AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.166

Bästa BMW jag haft än så länge. Fyll gärna på.

Sida 2 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Måste nog skriva ----> Min nuvarande 523i-97, det kan nog till mestadels tillskrivas på denna lista pga att det bara är min far och jag som ägt den.
Gjort en del förebyggande och lite "småfix", men den bara går och går..

Klarat sig bra från rost också pga en ägare som kan tänkas vara lite "överbeskyddande :)

Miltalet nu dryga 36000mil.

Mvh Janne.
em
882
em3
M3 cab -03
Haha, bästa och den enda, så här långt, ger ju tveksamt analysvärde för andra....

M3 e46 03 manuell cab, blir med mina ögonmått en svårslagen nöjesbil, inget för åretruntbruk, men väl för rejäl bilkörning.

Grejerna bara funkar, ska göra en ventilkoll och se över vanos, kedjor, spännrullar mm., mest för att vara helt säker de kommande många milen ( såklart bromsvätskor, alltid motorolja mm.....). Hittills bara vätskor och däck, en åtgärd på cabben ( finns i forumets historik..).

Att glida runt i solskenet i 50 på 5:an eller 6:an, eller lite mer aktivt attackera landsvägarna är så kul, peta i trean och öppna spjället i 90-100 och bara få responsen med trycket och ljudet måste upplevas, svårt att beskriva i text.

"Man and machine" är den för mig, ger den kick jag vill ha, men vi är ju alla olika. Jag kan tänka mig att M3 e90 serien skulle kunna toppa fartkicken något, men jag är lite äldre och tycker e46 är mer klassisk och "hållbar" i utseende. M2 är ju också verkligen lockande, vad man har läst, kanske också M4:an.

Jag har bara hållit mig till sommar/entusiastbilar, men det har väl ingen missat. Åretruntfordon är Volvo för mig, stannar där :)

em3

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..
BM
164
BMWägaren
BMW 530 2003
Den bästa var en 530 e39 och den jag verkligen ångrar att jag sålde var min rostfria e9
Fr
2.481
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har haft följande genom åren:

2x e39 530i M-pkt. Mycket bra bilar som bara funkade. Nåt litet småfel kan det så klart ha funnits men inget som jag minns direkt. Bra bilar, önskar att jag hade kunnat behålla den sista av dom, den var snyggast och bäst utrustad.

e46 330Ci Cab. Den bil jag haft längst, sedan 2006 faktiskt..... Har mest fått service och uppgraderade prylar men har funkat och gått mest hela tiden. Har haft problem med cab-fällningen men det är som med bakluckan på kombis, det är för styva sladdar som till sist viks sönder. Sen har jag bytt hela kylarpaketet med omgivande rör och grejer men i sig inget konstigt på en så pass gammal bil. Kanske är denna "bäst" ur det ekonomiska perspektivet men det är ju en sommarbil så den är ju kass på vintern och man behöver en bil på vintern med :-)

e65 750i. Den hade vissa hyss för sig när batteriet började bli dåligt. Var annars en bra bil som gick som den skulle när den skulle men hade i mina ögon ingen som helst BMW-känsla. Bytte lite rutmekanismer och annat smått och gått men inget som sticker ut. Var faktiskt väldigt glad när den åkte vidare med sin nya ägare som har den kvar men kör mycket sparsamt med den.

F02 750Li. Den helt klart "bästa" bilen men även den som kostat mest att underhålla genom åren. Jag har lagt ner ohemult mycket pengar på den men det förhindrar inte att jag tycker att det är den bästa BMW jag haft. Jag FÅR dessutom inte göra mig av med den påstår frun. Så den blir kvar och jag njuter varje gång jag kör med den, vilket inte blir så ofta trots allt.

Sen har jag som fransos jag är en fransk vardagsbil men det behöver vi inte fördjupa oss i här :-D

Niklas

Fransosen
Ga
219
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 330d E91 -06

Haft en del olika modeller, allt från 118d till nuvarande 330d E91 och E39 540iat.
330d E91 -06 är min bruksbil. M57 motorn är trevlig med bra vrid. Bra kompromiss mellan kördynamik och komfort. Stark liten rackare, bränslesnål. Gillar den, men för mycket reparationer tyvärr.
Hobby/sommarbilarna : E39 540iat -02 "Executive" och en äldre E39 540iat -99 "M-sport". Två "ganska olika bilar". Ena komfortinriktad -02:an, medan -99an är mer "sport inriktad". Bra bilar som jag köpt och renoverat upp, säljer inte dom.
118d xDrive, mycket småproblem bla: EGR (inlämnad 2ggr pga. problem med EGR kyl, ventil mm hos BMW), vibration i drivlina, gnisslande och vibrerande bromsar.
Tidigare hade jag E34 520iat -95 & 525i -88 och E91 320d. E34 var nog de mest driftsäkraste BMW jag ägt.
/Magnus
ca
148
carrlover
BMW 530xd Touring -19
BMW i3 -21
Har aldrig haft några stora problem med mina BMW och många har varit både roliga och snabba bilar men ska jag utnämna någon till den bästa så blir det min M5 -02 som jag körde långt i nästan 5 år. Fantastisk bil som jag önskar att jag hade haft kvar som entusiastbil men det fanns varken plats eller pengar för det vid den tidpunkten.
De
139
Dez_
520iA Touring -14
Är fortfarande på min första så valet är ju lätt. Men det finns ju en anledning att den fått stanna kvar mer än dubbelt så länge som någon annan bil jag ägt, dvs över 7år.

Saknade min gamla audi A5 länge och hade svårt att acceptera automatlådan och det låga vridet.

Men efter kodning, sportratt och steg1 så har den det mesta jag önskar....det har blivit svårt att ersätta den för skall jag ha något signifikant bättre så kostar det ju flera 100k i mellanskillnad.

Och det kanske bästa av allt, skiten går aldrig sönder. Har lagt under 5000:- på reparationer totalt (inkluderat nya skivor runt om pga vibrationer)...aldrig ägt en så felfri bil innan.

Vad snackar jag om då? En F11 520i -14

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.