längre sträckor (händer då och då men inte så ofta), samt har lite marginal då det är troligt som Johan B säger att det nog är lite komforttryck i det där normala lufttrycket.
På detta sätt så har jag alltid ett lufttryck som fungerar i princip i alla situationer, men samtidigt kör jag inte omkring med för högt tryck hela tiden.

Har kört enligt ovan nämnda princip för alla mina BMW-modeller i typ 25 år nu och det har alltid varit ett perfekt slitage på däcken (speciellt på min E34 535i kommer jag ihåg att det var ett mycket jämnt och fint slitage).



@helgonet1 : För att summera, gå efter din etikett!

Har du tex 225/55R17 så kör med 2.2 bar fram och bak (för all måttlig last och personer och förutsatt att det var din etikett i inlägget ovan).

Men ska hela flocken med och alla ska ha sina surfbrädor, badbollar och surfplattor med sig så bagaget är rejält lastat - då fyller du upp till 2.5 bar fram och 3.0 bar bak (förutsatt du har tex 225/55R17 och att det var din etikett i inlägget ovan).
Visa användare
212
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
bmw-slangen det är min etikett och jag kör på 225*55*17 på vintern samt 245*45*18 på sommaren. Så på vintern ska jag då köra med 2,2 bar både fram och bak om jag tolkat det rätt och sommar 2,5 fram och 3,0 bak?
Visa användare
ProPro-medlem
12.561
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja nästan, vinter korrekt men sommaren inte korrekt.

För vinterdäcken är det som sagt 2.2 bar både fram och bak (för all slags måttlig last).
Men kör du lite lastat eller ofta med flera personer (eller om man kanske vill gå ifrån det där komfortläget som vi gissar på är inbyggt i de där normalsiffrorna) så kan du göra som Johan B nämner och lägg dig mittemellan, typ 2.3 bar fram och 2.4/2.5 bar bak.

För sommardäcken är det exakt samma tryck som för vinterdäcken.
225/55R17 M+S och 245/45R18 ingår i samma "rekommendationsruta".

Och kör du någon gång med full last så är det som sagt 2.5 bar fram och 3.0 bar bak som gäller (både för dina vinterdäck och sommardäck).
Visa användare
212
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ok tackar för info. Ska justera trycket när däcken kallnat.
Visa användare
ProPro-medlem
12.561
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra poäng där - det är alltid kalltryck som gäller.

De flesta vet nog att trycket i däcket ökar när det står i direkt solljus en varm sommardag.

Men trycket ökar också (mer än vad man tror) när man kör på vanlig landsväg/motorväg.

Som ett exempel kan jag ta min E30 323i -85 med 215/40R17 däck som hade när jag startade i Malmö ett kalltryck på 2.20/2.10 bar (fram/bak) och när jag kom fram till Sturup (lugn vanlig gatkörning på främst 70/90/110-väg i 3 mil) så hade jag ett tryck på 2.50/2.35 bar (fram/bak) - och denna E30 väger bara 1029 kg (körklar och utan förare).

Ignorera de absoluta siffrorna, det där är bara ett tryck som fylls på så jag kan komma till Sturup - då trycket justeras där på plats kontinuerligt väldigt exakt då det är r-däck som används för bankörning detta exempel kommer ifrån.
Men man kan själv väldigt enkelt se effekten av detta, ta en däcktrycksmätare och mät trycket när däcken är kalla och har vanlig omgivningstemperatur. När man sedan stannar efter en längre körning, ta fram samma däcktrycksmätare och mät trycket igen (viktigt att använda samma däcktrycksmätare så man inte använder olika då det absoluta mätvärdet kan variera en hel del mellan de här vanliga däcktrycksmätarna som säljs i vanliga konsumentbutiker - du måste upp till dyrare och kalibrerade mätare för att vara säker att de mäter likadant).
Visa användare
212
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ja det stämmer att lufttrycket ökar under körning. Kan se detta i idriven då jag har däcktrycksövervakning som mäter lufttrycket och hur varma däcken är. Det kan öka med flera grader en varm sommardag. Har också en luftpåfyllare (Luna) som vart lite dyrare än de man köper på Jula.

Den är kalibrerad och ska mäta ganska exakt men det stämmer inte riktigt överens med bilens övervakning så jag vet inte vilket som visar fel. Skulle gissa på att bilens övervakning visar lite fel men är osäker.
Ja oavsett hur rätt en mätare visar, om den bara är repeterbar (inom en kort tid) så kan den ju visa skillnaden mellan däcken. Att få fyra mätare att vara överens är ju betydligt svårare.

För att spinna vidare på din idé om att vara snäll mot xDrive genom att få samma rullomkrets fram som bak så har jag gjort ett experiment. (Har inte upprepat det så jag vet inte hur pass repeterbart det blir.) Jag har bredare däck bak så det är väl ännu större möjligheter att samma lufttryck bak som fram ändå inte ger lika rullomkrets. Så därför mätte jag så här:

Mätning 1: Lika luftryck fram/bak: (2.60-2.62 bar, mätt med 2 decimaler)
Fotade bilen från sidan så att hjulens (ventilernas) vinklar kan bestämmas i fotoeditor. Körde 10m (nogranhet ca 3dm men det är inte så känsligt)
Foto nr2. Resultat = framhjulet snurrade 0.12 radianer längre än bak.
Rullomkrets (på detta sätt) blir då 0.4% mindre i fram.

