AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.694

G81 M3touring

Sida 1 av 4
m5
973
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Produktionen börjar till sommaren…..(?)
Någon här som har kunskap om vilken chassis-nr-serie den kommer att få ??
Wi
2.014
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Menar du G81? Länk

Edit: Nu ändrades trådtiteln så mitt svar blev riktigt goddag yxskaft :D
m5
973
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
@Wiberg -
Yes, G81 -
Never say never: here is an exclusive first look at a completely new model from BMW M – the first-ever BMW M3 Touring. The combination of M specific high performance, an increase in available interior space and the intelligent functionality of a Touring model make the BMW M3 G81 a very special vehicle.
-
Forefathers E34 M5touring are waiting…….. ;)
Buspelle
Har haft allvarliga funderingar på att köpa den nya M3 Touring. En lite speciell prestandavagn som kanske kan vara något att behålla som entusiastbil i en eldriven framtid. Allt habegär försvann dock när man ser att de totalkvaddat inredningen genom att stoppa in den hemska jätteskärmen. Trist.

Länk

m5
973
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
oh, oh - DET ser ju grotesk ut………vad in i h…….. man får se hur det
blir i verkligheten men där försvann en hel del av ,vill ha känslan’ ……
Jag är så nöjd att jag hann köpa en G22 M440i (med iDrive 7) innan BMW fördärvar förarmiljön i den också ...
Visa användare
7.664
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Jag är iaf övertygad att bilen är fantastisk att köra. Det är väl det som räknas? Att totalt ditcha en dyr prestandabil pga interiören blir lite skevt. Stora skärmar är trenden idag, vare sig man gillar det eller inte. Jag tycker det är kul att BMW äntligen lanserar en M3 kombi! AMG och Audi har haft fritt spelrum här alltför länge.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Denna ger stort habegär. Lite av en dröm för mig. Synd bara att kosten är för svettig för mig. Denna kostar att ha, på alla vis. Men en unik kärra som hade varit ngt att ha kvar mkt länge.
m5
973
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Det är många som har väntat på en M3tour och med stor förväntningar.
Men, ingen manuell låda att välja på och med en ,Star Wars IV’ interiör
kommer kretsen av potentielle köpare inte direkt öka. Tror jag men kan
ha helt fel förstås. Vi får se….
-
Nuerburgring varv rekord för en kombibil verkar i alla fall har hämtats in,
för att börja med…… ;)
Länk
Undrar om bilden i den länkade tyska artikeln kan tolkas som att det uppvikta kamouflaget över skärmen gör nytta som det reflexskydd som jag tycker saknas i produktion?
Visa användare
7.664
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Köpare lär det finnas gott om. Kolla hur interiören ser ut i en modern AMG eller RS6, dessa säljs ju utan problem. Dessutom lär de inte kunna sälja alltför många heller, iaf inte i EU pga utsläppsavgifterna. Jag gissar på liten tilldelning, lång väntetid och en efterfrågan som är högre än tillgången, åtminstone till en början.

Jag vet att det finns många traditionalister som gillar en analog körupplevelse och egentligen tycker det var bättre förr. Förstår exakt hur tankarna går här men kruxet är att dessa entusiaster i princip aldrig står där och skriver under köpekontraktet på en fabriksny prestandabil. Detta vet marknadsavdelningen på BMW AG mycket väl. De som köper kommande M3 Touring gör det för att de vill ha det senaste och fetaste. Att den är snabbare än RS4 eller motsvarande AMG är det som räknas och det är detta som kunderna bryr sig om. De som har råd att betala kalaset.

Jag skulle personligen vilja se en M3 med rak sexcylindrig sugmotor på 4,2L som varvar 9000rpm och väger 1,3 ton men den lär nog inte komma…
Undrar om marknadsförongsavdelningen vet att jag (och hur många med mig som) sorterade bort (ligth)-AMG pga display- och pek-hysterin och istället köpte M440i för att den har iDrive 7 och kan användas utan att peka på skärmen?

Nej, min prisklass rymmer inte M-modeller, men resonemanget borde gälla även M340 som nu också får iDrive 8. (BMW har ju åtminstone sparat iDrive-reglagen, så helt hysteriskt är det inte ännu. Men en utveckling i fel riktning.)
Den kommer MINST tre år för sent skulle jag säga.

/Anders
Visa användare
7.664
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Nja, håller inte riktigt med. Det finns gott om kunder med stora plånböcker som inte är det minsta intresserade av att köra elektriskt. Även 2022. Snarare är väl intresset fortsatt stort för just entusiastfordon som njutningsmedel. Klart det kommer finnas många som vill ha en M3 Touring. Lagom till att BMW M Gmbh fyller 50 dessutom! :-)
Visa användare
8.266
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om BMW tidigare gjort bedömningen att M3 Touring varit svårtsålt och både M5 E34 och E61 visar ju att försäljningen för M kombi inte är direkt rekordhög i Sverige, så tror jag det här kan bli en udda fågel.

