AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.928

Kvalitet, hållbarhet och kända typfel på BMW:s elektriska drivlinor

Sida 1 av 2
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hittade inte en liknande tråd. Tänkte att det kan vara trevligt att samla kända problem med BMW:s el-drivlinor. Det tycks mig _alltid_ funnits något att hålla ögonen på när det gäller BMW:s motorer, säkert lika på elsidan. BMW i3 har ändå snart funnits i ett årtionde och nu kommer nya varianter med i4/iX/i7 och snart i5.

Först, har BMW något motor-klass-system som på diesel/bensin, t.ex. M54, N52, S54, osv? Är det samma typ av drivlina i alla el? Den i BMW i4 är synkronmotor, "BMW generation 5 eDrive engine".

Har det funnits typfel på i3:s motor? Servicebehov efter X mil? Något att hålla utkik efter eller vara försiktig med?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
This fifth-generation BMW motor has no magnets. It operates as a three-phase AC synchronous motor using brushes and a commutator to provide power to the rotor windings, meaning that AC brushed motors aren't just for third-world electric locomotives any more.

Länk

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Inga kända typfel på BMWs el-drivlinor eller motorer?
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej är det korta svaret. Det lite längre är att vissa problem har funnits men det ligger på en låg nivå. Hållbarheten på elektriska drivlinor är mycket högre än konventionella oavsett vad vissa dieselgubbar kraxar om.

(Ja, jag vet att det finns en artikel om en i3 som bytt batteri. Men det var inte trasigt, han tyckte bara att kapaciteten var för låg. Vilket den delvis också var mot utlovat. Och ja, Tesla har bytt motorer på tidiga årsmodeller av Model S.)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Trådlyft.

Någon som hört om några typfel på i4, i3, iX, iX3, iX1?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
3 år till har gått. Har vi några uppdateringar på detta topic, nu när vi har lite mil på mätarna?
Visa användare
1.533
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Inför min beställning av i5 har jag gått igenom massor av forumtrådar om den och andra BMW-elbilar av samma generation. Jag blev positivt överraskad av hur lite fel det verkar vara på dem. Det var ett starkt skäl till att det blev en BMW och inte något annat märke, eftersom i5 har långt ifrån bäst räckvidd eller "elbilsegenskaper" sett till konkurrensen. Men jag värdesätter problemfrihet högre.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tyvärr kommer du inte värdesätta att servicekostnaden gått UPP, där 2-årsservice kostar 6000-7000 kr för bromsvätskebyte och kupéfilter. BMW planerar aktivt hur man kan komma på ursäkter på att ta mer betalt för ingenting.

Jag har inte haft fel på i4 M50. Antar att det är samma drivlina som i5.
Visa användare
1.533
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Det tror jag också att det är, skönt att höra.

Att betala 6 kkr efter två år kan jag svälja. Att bilen jag köpt blir stående i ett par månader på grund av något mystiskt fel, i väntan på delar från andra sidan jorden, skulle jag däremot inte acceptera. Min tidigare bil var en Polestar 2 och den hade några recalls, men inget som tog särskilt lång tid att fixa. Men jag har förstått att jag hade tur där. Nu verkar förvisso Polestar vara solida kvalitetsmässigt nu för tiden, men jag tyckte mycket mer om i5 än om Polestar 4.
4.142:- kostade 2-årsservice på min iX1, före rabatter, i Västerås i slutet av januari. Det var en positiv överraskning. Visst, det är inte en i4 eller i5 men jag har svårt att se att det skulle vara 50% upp på en sådan. Är möjligen dyrare i storstad, ingen aning.
Visa användare
1.533
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
För tvåtusen spänn kan jag tänka mig att åka till Västerås. ;)

