|
Inlagd av |
Fråga |
11st
2022-05-14 13:07
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
E46 320 2000
|
Hej, har en bmw e46 6cylinder
Med lite felkoder.
Som i rubriken P0170 fueltrim bank 1
P0173 fueltrim malfunction bank 2
Ibland väldigt sällan kan även P0301, 02, 03, 04, 05, 06 cylinder misfire dyka up, då olika många och vilken cylinder varje gång, och bilen går som en påse skit tills man raderat felkoden.
Har kollat lite om dessa koder att det kan vara att bilen går för fett eller har vakuum läckage.
Bilen Startar välidgt snabbt har fin tomgång och bränsleförbrukning på
7,0-100km
Servad med tändstift olja och alla filter rätt så nyligen. Ngk stift inge biltema eller något skräp.
Har även kollat med rökmaskin efter vakuum läckage inget där.
Vad kan det annars vara för fel som ger dom felkoderna när bilen ändå går helt perfekt??
Raderar man felkoder så kommer det tillbaka oavsett förhållande aggressiv eller lung körning spelar ingen roll.
IP: ...[.129.92] |
Annons |
|
11.694 st
2022-05-15 14:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
|
Som du nog redan klurat ut redan så är definitionen av ovanstående felkoder (enligt SAE J2012) följande:
P0170 Fuel Trim Bank 1
P0173 Fuel Trim Bank 2
Felkoderna säger alltså inte om DME'n måste LÄGGA TILL bränsle (motorn uppfattas gå för magert) eller om DME'n måste DRA BORT bränsle (motorn uppfattas gå för fett).
Dessa felkoder säger alltså inte så mycket mer än att det problem med fuel trims och att det verkar slå på båda banker.
Första som måste göras är ju att identifiera om DME måste lägga till eller dra ifrån bränsle - det ger en bra och tydlig riktning (exempelvis kan du utesluta tjuvluft om DME måste dra ifrån bränsle).
Har någon felsökning gjorts utöver röktest (vilket alltid är bra att göra på dessa äldre semimoderna motorer)?
Jag skulle rekommendera att börja med den vanliga proceduren i dessa sammanhang:
1) Kolla fuel trims - är de peggade höga eller låga?
(Du kan flukta på freeze frames från felkoderna eller kolla på live data).
2a) Analysera fuel trims vid helt kall uppstart (och direkt efter fekodera raderats) via live data (och se hur de utvecklas när bilen står på tomgång och värms upp till arbetstemperatur).
2b) Analysera samtidigt de olika syresensorsignalerna via live data - i detta skede bör det räcka med upstream bank 1 och bank 2.
3) Kolla på värdet via live data vad luftmassamätaren rapporterar på tomgång.
De vanligaste felen går inte att detektera genom att bara läsa av värdet, men man kan göra en sanity check på datan iallafall.
En väldigt grov tumregel är typ 1 g/s/liter @ 500 rpm.
Så med en M54B22 vid 750 rpm så borde du se någonstans runt 1*2.2*750/500 = 3.3 g/s (11.88 kg/h).
4) Mät upp bränsletrycket med motorn på tomgång (går på 3.14 sekunder då du har en Schrader-ventil på fuel-railen och det är bara att skruva dit och vips så ser man). IP: ...[.174.25] |
24.387 st
2022-05-15 15:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Tjuvluft!?
Mycket vanligt att insugsbälgen spricker i vecken och suger in luft efter LMM = motorn går magert...
Så börja med att känna och klämma NOGA i alla veck och skrymslen på insugsslangarnas veckade delar!
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[118.196] |
23.139 st
2022-05-15 21:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic Z4 2.5 2003 made in USA BMWCS 04247
|
Bränslepumpen på väg att ge upp, många mil på bilen ?
///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK] IP: ...[4.52.49] |
11 st
2022-05-16 08:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E46 320 2000
|
Jätte bra svar ska kolla på det och återkommer med svar.
Jag har nu mätt ohm på tändstiften som vissar följande
Cylinder
1. 3,40
2. 3,70
3. 4,70
4. 3,90
5. 4,90
6. 3,80
Enligt specifikationer på tändsiften så ska dom ligga på 5,00
Stiftet var också hyfsat svarta
Men ändå har bilen gått välidgt snålt, snittat 7,0 till 6,5 till och med.
Kan det bada vara så pass smidigt att stiftet behöver bytas. Var trots allt inte så länge sedan det byttes IP: ...[.129.92] |
24.387 st
2022-05-16 09:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Är det RÄTT stift?
BMW-motorer i allmänhet och M52tu/M54 i synnerhet är kinkiga om de får fel stift!
NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP (FGR7DQI går också bra men har inte tillverkats på många år...) är stiften som funkar och monterades i fabriken.
Allt annat är en chansning med stor risk för att det inte blir bra!
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[118.196] |
11 st
2022-05-17 08:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E46 320 2000
|
ngk bkr6equp är vad som sitter i nu, fick med dom nya i kartong när jag köpte bilen, kommer inte ihåg exakt hur långt den gått med dom stiftet men runt en 2500mil IP: ...[.128.67] |
24.387 st
2022-05-17 09:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
De ska hålla minst 10.000 mil, så det borde inte vara problemet.
Dock kan de ju ha slaggat igen om motorn inte gått som den ska...
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[118.196] |
11 st
2022-05-19 17:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E46 320 2000
|
Då kommer nästa fråga vad som kan orsakat att alla 6st tändstift gått sönder. Alla lambda är nya på den också och motorn går bra trots dåliga stift IP: ...[225.187] |
24.387 st
2022-05-19 19:07
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Defekt LMM eller tjuvluft är väl mest troligt...
Men att säga att stiften är "förstörda" bara för att de är sotiga är väl kanske att ta i - de renar sig själva genom värme om motorn går som den ska.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[121.194] |
11 st
2022-05-20 15:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E46 320 2000
|
Sotiga är dom visst men att vissa ligger nästan på hälften av 5 kohm som dom ska göra så borde dom vara rätt kassa. Rengjorde dom självklar innan mätning också IP: ...[.128.67] |
11 st
2022-05-23 20:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E46 320 2000
|
Kollade pris lappen för tändsiften, det låg på under 1000kr för 6st. Låter inte så pass rimligt för 6st äkta ngk stift. Tänker att dom kan vara falska då alla är dåliga IP: ...[.128.13] |
3.704 st
2022-05-24 08:29
Anmäl svaret
|
Jag tror att du kan stryka tändstiften från listan över fel. Detta i och med att du skriver att bilen går perfekt samt även har fin bränsleekonomi. De är ju även relativt "nya" och att de skulle vara falska tror jag inte.
Följer tråden med intresse då jag också har en e46 med M52tub20 som har exakt samma fel. Endast fuel trim på båda banker och någon enstaka gång misfire detected.
Jag har eliminerat läckor på insugssidan och bytt lmm, tändstift och olja och filter. Fuel trim stannar tyvärr kvar.
///BMW - Was sonst! IP: ...[9.71.26] |
|