Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Har haft många olika BMW. Men några har liksom varit lite mer BMW och samtidigt varit enormt driftsäkra. De jag känt mest för är E30 318iS och E34 535. Alltid roligt att köra dessa oberoende när. Visserligen viftade 318 en del med svansen med det var man ju beredd på. Förutom körglädje var de mycket driftsäkra. E30 318, 24.000 mil. Bytte kamrem och enbart vanlig service. E34 535, 43.000 mil och inget som byttes förutom bromsar plus vanlig service. Kvalité! | |
Minnet är kort. Dessa 2 skall naturligtvis vara med. E36, 323 -96. 25.000 mil, Endast bromsar och service. Gick oerhört fint. E87, 118i -09-10. 24.000 mil. Kamrem plus service. Dessa 2 kördes med av hustrun. |
|
Min nuvarande G31, 540ix -18 som jag hittills avverkat ca 8000 mil i är den bästa bil jag ägt/nyttjat (6400 mil första två åren, resten under pandemi). Den är bekväm, tyst, snabb, rolig när man vill det och bara allmänt djävligt trevlig. Det är också bilen jag ägt längst. Har inte haft något sug efter något annat, vilket aldrig hänt tidigare. Byter till en i4 nu, men det är ett till största delen ett ekonomiskt beslut. Kvalitetsmässigt så har det varit några mindre problem, dock inget som hindrat användandet. Allt utom dragkroken, som la ner tre år och en månad in i bilens livstid, så har allt fixats på garanti. |
|
ur driftsäkerhet e87 116. hade bilen från 6-16kmil och bytte under den tiden däck, bromsar och e elbox. annars var det bara att tanka och köra ur komfortsynpunkt. e39 523i, snabb för sin tid och oerhört bekväm roligast: e46 :D |
|
Min E91 325. Körde den 10000 mil utan något större bekymmer, naturliga slitdelar bara. Vråltrivdes med den bilen. | |
Nu har jag bara ägt två BMW så lite klent underlag. Men det måste bli min nuvarande BMW, M340i touring. Jfr mot alla bilar jag haft och det är en allkonstnär jag inte skådat tidigare. Löser allt från transporter av släp, prylar från byggmarknad, proppfull bil till fjällen eller inspirerad körning på ngn trevlig mindre väg. Sen är komforten riktigt bra, världsklass helt enkelt. Ska äga bilen länge (som det känns nu) så hoppas på problemfritt ägande länge. | |
Min E46 touring årsmodell 2000 måste nog anses vara min driftsäkraste bil. Tuffat på i 35000 mil och har bara behövt byta slitdelar. Plus ett par svällda kylare. Finns två felkoder på den samt att shoppingluckan och fjärrlåset slutat fungera som gissningsvis beror på kabelbrott. Roligaste är mina E30 ///BMW - Was sonst! |
|
Nu har jag iofs varit väldigt nöjd med alla bmw jag ägt men måste jag välja blir det nog ändå e91an. Enligt mig sista generationen som hade riktig körglädje. Kan fortfarande komma ihåg hur jäkla kul den var att köra utan att ge avkall på komfort eller något annat. Saknar den där köttiga styrkänslan och direktkontakten med vägunderlaget... | |
E91 320d 2011 - körde 17.000mil på 10 år, bara service och fixat en lampa där bak. | |
Min M235 var helt perfekt för mig den tid jag hade den, 6,5 år blev det och 9000 mil. Två resor ner i Europa. Nästan problemfri - GPS tappade position en gång som löste sig själv. Den minimala vingen på bakluckan limmades om en gång på garantin, men annars inget strul. Manuell låda, sex cylindrar, bra med kraft på alla varvtal, coupe, lätt (nåja, men jämfört med många andra moderna bilar så var den det). Exakt så som jag tycker en BMW ska vara och med ett pris som inte stuckit iväg. Synd att det inte längre byggs sådana bilar av BMW längre. Letar man efter den specifikationen finns bara Porsche kvar och de har ett pris som stuckit iväg för min del. |
|