Låter som om det är värt att kolla runt lite när det blir aktuellt.
Teckna serviceavtal så är den biten löst.
Da
251
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Om man bryr sig om att en service kostar 6-7000 ska man nog inte överväga en nyare bil utan köpa en gammal bil istället. Blir 250 kr per månad och så är värdeminskningen 12-15000, snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Dafro: Så kan man också tänka, men INGEN som blivit rik på egna meriter har tänkt så.
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En kompis i4 fick precis byta luftfjädring men det är ju knappast ett elbilsproblem. I övrigt inga fel på 8000 mil.
Ru
105
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Hej!
Kan tillägga att jag har fått främre krängningshämmarna utbytta på min I4 Edrive40. Inte heller ett problem med den elektriska drivlinan, men möjligen kan det bero på att de inte var rätt dimensionerade för den högre vikten jämfört med ICE-versionerna av 4-serien. Bytet skedde efter 6000 mil och gick precis in på garantin.
I övrigt har inga fel uppstått på drygt 7000 mil.
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dafro, man kan också se det som att förmågan att ifrågasätta ev onödiga kostnader kan vara egenskapen som gör att personen har pengar nog att köpa en ny bil... =)
Visa användare
1.533
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Jag vill också anmäla en försiktigt avvikande avsikt.

Jag kan absolut tänka mig att resa en timme extra till Västerås om jag sparar 2 000 kr på service. Det är ganska trevligt att köra till Västerås och det är 2 000 kr jag kan göra något roligare för. Att det är obetydliga pengar sett till vad en ny BMW kostar spelar mig mindre roll.

Däremot räknar jag inte in värdeminskningen - alls! - i mina "kostnader" för ett bilköp. Det är ju pengar som inte finns i verkligheten, minskningen är hypotetisk fram tills den dag då jag faktiskt säljer, och det vet jag ju inte när det blir.

100% egenintjänade pengar btw, om det nu spelar någon roll ;)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Intressant syn på livet, att en service som borde kosta mindre 1000kr kostar nästan 7000kr är helt ok eftersom värdeminskningen är så stor i jämförelse. Att man som kund inte ifrågasätter VAD man betalar för tar de gärna emot på BMW. Det är deras absoluta favoritkunder. BMWs chefer sitter _aktivt_ och diskuterar vilka ursäkter de kan framföra som svepskäl för att få in folk i verkstaden vart annat år, så att man kan ta -mer- betalt. Kundservice, vettu.

Hörde att ett par nya vindrutetorkare (minns inte vilken modell, iX kanske) kostar 1500 SEK. Men så klart, har man inte råd med det ska man inte köra BMW, silly me.

Dock trevligt att höra att elbilsdrivlinorna verkar oproblematiska, till skillnad från typ 100% av alla BMWs andra motorer som alltid hade något typproblem.
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det finns en nobelpristagare i ekonomi som (Richard Thaler) som tar upp att människor är ologiska, speciellt i samband med relationen till andra stora tal/saker.

Han gjorde ett försök med ett antal personer som fick välja att köpa en vara i butik för 200$ eller att gå över till butiken bredvid (det var ändå en liten bit att gå) och köpa samma vara för 190$. Många tyckte det var för långt för att gå för 5% rabatt och köpte den dyrare vara i alla fall.

Det andra försöket var samma avstånd och situation, men då kostade varan 20$ i butiken de stod, men 10$ i den andra. Då var det en markant högre andel som valde att promenera bort till den andra butiken och även personer som i första fallet valt att betala 10$ mer för att slippa en promenad tyckte nu att 10$ var för stor prisskillnad för att inte göra sig lite besvär.

Så trots att insatsen var densamma, promenaden sparade dem 10$ så påverkades väldigt många människor av en oväsentlighet i sammanhanget, dvs varans värde. Kan rekommendera Thaler's bok "Beslut och Beteenden" för dem som gillar sånt här.

Det är alltså ett relativt vanlig mänskligt beteende som Dafro visar prov på, att bli påverkad av saker som egentligen inte påverkar situationen. Vi människor kan göra så för att förenkla vår beslutsgång och förenkla våra liv, men det blir ologiska beslut som följd.
Ve
1.423
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Att värdeminskningen är stor är ett argument för att försöka minska resterande kostnader för mig. Det är inte ett carte blanche för att vräka på med ytterligare höga kostnader för skatt, bränsle, ränta, service, försäkring...

När jag köpte min Model S för ganska länge sen nu så räknade jag ut att en lika dyr bensin-BMW skulle kosta ganska precis dubbelt så mycket i månaden. Alltså: Samma prislapp, dubbla kostnaden...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.