En M-kombi köper man väl om man bara ska ha en bil, samt har en hög inkomst och bilintresse/flamboyans över medel. Jag tror snarare de köparna idag snarare kan klippa en iX istället, iaf i Europa. Men utanför Europa kanske det finns ett större intresse för en fossilbil som ska göra allt.
m5
973
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
@Kristoffer_L - det kommer inte finnas en US-version ?? I så fall undrar jag hur
många fler ex de lyckas sälja jämfört med E34 och E61 M5touring ??
@Grelle - BMW lyckades inte att sälja En enda E34 M5touring i Sverige !!
(de 3 demobilar, 1993,1994, 1995 räknas såsom inte) - men den privata begagnad importen = den var däremot STOR = vid ett tillfälle fanns det 134 bilar av 891 tillverkade i Sverige !! så INTRESSE finns hos de som inte ha tillräckligt
med pengar….. ;)
Visa användare
621
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Rätt kul ändå, ja att en sådan här BMW kommer.

Apropå M5e34T, så har ju M3 G81 i stort samma mått, dvs. längd, bred, höjd och hjulbas som e34an. Bredare spårvidd dock.

Visa användare
293
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Kul statistik M5Toureg även om konjunkturen är en annan nu och det säljs betydligt fler M-bilar än 92-95 då det även såldes väldigt få sedaner (du har säkert siffrorna på hur få det faktiskt var).

Gällande efterfrågan på manuella M3or verkar den vara väldigt låg i Sverige så Bmw gör nog klokt i att skippa den på Touring. 4 av de 116 M3or som finns i Sverige har manuell låda. Av de 76 M4or som finns är bara 3 stycken manuella. En annan slutsats är att det antagligen kommer bli framtida samlarbilar.
si
447
sirtobbe

Bmw M2 competition - 2019
Min manuella M2 comp är en av 32 i sverige. Känns ju vanlig i jämförelse med manuella G8X.........
Visa användare
7.664
Kristoffer_L
992 GT3 -21
M5toureg, Grelle mfl - Ni ser alldeles för snävt på produkten. M3 Touring kommer aldrig att bli en dussinbil och det begriper BMW mycket väl. Det har heller aldrig varit syftet med bilen. Om det totalt sett blir en förlustaffär, so what? Blir det en udda fågel som håller kombirekordet på Nurburgring och på så sätt hjälper BMW Motorsport och varumärket //M att kitta fler av BMWs dussinbilar med dyra M-attiraljer som rattar, kjolpaket mm är vinsten ett faktum i slutändan.

Sen när det gäller att titta på försäljningsiffror, både historiska och framtida handlar det också om tilldelning, hur många bilar/slottar kommer till Sverige i slutändan? Att BMW Sverige bara hade pressbilar under 90-talet säger mer om konjunkturen då. Idag är det en helt annan spelplan. Varken RS eller AMG är särskilt ovanliga här hemma längre. Att det skulle saknas köpare ser jag därför som uteslutet, de fåtal bilar som plockas hem eller säljs lär säljas.

Jag tror även ni underskattar andelen köpstarka kunder som gillar feta bilar. Både här på hemmaplan och ute i Europa. Som jag skrev, långt ifrån alla vill köra elektriskt eller tänker rationellt att de skall ha en enda bil som klarar allt. De som vill ha en M3 Touring är skiter fullständigt i både Greta, bensinpriser eller elektriska alternativ. Ofta har de redan ett antal bilar i garaget. Ja dessa kunder finns det faktiskt en hel del av i Sverige och säkerligen ännu fler ute på kontinenten.
Visa användare
8.266
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer_L, så kan det ju såklart vara. Men hur mycket mer M-rattar och M-paket säljs på grund av denna som inte M3 sedan eller M4 lyckas med idag?

Det är ju ingen hemlighet att M-touring (M5 E34 och M5 e61) gått så dåligt försäljningsmässigt att de endast kommer varannan generation på M5. Sen när det gått lång tid nog så har alla chefer från förra gången bytts ut och någon kläcker idén att de borde byggas en M-kombi! =) För entusiaster är det däremot mumma då det blir exklusiva och ovanlig - men det är ju inte direkt bra nyheter för BMW.

Klart det finns köpstarka kunder, men på de marknader där kombis är populära så är det kanske inte så att en fossilbil är lika populära. Kombi är väl gångbart i nord och nordvästra Europa samt alperna, resten av världen tycker väl det är en onödig karossmodell. Vi ska ju komma ihåg att M3/M4 redan finns, så detta fyller bara segment prestandakombi, inte prestanda 3-serie. Har man flera bilar i garaget så är väl inte det man behöver en till kombi oftast? Då lockar det ju mer med än 911 cab som är en sportbil i grunden och speciell på en annan nivå än en M3 kombi. Men iofs kan man ju få vara mer speciell med en M3 kombi då det inte direkt är brist på 911 på vägarna... =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.