Mina erfarenheter. #1 M5 e39 -00. Osannolikt trevlig. Gamla gardet bil men med en fantastisk motor. #2 540 e39 -02. Köpt vid 20000 mil. Nu 40000 mil. Mysigt trevlig. Självklart kamkedjestyrningsbyte men det visste jag. Ska nu säljas, kanske som reservdelsbil. Rostig De lux. #3 e36 328 -95 M52, rapp motor och man behövde inte koppla ur antispinn när man fick ett ställ-infall, för det fanns ingen ;-) #4 e46 330i -03 Coupé. Nice bil men inte lika kul som e36. #72 530 e39 -01. Tomhylsa utrustningsmässigt. trög servo, lite för trött. #999 e61 N53. Trist bil med världens sämsta motor. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Har precis köpt en M Roadster. Kanske nyhetens behag och årstiden, men jag har aldrig njutit av en bil så mycket förut. Härligt motorljud, bra prestanda och cab. Svårt att slå en sugmotor som varvar 8000 med manuell låda. Har tidigare haft M2, M3 E36, M5 E34, M3 E30 + minst 15 andra BMW. |
|
Min e39...523 ... Bara går o går.. pysslar med lite extra då och då..slår alla bilar jag haft .. Fick nu en nybilschock efter bytet av undre länkarmarna den är ju fasen helt perfekt på vägen Stäng av radion o bara kör...bara kör... |
|
Slår ett slag för E53 med M54. Landsvägslok och enkel att pyssla med när så krävs. Bra på vintern. | |
Onekligen min F11 2015 LCI med B47 motorn. Köpte vid 20K mil och har nu gått 32K mil. Inte behövt byta eller reparera något konstigt förutom vanliga slitagedelar och service: Bytt bromsskivor bak+belägg. Bytt belägg fram Servar själv var 1500:onde mil. Så skönt att slippa alla gamla standard fel från E61. Motorn går som en klocka, dieselvärmaren fungerar kanon ja allt känns väldigt väldigt bra och den är dessutom billig att äga. Länk _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
![]() 2.671 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
1. Min X5a. M54 är "kassaskåpssäker" och den är som ngn skrev ett landsvägslok. Min har passerat 31 000 mil nu men fortfarande är den i "ok" skick. Den har haft sina strul men de har varit "enkla". 2. Min M3. Behöver inte skriva så mycket om den :) 3. Min gamla 540. Lite X5 fast i mindre storlek. 4. E34 520. Den var ochså en jädrigt bra bil. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
Har haft 320d E90, 330d E91, 330d F31, 335d F31, 435d F36, M2 (DCT + manuell), M550d F11, i3 94Ah Rex och i3S 120Ah (som är den nuvarande) Det går såklart inte att jämföra då det är olika typer av bilar och tidsåldrar. Men den som var mest allround var min 335d F31. Den var praktisk och ganska snål på dropparna och ändå rolig att köra. Ställbara dämpare och sportstyrningen gjorde stor skillnad. Den största besvikelsen var M550d. Den roligaste att köra var såklart M2:orna. Men den chiptrimmade 320d:n med manuell låda var nog den som jag hade mest skoj med. Min första BMW! Har haft tur med alla mina BMW. Tror aldrig jag haft nåt större fel på nån av dem. I dagens värld är dock i3 den enda BMW jag kan tänka mig. Är också den som vi haft längst. Otroligt praktisk och billig som andrabil. |
|
Har haft en del BMW, men den som jag saknar mest idag och som var så snygg och gick så bra var min e34 540i. Den hade ett underbart drag och var ändå bekväm. Kaptensstolar också. Min e39 530i var också läcker även om den inte gick så bra. Solid glidarbil med en del kraft ändå. Sen hade jag en e61 530d som gått nästan 40000 mil som höll ihop och levererade otroligt mycket. En e46 328i kan nämnas också. |
|
![]() 23.244 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Utan att tveka. min manuella fd 540iT -01 otrolig bil. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
M5 e39 hands down synd bara att man gav bort den i princip. Sedan var jag väldigt nöjd med min G21 330d, den är nog den mest kompletta bil jag ägt. Otroligt fin drivlina, och kändes extremt väl avvägd. | |
320 E36 med 325 motor. Sliten o rostig men gick som ett skott, vägegenskaper överlägset tidigare E30, E21 och 02or. Blev lite besviken när jag hittade ett fint exemplar som inte alls var lika pigg ?? Anledningen var att man inte bytt utväxling när man bytte motor i 320in. Nr 2 är 330 E90 -06. Saknade bara justerbart svankstöd, annars var bilen en perfekt avvägning mellan komfort och prestanda för mig. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.