Mätning 2: Sänkte trycket bak 0.1 bar.
Liknande mätning ger väldigt lika rotation och rullomkrets lika inom 0.05% (inom mätfel säkert.

Även om rullomkrets vid körning blir lite annorlunda så visar det att omkrets går att påverka med en väldigt liten skillnad i lufttryck.
Jag vet så klart inte om det gör någon signifikant skillnad på hur lamellerna i fördelningslådan slits. Min hypotes är att om bilen skall kunna variera vridmomentet som fördelas (vid behov) till framhjulen vid körning på underlag med bra fäste, så borde utväxlingen (t.ex. i framdiff) vara annan än i bak, därför att framhjulen vid lite styrutslag 0ch drivning behöver rotera snabbare än bak.
Kanske någon här vet mera detaljer om vad utväxlingarna är hela drivlinan?
Visa användare
212
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
wow det lät komplicerat. Faktiskt inget jag reflekterat över tidigare. Jag mäter "bara" däckens slitage och ser till att det är någorlunda samma för alla fyra däcken just pg a fördelningslådans känslighet. Samtidigt så tycker jag det är märkligt att bmw tillverkat lådan med så små marginaler och känslighet för däckslitage med risk för haveri.

Tyvärr så tror jag att de flesta inte känner till detta problem med i detta fall bmw's känsliga fördelningslådor, just pg a detta tycker jag det är märkligt då många bilägare då kan/kommer att drabbas av haveri. Visst bmw själva kanske kommer undan med kostnaden för dessa problem men deras rykte blir ju inte bättre.

Jag hade ingen aning om detta problem när jag köpte bilen, fick nys om det tack vare detta eminenta forum. Hade jag vetat det så hade jag nog avstått köpet och kollat runt efter en bakhjulsdriven men de finns det ju inte så många utav. Var och varannan bmw är ju fyrhjulsdriven nu för tiden.
Nu har jag nördat vidare efter skiftet till vinterhjul ;)
Jag mäter som jag beskrev i förra inlägget, vinklarna (med ventilhattarna som referens) på foto, skillnaden i rotation mellan fram/bak över en sträcka på ca 20m.

Med mina "staggered" sommarhjul fyllde jag framdäcken 0.1bar högre än bak (vid lätt last) för att rullomkretsen, fram/bak skulle hamna inom 0.1%.

Vinterdäcken, som har samma dimension fram&bak (och använda 500mil) med samma tryck skiljde rullomkretsen 0.6%. Jag fick ner det till 0.1% genom att öka 0.1bar i bak. (Hur detta står sig i motorvägsfart vet jag förståss inte.)
Som jämförelse ger 0.6% samma skillnad som BMW anvisning om 2mm skillnad i mönsterdjup, så rimligen inga problem med det heller ...
Visa användare
ProPro-medlem
12.561
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite offtopic men måste få ut ångtrycket här :-)

Med all gucka och onödigt skit som de smetar på dagens bilar, varför inte lägga in EN enda vettig funktion som "Rullomkretsverifiering" (då det tydligen är så förbaskat petigt på dagens ömtåliga bilar)?

En funktion där man begär att den mäter rullomkrets och avvikelser emellan varje hjul och samtidigt visar om det är inom tillåtet intervall eller inte.
Den har all info redan för att göra detta:
- den vet (om den har TPMS) respektive däcktryck och om man
   matar in / bekräftar vilken däckstorlek som är monterad så kan
   den verifiera att trycket ligger inom de gränser som BMW uppger
   för detta fordon
- även utan TPMS så skulle det fungera precis lika bra, enda skillnaden
   är att den inte kan ange om det är pga lufftryck eller däck som den
   den uppmätta rullomkretsen är ok eller inte (men i slutänden är det
   ändåså rullomkretsen man vill veta)
- den kan känna av rattutslag (och mäter således bara vid nära nollutslag)
- den har DSC sensorer och kan mycket noggrannt mäta hur långt varje
   hjul rullar
MU
924
MUC
M240i - 2023
@Slangen, du får skicka in den briljanta idéen till BMWs tipsavdelning så kan du leva på royalty sen!
bmw-slangen, Jag giller din ide och med "ABS-sensorerna" är det ju en enkel funktion för BMW att implementera. I min förra bil (inte BMW) loggade jag och integrerade hjulsensorerna för att mäta skillnaderna vid normal körning. Till min BMW har jag bara BimmerLink och jag har inte hittat monitorering av "wheel speed" eller vad det kan heta. Om någon vet om det finns, så är jag intresserad ...
Hej,

Jag vill minnas att BMW under en period hade det system som bmw-slangen just "uppfann", men att man senare gick ifrån det av någon anledning.

Hur som helst finns systemet etablerat hos diverse bilmärken, bl a hos Volvo Cars.

Länk

/Lennart
Visa användare
1.432
tegel
e82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kan rekommendera den här produkten om ni vill ha koll på trycket utan att besöka macken eller hålla på med en gigantisk kompressor. Funkar perfekt!

Länk

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.